Glutenallergie?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Azmay

Re: Glutenallergie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 08:41

Ik kan ook slecht tegen gluten en heb 2 jaar glutenvrij geleefd, nu eet ik met mate. Eerlijk is eerlijk: is het kant en klaar dan is de kans erg groot dat er gluten in zitten. Maar je kan eigenlijk alles wel zelf glutenvrij maken. Kopen kan je ook bijna alles maar zodra er groot glutenvrij op staat is het 3x zo duur.

Het viel mij uiteindelijk reuze mee en ik mocht dan ook nog geen melk en ei :o

nanne02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-16 08:51

Oke, ik let de laatste tijd ook steeds meer op waar gluten inzitten :o
Fijn, dat het jij het zo ervaart, dat het niet verschrikkelijk is :D

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 09:01

Om te weten of je een glutenallergie hebt moet je het testen. Dat is de enige manier om uitsluitsel te geven. Eerst een bloedtest en daarna een onderzoek van de twaalfvingerige darm waarbij biopten worden genomen. De enige manier om bewijs te hebben.

Komt daar een allergie uit dan staat een strikt glutenvrij leven te wachten. Met een hele hoop gedoe. Even uit eten wordt een avontuur, zelfs een verdwaalde broodkruimel maakt je ziek. Apart beleg, strikte keukenhygiene etc.

nanne02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-16 09:21

Maar ik word er volgens mij niet heel ziek van ofzo... Ik ben 13 en heb er nog nooit wat van gemerkt, maar de laatste tijd dan moe enzo... Maar ik denk dat het inderdaad beter is om het te laten testen, dan weet je het zeker...

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 09:31

Je hoeft het ook niet direct door te hebben, als je het hebt dan heb je een autoimmuumziekte. Het kenmerk van een glutenallergie is dat je darmslijmvlies steeds verder aangetast raakt (simpel gezegd valt je lichaam zijn darmbekleding aan onder invloed van gluten).

Met biopten kan worden gekeken of die kenmerkende beschadigingen aanwezig zijn. Is er niets te zien dan heb je geen glutenallergie (neemt niet weg dat letten op gluten kan werken voor mensen).

Lauraennala

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 10:31

Glutenallergie en glutenintolerantie zijn twee verschillende dingen.
Bij coeliakie ben je glutenintolerant, zoals maaikemuis al zegt: je darmwand wordt 'aangevallen'.

Mocht je je willen laten testen, dan moet je voor het testen nog geen gluten geëlimineerd hebben uit je voeding, omdat anders de antistoffen tegen gluten sowieso niet aanwezig zijn in je bloed (omdat je geen gluten hebt gegeten).

Levitate

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 10:42

Coeliakie (glutenintolerantie), dat waar ze jou op gaan testen, kan zich ook op latere leeftijd openbaren. Ik ken een vrouw die al jaren vage klachten had en toen haar dochter coeliakie bleek te hebben, heeft zij zich ook laten testen en daar bleek het vandaan te komen! Er Is wel een belangrijk verschil tussen glutenallergie en glutenintolerantie. Bij een allergie krijg je een allergische reactie als je iets toch eet, uitslag, opgezwollen keel enz. Omdat je lichaam het als een stof beschouwd die eruit moet. Bij een intolerantie kan je lichaam de stof gewoon niet verwerken en maakt de stof daarom dingen in jou kapot, bij coeliakie je darmvlokken, waardoor je minder goed voedingsstoffen opneemt en waardoor je dus moeier kunt zijn en kleiner.

Het Is echr van belang je te laten testen bij een vermoeden!! Hoe langer je wacht hoe meer je darmen kapot gaan. Ook heb je, als je coeliakie hebt en geen dieet volgt, een verhoogde kans op darmkanker op latere leeftijd. Mijn broertje heeft dit ook, hij had ernstigere klachten (overgeven, diarree) em bij hem kwamen we er achter toen hij 2 was. Nu is hij 10 maar hij heeft nog steeds een kleine groeiachterstand. Uiteindelijk zal dit bijtrekken (Is de verwachting) maar laat je dus alsjeblieft zo snel mogelijk testen!!

Wat wel echt belangrijk is: als je je laat testen, eet de weken ervoor zoals je altijd doet. Je geeft aan dat je er al meer op Let waar gluten in zitten, maar als jij minder gluten gaat eten maakt je lichaam minder stoffen aan waaraan ze mrt bloedtesten kunnen zien dat je coeliakie hebt. Blijf dus normaal eten anders kunnen ze het misschien niet vinden in je bloed terwijl je het wel hebt!!

Voor vragen mag je altijd pb'en ;)

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 13:31

en eigenlijk is het zelfs geen echte intolerantie, want een intolerantie houdt in dat je darmen het niet goed kunnen verteren en dat daar dus de "fout" zit. Een intolerantie is vervelend maar niet schadelijk voor het lichaam(maar wel heel vervelend met soms heel veel klachten!) Coeliakie is inderdaad een auto-immuumziekte die wel schadelijk is voor het lichaam en je lichaam ook daadwerkelijk beschadigd.

Er zijn dus 3 opties

- Glutenintolerantie/glutensensitiveit (een miskleun in de darmen die zorgt dat het niet lekker loopt, niet schadelijk bij zondigen, wel vervelend en kan een hoop klachten geven, die vrijwel altijd maag/darm gebonden zijn)
- Glutenallergie (een werking van het afweersysteem die reageert op de glutenine in gluten en daardoor vervelende klachten kan geven, welke heel breed kunnen zijn, dus ook uitslag, benauwdheid enz. enz.)
- Coeliakie (een genetische auto-immuumziekte die heftige reacties geeft op de gliadine in gluten en die de darmen ook daadwerkelijk afbreekt, klachten zijn altijd maag/darm gerelateerd)

Met maag/darm gerelateerde klachten bedoel ik eigenlijk klachten die ontstaan in de maag en darmen. Dat kan gassigheid zijn, maar ook vermoeidheid door slechte opname van voedingsstoffen of tekorten aan bepaalde vitamines en mineralen (en daar de klachten weer van). Een allergie geeft klachten vanuit het immuumsysteem en kan dus overal tevoorschijn komen en zich op alle soorten manieren tonen.

Deze namen worden echt heel veel door elkaar heen gebruikt, maar zijn echt 3 verschillende ziektes met alledrie een andere behandeling en benadering. Dus wel goed om te kijken waar het probleem dan zit :)

Lauraennala

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 14:09

Bij coeliakie hoeven de klachten zeker niet altijd maag-darm gerelateerd te zijn. Ook vermoeidheid, bloedarmoede, vitamine tekorten, groeiachterstand etc. zijn dingen waar mensen last van hebben zonder dat ze maag-darm klachten hoeven te hebben

Keell94

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 14:17

Ik heb het zelf niet maar mijn broertje (18) en zusje (13) allebij wel

Bij mijn broertje uit het zich niet heel erg, mijn zusje heeft als ze gluten heeft gegeten meteen onwijze buikkrampen, zij is erg alergisch.
Ze zitten ook beide op een glutenvrij dieet.

Mijn zusje groeide ook bijna niet en steeds buikkrampen terwijl er bij me broertje helemaal geen klachten waren eigenlijk, als je zekerheid wilt zal ik je gewoon laten testen

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 14:50

Lauraennala schreef:
Bij coeliakie hoeven de klachten zeker niet altijd maag-darm gerelateerd te zijn. Ook vermoeidheid, bloedarmoede, vitamine tekorten, groeiachterstand etc. zijn dingen waar mensen last van hebben zonder dat ze maag-darm klachten hoeven te hebben

Anders lees je even mijn hele post....

Ik quoot nog even voor je, uit datzelfde bericht:

Citaat:
Met maag/darm gerelateerde klachten bedoel ik eigenlijk klachten die ontstaan in de maag en darmen. Dat kan gassigheid zijn, maar ook vermoeidheid door slechte opname van voedingsstoffen of tekorten aan bepaalde vitamines en mineralen (en daar de klachten weer van). Een allergie geeft klachten vanuit het immuumsysteem en kan dus overal tevoorschijn komen en zich op alle soorten manieren tonen.

nanne02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-16 16:47

Wat een info, als ik het zo allemaal heb begrepen, kun je drie soorten hebben, glutenallergie, coeliakie en glutenintolerantie... Ik ga het er met mijn moeder over hebben en ik denk na jullie berichten dat ik me liever wel ga testen, wie weet, misschien heb ik het niet, maar het is wel een fijner gevoel als ik het weet. Super bedankt, allemaal, voor de goede uitleg enzovoort! :j +:)+

Edit, mijn erge klein zijn, kan dat ook te maken hebben met 1 van de 3 genoemde hierboven?

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 16:59

Als er sprake is van coeliakie neemt je lichaam te weinig voedingsstoffen op, dus dan zou je inderdaad een groeiachterstand kunnen krijgen.

nanne02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-16 17:01

Oke, interessant! Mijn moeder gaat met mijn vader overleggen of ik me zal laten testen, dus ik ben benieuwd :)

Edit, moet binnenkort naar de schooldokter, daar moesten we een blad voor invullen en ik wil info over mijn groei, maar dan kunnen we het er gelijk over hebben...

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 17:10

Het kan ook zijn dat je alleen gevoelig bent maar geen echte allergie hebt. Ik heb officieel geen allergie maar de immupro100 test gaf wel een gevoeligheid aan. Had ik nooit wat van gemerkt tot ik een half jaar geen gluten meer had gegeten en toen een pizza probeerde, wat een buikpijn :x

Maar de officiele test is gratis, zou hem gewoon laten doen. :j

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 17:15

klein zijn, kan maar hoeft zeer zeker niet te maken te hebben met coeliakie.
mijn zusje is juist vrij lang geworden (groter dan mijn ouders), terwijl ik vrij klein ben.

het ligt er een beetje aan welke vorm van coelikie je hebt (want ook daarin zijn gradaties). Bij mijn zusje gaat het bijvoorbeeld om de variant waarbij weinig tot geen herstel optreedt van de darmen ongeacht strict dieet, iedere vorm van gluten verergert de situatie.

Coelikie gaat ook met regelmaat hand in hand met andere autoimuunziekten en/of bijvoorbeeld huidklachten.

Dat je op je 13e nog geen zware klachten hebt, zegt helemaal niets.. Meestal wordt het ook pas in de tienertijd of nog later vastgesteld.. Het duurt namelijk wel even voor je darmen dusdanig beschadigd zijn dat je er ook echt pijn en effect in de darmen van krijgt.

Ik lijk gevrijwaard te zijn van coelikie en gekoppelde ziekten.. maar heb wel vage stapelende klachten die steeds zwaarder worden (nu 38), dit is op mijn menstruatie geschoven omdat bij mij de klachten met name in mijn cyclus verergeren.. Mijn cyclus is daarom nu ook kunstmatig stilgelegd (kunstmatige overgang), om te zien wat er overblijft.. Inmiddels wel met de dokter overlegd, ook al lijken de klachtne nu rustiger om toch op coelikie schildklier, bloedwaarden en aanverwante zaken te gaan testen om uit te sluiten dat ik toch erfelijk belast ben, ook al heb ik het niet door..

Als je doorverwezen wordt om te controleren op Coelikie, zeer zeker laten testen en niet wachten.
Het beschadigen van je darmvlokken gaat namelijk onverminderd door zolang je Coelikie hebt en gluten eet.. Nu herstellen darmvlokken (meestal) in de loop der tijd (jaren) wel weer, maar een beschadigd darmstelsel geeft tevens een verhoogde kans op darmkanker.. Daarom is het gewoon beter om het zeker te weten of uit te sluiten en zo spoedig mogelijk de coelikie onder controle te krijgen als je dit hebt.

------------

als je ouders wel van normale lengte zijn (en broertjes/zusjes) en vroeger ongesteld werden..
Dan zou je misschien ook eens kunnen testen op cushing..

je klachten op je openingspost deden hier eerder een belletje voor cushing luiden dan voor coeliakie om heel eerlijk te zijn..

OP:
- groeiachterstand
- late menstruatie (al is 13/14 zeker niet laat)
- snel blauwe plekken zonder duidelijke reden
- vermoeidheid.

cushing:
- afbuigende groeicurve, maar wel gewichtstoename (met name een opgeblazen gelaat)
- uitblijvende of onregelmatige menstruatie
- hoge bloeddruk
- overbeharing en acne
- striae
- vermoeidheid
- weinig spierkracht
- snel bloeden en blauwe plekken

wordt soms pas in de late pubertijd geconstateerd, ook al lijkt het soms dat het altijd bij jonge kinderen al tot uiting komt of/ verdacht zijn.
Laatst bijgewerkt door elenaMM77 op 01-11-16 17:23, in het totaal 2 keer bewerkt

Lauraennala

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 17:20

secricible schreef:
Lauraennala schreef:

Anders lees je even mijn hele post....

Ik quoot nog even voor je, uit datzelfde bericht:

Citaat:

Rustig aan, was geen aanval, ik had gewoon een deel van je post gemist op mijn telefoon. Excuses :)

nanne02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-16 17:46

Elena, wat houd cushing precies in?

nanne02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-17 07:49

Toch nog even een update;
Pas hadden we een gesprek met een vrouw die veel verstand heeft van gluten enz. Die zei dat het voor mij beter was omdat: ik ben klein (neem de voedingsstoffen niet goed op) ik heb eczeem, ik heb last van vermoeidheden....
Dus sinds gisteren/vandaag ben ik begonnen met gluten vrij :) eigelijk begin ik pas woensdag in de vakantie, maar anders gaan er dingen overstuur.
Maar dit is natuurlijk heel vreemd voor ons hier en dus hoop ik dat jullie een paar vragen kunnen beantwoorden ;)
- lactose vrij is toch niet hetzelfde als gluten vrij?
- vleeswaren, zitten daar gluten in?
- welke dingen kan ik sowieso niet eten?

Oja, het is niet echt dat een dokter het heeft gezegd dat het beter was, maar we gaan het gewoon proberen, het zal denk ik ook niet heel streng zijn, maar ik ga echt mijn best doen.
Vanochtend had ik de pakjes (dubbelfris) in mijn tas zitten, maar toch maar omgewisseld in water :D

truus1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 08:06

lactose zit in melk en dus ook melkproducten. Dit is het melksuiker.
Gluten komt voort uit granen. Niet elk graan. Daar weet ik het fijne niet van. Maar lactose en en gluten zijn 2 totaal verschillende dingen.
Al kan je van beide flink buikpijn krijgen.
Flink zoeken en googlen dan kom je al heel ver. Op glutenvrije producten staat vaak een aar met een streep erdoor. Glutenvrij betekent dat.

Froukje_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 08:11

nanne02 schreef:
Toch nog even een update;
Pas hadden we een gesprek met een vrouw die veel verstand heeft van gluten enz. Die zei dat het voor mij beter was omdat: ik ben klein (neem de voedingsstoffen niet goed op) ik heb eczeem, ik heb last van vermoeidheden....
Dus sinds gisteren/vandaag ben ik begonnen met gluten vrij :) eigelijk begin ik pas woensdag in de vakantie, maar anders gaan er dingen overstuur.
Maar dit is natuurlijk heel vreemd voor ons hier en dus hoop ik dat jullie een paar vragen kunnen beantwoorden ;)
- lactose vrij is toch niet hetzelfde als gluten vrij?
- vleeswaren, zitten daar gluten in?
- welke dingen kan ik sowieso niet eten?

Oja, het is niet echt dat een dokter het heeft gezegd dat het beter was, maar we gaan het gewoon proberen, het zal denk ik ook niet heel streng zijn, maar ik ga echt mijn best doen.
Vanochtend had ik de pakjes (dubbelfris) in mijn tas zitten, maar toch maar omgewisseld in water :D

Lactose vrij is zeker niet hetzelfde als glutenvrij !
Ja in sommige vleeswaren zitten gluten, maar ook in genoeg niet!
Ik raad je aan om bij de ah te gaan shoppen staat precies op als iets glutenvrij is of niet!
Koekjes,brood,gepaneerd vlees,sommige snoepjes,sommige soorten chips
Er is zoveel dat je niet mag maar ook veel wat wel mag!
En toch raad ik je aan om je wel te laten testen voor je begint...
OJA een dubbelfris mag je gewoon drinken hoor zitten geen gluten in

Heb zelf coeliakie sinds ik 1.5 ben nu bijna 23

Lauraennala

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 08:30

Vooral eerst laten testen voordat je glutenvrij gaat eten. Een glutenvrij dieet (als je strikt glutenvrij eet) heeft ook best wat nadelen, dus als het niet nodig is, zou ik het vooral niet doen. En als je het wil testen, dan moet je op dat moment wel blootgesteld zijn aan gluten voor een aantal weken.

deksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 08:37

Waarom laat je je niet eerst gewoon testen? Dan kan je het uitsluiten en misschien is het wel heel iets anders..

In groep 5/6 heb ik ook een tijd glutenvrij gegeten, er kwam niets uit de test. Daarna tijd glutenvrij gegeten dus en qua klachten ging het beter (ik weet niet meer wat ik toen had).
Ik ben zelf ook vrij klein, en heb de laatste tijd weer enorm last van mijn darmen + vermoeidheid.. Misschien toch weer op mijn eten gaan letten.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 11:28

Lauraennala schreef:
Vooral eerst laten testen voordat je glutenvrij gaat eten. Een glutenvrij dieet (als je strikt glutenvrij eet) heeft ook best wat nadelen, dus als het niet nodig is, zou ik het vooral niet doen. En als je het wil testen, dan moet je op dat moment wel blootgesteld zijn aan gluten voor een aantal weken.

Dit gewoon. De argumenten die je noemt hoeven totaal niet te duiden op glutenproblemen. Het kan, maar het kan op 100 andere dingen duiden. Klein zijn is geen groeiachterstand. Exzeem is geen specifiek glutensymptoom en vermoeidheid is al helemaal vaag.

Glutenvrij eten is niet iets wat je een beetje "niet al te streng" "ongeveer" doet. Het is een medisch dieet wat tekorten kan opleveren als je het niet goed doet. Niet teveel mee rommelen als je geen idee hebt wat je doet en, zonder het naar te bedoelen, je posts laten zien dat je echt geen idee hebt wat je doet.

maj0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 11:44

Och meid laat je alsjeblieft eerst testen!

Als je nu volledig glutenvrij gaat eten en je wilt toch een diagnose moet je weer gluten gaan eten. Dot is echt heel rot.

Net wat ze hierboven zeggen eek glutenvrij dieet moet echt heel strikt.