help: tampon wilt er niet uit

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 17:08

maud318 schreef:
Mijn probleem is juist dat als ik er aan trek er niks gebeurd moet ik harder trekken of afwachten?

Ontspannnnnnnn!

Veel succes, hopelijk krijg je 'm er gauw uit.

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 17:08

@Tengeltje: Nee, dat doe ik in ieder geval niet. Niet nadat ik weet dat er kans is, een kleine kans, maar toch, op een hele nare ziekte. TSS: Toxic Shock Syndrome oftewel tamponziekte. Het komt weinig voor, en meestal pas als je echt veel te lang met zo'n ding 'rondloopt'. Toch, je kan er aan dood gaan of dat er een been of arm geamputeerd moet worden door bloedvergiftiging. Daarom draag ik geen tampon 's nachts. Het risico is klein, maar toch, het is er. Draag een tampon in ieder geval niet langer dan 8 uur.

Citaat:
Wat is de tamponziekte?
De tamponziekte ontstaat door het dragen van tampons. Vooral het langdurig dragen van een tampon brengt een verhoogd risico met zich mee.

Symptomen
Er ontstaat vaak koorts en huiduitslag. De huiduitslag gaat vaak over in een vervelling van de voetzolen en de handpalmen. Overgeven en diarree komen ook vaak voor. Daarnaast is er sprake van griepverschijnselen zoals hoofdpijn, keelpijn, spierpijn en algehele zwakte. Verwardheid, een lage bloeddruk en een snelle hartslag zijn ook symptomen. De symptomen ontstaan door een bloedvergiftiging (sepsis).

In ernstige gevallen ontstaat er een septische shock. De symptomen hiervan zijn een ernstig verlaagde bloeddruk die gepaard gaat met een bleke huid en koud aanvoelen. De organen krijgen te weinig bloed toegevoerd waardoor deze hun functie verliezen en uiteindelijk afsterven. Tamponziekte kan tot de dood leiden.

Behandeling en voorkomen van de ziekte
Het is belangrijk om tamponziekte te voorkomen. Sterk absorberende tampons vormen altijd een risico omdat de gebruikster ze vaak te lang blijft dragen. Aangeraden wordt om iedere vier uren de tampon te verwisselen voor een schone. Wie sterk vloeit doet er zelfs goed aan de tampon om de twee tot drie uur te verwisselen.

Maar daar hoeft TS zich gelukkig geen zorgen over te maken :). Niks aan de hand. Maar even ter informatie voor alle tampon gebruikers onder ons. Te weinig mensen weten van TSS.

Doet het zeer als je aan het touwtje trekt TS? Want zo niet, zou ik toch wat harder proberen te trekken. Doet het pijn, zou ik hem nog even laten zitten tot hij meer verzadigd is. Behalve als het echt oncomfortabel zit en je er last van hebt. Dan zou ik toch even door de pijn heen bijten en gaan trekken.

Sowieso is het eruit halen altijd onprettig, ook als je het gewend bent. De ene keer doet het bij mij een beetje zeer, de andere keer merk ik er niet veel van, maar prettig is het nooit. Misschien is datgene wat je voelt gewoon normaal, maar omdat je het niet kent vind je het eng?

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 17:10

CalipsoLover schreef:
linnie050 schreef:
Touwtje weg?
Als je op je hurken gaat zitten of liggen en je voelt met je vingers kan je ook geen touwtje vinden of de tampon vastpakken?

Als je slaapt heb je de tampon ook langer zitten hoor dan 4 uur.

Vaak als hij vol is krijg je hem er ook makkelijker eruit.

Sterkte.

Slapen met een tampon? Wat hoor ik nu... Iedereen weet toch dat je dat het best niet doet. Zo krijg je zoveel makkelijker schimmels en ander vies gezelschap. Mijn huisarts en gynaecoloog raadde mij destijds dit enorm af. Ik krijg ook enorme pijn in mijn onderbuik als ik mijn tampon er te lang in heb.

Wat een onzin, ik gebruik ze al 30 jaar, heb er altijd mee geslapen en nog nooit een schimmel of iets anders akeligs meegemaakt. Beetje zo'n spookverhaal van vroeger is dit.

Judass

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 17:13

Dat jij er geen last van hebt hoeft niet te betekenen dat dat voor iedereen geld >;)
Better safe than sorry.

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 17:14

@Bloodymary: heb je weleens de bijsluiter gelezen? Daar staat TSS gewoon in genoemd als (zeer klein) risico. Ik haal daarom een tampon altijd na 3 a 4 uur eruit. Al ben ik nu meer van de menstruatiecup. ;)

@TS: wat bij mij helpt is hurken en dan een beetje meeduwen... hoe leg ik dat uit? Alsof je gaat plassen. Ondertussen trek je aan het touwtje. Succes!

Sjolvir

Re: help: tampon wilt er niet uit

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 17:17

Oei vervelend, maar troost je, hebben we allemaal wel eens ruzie mee gehad.
Zoals gezegd, vol laten zuigen dan gaat ie er veel makkelijker uit dan als het nog droge prop watten is zeg maar.
Verder hurken is een goeie hij moet natuurlijk wel in de lengte zitten als je hem perongeluk soort van dwars hebt geduwd gaat ie er ook nog wel uit, maar lastiger.
Je hebt nog touwtje, dat is wel fijn, hier keer zonder touwtje gezeten, dat is ook heel hilarisch.. sindsdien trek ik altijd voor het inbrengen extra hard om touwtje te testen (was productie foutje jaren geleden).

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 17:19

Sjolvir schreef:
Je hebt nog touwtje, dat is wel fijn, hier keer zonder touwtje gezeten, dat is ook heel hilarisch.. sindsdien trek ik altijd voor het inbrengen extra hard om touwtje te testen (was productie foutje jaren geleden).

:') Herkenbaar, haha

Jacquel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 17:20

Soms komt de tampon bij mij onbedoeld naar buiten als ik zit te poepen. Oftewel, probeer eens te persen.

Dokterspost vind ik echt overdreven. Ik ben wel eens een tampon vergeten, heeft er dagen in gezeten. Daar heb ik niks aan overgehouden. Niet dat ik het aanbeveel, maar het is nergens voor nodig om meteen in paniek te raken als hij er langer dan 4 uur in zit.

_Yasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 17:27

Jacquel schreef:
Soms komt de tampon bij mij onbedoeld naar buiten als ik zit te poepen. Oftewel, probeer eens te persen.

Dokterspost vind ik echt overdreven. Ik ben wel eens een tampon vergeten, heeft er dagen in gezeten. Daar heb ik niks aan overgehouden. Niet dat ik het aanbeveel, maar het is nergens voor nodig om meteen in paniek te raken als hij er langer dan 4 uur in zit.

Boven de 8 uur zou ik toch wel de arts bellen voor advies, want je kan gewoon heeeeeeel erg ziek van worden. Even naar eerdere berichten kijken.

Gewoon goed aan het touwtje trekken, kan best dat het niet fijn voelt. :(:)

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 17:29

Koper schreef:
maud318 schreef:
Mijn probleem is juist dat als ik er aan trek er niks gebeurd moet ik harder trekken of afwachten?

Ontspannnnnnnn!

Veel succes, hopelijk krijg je 'm er gauw uit.

Niet harder trekken maar of wachten of even inderdaar met douchkop natmaken, of in een warm bad gaan zitten, ontspan ....

Zelf nooit vergeten er uit te halen maar vriendinnen wel, nooit over problemen gehoord, dus als het langer dan 8 uur zit....hoef je echt niet naar de dokter te rennen.
Dit is geen aanbeveling om het er de hele dagen in te laten zitten....het ruikt bv niet fris ;-)
Maar doe gewoon beetje relaxt.

Ook hier ruim 30 jaar ervaring met tampons gehad, laat je niet gek maken *\o/*
Laatst bijgewerkt door A3a1 op 13-11-16 17:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 17:33

Onder de douche op je hurken gaan zitten en ontspannen. Dan rustig het touwtje pakken en persen alsof je moet poepen en met het persen ook trekken. Zo zou het moeten lukken .

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 17:35

Oké TS. Als je bij het touwtje kan is er helemaal niets aan de hand. Je bent het gewoon n9g niet gewend, dat is alles.

Ga rustig op het toilet zitten, neem alle tijd im je te ontspannen. Ontspannen is alsof je je plas rustig laat lopen zonder te persen. Dan breng je rustug je hand (voor of achterlangs, wat jij het gemakkelijkst vindt) en trek je rustig maar stevig aan dat touwtje. Terwijl je je blijft ontspannen natuurlijk. In principe moet he hem dan omlaag voelen glijden.

Als de tampon nog wat te droog is kan dit voor je gevoel aardig wat kracht kosten. Maar geloof me, er gebeurt je echt helemaal niets.
Veel succes, het lukt je heus. :)

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 17:40

Nou,ik heb mijn hele vruchtbare leven,dat waren veel meer dan 33 mooie jaren,tampons gebruikt en ze er vaak heel lang in laten zitten, nooit last gehad. Ts moet rustig afwachten tot de tampon vol is en dan komt hij er haast vanzelf uit. Geen paniek dus,ik vond dit een van de beste uitvindingen ooit gedaan,waardoor je je vrije leven de hele maand kunt voortzetten. :+ :j

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 18:16

En als het vervelend blijft zitten koop dan mini tampons om mee te beginnen.
Desnoods maandverband en een tampon gebruiken.

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 21:16

Ik haal de tampon er pas uit als ik bloed aan het papiertje heb bij afvegen (dat is die vol). Op heftige dagen al na 2 uur, op lichtere dagen makkelijk een uur of 12.. Ook als ik slaap altijd een tampon in tijdens de periode en er zijn genoeg nachten dat ik 12-13 uur in m'n bed lig :o

Goed hurken, beetje meepersen en dan trekken. Naar de huisartsenpost vind ik zwaar overdreven, er gebeurt niks als een tampon iets langer blijft zitten. Pas als je koorts ed. krijgt, zou ik naar de hap gaan.
Niet om te helpen een tampon eruit te halen 8)7

Killed

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 21:23

Is het al gelukt TS?
Wat bij mij altijd hielp bij zowel makkelijk in als uithalen, is je ene voet op iets hoger zetten zoals bv je bedrand of een stoel. Als ik mn benen gewoon naast elkaar houd en ie eruit probeer te halen of insteken is het lastiger.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 21:26

tss was toen vaak onstaan doordat ze andere soort stof gebruikten voor de tampons die nog meer opnam ook bacterieen ect.. tegenwoordig zijn ze veel veiliger waardoor de risico veel kleiner is dan vroeger.

ik heb mijn eerst eruit gekregen na een tijdje het lukt je vanzelf staan goede tips bij, ik gebruik ze nooit meer.

Esmee_RS

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 21:32

Ik heb hier ook ooit een topic over geopend. Ik was er heilig van overtuigd dat het touwtje was afgebroken, maar hij zat er gewoon achterstevoren in _O-
Ik heb gewoon best lang geprobeerd hem er uit te halen, gewoon met mm vingers. Is uiteindelijk gelukt :)

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 21:35

Hoe krijg je dat nou weer voor elkaar?
Gewoon met de botte kant en touw en al naar binnen gepropt? _O-

Esmee_RS

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 21:35

Ja bljkbaar, echt geen idee. Het was zo dom -O-
(En eigenlijk ook wel heel grappig als ik er nu aan terugdenk :+ )

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 21:36

:D Heel grappig!

love_mandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 21:49

Esmee_98 schreef:
Ik heb hier ook ooit een topic over geopend. Ik was er heilig van overtuigd dat het touwtje was afgebroken, maar hij zat er gewoon achterstevoren in _O-
Ik heb gewoon best lang geprobeerd hem er uit te halen, gewoon met mm vingers. Is uiteindelijk gelukt :)

Ik kan me jouw topic nog wel herinneren _O-

Succes TS, hopelijk is hij er inmiddels uit

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 21:51

Shirley schreef:
Hoe krijg je dat nou weer voor elkaar?
Gewoon met de botte kant en touw en al naar binnen gepropt? _O-

Zoiets is een keer bij Ook dat nog geweest. Het bleek toen om een productiefout te gaan waarbij in de fabriek een kantelmechaniek het niet goed deed en de touwtjes dus aan de verkeerde kant zaten.

Het topic van een paar jaar geleden kan ik me ook nog herinneren :))

TS is het inmiddels gelukt?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 21:59

CalipsoLover schreef:
linnie050 schreef:
Touwtje weg?
Als je op je hurken gaat zitten of liggen en je voelt met je vingers kan je ook geen touwtje vinden of de tampon vastpakken?

Als je slaapt heb je de tampon ook langer zitten hoor dan 4 uur.

Vaak als hij vol is krijg je hem er ook makkelijker eruit.

Sterkte.

Slapen met een tampon? Wat hoor ik nu... Iedereen weet toch dat je dat het best niet doet. Zo krijg je zoveel makkelijker schimmels en ander vies gezelschap. Mijn huisarts en gynaecoloog raadde mij destijds dit enorm af. Ik krijg ook enorme pijn in mijn onderbuik als ik mijn tampon er te lang in heb.

Wat moet je dan 's nachts := met maandverband zit mn hele bed onder de volgende ochtend.

TS: als ie niet lekker zit moet je hem iets verder duwen. Bij het eruit halen ontspannen en rustig aan het touwtje trekken. Als je niet goed ontspant is het een rotgevoel :+ het helpt soms om een beetje mee te persen

Hoppit

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 22:00

Esmee_98 schreef:

Dank voor deze openbaring _/-\o_ :') En dan vraagt mijn vriend waarom 'k zo moest lachen :') :') :')