Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
silverdapple schreef:Ik heb hier ooit een artikel over gelezen. Het sprak me zo aan, ik heb het halve artikel onthouden.Het ging over een vrouw die eerder eetproblemen heeft gehad en nadat ze beter was geworden, besloot veel meer en beter naar zichzelf en haar lichaam te gaan luisteren. Zo at ze wanneer waar ze zin in had en totdat ze zich verzadigd voelde. In het artikel omschreef ze hoe een dag voor haar er dan ongeveer uitzag (het gedeelte dat ik me het beste herinner): 's ochtends na het opstaan had ze zin in aardbeien, dus nam ze aardbeien mee in een zakje toen ze de deur uitging en at totdat ze zich verzadigd voelde. Daarbij moet je je voorstellen dat ze zichzelf dan afvroeg: "Waar heb ik zin in?" en dat ze daarna tijdens het eten af en toe even stopte om op te merken of ze al wel of niet genoeg had gegeten. Toen ze eenmaal vol zat, liet ze de rest van de aardbeien achter in het zakje.
Ze had die dag afgesproken met iemand om te gaan eten. Op de markt kocht ze een kikkererwtenbrood omdat dat haar aansprak en bij het uitkiezen van een restaurantje koos ze iets uit waar ze op dat moment ook trek in had. Hetzelfde verhaal als bij wat ze van het menu bestelde. Halverwege de lunch vroeg ze zichzelf of wat ze aan het eten was ook echt was waar ze zin in had, besloot dat er te veel tomaten in het gerecht zaten en haalde er een paar weg. Toen ging ze verder met eten.
In het begin had ze verwacht dat bij het jezelf vragen waar je zin in hebt je eigenlijk alleen maar snoepwerk uit de kast trekt, maar dat bleek toch niet zo te zijn. Voor mij klinkt het geloofwaardig, ik denk dat waar je lichaam naar vráágt en waar jij zin in hebt 2 aparte dingen zijn en je moet leren om naar het juiste te luisteren (kort door de bocht). Mocht iemand hier wat over weten dan hoor ik het graag!
badeendje schreef:Ik heb de hele dag door honger, klinkt voor mij niet als een goed plan. Drinken daarentegen doe ik wel alleen als ik dorst heb.
rien10 schreef:TS bedoel je "ik heb trek dus ik eet wat?" Of bedoel je "ik heb nu vitamine C nodig dus ik eet een sinaasappel".
Als ik het eerste zou doen, heb ik binnen een maand 10 kilo overgewicht. In het tweede geloof ik niet. Wij kunnen niet aanvoelen of we hyaluronzuur nodig hebben. Of mangaan. Of koper.
Piekosjj schreef:Is het iets raars dan om pas wat te eten als je trek/honger krijgt?Ik heb natuurlijk wel wat 'vaste' eettijden, zoals ontbijt na het opstaan en voor 't slapen nog een bakkie yoghurt maar verder eet ik toch echt alleen wat als ik trek krijg, tenzij ik écht zin heb in iets op dat moment.
Paulina schreef:Leuk idee maar de praktijk is een stuk lastiger. Even buiten de discussie of het gezond of niet is..
Koken voor je gezin die allemaal op andere tijden eet?
Je werktijden waardoor je gewoonweg niet altijd aan je hongersignaal kan voldoen...