Oma heeft delier: tips?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

amyz

Re: Oma heeft delier: tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 10:22

Wat naar :(

Mijn oma heeft ook meerdere keren een delier gehad. Hoorde overigens ook heel lang muziek in haar hoofd.

Haldol werd ze alleen maar slechter van en niet beter. Knapte op toen ze dat niet meer kreeg. Geloof dat ze de laatste keer ook een ander medicijn gekregen heeft.

De eerste paar keren knapte ze goed op maar de laatste keer, 2 jaar geleden, is ze nooit echt uit gekomen. Ze was toen ook 88 dus wellicht fysiek ook gewoon op... ze was toen ook dusdanig slecht dat we de uitvaart al aan het bespreken waren met de familie. Is ze weer van opgekrabbeld maar die laatste 2 jaar zijn voor haar vreselijk geweest. Twee weken geleden heeft ze eindelijk haar rust gevonden. Maar nogmaals: ze was ook gewoon oprecht op.

Weet nog precies hoe vreselijk machteloos ik me voelde toen. Je kunt zo weinig doen.. gewoon er zijn en idd het niet te ingewikkeld maken. Gerust stellen als ze enge wanen heeft. Mijn oma herbeleefde de oorlog en zag enorme insecten op het plafond ;(

Bij haar was stress/angst overigens een enorme trigger, ze zou toen gaan verhuizen naar bejaardenhuis en zag daar vreselijk tegenop. Ook zorgde ze slecht voor zichzelf qua eten.

Heel veel sterkte gewenst iig. Het is echt hartverscheurend om je oma zo te moeten zien. Maar in principe zou het weer over moeten gaan, hou je daar aan vast!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 12:32

Misschien een stomme vraag, maar wat is het verschil tussen een delier en een psychose?

debsoleino

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 12:37

Ik heb ervaring met een delier! Een vrouwtje die ik verzorgde kreeg een delier omdat ze een keelontsteking had. Ze kreeg antibiotica maar het werd niet beter. Ze zag beestjes in haar woonkamer lopen en werd hier angstig van. Op een geven moment was ze zo in de war en wilde ze ook niet meer haar medicijnen innemen. Uiteindelijk ging ze ook niet meer eten en drinken en is na 2 weken overleden.

Heel veel sterkte met je oma! Ik kan je geen tips geven! :(:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 12:43

Cayenne schreef:
Misschien een stomme vraag, maar wat is het verschil tussen een delier en een psychose?

Een delier en een plots optredende verwardheid. Je hebt 3 vormen: de hyperactieve, de hypo actieve en een gemengde vorm. Het treed plots op en is altijd een gevolg van iets, bv narcose, infectie, ontwenning van medicatie, ... Een psychose lijkt er wel sterk op, maar is vaak ook meer gekoppeld aan een voorafbestaande voorbestemdheid, sommige mensen hebben een onderliggende psychische aandoening en kunnen bij bepaalde triggers in een psychose schieten. Een delier kan trouwens iedereen krijgen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 12:45

Bedankt voor de uitleg! Heel duidelijk :j
Ik heb met beiden geen ervaring, maar in de verhalen over een delier leek het wel alsof het dezelfde kenmerken had als een psychose.

TS en alle anderen: heel veel sterkte!

christel0908

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 12:45

Cayenne schreef:

De belangrijkste verschillen met een psychose is dat het bewustzijn bij een delier gedaald is, en dat een delier relatief kort duurt en een snel wisselend beloop kent. Een ander verschil is dat bij een psychose vaak gehoorhallucinaties voorkomen, en bij een delier vaak visuele hallucinaties.
Ouderen lopen een groter risico om een delier te krijgen dan jongere mensen. Dat komt doordat de hersenen van ouderen sneller ontregeld raken. Extra kwetsbaar zijn mensen die net een operatie achter de rug hebben of andere ziektes zoals dementie hebben. Mensen met een delier uiten zich onder andere verward of hebben aandachtstoornissen. Zij verkeren in een droomachtige toestand; het bewustzijn is niet meer helder en zij zien dingen die er niet zijn.
Een delier is vaak tijdelijk van aard en goed te behandelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 12:50

christel0908 schreef:
Cayenne schreef:

De belangrijkste verschillen met een psychose is dat het bewustzijn bij een delier gedaald is, en dat een delier relatief kort duurt en een snel wisselend beloop kent. Een ander verschil is dat bij een psychose vaak gehoorhallucinaties voorkomen, en bij een delier vaak visuele hallucinaties.
Ouderen lopen een groter risico om een delier te krijgen dan jongere mensen. Dat komt doordat de hersenen van ouderen sneller ontregeld raken. Extra kwetsbaar zijn mensen die net een operatie achter de rug hebben of andere ziektes zoals dementie hebben. Mensen met een delier uiten zich onder andere verward of hebben aandachtstoornissen. Zij verkeren in een droomachtige toestand; het bewustzijn is niet meer helder en zij zien dingen die er niet zijn.
Een delier is vaak tijdelijk van aard en goed te behandelen.

Ik wil niet moeilijk doen, maar als ik jonge drugsverslaafden heb liggen of mensen die zwaar gedronken hebben, dan zitten die toch ook wel vaak in een delier hoor. En dan meestal ook nog eens de hyperactieve vorm. Trouwens, bij een delier, juist de hyperactieve vorm dan, is het bewustzijn totaal niet gedaald. Het is wetenschappelijk aangetoont dat het soort dienst waar ik werk, mediumcare/intensieve zorgen, te veel prikkels geeft aan de patiënten en dat die overprikkeling een delier in de hand werkt. Ik heb dus, helaas, heel vaak mensen die delirant zijn.

Symbeami

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 13:16

Mijn moeder heeft vorige week haar heup gebroken, vrijdag geopereerd en heeft nu ook een delier. Inderdaad is dat heel lastig om mee om te gaan.
Vorig jaar heeft ze herseninfarct gehad, voor haar is de datum en tijd plaatsen sowieso al moeilijk.
Wij kregen dit linkje met informatie over delier.

http://www.btsg.nl/infobulletin/delier.html

Verder heb ik geen tips voor je, ik kan niet elke dag bij mijn moeder in het ziekenhuis langs omdat ik wat verder weg woon.
Dus als jij wel vaak naar je oma toe kunt dan zou ik dat doen.

Heel veel sterkte.

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 13:28

Mijn moeder heeft in 2014 2 keer op de intensive care gelegen. De eerste keer met griep en toen kreeg ze na geïntubeerd te zijn, ook een delier. Deze was angstaanjagend, begrepen we later van haar. Ze werd er zeer wantrouwig van en werkte daardoor niet goed mee. Ze heeft daar haldol voor gehad en uiteindelijk ging het zowel met haar lichamelijke gesteldheid als met het verloop van het delier heel snel bergopwaarts.

In augustus is ze in datzelfde jaar geopereerd, was een zeer zware operatie die een hele dag geduurd heeft. Daarna kreeg ze wederom een delier. Maar deze was niet eng. Nu zag ze vooral vreemde dingen. Wij grapten altijd over roze olifantjes... Ze gaf uiteindelijk aan dat ze de dood had zien langs wandelen. Toen grapten we nog dat langs wandelen niet zo erg was, als ie maar niet binnen kwam. Na 3 verschrikkelijk helse weken van vechten is ze uiteindelijk overleden, maar ik was wel blij dat die tweede delier niet zo heftig was als de eerste.

Ik zorgde voor foto's van ons gezin bij haar bed, we vertelden de dag/datum en tijd en ik hield bij beide IC opnames een IC dagboek voor haar bij incl foto's van haar verblijf daar (en dat was niet fijn om naar te kijken). Hoewel naar, dat laatste, heeft ze het toch wel doorgekeken toen ze weer redelijk boven jan was.

eempiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 15:13

Altijd vervelend om dierbaren zo te zien.

tips:

Hang een grote kalender op aan het voeteind van het bed (onder de tv?) met daarop de datum en het jaar
'Het is vandaag: ......'
Wellicht helpt een foto van het ziekenhuis ook om te helpen herinneren waar ze is.

Verder inderdaad bekende foto's en zet haar favoriete muziek op :)

Hopelijk knapt ze snel weer op!

Jungles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-16 20:25

Dank jullie allemaal voor jullie lieve en begripvolle berichten! Dat doet me heel goed.
ik ben best moe, dus reageer even niet op iedereen afzonderlijk, maar geloof me dat ik jullie reacties goed gelezen heb en dat ik dat nog een paar keer zal doen. Nogmaals dank, het is soms bijzonder hoe je van vreemden meer steun krijgt als van je eigen familie. Niet dat ze me niet steunen, maar ze zijn iets 'harder' dan ik. Bij mij komt het volgens mij net even iets heftiger binnen....

Update: vandaag een gesprek gehad met de neuroloog. Hij vindt oma vooruit gegaan, maar de lichamelijke oorzaak is nog niet achterhaald. Ze krijgt deze week nogmaals een blaas- en longpunctie en een MRI-scan. Inmiddels is ze verplaatst naar een kamer met vier mensen. Er hangt een grote klok met de datum eronder boven haar bed. Foto's komen als er meer duidelijkheid is. Ze gaat misschien naar een 'transferpunt', waar ze een plek voor haar gaan zoeken om te revalideren. Heeeeeeel misschien kan ze dan nog naar huis, als ze van die verwardheid af zou raken.... ik hoop het zo.

Opa heeft nu even wat rust, want hij was heel bang dat oma 's nachts iets raars zou doen, dus hij slaapt goed nu. Elke dag wordt er bij hem gegeten door m'n moeder en m'n tantes en hij is heel scherp van geest en beseft ook dat het zo zou kunnen zijn dat oma niet meer terug komt. Hij wil wel graag in zijn eigen huis blijven.

Mn familieleden zeggen dat ik in een droomwereld leef als ik de illusie heb dat oma ooit nog thuis komt. Misschien, maar hoop doet leven. Ik merk wel dat ik het maar moeilijk kan accepteren en dat ik steeds naar haar toe wil, maar ik moet oppassen er niet te obsessief mee bezig te zijn.

Nogmaals, dank jullie en als jullie dat willen, post ik zo nu en dan een update over oma....

Jungles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-16 20:26

En @SVRL: van alcohol kun je inderdaad ook een delier krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 22:16

Hier ervaring met delier bij mijn vader en bij een baby in de familie. Voor beide gold dat stoppen met alle medicatie en veel liefde, aandacht en veiligheid bieden hielp. Veel geruststelling en praten over positieve bekende dingen.
Beide werden weer normaal na verloop van tijd. De baby sneller dan mijn vader. Beide kregen een delier na een medische ingreep.

estja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 22:27

Hier ervaring met delier bij een dementerende bejaarde. Wij draaien muziek van vroeger, bijvoorbeeld op de Ipad. Je hebt niet altijd meer iets om over te praten, zeker als iemand in de war is en van muziek kan ze nog echt genieten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 15:13

TS, ik wil niet vervelend doen, maar zou het kunnen dat je oma al beginnend dement was thuis? Je schrijft dat je opa nu even wat rust heeft en wanneer een bejaarde de eerste sporen van dementie vertoont, gaan partners dit vaak camoufleren voor de omgeving, gevolg, ze putten zichzelf uit. Als je oma thuis al wat verward was, kan dat verklaren waarom ze nu zo'n mega delier lijkt te hebben. Een nieuwe omgeving, het ziekenhuis dus, geeft de geest zoveel extra prikkels en dat kan zo'n fragiel mensje gewoon helemaal niet meer aan.

Is er ruimte om haar ziekenhuiskamer een beetje meer op thuis te doen lijken? Een deken of dons van thuis, of haar eigen kussen of foto's en tekeningen van kinderen en kleinkinderen kunnen daarbij helpen. Jammer genoeg heeft een geheugentest in deze situatie weinig zin, maar als ze op termijn terug in haar vertrouwde omgeving is, zou ik deze toch overwegen. Soms kunnen ze dementie vermoede, of zelfs vaststellen, met een CT schedel, veroorzaken aangetaste bloedvaten de aandoening of zijn de hersenen kleiner geworden, kan dat leiden tot verwardheid.

Ik duim in ieder geval dat het slechts een delier is en dat je oma snel weer de oude is.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 15:17

Magnesium tekort kan ook een delier veroorzaken, de andere redenen heb ik al voorbij zien komen, sterkte en beterschap voor je oma...

estja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 15:48

Wat svrl schrijft herken ik. Mijn demente schoonmoeder woonde nog thuis en deed daar haar dingetjes maar was in het zkh zodanig verward dat ze zelfs gefixeerd moest worden voor haar eigen veiligheid.
En inderdaad zijn mensen met dementie vaak erg handig in het verbergen ervan voor de buitenwereld. Om als het bezoek weg is vervolgens in te storten. Het zou wel de vermoeidheid van opa kunnen verklaren.

Jungles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-16 16:43

Tja, ik denk dat er inderdaad onderliggend al een probleem was. Ik weet alleen niet of dat dementie is. Als er lichamelijk niets uitkomt, gaan ze dat vast ook testen.

Opa vertelde wel dat oma al heel lang geen vlees meer at, heel weinig at en dronk en allemaal pakken koekjes verzamelde in de kast. En ze beeft heel erg, dus wellicht Parkinson? Ik weet het niet, maar we horen deze week vast meer. Wat ik wel weet, is dat opa veel verborgen heeft gehouden, ja, dat klopt.

Ik heb her deze week heel druk op m'n werk, dus ik kan pas donderdag weer gaan, maar m'n moeder en m'n tantes hebben al gezegd dat ze alles zo goed mogelijk gaan regelen. En als ze wel iets blijvends blijkt te hebben, ga ik gewoon vaak met haar wandelen en leuke dingen doen (als dat kan). En ik heb al geregeld dat ik binnenkort 1 dag in de week thuis ga werken bij opa thuis. Eerst internet aansluiten en dan ben ik een dagje bij hem. Kan ik ondertussen wat voor hem doen.

Thanks voor jullie reacties weer!

Eerst vroeg ik om tips met betrekking tot het delier. Nu kan ik beter tips vragen om met alles te dealen, iets luchtiger in het leven te staan en het iets realistischer te benaderen....

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 16:49

Heeft ze nieuwe medicijnen?
Drinkt ze genoeg?
Daar is het eerste waar ik bij zoiets aan denk.

Vervelend TS en heel veel sterkte.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 17:59

Weinig eten en drinken zie je al eens bij dementie, net zoals dingen verstoppen. Heb zo ooit iemand geweten die al haar juwelen verstopt had, vervolgens niet meer wist waar en de thuiszorg er van beschuldigde dat deze alles gestolen had. Op dat moment had de familie nog niet door dat moeder dementerend was, dus werd ze geloofd, tot de thuishulp tijdens het poetsen alles in een keukenkastje terug vond. Er was op dat moment gelukkig voor die thuishulp een dochter mee aan het poetsen.

Ik vermoed dat je van Nederland bent, als Belgische ken ik daar de juiste info kanalen niet. Maar bij ons heb je wel info avonden, steungroepen, acties zoals de week van de dementie, etc, waar men allerhande tips geeft aan mensen die nauw betrokken zijn bij de zieke. Blijf in ieder geval gewoon jezelf, je bent haar kleindochter, dus neem nu niet de rol van zorgdrager te opvallend op. Als vaste personen in haar leven zich plots anders gaan gedragen, dan gaat dat alleen maar meer verwarren. Veel over vroeger praten, is voor velen ook fijn. Wat laatst bij komt, wordt ook het eerst vergeten. Moest mijn late dienst morgen rustig zijn, wil ik de werk pc wel eens uitspitten of eens langs gaan bij de collega's van het geriatrisch dagziekenhuis, we hebben nl onlangs nog een week van de dementie gehad waarbij er veel info gegeven is.

Jungles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-16 19:03

SVRL: bedankt voor het aanbod. Heel lief van je. Maar ik heb zelf meerdere jaren met dementerende bejaarden gewerkt en ik weet er vrij veel vanaf. Ik denk dat ik mijn ogen heb gesloten waar het gaat om mijn eigen oma. Ik heb m'n kop in het zand gestoken, heel stom.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 19:06

Madison schreef:
SVRL: bedankt voor het aanbod. Heel lief van je. Maar ik heb zelf meerdere jaren met dementerende bejaarden gewerkt en ik weet er vrij veel vanaf. Ik denk dat ik mijn ogen heb gesloten waar het gaat om mijn eigen oma. Ik heb m'n kop in het zand gestoken, heel stom.

Als het je eigen oma is, is het altijd anders. De mensen die je verzorgd, blijven nog altijd vreemden, terwijl je oma iemand is waar je van houdt. Ik zit een beetje in hetzelfde schuitje en helaas woon ik te ver van mijn oma om het kort op de bal op te volgen.

estja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 19:18

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 08:43

SVRL schreef:
Madison schreef:

Als het je eigen oma is, is het altijd anders. De mensen die je verzorgd, blijven nog altijd vreemden, terwijl je oma iemand is waar je van houdt. Ik zit een beetje in hetzelfde schuitje en helaas woon ik te ver van mijn oma om het kort op de bal op te volgen.

Precies, naar een client kijk je als onafhankelijk persoon heel anders en je ziet hele andere dingen dan als het een familielid betreft! Sterkte hoor ts!

minkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 22:04

Beste Ts, ik heb niet alles gelezen maar ik vroeg me af of je oma nog haldol krijgt. Ik werk in de ouderenzorg en heb eigenlijk alleen maar ellende gezien van haldol.
Veel sterkte in ieder geval!