Veel te vroeg wakker worden, tips gevraagd

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 16:41

Ik heb dit zelf met een soort blokken, ene keer slaap ik weken goed en dan weer weken slecht. Ben inmiddels door veel proberen er wel achter gekomen dat je voor jezelf ook een soort ritme ontwikkeld. Had een tijdje dat ik steeds wakker werd op het zelfde tijdstip, elke keer dat dat gebeurde keek ik dus ook op de klok, na een tijdje begon ik wel weer goed te slapen, maar nogsteeds keek ik dat zelfde tijdstip steeds even op de klok.
Heb mijzelf nu steevast aangeleerd, ook al word ik wakker, draai een keer om, ontspan, neem een melodietje of iets leuks van de dag in je hoofd en doe vooral niet te hard je best om weer te willen slapen, maar blijf gewoon lekker rustig liggen. Het duurde even voor mijn ritme er aan gewend was dat ik niks meer ging doen als ik wakker werd, maar na enkele weken sliep ik dus wel gewoon verder..
Daarnaast zet ik nu standart, ook in het weekend! Elke dag mijn wekker, zodra de wekker nog niet geweest is weet ik dat ik gewoon verder kan slapen en omdat dat kan, wat maakt het dan uit hoe laat het is? Probeer je er vooral niet al te druk om te maken, hoe drukker je je maakt, hoe slechter je ook weer gaat slapen. Wat meerdere hier al zeggen, je komt in een soort vicieuze cirkel terecht.
Veder zou ik inderdaad gaan werken aan je stress, stress geeft slechte nachtrust. Goeie kans dat zonder dat je het door hebt daar de oorzaak zit

Elisa2

Re: Veel te vroeg wakker worden, tips gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 16:46

Ik heb hetzelfde probleem..voornamelijk wanneer ik niet goed tot rust kan komen overdag en mijn cortisol spiegel te hoog is s"nachts waardoor ik te licht slaap en te vroeg wakker wordt.

Melatonine helpt bij mij ook, dat neem ik standaard. Verder helpt een geleide meditatie mij om weer tot rust te komen soms en verder te slapen. {bodyscan app} Voor mij persoonlijk helpt het niet om op te staan want dan word ik te wakker en komen er gedachten. En gedachten zorgen gegarandeerd voor niet meer slapen..

Verder lees ik graag mee voor meer tips

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 16:56

Lees ook mee, zelfde probleem hier (af en aan): al is het bij mij ook een beetje gerelateerd aan een zenuwaandoening (centraal zenuwstelsel) maar ik ben enorm gevoelig voor stress en kom slecht tot echte rust. ... wat dan weer resulteert in slecht slapen. Heb je een boek om je op te focussen als je wakker ligt? Dat helpt mij altijd wel een beetje: me compleet concentreren op iets anders. Neemt de oorzaak niet weg, maar zorgt er misschien voor dat je nog een beetje kan slapen. Succes! Ik lees verder mee voor eventuele tips!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 19:31

Elisa2 schreef:
Ik heb hetzelfde probleem..voornamelijk wanneer ik niet goed tot rust kan komen overdag en mijn cortisol spiegel te hoog is s"nachts waardoor ik te licht slaap en te vroeg wakker wordt.

Melatonine helpt bij mij ook, dat neem ik standaard. Verder helpt een geleide meditatie mij om weer tot rust te komen soms en verder te slapen. {bodyscan app} Voor mij persoonlijk helpt het niet om op te staan want dan word ik te wakker en komen er gedachten. En gedachten zorgen gegarandeerd voor niet meer slapen..

Opstaan heeft niet zozeer te maken met afleiding, maar meer met het koppelen van bed = slapen ipv bed = wakker liggen. Lees dit eens door; http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/zie ... issen.html :j

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 10:04

Bizzybijtje schreef:
Elisa2 schreef:

Opstaan heeft niet zozeer te maken met afleiding, maar meer met het koppelen van bed = slapen ipv bed = wakker liggen. Lees dit eens door; http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/zie ... issen.html :j

Dat snap ik, maar voor mij werkt opstaan niet..niet als ik weer terug wil iig. Wat weleens helpt is om gewoon wakker te blijven en mezelf lichamelijk moe te maken overdag zodat ik die nacht erop iig beter slaap.

Flowery

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-16 06:08

Ik schop mijn eigen topic even omhoog.

Het ging enkele weken goed, maar dinsdag was ik 3:45 wakker, gisteren 5:00 en vandaag 2:30 :O
Vandaag was ik wel moe genoeg om verder te slapen nadat ik er eventjes uit was geweest, maar daar dachten de katten anders over dus die begonnen iedere keer aan de deur te krabben zodra ik bijna in slaap viel :x

Ik loop ondertussen wel weer bij een psycholoog om aan de stress te werken, ik denk dat ik dit stukje volgende afspraak toch maar eens ga bespreken. Gelukkig slaap ik morgen bij vriendlief, daar slaap ik als een roosje.

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 06:36

Ik ook, ik heb al 3 koppen koffie op vanmorgen.
S'avonds val in als een blok in slaap, 4 uur half 5 klaar wakker.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 06:46

Ik ga volgende week naar de slaapkliniek voor dit probleem.

Flowery

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-16 06:52

Cayenne schreef:
Ik ga volgende week naar de slaapkliniek voor dit probleem.

Jeetje het lijkt mij echt heftig als je zo lang zo slecht slaapt :( Ik hoop dat ze je daar goed kunnen helpen en sterkte! :(:)

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 07:34

Hihi ik zag deze en moest gelijk aan dit topic denken.

Afbeelding

UK_eef

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 07:36

Herkenbaar. Je burn-out heeft er natuurlijk mee te maken maar het ene versterkt het ander dus dat moet je zien te stoppen, zoals je zelf al zegt :) Je moet de cirkel doorbreken.

Mijn tip:
De slaapkamer instellen als een no-phone/no-TV zone en in de eerste week jezelf dwingen op te blijven tot 24:00. Tot die tijd mag je niet in de slaapkamer komen. De eerste week jezelf toestemming geven om te slapen van 24:00-06:00. Word je eerder wakker 's ochtends? Dan eruit gaan en niet meer terug naar bed gaan.

Daarnaast is je lichaam gewoon niet moe genoeg, ik weet niet of je kantoorwerk doet maar ga bijv. 's avonds hardlopen (buiten!) of wandelen of paard te rijden. Op die manier ga je vanzelf uitkijken naar slapen :)

Aan pillen van de drogist etc. zou ik niet beginnen, daarvan is het nut nooit bewezen. Je kunt wel iets voor laten schrijven door de arts maar dat maakt het misschien nog drukker in je hoofd i.p.v. rustiger in je lijf. Succes!

wapitie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 07:59

Probeer eens magnesium voor het slapen gaan. Succes

Sita_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 08:02

Ik heb het ook een tijdje gehad. Gespannen wakker worden en onrustig slapen. Ik heb toen de app vgz mindfullnes op mijn telefoon gezet. Als ik dan wakker was zette ik hem op heel zacht en liet ik de telefoon tegen mij prate met de lange oefeningen van ademhaling of bodyscan. Als je echt moe bent let je dan niet meer op of je wel in slaap valt of niet of jeetje tis al 3 uur en ik slaap nog niet. Maar je let op de oefening en daar wordt je rustig van en uiteindelijjk viel ik tegen het einde van de oefening weer rustig in slaap. Misschien het proberen waard. ;)