Betablokkers en examen/tentamenstress

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ingeb0rg

Re: Betablokkers en examen/tentamenstress

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 02:21

Iemand met paniek/faalangst en dergelijke krijgt niet de hoeveelheid die een hartpatiënt krijgt he!

Ik heb zelf propranolol 10mg. Een hartpatiënt krijgt veel en veel meer mg. In die hoeveelheden doet het precies wat het moet doen. Je hartslag en bloeddruk laag houden en daardoor reageer je niet op de adrenaline die vrij komt.

Het is voor mij in elk geval een oplossing geweest toen ik zwaar overspannen de trap niet eens meer af durfde omdat alles op hol sloeg zoveel last had ik van paniekaanvallen. Overigens is het wel zo dat je ook de oorzaak aan moet pakken :)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 02:50

Klopt.
Wordt ook voorgeschreven bij migraine... dan is de maximale dosis 160mg per dag.

Catnip

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 04:45

Bètablokkers kunnen voor sommige mensen erg nuttig zijn bij onterechte paniek. MAAR of het voor jou nuttig is ligt er wel aan hoe jij een paniekaanval ervaart. Krijg je last van hartkloppingen, benauwdheid, denk je dat je een hartaanval zult krijgen? Dan zijn bètablokkers een mogelijke optie. Maar uiten jouw paniekaanvallen zich bijvoorbeeld in buikpijn, diarree, misselijkheid/overgeven heb je er juist niets aan. Ben je heel erg bang om flauw te vallen door een paniekaanval? Dan zijn betablokkers ook geen goed idee, omdat ze juist voor wat duizeligheid kunnen zorgen (waardoor jij juist in paniek schiet - want help, teken dat ik ga flauwvallen!)

De vrij verkrijgbare middeltjes zijn een eerste stap. Als dat voor jou helpt, super. Maar als het echt om zeer zware faalangst gaat, heb je er weinig aan. Ik kan zo'n doos Valdispert leeg eten en dan nog het hele examen lang zitten overgeven van de stress.

Ik leg zelf al jaren geen enkel examen meer af zonder Xanax of Temesta (benzodiazepines oftewel 'pammetjes'). Ja, ik haal door zo'n versuffende kalmeerpil misschien een 8 in plaats van een 9, maar zonder zou ik een 0 halen want dan kan ik alleen maar overgeven en trillend op de grond liggen.