Pas eten wanneer je lichaam het aangeeft

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 08:56

Ik heb de hele dag door honger, klinkt voor mij niet als een goed plan :'). Drinken daarentegen doe ik wel alleen als ik dorst heb.

Deertje

Re: Pas eten wanneer je lichaam het aangeeft

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 09:18

nou, ik heb net mijn eerste maaltijd binnen.. want ik had honger. Wel gek, mijn ontbijt stond klaar, en hoevaak je de gewoonte hebt van gewoon te eten omdat het er staat.. heb mezelf echt moeten zeggen, ff wachten nu :)

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 09:37

Interessant onderwerp,straks ff preciezer lezen.
Ik geloof er niet in. Eten is zo extreem verworven met emoties, gedachtes en opvattingen dat we niet meer "onbedoezeld" naar ons gevoel kunnen luisteren. Dat lukt een baby en een peuter. Zodra we ons er mee gaan bemoeien leren ze het gevoel af en komt ratio in de plaats.

Veela

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 09:50

Ik doe het ook en ik merk ook dat ik veel minder snoep. Want snoep is nou niet bepaald vullend. In het begin is het moeilijk om onderscheid te maken tussen honger en trek maar na een tijdje wen je er aan.
Als ik trek heb dan drink ik eerst wat water, heb ik daarna nog steeds honger dan eet ik wel wat. Wel zo gevarieerd mogelijk.
Of dat meetelt weet ik niet maar ik ben ook veganist.

Overigens heb ik meestal wel echt honger rond de 'normale' eettijden (behalve ontbijt) dus er zit wel een soort van ritme in. Maar in de ochtend krijg ik geen hap door mijn keel dus ontbijten doe ik niet. Ik heb gewoon een normaal gewicht.
Laatst bijgewerkt door Veela op 17-11-16 09:57, in het totaal 2 keer bewerkt

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 09:52

Leuk idee maar de praktijk is een stuk lastiger. Even buiten de discussie of het gezond of niet is..

Koken voor je gezin die allemaal op andere tijden eet?
Je werktijden waardoor je gewoonweg niet altijd aan je hongersignaal kan voldoen...

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 09:54

TS bedoel je "ik heb trek dus ik eet wat?" Of bedoel je "ik heb nu vitamine C nodig dus ik eet een sinaasappel".
Als ik het eerste zou doen, heb ik binnen een maand 10 kilo overgewicht. In het tweede geloof ik niet. Wij kunnen niet aanvoelen of we hyaluronzuur nodig hebben. Of mangaan. Of koper.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 10:00

silverdapple schreef:
Ik heb hier ooit een artikel over gelezen. Het sprak me zo aan, ik heb het halve artikel onthouden. :+ Het ging over een vrouw die eerder eetproblemen heeft gehad en nadat ze beter was geworden, besloot veel meer en beter naar zichzelf en haar lichaam te gaan luisteren. Zo at ze wanneer waar ze zin in had en totdat ze zich verzadigd voelde. In het artikel omschreef ze hoe een dag voor haar er dan ongeveer uitzag (het gedeelte dat ik me het beste herinner): 's ochtends na het opstaan had ze zin in aardbeien, dus nam ze aardbeien mee in een zakje toen ze de deur uitging en at totdat ze zich verzadigd voelde. Daarbij moet je je voorstellen dat ze zichzelf dan afvroeg: "Waar heb ik zin in?" en dat ze daarna tijdens het eten af en toe even stopte om op te merken of ze al wel of niet genoeg had gegeten. Toen ze eenmaal vol zat, liet ze de rest van de aardbeien achter in het zakje.
Ze had die dag afgesproken met iemand om te gaan eten. Op de markt kocht ze een kikkererwtenbrood omdat dat haar aansprak en bij het uitkiezen van een restaurantje koos ze iets uit waar ze op dat moment ook trek in had. Hetzelfde verhaal als bij wat ze van het menu bestelde. Halverwege de lunch vroeg ze zichzelf of wat ze aan het eten was ook echt was waar ze zin in had, besloot dat er te veel tomaten in het gerecht zaten en haalde er een paar weg. Toen ging ze verder met eten.
In het begin had ze verwacht dat bij het jezelf vragen waar je zin in hebt je eigenlijk alleen maar snoepwerk uit de kast trekt, maar dat bleek toch niet zo te zijn. Voor mij klinkt het geloofwaardig, ik denk dat waar je lichaam naar vráágt en waar jij zin in hebt 2 aparte dingen zijn en je moet leren om naar het juiste te luisteren (kort door de bocht). Mocht iemand hier wat over weten dan hoor ik het graag! :D

Dit doe ik eigenlijk altijd. Bij periodes snoep ik meer dan bij andere. Maar het probleem bij mij is dat ik te snel verzadigd ben. Ik heb te snel genoeg gehad, dus ik heb mezelf toch moeten leren om te gaan eten waar ik maar enigszins zin in had.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 10:21

Ik werk onregelmatig, drie dagen heel vroeg opstaan vier dagen vrij. Ik houdt altijd een vast aantal uren tussen het opstaan en de lunch. Dus opstaan en vier uur later mijn lunch weer vijf uur later mijn avondeten. Door de tijdsspanne hetzelfde te houden heb ik geen problemen met het ritme.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 10:25

Voor mij zou dat nu niet gezond zijn, ik zou veel te weinig calorieen binnen krijgen. Dus ik moet echt wel 'bij' eten, ook al heb ik geen honger.

bellehorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 10:41

Ik heb de hele dag door trek/honger. Al denk ik dat het nu toch ook wel tussen mijn oren zit.
Vandaag ben ik aan het werk, het is nu 09.39. Ik ben vanochtend om 06.30 begon met 3 crackers en een kopje thee. 07.45 op het werk en in die tijd tot nu heb ik op;
2 broodjes, een koek, chocotoffee, een paar druiven en een stukje kiwi en appel.

Ik eet echt de hele dag door, gelukkig is dit ook mogelijk op mijn werk maar ik wil toch wel iets gestructureerder gaan eten en niet de hele dag door.

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 10:51

Ik zorg gewoon dat ik om de +/- 2 a 3 uur iets eet (ontbijt, lunch & avondeten kleine/normale porties, tussendoor dan fruit, snoeptomaatjes of een eiwitshake als ik heb gesport). Door mijn onregelmatige werk eet ik wel echt op de meest rare tijdstippen daardoor :))
Ik heb soms heel lang geen honger, maar ook dagen dat ik de hele dag honger heb.

bellehorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 11:13

Geef je toe op de dagen dat je honger hebt?

Ik heb namelijk bij mij wel echt het idee dat het een gewoonte is geworden om maar door te eten.

420BlazeIt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 11:19

Ik heb enkel de titel gelezen :+

Ik had een eetstoornis, lijstjes hielpen mij niet en ben naar mijn lichaam gaan luisteren. Toen ik herstelde echt heeeeel veel gegeten maar mijn lichaam had het nodig. Nu ongeveer twee of drie jaar verder eet ik nog steeds wanneer ik honger heb waar ik zin in heb, maar heb waarschijnlijk toch een tekort opgelopen, morgen bloedprikken, heeft ook met andere dingen te maken.

Waarom zou je eten als je lichaam het niet aangeeft ???

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 11:25

Omdat je dan wellicht te weinig eet?

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 11:29

badeendje schreef:
Ik heb de hele dag door honger, klinkt voor mij niet als een goed plan :'). Drinken daarentegen doe ik wel alleen als ik dorst heb.

precies dit....ik zou mezelf echt obese kunnen eten, maar je lijf vraagt wel om dingen die het nodig heeft.
Dat is wel mijn ervaring na zware ziekte en zwangerschappen.

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 11:29

ik denk ook dat als je bepaalde cravings hebt je daar ook aan toe kunt geven. zin in vet of vlees of dergelijke. dit is wel moeilijk aangezien het niet de bedoeling is om te leven op koekjes of chips. je moet wel gevarieerd blijven eten.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 11:35

Volgens mij is het juist beter voor je lijf om op gezette tijden te eten. Je motor moet toch blijven branden om het maar zo te zeggen.
Wanneer je onregelmatig (en ongezond eet) slaat je lichaam het allemaal op als "voorraad" (dus vet)

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-16 11:38

rien10 schreef:
TS bedoel je "ik heb trek dus ik eet wat?" Of bedoel je "ik heb nu vitamine C nodig dus ik eet een sinaasappel".
Als ik het eerste zou doen, heb ik binnen een maand 10 kilo overgewicht. In het tweede geloof ik niet. Wij kunnen niet aanvoelen of we hyaluronzuur nodig hebben. Of mangaan. Of koper.

Nou ik heb het over het verschil van wat is 'trek' en wat is honger. Trek zit in je hoofd. Honger is lichaam die aangeeft ik heb brandstoffen nodig.

Omdat ik de hele dag door kan eten zonder verzadiging. Wil ik nu alleen eten als ik honger heb (klinkt vanzelfsprekend maar voor mij niet) en dus mijn 'trek' afleren, waardoor met wat ik eet ik er meer van kan genieten. Wel ontbijt en avondeten rond vaste tijden houden (ontbijt voor 11u en avondeten tussen 5 en 7)

Bewuster worden van lijf en wat het écht nodig heeft als het ware ;) ipv constant vullen

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 11:40

Geen idee dat het goed is, je lijf heeft gewoon een basisintake nodig ongeacht je gevoel. Verder is het wel goed om vast te eten om je glucosespiegel op stand te houden, wat juist voor een minder hoog hongergevoel zorgt.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 11:43

Ik denk dat het best goed kan werken.
Toch als je start met een goed ontbijt en dan gewoon afwachten wanneer je terug honger krijgt.

Ik was net zoals TS, kon een hele dag eten. Dat in combi met een zittende job blijft niet goed komen.

Ik heb een tijdje geleden dus ook de knop omgedraaid.
Ik heb een vaste hoeveelheid voedsel die ik over de dag mag benutten (op basis van kcal (en ook verhouding e/k/v).
Ik ontbijt met havermout en fruit en eet dan pas als ik honger krijg.
Vroeger had ik al honger als ik op het werk aan kwam.
Nu maak ik in de ochtend een wandeling van 40minuten en zit nu al een aantal uur op kantoor en heb nog geen honger gevoel.

Vooral ook van al die kunstmatige dingen en veel suikers heb je steeds opnieuw trek. Dus een gezonde voeding hoort daar echt wel mee samen.

Eten was bij mij een gewoonte, ik luisterde ook niet meer naar mijn lichaam.
Ik probeer dat nu veel meer te doen en dat werkt schitterend.
Ik voel me veel beter en op de weegschaal wordt het ook al duidelijk.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 11:49

Maar kirrr, dan eer je toch juist niet op gevoel maar obv kcal en macros? Lijkt me juist het tegenovergestelde...

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 12:02

Voorheen at ik om 7uur om 10uur om 13uur om 16uur om 19uur en om 22:00uur.
Nu eet ik als mijn lichaam het vraagt.

Ongeacht hoeveel je eet om 7uur, als je om 10uur altijd eet, geeft je lichaam om 10uur een signaal.
Nu ben ik dat ritme en dus signaal helemaal kwijt.

De hoeveelheid is in principe wel hetzelfde. Hoewel ik heel erg vaak voedsel over heb ipv dat ik vroeger halverwege de dag al moest beginnen schipperen om toe te komen zonder honger te lijden.

Dus in mijn ogen en naar mijn gevoel is het een enorm verschil.

Goner

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 12:08

Piekosjj schreef:
Is het iets raars dan om pas wat te eten als je trek/honger krijgt? :+ Ik heb natuurlijk wel wat 'vaste' eettijden, zoals ontbijt na het opstaan en voor 't slapen nog een bakkie yoghurt maar verder eet ik toch echt alleen wat als ik trek krijg, tenzij ik écht zin heb in iets op dat moment.

Dit, ik eet ook alleen als ik trek/honger heb.

Eline_S_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 12:10

Als je wilt afvallen met enkel eten is dat juist prima. Als je iets gaat eten stijgt je bloedsuikerspiegel. Een paar uur na het eten is je bloedsuikerspiegel weer gedaald, en ga je verbranden. Dan krijg je dus honger en ga je eten zodat die bloedsuikerspiegel weer omhoog gaat. Als je de hele dag door blijft eten zonder dat je honger hebt blijft je bloedsuikerspiegel constant hoog en verbrand je niet. Dit is de reden waardoor ik de laatste tijd ontzettend ben aangekomen (oke, en een beetje luiheid).
Je moet ook niet te lang met honger lopen want dan gaat je lichaam op de spaarstand staan zoals al was gezegd. Alles wat je dan qua vetten eet wordt gelijk opgeslagen en zo kom je dus alleen maar aan. Mijn diëtiste had een hele mooie tekening over die bloedsuikerspiegel gemaakt. Zal hem zo wel even zoeken :)

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 12:12

Paulina schreef:
Leuk idee maar de praktijk is een stuk lastiger. Even buiten de discussie of het gezond of niet is..

Koken voor je gezin die allemaal op andere tijden eet?
Je werktijden waardoor je gewoonweg niet altijd aan je hongersignaal kan voldoen...

Helemaal mee eens. Een gewoon, normaal schema, met gewoon normaal eten werkt in een gezin het beste.