Bètablokkers kunnen voor sommige mensen erg nuttig zijn bij onterechte paniek. MAAR of het voor jou nuttig is ligt er wel aan hoe jij een paniekaanval ervaart. Krijg je last van hartkloppingen, benauwdheid, denk je dat je een hartaanval zult krijgen? Dan zijn bètablokkers een mogelijke optie. Maar uiten jouw paniekaanvallen zich bijvoorbeeld in buikpijn, diarree, misselijkheid/overgeven heb je er juist niets aan. Ben je heel erg bang om flauw te vallen door een paniekaanval? Dan zijn betablokkers ook geen goed idee, omdat ze juist voor wat duizeligheid kunnen zorgen (waardoor jij juist in paniek schiet - want help, teken dat ik ga flauwvallen!)
De vrij verkrijgbare middeltjes zijn een eerste stap. Als dat voor jou helpt, super. Maar als het echt om zeer zware faalangst gaat, heb je er weinig aan. Ik kan zo'n doos Valdispert leeg eten en dan nog het hele examen lang zitten overgeven van de stress.
Ik leg zelf al jaren geen enkel examen meer af zonder Xanax of Temesta (benzodiazepines oftewel 'pammetjes'). Ja, ik haal door zo'n versuffende kalmeerpil misschien een 8 in plaats van een 9, maar zonder zou ik een 0 halen want dan kan ik alleen maar overgeven en trillend op de grond liggen.