doekenbas schreef:Bij mijn oefeningen lig in op men rug, en dan heb ik een holling in mijn onderrug. Als ik al mijn oefeningen heb gedaan en bewust alles aan- en ontspan wat zij mij vertelt, ligt mijn onderrug plat op de grond. Van het weekend bij het tuincentrum door de kerstshow gesloft en dan krijg ik altijd gruwelijke stekende pijn in mijn onderrug en door toe te passen wat de therapeute zei trok de pijn vrijwel helemaal weg! Dus zeker geen wonder van binnen 2 weken genezen, maar het proces vordert!
Het hele idee is dat je de juiste spieren leert aan- en ontspannen en hiermee je bekken en rug stabiliseert. Als ik na de oefeningen in de spiegel kijk ben ik ook rechter als daarvoor.
Als je een mensenrug van opzij ziet, hoort er een beetje een S vorm in te zitten. Ietsje hol in de nek, wat bol bij je longen en vanaf het middel weer hol.
Ik heb veel baat gehad bij de oefeningen in rugligging, met ten eerste de knieën in de lucht en de voeten plat.
Eerste oefening: doe 1 knie richting je neus, en houd je onderrug plat als je m terugzet.
Dat steeds verder uitbreiden.
Een te sterke holling in je onderrug is niet goed en daar zijn 'core stability' oefeningen voor - maar de S vorm zelf is prima.
Recht van achter gezien hoort de wervelkolom kaarsrecht te zijn als je op 2 benen staat.