Vriend allergisch voor paarden - wat te doen?!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-16 22:43

Little_Gift schreef:
Er bestaat ook zoiets als een desensibilisatieprogramma.
Dat bestaat uit geloof ik elke week een onderhuidse injectie en dan na x aantal tijd om de 2 weken enz.
Het is wel langdurig, je moet er toch wel een jaar of meer aan maar van iemand die extreem allergisch was op katten, ben ik nu al 18 jaar zorgenvrij...

Dit hoeft niet per se met injecties. Er bestaan ook druppels die je moet innemen. Dacht dat het flesje wat ik had Oralgen heette. Je moet steeds iets meer nemen en dan bouw je weerstand op.

Little_Gift

Re: Vriend allergisch voor paarden - wat te doen?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 05:08

Waar ik van spreek is ondertussen al een tiental jaar geleden, kan zijn dat er ondertussen inderdaad ook andere methodes zijn. Toen, in die tijd, moest ik elke week naar het ziekenhuis voor de injectie en dat dan afbouwen na een jaar (als ik het me goed herinner) naar om de 2 weken enz enz...

Trouwens TS, je zegt zo doodnormaal "uiteraard gaan de paarden er dan uit voor mijn vriend" maar dat zou bij mij toch zo vanzelfsprekend niet zijn hoor!
Die dieren zijn afhankelijk van jou, je vriend niet.

CurlyCoat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 16:07

Ik zou inderdaad ook als tip geven nooit voor je vriend te kiezen ipv voor het paard.
Je vriend zou inderdaad voor zichzelf kunnen zorgen maar paarden kunnen dat niet.
In het verleden heb ik helaas ook die stomme keuze gemaakt (meerdere keren), maar heb daar zoooo veel spijt van gehad!

Ik weet niet of het een optie voor je is, maar misschien dat je voor een eigen Curly kunt gaan kijken.
Hier in de buurt zit een fokker die er een aantal te koop heeft.

Curly's zijn erg leuke paarden, mooie maat, heerlijk koel karakter en erg veelzijdig.
Daarbij hebben ze ook nog een hele schattige krullende vacht!
Maar mocht je zo'n vacht niks vinden, zijn er ook smooth coat Curly's, die hebben gewoon een gladde vacht maar zijn wel hypoallergeen.

Mijn gekrulde vriend;
Afbeelding

Bonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 17:52

vooral heel goed op je hygiëne letten:
omkleden en douchen(als het kan) op stal. Paardenkleding in een afgesloten plastic zak mee naar huis en meteen wassen. Als je niet kunt douchen op stal, bij thuiskomst meteen douchen en ook bij thuiskomst weer een set schone kleren aan.

paarden jas en schoenen/laarzen op stal/buiten laten en altijd ook je haar wassen. Op deze manier zou je de allergenen buiten moeten kunnen houden. Het klinkt als veel gedoe, maar je krijgt er ook vanzelf wel handigheid in.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 17:54

Ook materiaal dat in contact is gekomen met gerief van stal of jezelf daarna goed kuizen, zoals bv de douche, wasmachine, droogkast,...

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 18:00

Waarom vind je een pilletje geen oplossing?
Als de allergie uit breidt naar andere diersoorten en ook zo heftig wordt, gaat ie dan in een hypo-allergeen kamertje blijven de rest van zijn leven?

Riel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 18:08

Met dit probleem moet je gewoon naar de huisarts gaan en het traject volgen dat de de huisarts voorstelt. Dan komt het vast goed :-).

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 18:19

Vind het wel altijd speciaal om te lezen dat mensen paarden voor laten gaan op de gezondheid van hun gezinsleden.

Ik heb mijn paard weg gedaan mede door mijn allergie daardoor, ik kon de pilletjes en puffers niet aanslepen.

Ik ben ook mild allergisch voor kat en hond, we hebben dat alle 2 (kat initieel van mij, hond van mijn vriend), alshet erger zou worden gaan ze weg. Ze mogen nu al niet meer op de slaapkamer hierdoor.

Als ons zoontje ook allergisch blijkt te zijn/worden gaan ze zelfs zonder discusie weg, ik ga een kind niet volproppen met pillen en puffers om perse de dieren bij te houden. De gezondheid van mij en mijn gezinsleden gaan voor.

Ik ben niet zo vol van mijn eigen dat er geen andere goede eigenaars zijn die ook goed voor de hond of kat willen en kunnen zorgen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 18:22

Hier horen de dieren bij het gezin. Het zijn niet gewoon beesten. Dat heeft niks met vol van jezelf zijn te maken. Zeker een hond hecht zich wel degelijk aan "zijn gezin".
Hier loopt ook een paard waarvan ik 100% zeker ben dat ie het momenteel mentaal niet aan kan als die moet verhuizen naar andere mensen. Dus nee, die gaat dan echt niet weg. :) En de hond al helemaal niet. Die wat daar aan komt steek ik op het spit, ongeacht wie het is.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 18:26

Ayasha schreef:
Hier horen de dieren bij het gezin. Het zijn niet gewoon beesten. Dat heeft niks met vol van jezelf zijn te maken. Zeker een hond hecht zich wel degelijk aan "zijn gezin".

Helemaal mee eens. Er zijn situaties waarin je niet anders kunt, ik snap ook dat je de kat of de hond niet kunt houden als een kind bijna dood gaat van de allergie. Maar het vol van jezelf zijn vind ik nergens op slaan. En als er een oplossing mogelijk is kun je dat best proberen vind ik. Hoeft niet altijd zo rigoureus.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 18:30

Ik ga mijn kind niet volstoppen met chemische rommel, medicatie als dat niet moet en er een andere oplossing is, waardoor hij die niet moet nemen.

Zelfde met mezelf, ik heb heel veel medicatie genomen voor mijn paarden allergie, met de nodige bijwerking, als ik het hetzelfde zou krijgen door den hond of kat, is er geen andere keus.
Net zoals mijn vriend allergisch zou worden voor de dieren, geld hetzelfde, hij neemt al 20 pillen op een dag voor een andere ziekte, denk dat dat genoeg is.

Dat vol zijn van jezelf gaat over het feit dat er echt wel nog mensen in de wereld zijn die goed voor dieren kunnen zorgen, ik ben niet de enige die dat kan. Het gaat ook over mijn eigen situatie, kan er niet aan doen dat er iemand zich aangesproken voelt.
Laatst bijgewerkt door dromertje2 op 17-10-16 18:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 18:32

Waarmee je indirect impliceert dat mensen die het anders zien dus wel vol zijn van zichzelf. :+

Je eigen dieren weg doen is soms niet genoeg. Of ga je iedereen in je kind zijn of haar omgeving ook dwingen de dieren weg te doen?

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 18:34

Nee, maar dan zal hij er niet kunnen gaan spelen of niet aanraken, navenand de ernst van de allergie.

En er kan/ is wel verschil in 24/24,7/7 in contact zijn met dieren, of 1 keer 10 minuten.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 19:45

Nou nou dus omdat jij ze zo makkelijk dumpt omdat er immers nog mensen zijn die er goed voor kunnen zorgen, is de rest vol van zichzelf? Wat als die andere die er net zo goed voor kunnen zorgen, plots scheiden, of werk verliezen en de hond plots dan van hot naar her moet? Of is het dan niet meer jouw pakkie an eens hij bij jou buiten is?!
Van vol van jezelf zijn, gesproken!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 19:57

:?
Drommertje, geeft juist veel om gezondheid en geluk van eigen gezinsleden en die van de hond +:)+
Want een hond voelt ook echt wel aan wanneer in gezin zit met mensen die allergies zijn waardoor die uiteindelijk niet de aandacht en waardering krijgt die hij verdient.
Mooi dat zij dier wel zo plekje gunt waar dier helemaal op zijn plek is ondanks voor haar ook niet leuk is om afscheid te moeten nemen van haar 4 voeter.

Ook is verstandig voor TS om over na te denken of dit echt gene is wat ze in relatie zoekt of dat ze beter opzoek kan gaan naar iemand die niet allergische is gezien haar hobby. Het moet wel voor beide partners leuk blijven.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 20:05

Ja, je hebt gelijk, little_gift, daar ga ik niet in discussie mee.

Iedereen moet weten wie of wat ze hoogste prioriteit geven en tot hoe ver ze willen gaan. Ik kan bv mijn zoon niet vol stoppen met medicatie, om perse de kat te houden. Ik zal dan wel een goede thuis zoeken voor de kat.

Ben je zeker dat die kat kan blijven voor altijd bij het nieuw gezin, nee dat kan je niet. Maar dat kan niemand.
Maakt me dat in jullie ogen, een slecht mens voor dieren is dat jullie goed recht. Ik lig daar niet van wakker.
Ik weet dat ik goed ben voor mijn dieren, mijn dieren vinden dat blijkbaar ook als ik zie hoe ze hier liggen.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 20:05

Tobbes schreef:
:?
Drommertje, geeft juist veel om gezondheid en geluk van eigen gezinsleden en die van de hond +:)+
Want een hond voelt ook echt wel aan wanneer in gezin zit met mensen die allergies zijn waardoor die uiteindelijk niet de aandacht en waardering krijgt die hij verdient.
Mooi dat zij dier wel zo plekje gunt waar dier helemaal op zijn plek is ondanks voor haar ook niet leuk is om afscheid te moeten nemen van haar 4 voeter.

Ook is verstandig voor TS om over na te denken of dit echt gene is wat ze in relatie zoekt of dat ze beter opzoek kan gaan naar iemand die niet allergische is gezien haar hobby. Het moet wel voor beide partners leuk blijven.

Dank u, jij begrijpt het tenminste.

silmitan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 20:20

Een stalgenoot heeft hetzelfde probleem met haar vriend. Haar paardenkleren liggen bij haar ouders, daar kleed ze zich om, na stal gaat ze daar eerst douchen en gaat vervolgens weer naar huis.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 20:23

Hoe lang doen ze dat al?

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 05:05

Je kunt ook wachten om kinderen op de wereld te zetten tot de kat/hond/eender wat, er niet meer is {:}
Dan hoef je niks of niemand te dumpen of te benadelen. Je koos toendertijd voor een dier, dan draag je de verantwoordelijkheid tot het eind der dagen én doe je niks wat dat in gedrang brengen kan.
Als je ene kind later allergisch blijkt aan je 2de kind, welke van de 2 doe je dan weg? :')

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 08:23

Zo ver reikt je kennis precies niet dat je een allergie plots uit het niets kan krijgen, ik was vroeger niet allergisch voor paarden, katten en honden, nu wel.

En dan nog ga ik mijn kinderwens niet opzij zetten voor de eventuele kans dat mijn kinderen ooit allergisch kunnen zijn voor dieren.

Ga jij je kat of hond bv houden als je kind kanker heeft en door de behandeling niet in contact mag komen met dieren?
Ga jij dan zeggen tegen je dochter of zoon, sorry, ik doe de hond niet weg, ook al kan dat je dood betekenen?

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 08:30

Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden, ik ben echt allergisch voor mensen die meteen alles laten vallen voor hun kinderen, huisdieren weg doen en hun hele wereld draait ineens om hun kind. Neem dan geen huisdieren als je ze net zo makkelijk buitenzet als oud vuil.

Ik kwam er ook op latere leeftijd achter dat ik allergisch ben voor katten en met name de langharige. Daar kwamen achter tijdens mijn huidige relatie want mijn vriend heeft drie van die langharige poezels. Ik heb nooit maar dan ook nooit maar een seconde overwogen om van hem te vragen die dieren weg te doen. Ook al moet ik nu medicatie slikken, ben ik gemiddeld een keer in de twee maanden er ziek van etc.

Bovendien vraag ik mij af wat voor les je je kinderen daarmee leert, als het moeilijk wordt gooien we de dieren buiten?

Dromertje, dat laatste is een extreem geval en ook dan kun je het anders oplossen dan de dieren meteen weg te doen. Tijdelijk herplaatsen bij familie etc.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 08:39

Dan is dat een andere mening. Ik doe pas dieren weg als het echt de gezondheid schaad voor mijn dierbare.
Ik slik ook medicatie voor mijn allergie, doe daarom de hond en kat niet weg maar ik trek wel de lijn als de gezondheid in het gedrang komt van mijn kinderen. Een volwassene kiest ervoor om dan maar ziek te zijn en medicatie te slikken, een kind niet. Daar zit het verschil.
En dat heeft niets te maken met alles te laten vallen voor mijn kinderen, maar wel met een goed en verantwoorde ouder te zijn.

Ik leer liever mijn kinderen rekening te houden met de gezondheid van andere mensen, dan dat niet te doen.
Daarmee zet ik niet mijn dieren bij het huisvuil (dat is iets wat jij er van maakt) maar zal een goede oplossing zoeken.
Ik vind een andere baasje zoeken, beter dan de hond bijvoorbeeld buiten in een kot te gaan steken, want dat is dan de enigste oplossing.

Wat zien jullie dan als goede oplossing in het volgende voorbeeld/

Stel dat mijn zoontje van 1.5 jaar allergisch is aan honden, zo alergisch dat hij ademnood krijgt, last van zijn longen, moet aeresollen en puffen.
Als er geen hond is, is er niets aan de hand, heeft hij geen ademnood en kan hij gewoon kind zijn.
Wat zouden jullie dan doen?

LisaFalco

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 08:46

Ik ben wel van het principe je neemt een dier om er altijd voor te blijven zorgen, maar vind dat sommigen toch wel heel ver gaan :=
Als iemand toch allergisch is en zich daardoor ziek gaat voelen dan is het in mijn ogen toch niet onredelijk om het diertje naar een ander goed tehuis te brengen? Er zijn zat andere baasjes die net zo goed voor het dier kunnen zorgen. Gezondheid van je dierbaren lijkt mij toch wel wat belangrijker dan het dier in huis, die vindt heus wel ergens anders een fijn tehuis. Maar daar kunnen meningen natuurlijk over verschillen.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 08:50

Inderdaad, meningen kunnen verschillen. Ik vind het alleen niet fijn dat ik afgeschilderd wordt als iemand die zijn dieren bij het huisvuil zet.

Dat je een andere mening hebt als ik, geen enkel probleem maar respect is iets dat je moet blijven hebben.
Dat is ook een les dat ik aan mijn kinderen geef.