Futloos, moe en toch actief zijn.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 18:58

Mandyy schreef:
verootjoo schreef:
Waarom doe jij dat allemaal als je 40uur werkt :?

En verder zou ik denken: gaat vanzelf over :') ik was ook zo in het begin en nu kijk ik niet meer op een spinnenwebje meer of minder :+

''Helaas'' niet bij iedereen. Woon nu iets meer dan een jaar op mezelf en wil nog steeds m'n huis heel netjes hebben! Ben vanuit huis ook gewend dat het super schoon is, alleen werkt mijn moeder niet.. dus dat is natuurlijk een heel verschil!

Werk zelf 40+ uur. Herken me wel in het verhaal van TS. Elk weekend weer de keuze: te weinig rust of rust maar geen leuke dingen doen.
Heb dan ook nog een pony en een bijrijdpaard.

Die knakker woont er toch ook? Het is ook zijn huis. En aangezien hij tot voor kort altijd thuis gewoond heeft gaat hij nu leren wat het is om zelf een huis netjes te houden want daar is het meer dan de hoogste tijd voor.

Aan de slag maar. TS, vanaf de bank kun je hem heel goed instructies geven. Hij werkt 12 uur per week minder dan jij dus hij gaat 12 uur per week dingen in huis doen. De rest doen jullie samen of verdelen jullie eerlijk.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 18:59

Mandyy schreef:
verootjoo schreef:
Waarom doe jij dat allemaal als je 40uur werkt :?

En verder zou ik denken: gaat vanzelf over :') ik was ook zo in het begin en nu kijk ik niet meer op een spinnenwebje meer of minder :+

''Helaas'' niet bij iedereen. Woon nu iets meer dan een jaar op mezelf en wil nog steeds m'n huis heel netjes hebben! Ben vanuit huis ook gewend dat het super schoon is, alleen werkt mijn moeder niet.. dus dat is natuurlijk een heel verschil!

Werk zelf 40+ uur. Herken me wel in het verhaal van TS. Elk weekend weer de keuze: te weinig rust of rust maar geen leuke dingen doen.
Heb dan ook nog een pony en een bijrijdpaard.

Kwam bij mij ook pas sinds ik een kind heb.
Daarvoor deed ik ook het huishouden maar ik heb nooit fulltime gewerkt. FT werken en een heel huishouden draaien is wat mij betreft onmogelijk. Ik wil het graag doen maar wil er wel tijd voor hebben, dus niet fulltime werken dan.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 18:59

Jeetje, ik sta hier echt versteld van "het aan zijn of haar max". Vrijgezellen werken ook, moeten ook gewoon elke dag koken, huis schoonhouden en alle andere dingen die stelletjes ook hebben hoor :').

TS, iets minder extreem kan ook toch? Je zegt dat je het vooral ook doet om gezeur van je schoonmoeder te voorkomen. Nou, dan zorg je toch dat beneden helemaal tiptop is? Boven hoeft ze niet te komen, dus die ene sok die nog rondslingert of dat ene haaltje op het raam of stofje op de kast hoeft ze niet te zien ook. Jullie huis, een bezoeker heeft sowieso niets boven te zoeken als jullie als bewoner er niet om vragen.

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 19:02

Ik loop thuis ook op sokken en maak me geen tel druk dat mijn sokken vies worden. Gaat wel weer in de was :)
TS je vriend kan wel wat meer doen. Wij leven hier omgekeerd qua werkuren aan jullie en ik doe het meeste in het huishouden, maar echt niet alles.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 19:02

Yv_ schreef:
Jeetje, ik sta hier echt versteld van "het aan zijn of haar max". Vrijgezellen werken ook, moeten ook gewoon elke dag koken, huis schoonhouden en alle andere dingen die stelletjes ook hebben hoor :').

Ja, voor zichzelf. Niet ook nog eens voor een lui moederskindje er bij. Ik heb ook eens zo'n kerel gehad, kon nog niet eens een theedoek strijken. Inmiddels wel, en hoort hij goddank ook niet meer bij mij.

Mandyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 19:05

verootjoo schreef:
Kwam bij mij ook pas sinds ik een kind heb.
Daarvoor deed ik ook het huishouden maar ik heb nooit fulltime gewerkt. FT werken en een heel huishouden draaien is wat mij betreft onmogelijk. Ik wil het graag doen maar wil er wel tijd voor hebben, dus niet fulltime werken dan.

Eens hoor, kom chronisch tijd te kort.
Heb alleen niet een mogelijkheid om minder te gaan werken.

TS, zou het in jullie situatie echt bespreekbaar maken! Huishoudelijke taken verdelen is wel zo eerlijk en zeker als hij een stuk minder werkt.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 19:10

maximuss schreef:
Dus eigenlijk heeft jouw vriend zijn moeder ingeruild voor jou... Geef die jongen eens een schop onder zijn kont en stel een schema op voor huishoudelijke taken.

Maar jij bent niet zijn bediende he kies voor jezelf.....en geef dat ook aan. Anders ga jij eens net zo weinig in het huishouden doe als hij...dan is het eerlijk verdeeld!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 19:13

kwita schreef:
Anders ga jij eens net zo weinig in het huishouden doe als hij...dan is het eerlijk verdeeld!

Dan moet ze stinkend naar haar werk tot ze doodhongert.

Maar alleen voor jezelf koken, alleen je eigen kleding wassen en alleen je eigen dekbedovertrek strijken lijken me wel gepaste maatregelen. Of dump op z'n minst al zijn troep die hij laat slingeren in zijn motorrommelhok.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 19:14

Koper schreef:
kwita schreef:
Anders ga jij eens net zo weinig in het huishouden doe als hij...dan is het eerlijk verdeeld!

Maar alleen voor jezelf koken, alleen je eigen kleding wassen en alleen je eigen dekbedovertrek strijken lijken me wel gepaste maatregelen.

Ja. Of je leert communiceren en bespreekt het gewoon.
Lijkt me een iets volwassener oplossing.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 19:16

Voltijd werken en een huishouden is niet onmogenlijk, maar dan wel ietwat met mate en niet alles alsof het iedere dag nieuw is.
Ramen wassen vind ik 1x per kwartaal echt wel genoeg :o
Wil je echt spik en span met 2x voltijd dan is een werkster geen overbodige luxe.

Wat wel opbreekt is als je het alleen moet doen, niet zozeer lichamelijk maar mentaal is het slopend als de ander gewoon een beetje erbij loopt.

Ook ik zeg, zet die kerel van je aan het werk, laat hem lekker het eten maken.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 19:16

Tuurlijk. Eerst bespreken.

Als ze maar voor zichzelf opkomt. Een burn-out is niet cool.

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 19:22

Nouja zeg!
Ben je klaar mee zo´n vriend en schoonmoeder.
Begrijp dat je je huisje netjes wilt hebben, neem een hulp.
Vitamine pillen slikken helpt niet en als je zo doorgaat stort je in.
Gauw verandering erin brengen voordat je je hele leven zo door blijft gaan.
Neem alle tips van koper mee zal ik zeggen :D

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 19:23

Goof schreef:
kwita schreef:

Maar alleen voor jezelf koken, alleen je eigen kleding wassen en alleen je eigen dekbedovertrek strijken lijken me wel gepaste maatregelen.

Ja. Of je leert communiceren en bespreekt het gewoon.
Lijkt me een iets volwassener oplossing.[/quote]

heb je het stukje wat je gewist hebt gelezen?, over communiceren gesproken.

Anoniem

Re: Futloos, moe en toch actief zijn.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 19:25

Ik zou gewoon met hem om tafel gaan zitten en zeggen joh.. Ik vind het helemaal toppie om samen te wonen en ik vind het fijn als het huis netjes is, maar misschien is het leuk als ik een keertje thuis komt en jij staat te koken in plaats van dat ik het nog weer moet doen. Of dat er dan gestofzuigd is. Dan heb ik wat meer vrije tijd om leuke dingen met jou te doen, en dan word ik ook niet zo moe van alles in m'n eentje runnen.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 19:27

wat een rare reacties hier zeg??

Ik leee een super, supergefocust persoon die persee alles, maar dan ook echt alles schooj wil hebben.
Tja, daar krijg je mij ook niet in mee. Ik ben ook alleen, maar tijd genoeg om van alles te doen en ondertussen het huishouden te doen

Ik lees dat haar vriend dingen aanbied, maar nee: ts wil het niet iets later, maar nu meteen!

Volgens mij moet juist ts hulp hebben in het loslaten. dat haar vriend misschiej wat extra kaj doen zal best. Maar ik denk dat ik zelf ook compleet gek zou raken als mijn vriend zich zo gedroeg. joehoe, er is ook een morgen voor de schoonmaak en in een huis moet geleefd worden

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 19:31

Hoe deed je je huishouden eigenlijk voordat je samenwoonde? En wat voor beeld had je van het samenwonen voordat je eraan begon?

Ik denk dat jullie samen goed om de tafel moeten gaan zitten over hoe jullie dat samen wonen eigenlijk in gaan vullen. Wat verwachten jullie zelf, wat verwachten jullie van elkaar, en hoe leg je die plaatjes zo op elkaar dat jullie er allebei gelukkig van worden zonder eraan onderdoor te gaan.

En dat is samen. Dus de verwachtingen van schoonmoeder doen niet mee...

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 19:31

Ik heb juist het idee dat die schoonmoeder het probleem is. En aangezien het zijn moeder is mag hij ook wel wat doen vind ik.

Op zijn minst kan hij stoppen met zeuren dat TS geen tijd voor hem heeft. Dan maakt hij maar tijd voor haar. Door haar werk uit handen te nemen. Dan is er meer tijd over om samen dingen te doen.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 19:36

ja ehh als schoonmoeders invloed had willen hebben, had ze dat dat huis maar lekker zelf moeten houden
.

ik lees toch echt dat ts zich vanalles verplicht. hoe kun je in vdedesnaam een weekend volkrijgen met huishoudelijke taken? mok, behalve dat uitje en symposium, maar dan nog! Ik heb het idee dat ts zich vanalles oplegt, wat lang niet zo belangrijk is.

Enne, koken en de vaat (enkel van het avondeten wat ik begrijp)is zoveel niet toch? Daarna geef je een brul naar vriendlief: joh opruimtijd. jij strijkt, hij stofzuigt. Maar hoe kun je daar elke dag (zelfs alleen) zo lang mee bezig zijn?
Laatst bijgewerkt door Sunnda op 04-12-16 19:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 19:38

Ik sluit mij aan bij wat hier al meer gezegd is, zo ben je op weg naar een burn-out, leer ook los te laten (wat niet gemakkelijk is) en ga in gesprek met je vriend, die waarschijnlijk alleen vertrouwd is met de traditionele taakverdeling welke niet passend is bij jullie situatie.

Zo vies kan het toch ook niet worden als je met z'n tweeën bent (en geen huisdieren hebt?).
Theedoeken en dekbedovertrekken functioneren ook ongestreken net zo goed. Ramen wassen hoeft echt niet elke week (voor mij ook niet elke maand). Het is maar net wat je belangrijk vind, alles perfect en schoon en dan is dat dus je vrijetijdsbesteding, omdat er geen tijd voor jezelf overblijft. Maar of je daar gelukkig van wordt?

Als hij doordeweeks alles binnenshuis bijhoudt, de was doet en boodschappen haalt dan is hij daar echt geen uren mee kwijt. Heeft hij daar geen zin in en sleutelt hij liever waar hij ook wat mee verdiend, dan lijkt mij het inhuren van een schoonmaakster een goede geldbesteding.
's Avonds het koken en afwassen gewoon zoals het uitkomt, wie is er eerder thuis en wie moet er nog weg.
In het weekend even gezamenlijk een stofzuiger door de tent, boodschapje halen en verder gewoon genieten van de vrije tijd.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 19:39

Vaatwasser zou ook al een mooie investering kunnen zijn...

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 19:47

ik werk ook 40 uur.doe het huishouden de was en het eten. en heb 3 ponys aan huis. en een papegaai die veel rommel maakt. alles in huis doe ik en buitenhuis mijn man.zoals de autos wassen en de tuin. hij ruimt de paardenpoep in de bak ook wel eens op. zo verdelen wij het. we hebben 1 voordeel. we werken in 2 ploegen. van smorgens 6 tot smidags 2, dan ben ik half 3 thuis.dan kan ik lekker nog wat tijd aan de paarden besteden. en de andere week heb ik late dienst van smidags 2 tot savonds 10. in deze week doe ik smorgens het huishouden en met de paaren alleen voeren en mesten. en in de vroege dienst ga ik rijden en zo. ik hou ervan als het in huis goed schoon is geeft ook rust in het hoofd. :j

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 20:02

Ik vind het niet meer dan normaal dat als je samenwoont je de huishoudelijke taken verdeelt. Je kunt alleen niet verachten dat je partner er dezelfde maatstaven op na houdt. Je kiest er zelf voor belachelijk veel tijd in het huishouden te steken. Althans het klinkt in mijn oren als belachelijk veel. misschien moet je je eigen normen drastische bijstellen. Zal je zien hoeveel tijd je overhoud en waarschijnlijk komt het je relatie ook ten goede.
Ik zou echt helemaal stapelgek worden als mijn partner zich zo vol overgave op het huishouden zou storten. Dan maar liever een zooitje in huis en tijd hebben om leuke dingen met je leven te doen al dan niet samen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 20:07

Prrrr schreef:
Hoe deed je je huishouden eigenlijk voordat je samenwoonde? En wat voor beeld had je van het samenwonen voordat je eraan begon?

Ik denk dat jullie samen goed om de tafel moeten gaan zitten over hoe jullie dat samen wonen eigenlijk in gaan vullen. Wat verwachten jullie zelf, wat verwachten jullie van elkaar, en hoe leg je die plaatjes zo op elkaar dat jullie er allebei gelukkig van worden zonder eraan onderdoor te gaan.

En dat is samen. Dus de verwachtingen van schoonmoeder doen niet mee...

Toen mijn ouders nog samen waren kookte mijn vader, maar daar was alles dan ook mee gezegd.
Sinds mijn ouders uiteen zijn hielp ik meer in het huishouden, had toen ook werk en moest niet meer zoveel studeren. Thuis was de afspraak "Wie het eerst thuis is maakt het eten" en degene die later moest werken (en dus tijd had 's ochtends) ging even met de stofzuiger door het huis. Omdat zowel mijn moeder als ik 40 uur werken hadden we een poetshulp. Mijn broer werkte ook 40 uur maar was ook nog eens 2 uur onderweg elke dag. Die hielp dan (onder lichte dwang ~~}> ) in het weekend mee. :j

gekvanfleur schreef:
wat een rare reacties hier zeg??

Ik leee een super, supergefocust persoon die persee alles, maar dan ook echt alles schooj wil hebben.
Tja, daar krijg je mij ook niet in mee. Ik ben ook alleen, maar tijd genoeg om van alles te doen en ondertussen het huishouden te doen

Ik lees dat haar vriend dingen aanbied, maar nee: ts wil het niet iets later, maar nu meteen!

Volgens mij moet juist ts hulp hebben in het loslaten. dat haar vriend misschiej wat extra kaj doen zal best. Maar ik denk dat ik zelf ook compleet gek zou raken als mijn vriend zich zo gedroeg. joehoe, er is ook een morgen voor de schoonmaak en in een huis moet geleefd worden

Ja dat 'klopt' ook een beetje. Ik wou vandaag de auto schoonmaken omdat mijn vriend toch aan zijn motor bezig is. Als ik dan (als hij het toch druk heeft) al dingen doe, dan heb ik misschien tijd als hij dat ook heeft. En dan kunnen we samen iets doen :j

Dat van rust in het hoofd herken ik wel, ik baal als een stekker als ik 's ochtends opsta en nog afwas zie staan van de dag ervoor. Zoveel rommel :=
Heb er maar werk van gemaakt en gevraagd of vriendlief niet alleen de vaat wilt doen, maar ook het fornuis, tafel en aanrecht even wil afvegen. Hij keek even raar, maar heeft het toch gedaan hoor, zonder zeuren. Ik heb een lekkere douche genomen en zit in de zetel. Wat raar trouwens, dat ik gewoon naar het journaal kan kijken om 19 uur _O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 20:11

gekvanfleur schreef:
ja ehh als schoonmoeders invloed had willen hebben, had ze dat dat huis maar lekker zelf moeten houden
.

ik lees toch echt dat ts zich vanalles verplicht. hoe kun je in vdedesnaam een weekend volkrijgen met huishoudelijke taken? mok, behalve dat uitje en symposium, maar dan nog! Ik heb het idee dat ts zich vanalles oplegt, wat lang niet zo belangrijk is.

Enne, koken en de vaat (enkel van het avondeten wat ik begrijp)is zoveel niet toch? Daarna geef je een brul naar vriendlief: joh opruimtijd. jij strijkt, hij stofzuigt. Maar hoe kun je daar elke dag (zelfs alleen) zo lang mee bezig zijn?

Nou, ja ik ben rond 17:30 thuis, koken duurt toch al snel een uurtje en het opeten een halfuurtje. Dus dan zijn we alweer 19:00 dan de vaat, het aanrecht en de tafel e.d. afvegen, dan is het toch al snel 20:00, ook omdat we wel babbelen als we het samen doen. Dan nog even stofzuigen erbij, me douchen, bed opmaken, was sorteren en een machine insteken. Dan is het toch wel 21u voorbij en mijn kaars uit :=

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 20:19

Koken een uurtje?? :wow: Wat kook je dan?

En stofzuigen en wassen toch niet elke dag?