Help, ontstoken tandvlees!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jolandaa_

Re: Help, ontstoken tandvlees!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-16 08:23

Ik heb dat pas ook gehad. Een keer of 4 na elkaar. Ik blijk allergisch te zijn op bepaalde pepers uiteindelijk. Anyway, wat voor mij goed hielp was ook spoelen met hele sterke lauw afgekoelde kamille thee. Geeft een rustig gevoel.
Veel water drinken, geen pittig eten en niet te veel aan denken

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-16 09:13

Jolandaa_ schreef:
Ik heb dat pas ook gehad. Een keer of 4 na elkaar. Ik blijk allergisch te zijn op bepaalde pepers uiteindelijk. Anyway, wat voor mij goed hielp was ook spoelen met hele sterke lauw afgekoelde kamille thee. Geeft een rustig gevoel.
Veel water drinken, geen pittig eten en niet te veel aan denken

Ik kan me niet voorstellen dat voeding een rol speelt bij ontstoken tandvlees, behalve misschien vitaminetekorten. Maar misschien zou de mondhygieniste hier een reactie op kunnen geven, die weet dat vast!

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-16 09:33

Mocht dit langer aanhouden is het wellicht slim om bij de tandarts/mondhygiënist een bacterietest te laten doen.

xPearl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-16 13:16

Maandag geef ik sws een update!

Electrische borstel heb ik idd ook nog aan gedacht.. Maar dat zie k nog wel :')

Bacterietest is idd wel een idee. Kan het daar maandag wel over hebben :)

Ik_is_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-16 13:31

Een bacterietest zal nu nog weinig zin hebben. Die worden pas ingezet als de ontsteking zich ver heeft uitgebreid naar je kaakbot zonder duidelijk aanwijsbare oorzaak.
Eerst je mondhygiëne op peil brengen (daar ben je nu mee bezig) en tandsteen laten verwijderen. Eerst dat afwachten.

Ik las nog iets over voeding en allergische reacties. Een echte allergie is het niet maar met pittig voedsel (lijkt mij dat pepers daar wel onder vallen) kun je zeker een langer aanhoudend branderig gevoel krijgen. Hiervoor geldt ook weer, hoe gezonder je tandvlees, hoe minder kans hierop. Verder uiten voedsel allergieën zich eerder in het maag-darm kanaal dan in je mond.

Een ernstig vitamine C tekort levert zeker tandvlees problemen op. Vroegah bekend in de scheepvaart met overzeese lange reizen met weinig beschikbare verse groenten/fruit onderweg: scheurbuik. Wat dus niets met een buik te maken had maar wel met spontaan bloedend tandvlees en uitvallende tanden en kiezen.

Electrische tandenborstel: over het algemeen bewegen deze effectiever dan dat je zelf kunt met een handtandenborstel. Ook is het borstelkopje meestal kleiner waardoor je beter bij de lastige plekjes kunt. Omdat je zelf geen poetsbeweging meer hoeft te maken, kun je je beter concentreren op waar je precies poetst.
Er zijn echter heel veel verschillende modellen. Een goede is in elk geval oplaadbaar, er zijn er ook op aa-batterijen maar die zijn niet krachtig/snel genoeg.
Mocht je een OralB electrische borstel kiezen, kijk dan op youtube naar een instructie filmpje. De reclame die je op tv ziet laat en volstrekt verkeerde methode zien in die animatie!!!!!

Als er nog meer vragen zijn dan hoor ik het wel.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-16 20:39

De mond is per definitie een plek waar veel bacteriën zitten - gewoon bij iedereen.
Wel kan de samenstelling van de bacteriën wisselen naar gelang de omstandigheden. En jij kunt zelf dmv oral probiotica de goede bacteriën versterken en daarmee de minder gewenste ruimte ontnemen.

xPearl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-16 22:07

Nou.
Ik poets elke dag 2/3x met zenzodyne en ookal doet t pijn, het moet :'). Het bloeft eigenlijk al veel minder. Bijna niet meer. Wel nogsteeds pijn. Ook spoel ik nogsteeds 2x per dag met chorsodyl.
Ik ben benieuwd wat de tandarts morgen zegt!

Als het niet meer ontstoken is, ga ik ook over op een elektrische tandenborstel. Mn vader heeft er 1 die je op moet laden en er zitten meerdere 'koppen' bij. Dus die kunnen wr mooi wisselen.
Durf die nu niet te gebruiken. Ben bang dat dat veel te veel pijn doet als ik bij mn tandvlees kom haha!

xPearl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-16 10:20

Oke, ik ben weer thuis!
Ik had een nieuwe tandarts, en hij kon nog niet heel goed nederlands (Is druk aan het oefenen). Dus we deden alles in half engels/nederlands samen met de assistente. Ik was best zenuwachtig, maar het was zo best gezellig, haha!
Hij heeft, gelukkig, niet erg lopen prikken :'). Hij dacht niet dat het ontstoken was, maar het was meer een soort 'wond'. Hij vroeg of ik wat hards had gegeten, of heet etc. Of misschien te hard geborsteld met m'n tandenborstel. (Dat zou nog wel eens kunnen :+ ) Maar ik kon mij dat verder niet herinneren. Dus hij stond echt voor een raadsel :')
Nu heb ik Perio-Aid mondspoeling. Daar moet ik 2x per dag 2 weken mee spoelen. Ook moet ik gewoon met een zachte borstel blijven poetsen. Dus ga ik weer even een andere halen, van normale grote. Omdat ik nu zo'n kinderborstel heb haha.
Ook mag ik niet teveel aan de rechterkant eten. Vooral geen harde/hete etc dingen aan de rechterkant.
Ze hebben ook een foto gemaakt van mijn mond en over 3 weken (Dan heb ik een gewone controle) gaan we een nieuwe maken om te kijken of het dan is verbeterd.

Ik_is_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 10:47

Te hard poetsen is de meest voorkomende poetsfout dus dat zou echt maar zo kunnen.
Fijn dat je over bent naar Perio-Aid ipv corsodyl.
Lief en zachtjes blijven poetsen, elke dag even met de rubber stokertjes ertussen en dan is het bij die controle over drie weken vast helemaal in orde. Fijn dat t mee viel!

xPearl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-16 10:50

Miekje1979 schreef:
Te hard poetsen is de meest voorkomende poetsfout dus dat zou echt maar zo kunnen.
Fijn dat je over bent naar Perio-Aid ipv corsodyl.
Lief en zachtjes blijven poetsen, elke dag even met de rubber stokertjes ertussen en dan is het bij die controle over drie weken vast helemaal in orde. Fijn dat t mee viel!

Ik 'hoop' dat het dan maar door te hard poetsen komt!
de assistent vond het prima dat ik corsodyl had gebruikt, maar moest nu inderdaad maar even 2 weken perio-aid gebruiken. Dus dat ga ik zo gelijk even doen :j

xPearl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-16 10:01

Even een kleine update;

Het doet (bijna) geen pijn meer! *\o/*
Ik poets 2/3x per dag nogsteeds met zenzodyne & spoel 2x per dag met Perio-Aid. Het bloedt niet meer en ik kan eigenlijk weer gewoon poetsen, net als altijd :D. Doet nog klein beetje zeer, maar meer niet!
Blijf wel die 2 weken spoelen en eet nogsteeds alles rechts, maar volgensmij ben ik er bijna van af, haha!