Zeilen, wie nog meer?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

8nnemiek

Re: Zeilen, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 08:15

Wat leuk, zo veel zeilers op bokt :D
Zeilen in Griekenland, wat lijkt me dat gaaf! <3 Dat staat zeker nog op ons verlanglijstje. Ook aan het zeilen op de Noordzee zijn we nog niet toegekomen en hoewel er weinig te zien en te doen is lijkt het me toch erg gaaf. En dan vooral richting Engeland, Frankrijk/Spanje of Noorwegen/Denemarken.. Of een bezoekje brengen aan Helgoland of Isle of Men lijkt me geweldig <3
Wij zijn sowieso van plan om eens een half jaar of een jaar vrij te nemen en gewoon te gaan zeilen.. Waar de wind ons brengt zeg maar :D Héérlijk lijkt me dat!

Wat een leuke open bootjes komen er ook voorbij. Bij ons op de club liggen veel draken, ook zo'n gave boten die elke keer weer de prijzen winnen bij wedstrijden. Daar zou ik ook wel eens in willen zeilen.
We hebben zelf naast onze Fellowship alleen een merkloos open bootje, onze Badkuip :Y)
Afbeelding
Daar hebben we in leren zeilen een aantal jaar geleden.

Totdat we onze Fellowship tegen kwamen, die destijds erg slecht onderhouden was, en die hebben we de afgelopen jaren flink opgeknapt.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Nu staat nog een kledingkast op de planning, en de verstagingen gaan we vervangen, en daarna moet de complete elektra aangepakt en vervangen worden :=
Maar dan is ze echt klaar voor de lange reizen :D

Wat leuk trouwens dat er ook mensen in Friesland hebben gevaren. Is dat echt zo mooi als men zegt? We zijn vorig jaar bij het IJsselmeer geweest en op de Waddenzee, en in Harlingen overnacht, maar durfden Friesland eigenljk niet binnen te varen vanwege de ondieptes, terwijl we maar 1.05 diep steken.

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 08:21

Wauw! Die hebben jullie mooi opgeknapt zeg :oo super gaaf!

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 09:19

Oh jullie hebben ook zelf een kajuitzeiljacht. Geweldig.
Leuke boot hierboven. Mooi geworden hoor na het opknappen!

Dit is de boot die wij de afgelopen 7 jaar hebben gehuurd.

Afbeelding

Wij hebben er meer meer gevaren dan de eigenaar zelf. Het is een oudje....maar hij doet het geweldig.

(ik zie de springlijn liggen en bedenk meteen weer de harde wind die we de avond ervoor hadden :') )

*kijkt naar buiten....zucht...*

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 10:38

Hier nog een zeiler! Helaas veel minder dan ik zou willen vanwege tijdgebrek. Zowel in een kielboot (Valk/Randmeer), als in een zwaardboot (Laser/Splash). Ik vind het allebei wel wat hebben! Bij de zwaardbootjes heb je veel meer het gevoel dat je aan het sporten bent en je leert er heel veel van wat je vervolgens in de grotere boten weer kunt gebruiken (opeens heb je zeeën van tijd voor een overstag of een gijp :D).

Watersporten vind ik heerlijk, ik roei circa 1x keer week en zeilen dus incidenteel.

_fairytale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-16 11:29

8nnemiek schreef:
Wat leuk, zo veel zeilers op bokt :D
Zeilen in Griekenland, wat lijkt me dat gaaf! <3 Dat staat zeker nog op ons verlanglijstje. Ook aan het zeilen op de Noordzee zijn we nog niet toegekomen en hoewel er weinig te zien en te doen is lijkt het me toch erg gaaf. En dan vooral richting Engeland, Frankrijk/Spanje of Noorwegen/Denemarken.. Of een bezoekje brengen aan Helgoland of Isle of Men lijkt me geweldig <3
Wij zijn sowieso van plan om eens een half jaar of een jaar vrij te nemen en gewoon te gaan zeilen.. Waar de wind ons brengt zeg maar :D Héérlijk lijkt me dat!

Wat een leuke open bootjes komen er ook voorbij. Bij ons op de club liggen veel draken, ook zo'n gave boten die elke keer weer de prijzen winnen bij wedstrijden. Daar zou ik ook wel eens in willen zeilen.
We hebben zelf naast onze Fellowship alleen een merkloos open bootje, onze Badkuip :Y)
[ [url=m/I6FcO1.jpg]Afbeelding[/url] ]
Daar hebben we in leren zeilen een aantal jaar geleden.

Totdat we onze Fellowship tegen kwamen, die destijds erg slecht onderhouden was, en die hebben we de afgelopen jaren flink opgeknapt.
[ [url=m/4v6eYa.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/ezL7Y8.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/L7zcW4.jpg]Afbeelding[/url] ]
Nu staat nog een kledingkast op de planning, en de verstagingen gaan we vervangen, en daarna moet de complete elektra aangepakt en vervangen worden :=
Maar dan is ze echt klaar voor de lange reizen :D

Wat leuk trouwens dat er ook mensen in Friesland hebben gevaren. Is dat echt zo mooi als men zegt? We zijn vorig jaar bij het IJsselmeer geweest en op de Waddenzee, en in Harlingen overnacht, maar durfden Friesland eigenljk niet binnen te varen vanwege de ondieptes, terwijl we maar 1.05 diep steken.

Friesland is idd heel mooi, maar je moet echt in de vaargeul blijven. Anders lig je vast.

Sanned

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 12:51

Dit is onze boot:

Afbeelding

Dit was in Turkije :)

Het leuke aan met een zeilboot op pad is dat je op plekken komt waar je anders nooit zou komen. Van die kleine vissersdorpjes enzo. Ik heb wel echt heel veel gezien vanaf een zeilboot.

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 13:05

Dat idd Sanned!

Zo heb ik alle waddeneilanden afgevaren (ook de Duitse). Echt super leuk!

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 13:07

Sanned schreef:
Het leuke aan met een zeilboot op pad is dat je op plekken komt waar je anders nooit zou komen. Van die kleine vissersdorpjes enzo. Ik heb wel echt heel veel gezien vanaf een zeilboot.

Klopt. Dat vind ik inderdaad het leuke aan de zeilvakaties.

Mooie boot hebben jullie. :j

love_nelzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 13:17

Jaa hier ook een zeiler!!
Vanaf mn 8e bijna elke zomer op zeilkamp gegaan, dit jaar mijn Splash 4 diploma gehaald en ben nu bezig met mijn instructeursopleiding. Ook hebben we nog een Randmeer met de familie.
En inderdaad zeilvakanties rondom Italie/Griekenland/Turkije zijn prachtig!!

ikbencarmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 13:37

Hier ook een zeiler.
Vanaf mijn zesde altijd gezeild met mijn ouders. We zijn begonnen op een 6 meter boot, toen een van 8 en nu een van 10 meter lang.
Zelf heb ik een open zeilbootje van 3,5 meter lang.

Wij varen over het algemeen op de grevelingen en gaan dan altijd overnachten aan de eilandjes

Splut

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 13:58

.
Laatst bijgewerkt door Splut op 07-07-22 16:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Itsme_annie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 14:00

Ik hou ook heel erg van zeilen. Mijn moeder is er mee opgegroeid en ze heeft er spijt van dat ze mij en mijn zusjes niet meer mee heeft genomen te zeilen. Ik hou er heel erg van maar mijn zusjes vinden het allebei een beetje te spannend.
Ik heb ooit een serie lessen gehad in een optimist en ik ga al van jongs af aan mee op de boot van mijn opa en oma. Zij hadden een Najad 390 die ze helaas dit jaar hebben verkocht. Ik zit nu in Australië en ik hoop hier ook nog wat te kunnen zeilen, maar ik moet nog zien of ik daar de kans voor krijg.
Ik wil heel graag een eigen bootje later. Het liefst een open bootje waarmee je lekker dagjes op een meer kunt varen, want dat is wel echt iets wat ik kan blijven doen zonder dat het gaat vervelen. We huren wel eens een valkje als gezin, maar een eigen bootje is natuurlijk ultiem, want op de mooie dagen zijn de huurbootjes altijd bezet :D

_fairytale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-16 14:14

Ik vraag mij trouwens af; Zouden jullie eerder gaan zeilen bij amper wind/zachte wind (windkracht 1/2), bij middelmatige wind (3/4) of harde wind (5/6)?

Mijn persoonlijke voorkeur is 3/4 of 5/6, harde wind vind ik echt geweldig, lekker scheuren over het water en je hele gewicht in moeten zetten om niet om te vallen, dat is voor mij echt het ultieme zeilgevoel :j

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 14:17

Ik zit nog steeds mijn hoofd te breken over het merk van onze één na laatste boot.
Zeer snelle boot, polyester, beetje type Laser maar dan een stuk langer, zelflozende kuip (open achterzijde), twee tot drie persoons. Volgens mij ongeveer 4 meter lang, geen "420" . Hoop dat jullie inspiratie kunnen geven :)

Itsme_annie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 14:18

Voor mij middelmatige wind. Heel weinig wind vind ik niks aan en te veel vind ik een beetje te veel 'billenknijpen'. Met de boot van mijn opa en oma vind ik wat meer wind wel leuk, omdat de boot op harde wind gebouwd is. Dan is er bij wat minder wind weinig te doen en ben je alleen maar een beetje aan het dobberen. Dan is windkracht 6 echt wel ultiem. In een valk oid zou ik eerder gaan bij een windkracht 4, hooguit 5

Edit: de boot die dus niet meer van mijn opa en oma is helaas
Laatst bijgewerkt door Itsme_annie op 20-11-16 14:21, in het totaal 2 keer bewerkt

_fairytale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-16 14:19

Gem schreef:
Ik zit nog steeds mijn hoofd te breken over het merk van onze één na laatste boot.
Zeer snelle boot, polyester, beetje type Laser maar dan een stuk langer, zelflozende kuip (open achterzijde), twee tot drie persoons. Volgens mij ongeveer 4 meter lang, geen "420" . Hoop dat jullie inspiratie kunnen geven :)

Laser Radial?

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 14:21

Nee, het was geen Laser, maar een beetje dat type. Wel iets meer "boot" ipv "surfplank" :D

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 14:24

_fairytale schreef:
Ik vraag mij trouwens af; Zouden jullie eerder gaan zeilen bij amper wind/zachte wind (windkracht 1/2), bij middelmatige wind (3/4) of harde wind (5/6)?

Mijn persoonlijke voorkeur is 3/4 of 5/6, harde wind vind ik echt geweldig, lekker scheuren over het water en je hele gewicht in moeten zetten om niet om te vallen, dat is voor mij echt het ultieme zeilgevoel :j

Omdat wij van eiland naar eiland reizen met kinderen ligt het er voor ons helemaal aan waar de wind vandaan komt en waar wij naar toe moeten.

Is het een erg lang stuk en hebben we de wind op de kop met mogelijk er hoge golfslag dan liever geen windkracht 6. Moeten we echt het water op dan gaan we motor(zeilen). Grootzeil 2 rifjes en hoppa,...gaan met die banaan.

Hebben we de wind en route gunstig dan vind ik zelfs 7 geen probleem.

Heb een keer windkracht 9 op de kop gehad in het kanaal van Kos. Nou,....dah was nie grappig %)

Edit: Bij 1 a 2 gaan we ook motoren overigens....

Het liefst heb ik 4 a 5 qua wind.

_fairytale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-16 14:31

NatasjavE schreef:
_fairytale schreef:

Omdat wij van eiland naar eiland reizen met kinderen ligt het er voor ons helemaal aan waar de wind vandaan komt en waar wij naar toe moeten.

Is het een erg lang stuk en hebben we de wind op de kop met mogelijk er hoge golfslag dan liever geen windkracht 6. Moeten we echt het water op dan gaan we motor(zeilen). Grootzeil 2 rifjes en hoppa,...gaan met die banaan.

Hebben we de wind en route gunstig dan vind ik zelfs 7 geen probleem.

Heb een keer windkracht 9 op de kop gehad in het kanaal van Kos. Nou,....dah was nie grappig %)

Edit: Bij 1 a 2 gaan we ook motoren overigens....

Het liefst heb ik 4 a 5 qua wind.

Met de Sunfish ga ik nooit ''gepland'' ergens heen, ik vaar vaak gewoon wat rondjes op het meer, gelukkig is daar de golfslag nooit zo hoog.

Maar windkracht 9, zo dat is echt veel. bij windkracht 6 zaten we op het ijsselmeer met de wind van zij. ik was kotsmisselijk, laat staan windkracht 9 %) , echt waar respect hoor _/-\o_

Itsme_annie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 14:39

_fairytale schreef:
Maar windkracht 9, zo dat is echt veel. bij windkracht 6 zaten we op het ijsselmeer met de wind van zij. ik was kotsmisselijk, laat staan windkracht 9 %) , echt waar respect hoor _/-\o_

Ijsselmeer is wel echt heel rot qua golfslag. Sommige mensen worden echt nooit zeeziek behalve op het Ijsselmeer.

Maar inderdaad, zeilen met windkracht 9 _/-\o_ Dat zou ik echt heel eng vinden en het kan behoorlijke problemen opleveren ook! Mijn opa en oma hebben zo eens hun hele schroef kapot gehad door de golfslag en moesten dus in een dikke storm noodgedwongen onder zeil een haven binnenvaren en afmeren. Ik zou dat echt niet kunnen zonder compleet in paniek te raken

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 14:41

_fairytale schreef:

Ja,...was een pittige. Het lukte overigens niet om om de landtong heen te komen. We lagen echt stil terwijl de motor op volle kracht vooruit ging. We zijn uitgeweken naar Turkije.

Haven vol was toen een heeeeel rekbaar begrip. :') Iedereen moest toen uitwijken.

Maar was blij dat we geen catamaran mee hadden. Ik heb er 2 de klippen op zien gaan toen.

3 dagen verwaaid gelegen.

De golven die langs je schip komen waren erg indrukwekkend kan ik je zeggen.

Maar van opzij is wel naarder vind ik. Dan liever de wind op de kop.

Op het ijselmeer ben ik inderdaad een keer zeeziek geweest. Dat had bij 9 dan weer niet. Andere meezeiler bij ons overigens wel.

ikbencarmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 14:45

Afbeelding
Dit is mijn 3,5 meter bootje.
Ik vaar het liefst met windkracht 3/4 want als het harder waait worden helaas de golven ook wel erg hoog en dat vaart dan niet lekker meer.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 14:51

ak145461 schreef:
_fairytale schreef:

Ijsselmeer is wel echt heel rot qua golfslag. Sommige mensen worden echt nooit zeeziek behalve op het Ijsselmeer.

Maar inderdaad, zeilen met windkracht 9 _/-\o_ Dat zou ik echt heel eng vinden en het kan behoorlijke problemen opleveren ook! Mijn opa en oma hebben zo eens hun hele schroef kapot gehad door de golfslag en moesten dus in een dikke storm noodgedwongen onder zeil een haven binnenvaren en afmeren. Ik zou dat echt niet kunnen zonder compleet in paniek te raken

Liever windkracht 9 op de kop dan windkracht 6 van opzij.
IJsselmeer is best een vervelend vaarwater met die korte golfslag.

_fairytale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-16 14:58

ak145461 schreef:
_fairytale schreef:

Liever windkracht 9 op de kop dan windkracht 6 van opzij.
IJsselmeer is best een vervelend vaarwater met die korte golfslag.[/quote]

We baalden ook behoorlijk dat we op de terugweg weer de golven van zij hadden.
Ik was alleen echt verschrikkelijk moe, dus ben boven de motor gaan liggen en ben zo in slaap gevallen tot het moment dat we de golven van voor kregen en al het water vol over me heen kwam :')

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 15:22

Thuis op onze plas heb ik het liefst windkracht 5/6, maar tijdens de zeilvakantie op het IJsselmeer hebben we een dag 5/6 gehad en we moesten aan de wind varen, nou dat was me een gebonk over die korte golven :wow:
Maar met windkracht 2 komen we weer niet of nauwelijks vooruit..