Op jonge leeftijd computerbril?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Rawr

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 22:42

Je scherm op het werk heeft waarschijnlijk een lagere resolutie dan je scherm thuis, of de computers hebben oude software die zich visueel niet goed naar hogere resoluties vertaalt.

Blauw licht is gewoon onderdeel van het kleurenspectrum van het zichtbare (witte) licht maar het is wel de meest schadelijke van de zichtbare kleuren. Een stapje ernaast kom je in het onzichtbare licht uit zoals bijvoorbeeld UV straling. Blauw licht heeft net als UV straling een korte golflengte en een hoge frequentie en is het schadelijkst voor je oog.

Alle moderne schermen (tv, computer, telefoon) stralen zeer veel blauw licht uit en deze overdaad kan overal in je oog schade aanrichten aan bijvoorbeeld je ooglens of je netvlies en zorgt op latere leeftijd vaak voor oogziektes zoals maculadegeneratie (google het maar :p). Blauw licht heeft indirect ook een grote invloed op je slaapritme omdat je hersenen hier sterk op reageren (daglicht heeft ook veel blauw licht). Je pijnappelklier maakt melatonine aan zodra de hoeveelheid blauw licht afneemt maar als je steeds naar een scherm blijft staren krijgen je hersenen die prikkel niet en maakt je lichaam dus geen melatonine aan.

Daarom verkopen melatonine tabletjes denk ik tegenwoordig ook zo goed...

Even opgediept vanuit mijn eigen optiekervaring en opleiding, sorry als het wat te droog en saai is. :o

frisian_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 23:02

Rawr schreef:
Je scherm op het werk heeft waarschijnlijk een lagere resolutie dan je scherm thuis, of de computers hebben oude software die zich visueel niet goed naar hogere resoluties vertaalt.

Blauw licht is gewoon onderdeel van het kleurenspectrum van het zichtbare (witte) licht maar het is wel de meest schadelijke van de zichtbare kleuren. Een stapje ernaast kom je in het onzichtbare licht uit zoals bijvoorbeeld UV straling. Blauw licht heeft net als UV straling een korte golflengte en een hoge frequentie en is het schadelijkst voor je oog.

Alle moderne schermen (tv, computer, telefoon) stralen zeer veel blauw licht uit en deze overdaad kan overal in je oog schade aanrichten aan bijvoorbeeld je ooglens of je netvlies en zorgt op latere leeftijd vaak voor oogziektes zoals maculadegeneratie (google het maar :p). Blauw licht heeft indirect ook een grote invloed op je slaapritme omdat je hersenen hier sterk op reageren (daglicht heeft ook veel blauw licht). Je pijnappelklier maakt melatonine aan zodra de hoeveelheid blauw licht afneemt maar als je steeds naar een scherm blijft staren krijgen je hersenen die prikkel niet en maakt je lichaam dus geen melatonine aan.

Daarom verkopen melatonine tabletjes denk ik tegenwoordig ook zo goed...

Even opgediept vanuit mijn eigen optiekervaring en opleiding, sorry als het wat te droog en saai is. :o

En hier kan tegenwoordig ook een speciaal filter voor worden aangebracht op brillenglazen

Rawr

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 01:38

frisian_love schreef:
En hier kan tegenwoordig ook een speciaal filter voor worden aangebracht op brillenglazen

Ja, volgens mij hebben mijn Zeiss glazen een extra blauw-blokkerende laag er in. :j

frisian_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 14:03

Rawr schreef:
frisian_love schreef:

Ja, volgens mij hebben mijn Zeiss glazen een extra blauw-blokkerende laag er in. :j

Niet alleen Zeiss, er zijn inmiddels meerdere leveranciers die hier op inspelen

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-16 14:22

Als het goed is heb ik vanaf volgende week een computerbril! Zaterdag een meting gehad. Ik zie 120% maar heb een cilinder van 0.25 (uit mijn hoofd), waardoor de computer een probleem is, in combinatie met het blauwe licht. Leuk montuur uitgezocht en veel zin om dat ding op te zetten! Hoop dat het er een stuk beter van wordt!

Arantes

Re: Op jonge leeftijd computerbril?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 00:52

Hopen dat het helpt! C -0.25 is wel echt heel weinig maar sommige mensen zijn erg gevoelig dus wie weet helpt het. Zie je 120% veraf of dichtbij vraag ik me wel af? Want als ze alleen veraf gemeten hebben zegt dat niks over wat je dichtbij ziet.

ontherun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 01:00

Ik heb ook maar een sterkte van 0.25 en 0.50, maar kijk met bril toch veel fijner op een beeldscherm dan zonder. Ik wordt er ook minder moe van, ga minder met mijn ogen knijpen en mijn ogen hoeven zich minder aan te passen als ik van mijn scherm wegkijk.
Hoop voor jou dat dit gewoon de oplossing is!

Rawr

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 02:25

Een kwart cylinder is inderdaad wel héél erg weinig. Normaal gesproken schrijven wij in onze winkel daarbij ècht geen bril voor. :=

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-16 09:05

Arantes schreef:
Hopen dat het helpt! C -0.25 is wel echt heel weinig maar sommige mensen zijn erg gevoelig dus wie weet helpt het. Zie je 120% veraf of dichtbij vraag ik me wel af? Want als ze alleen veraf gemeten hebben zegt dat niks over wat je dichtbij ziet.

Veraf geloof ik. Ik heb de bon wel. Voor veraf maakt het geen verschil, maar het computerscherm maakt wel verschil. Hij zei heel nadrukkelijk dat ik geen bril hoef idd, maar voor de computer wordt het wel een stuk prettiger :)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-16 09:07

Santigo_ schreef:
Ik heb ook maar een sterkte van 0.25 en 0.50, maar kijk met bril toch veel fijner op een beeldscherm dan zonder. Ik wordt er ook minder moe van, ga minder met mijn ogen knijpen en mijn ogen hoeven zich minder aan te passen als ik van mijn scherm wegkijk.
Hoop voor jou dat dit gewoon de oplossing is!

Fijn om te horen dat het jou heeft geholpen!! Aanpassen merk ik idd ook. Gelukkig is dat straks over!

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-16 09:08

Rawr schreef:
Een kwart cylinder is inderdaad wel héél erg weinig. Normaal gesproken schrijven wij in onze winkel daarbij ècht geen bril voor. :=

Een bril is natuurlijk wat anders dan een computerbril. Ik moest ook even in de verte kijken met zo'n probeerbril op, maar dan zie ik niet meer helemaal scherp. Verder komt er een kleur in de bril.

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 12:37

Ik kom eigenlijk even bumpen. Ik vraag me af of je ondertussen de bril gebruikt en verbetering merk? Ik heb ook een bril gaan aanschaffen. Na weken van hoofdpijn en migraine aanvallen op het werk ook naar een oogarts geweest, en heb ongeveer hetzelfde als jij. Ik haal ongeveer 150% qua zicht, maar met een kleine afwijking op men linkerpupil. Nu heb ik ook maar een kwartje dus in de bril voor dat linkeroog, en het rechtse is gewoon glas. Ik hoop eigenlijk op verbetering in de migraine aanvallen, en ik vroeg me af of je de bril nu gebruikt en verbetering merkt?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-16 12:44

The_Cat schreef:
Ik kom eigenlijk even bumpen. Ik vraag me af of je ondertussen de bril gebruikt en verbetering merk? Ik heb ook een bril gaan aanschaffen. Na weken van hoofdpijn en migraine aanvallen op het werk ook naar een oogarts geweest, en heb ongeveer hetzelfde als jij. Ik haal ongeveer 150% qua zicht, maar met een kleine afwijking op men linkerpupil. Nu heb ik ook maar een kwartje dus in de bril voor dat linkeroog, en het rechtse is gewoon glas. Ik hoop eigenlijk op verbetering in de migraine aanvallen, en ik vroeg me af of je de bril nu gebruikt en verbetering merkt?

Ja enorm! Minder moe, veel rustiger aan de ogen. Had dit veel eerder moeten doen!
Zelfs ziek en korte nacht zit ik niet meer te slapen achter de computer.

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 12:50

En heb je dat kwartje laten steken dan? Want ik lees dat jij en ik dan ongeveer hetzelfde probleem hebben qua oog. Behalve dat jij er moe van werd en ik dan migraine (denk ik)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-16 12:53

The_Cat schreef:
En heb je dat kwartje laten steken dan? Want ik lees dat jij en ik dan ongeveer hetzelfde probleem hebben qua oog. Behalve dat jij er moe van werd en ik dan migraine (denk ik)

Wat bedoel je met laten steken?

Ik heb gewoon 2x een kwart cilinder en een kleurenfilter. Ik merk dat ik veel minder moeite heb met focussen.

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 12:54

Janine1990 schreef:
Wat bedoel je met laten steken?

Ik heb gewoon 2x een kwart cilinder en een kleurenfilter. Ik merk dat ik veel minder moeite heb met focussen.

ja dat bedoelde ik dus :') sorry dat was nogal heel dialect van me (blame de feestdagen)
ik bedoelde dus inderdaad of je dus die aanpassing had laten doen op het glas, dus dat kwartje, of dat je 'gewoon glas' zonder aanpassing op sterkte had besteld met enkel de kleurenfilter

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-16 12:57

Ooh haha, ik denk al :P Had nog niet naar je woonplaats gekeken ;)

Maar die cilinder maakte in het begin veel verschil. Ik kon beslist niet veraf kijken. Nu rij ik er (op advies van de opticien) ook auto mee in het donker. Heerlijk! Veel relaxeter autorijden!
Op afstand zie ik ook weer haarscherp en merk ik ook dat ik dan minder moeite heb met de focus na knipperen of wanneer ik van dichtbij naar verweg ga of vice versa ;)
Ik draag 'm niet de hele dag, gewoon omdat ik daar geen zin in heb.

Het kleurenfilter zie je overigens nauwelijks. Alleen wanneer je naar schermen kijkt met blauw licht :+

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 14:02

Ja voor mij zou het enkel een aanpasing zijn in het linkerglas, maar ook maar een klein kwartje. Ik ben benieuwd, ik heb er goede hoop op als ik nu jouw reacties hoor.