Vermoeden kindermishandeling, wat moet ik doen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-16 15:56

Het is nu gelukkig al een tijd weer 'stil'. In het ruziegedeelte dan. Ik hoor ze spelen op de bovenverdieping. Dat gebonk is onmisbaar :+ Ik maak me bijna zorgen als ik geen gebonk hoor, zo normaal is dat geworden.

Ik heb de laatste tijd ook behoorlijk last van migraine en op mijn slaapkamer is het nog duidelijker hoorbaar.. Oef... Een maand geleden dus aan de deur geweest met mijn migraine. Dat ik begrijp dat kinderen aan het spelen zijn en dat ik normaal dat geluid geen enkel probleem vind, maar of het misschien wat zachter kon vanmiddag, omdat ik zware migraine had (naar buiten gaan en naar de deur gaan was al een zware strijd.) Ik werd uitgelachen en de deur werd dichtgegooid... Dat was eigenlijk de laatste druppel voor ons. Want ondanks alle meldingen hebben we ons nooit aso naar hun toe gedragen. Altijd hoi en doei. Mijn vader nam zelfs de lege afvalbak voor ze mee terug vaak, als die er nog tot laat stond. Of knipte de heg als hij zijn eigen heg aan het doen was etc. Kwamen in het begin op de koffie. Probeerden met begrip de problemen aan te kaarten, vaak onder het mom van geluidoverlast. Ze nam ook alles wel aan, luisterde etc.. En als ze iets had, dan kwam ze naar ons.

Verder klaagden we weinig over de kinderen, ondanks al het geluidsoverlast. In het begin was de jongste een kind dat grote delen van de nacht met zijn hoofd tegen de wieg aan bonkte. Daar hadden we begrip voor, dat is nu eenmaal iets dat voorkomt bij kinderen. Vervelend, maar bon. In ieder geval begreep ze ons en werd er een matras tussen wieg en muur gezet, zo hadden wij er geen last van. Beide kinderen hebben dan ook nog psychische aandoeningen, dus makkelijk had ze het niet. Het huilen in de ochtend heeft mijn vader 1x aangegeven en toen ging ze er wel telkens uit als een kind schreeuwde en was dat klaar. Fijn, vonden we dat, dat ze er echt iets mee deed en het serieus nam. Dus in het begin hebben we dingen niet gemeld, gezien we wel goed contact hadden als er iets was.

Onze eerste melding bij de politie was over haar eerste vriend, die later ook een straatverbod kreeg en waar ze heel blij was dat we haar hadden geholpen met hem. Wederom was ons contact dus goed.

Pas veel later maakten we meldingen over mishandeling omdat ze constant zelf ook het 'slachtoffer' was van degene met wie ze in een relatie zat en zowel zij als de kinderen er aan onderdoor gingen. Ze heeft een aantal aardige mannen gehad en dan was ze zelf ook aardig... Maar ook een aantal minder fijne mannen en dan ging ze daarin mee. Ik weet zeker dat ze haar kinderen niet bewust kwaad wil doen, maar dat doet ze toch. Dus ondanks onze begrip voor haar situatie, vonden we de kinderen belangrijker daarin en zijn we onze bevindingen gaan melden.

Toch bleef het contact wel redelijk oké eigenlijk.

Maar sinds deze vriend, die net zoals alle andere 9 voorgangers 'papa' genoemd moet worden door de kinderen, is het behoorlijk veranderd. Sowieso zijn onze meldingen sinds hij er is niet meer anoniem, gezien we zijn agressie op de kinderen hebben gezien, en er meer gedaan kon worden met onze melding als de bron niet anoniem was. Nu de buren weten van onze meldingen, is er logischerwijs veel wantrouwen naar ons toe en dat snap ik ook wel. Maar vanaf de zomer is de agressie naar ons toe steeds meer opgelopen. En dus zijn wij eigenlijk het station van 'aardig' ook gepasseerd. Als ze het zo willen spelen, prima. Dus daarom dat we nu ook pas een melding bij Actium hebben gemaakt, wat we eerst niet wilden, ondanks alle overlast, gezien dat niet in het belang van de kinderen was... Maar wij worden het ook goed zat nu.

Elke ochtend, steevast tussen 6 en 8 is er gekrijs, geschreeuw en gebonk. De jongste schreeuwt om mama, die in haar nest ligt te ronken tot het allerlaatste moment dat ze er voor school uit moet. Ze laat het kind gewoon schreeuwen, schreeuw af en toe "Houd je verdomde bek!" terug vanuit haar slaapkamer en dat gaat dus vanaf 6 uur. Oudste doet soms 'gezellig' mee en begint tegen de muur aan te trappen. De muur die ze delen met mijn slaapkamer...

Ik heb dus standaard een ochtendwekker in de vorm van die twee kinderen... Dan met schooltijd is het lekker rustig, behalve als het gelukkige koppel weer ruzie heeft, maar dat is niet zo vaak, 1x in de week ongeveer :')... Vanaf de middag zijn de kinderen weer thuis en gaan lekker spelen. Ik weet niet hoe ze spelen, maar in ieder geval allesbehalve stilletjes. Soms schreeuwt mama of papa er tussendoor, met iets. Vooral als papa thuis is van het werk en een rustige middag wil hebben. Dan wil hij dat kabaal ook niet blijkbaar, waar wij elke dag in zitten, en dus treed hij 'streng' op, wat resulteert in nog meer kabaal, ruzie, huilende kinderen, gebonk, nog meer gebonk, schreeuwende kinderen van "Nee, niet doen!" "Sorry sorry sorry!" etc, moeder die tussenbeide komt blijkbaar, of meedoet, geen idee.

Rond bedtijd is het wederom een ramp, want rustig naar bed gaan kennen ze niet.. Vervolgens ergens rond middernacht kan het nog eens voorkomen dat 1 kind wakker word en er weer gedoe is...

En de volgende ochtend gaat mijn kinderschreeuw wekker weer vanaf 6 uur.

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-16 16:00

Sjimmy schreef:
Misschien vergezocht maar weet je waar de kids op school zitten of via de huis arts?

@Tarek

Ze zitten bij een vriendins kind in de klas. Informatie is dus ook bekend bij Juf.. Wederom, ze kunnen er op school ook niet mee. Huisarts van hun ken ik niet en zou ook niet weten hoe.

@marie111: Bedankt voor de website, ik zal eens kijken!

@rainbow8: Ik heb zelf ook hele slechte ervaringen met Jeugdzorg, toen ik een kind was... Ik had vroeger het huis ook uit moeten worden gehaald, want werd zwaar mishandeld... Maar er werd geen reet aan gedaan toen. Ik heb nu in ieder geval voor het eerst melding gemaakt bij Actium. Ik ben ook bang dat ik verder weinig kan doen voor ze...

@Tamary: Dat doen we al zolang... We zaten eerder wel een paar keer per week aan de telefoon, bij elk negatief geluid, ook omdat we toen al zoiets hadden, er word niets gedaan.

Ze zijn behoorlijk aan het spelen. Bonk bonk bonk :P Maar goed, heb liever dat ze lekker spelen en schreeuwen van plezier nu dan dat er ruzie is. Die overlast neem ik maar voor lief.

tarek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 16:02

Ppff, zoals ik al zei: wat rot ook voor jullie.....
En daarom extra dapper dat je toch er wat aan wil doen, veel mensen zouden denk ik zelf vertrekken voor hun eigen rust. Met als gevolg dat er daar weer niks gebeurt. Maar wat zul je er bij tijd en wijle gek van worden :(:)

He? Die school kan toch melding maken?

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-16 16:17

Ik heb Jeugdzorg gebeld. Ik word maandag teruggebeld erover. Persoon die ik het beste erover kan spreken is er nu niet. Ben benieuwd maandag.

Verder, twijfel ik nu vooral of ik gewoon wel of niet 112 moet bellen als ik weer iets hoor wat lijkt op geweld. Wat vinden jullie? Ik vind dat best lastig, aangezien ik het vooral alleen hoor en niet zie wat er gebeurd. Ik heb eens echt wat gezien, voor de rest zijn het puur vermoedens, gebaseerd op geluiden en wat ik hoor.

Ik heb geen idee hoe het met de school zit. Wederom, informatie over hun kan niet zomaar aan mij gegeven worden. Ik heb het doorgegeven aan de juf in kwestie, maar die gaf ook aan niet zo goed weten wat te doen, maar zou spreken met de directeur erover. Ik heb er later wel weer naar gevraagd, maar ze kon mij geen informatie geven, dat de kwestie is gemeld (maar waar wie hoe wat, geen idee. Ik krijg dat vanwege privacy logischerwijs niet te horen), maar dat zij persoonlijk verder niets kan doen.

taartjee

Re: Vermoeden kindermishandeling, wat moet ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 16:21

Ik zou persoonlijk nu niet 112 bellen, aangezien dit echt voor noodgevallen is. Bel in plaats daarvan de politie die in Assen opereert, zij kunnen er nu meer mee en wellicht zou je met de politie of jouw wijkagent een afspraak kunnen maken, dat wanneer je weer vermoedt dat de kinderen worden mishandelt, je kan bellen naar een bepaald nummer waarop er meteen actie kan worden ondernomen en de mishandeling op het moment zelf kan worden onderschept.

Echt complimenten voor jou dat je al meerdere malen melding hebt gemaakt!

milatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 16:26

Wat goed dat je zo oplettend bent. Vervelend dat het AMK niks lijkt te doen.. dat is toch wel de instantie waarbij je terecht moet kunnen.

Is het niet een idee om een wijkagent te contacten als het zo los gaat? Die zijn vaak sneller in de buurt en kunnen even een kijkje gaan nemen.

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-16 16:34

Ik heb nooit aan de wijkagent gedacht meer! Maar we hebben er twee en ben nu een e-mail aan het opstellen al, die ik naar beide stuur!

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 16:46

Wauw, toen ik de openings post las dacht ik, lijkt wel alsof je in ons oude huis zit. Precies hetzelfde ge-emmer. Ruzie, liefst de hele dag door en dan 's ochtends lekker vroeg en 's avonds ook nog lekker laat.
Wij zijn uiteindelijk verhuist, na meerdere gesprekken en ook meldingen bij politie (die er niks mee kunnen want 'kinderen zijn autistisch en we kennen het verhaal'). We konden er gewoon niet meer tegen, en toen we per ongeluk een hele mooie nieuwe woning kregen aangeboden hebben we die met beide handen aangepakt. Geen tips dus, sorry...

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 16:49

Als het weer begint even opnemen en naar Jeugdzorg sturen? En blijven herhalen als ze niets tegen doen. Desnoods iedere keer als er wat gebeurd. Dit is niet normaal meer... :n

Mloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 16:52

Ik zou het algemene nummer van de politie bellen en advies vragen.
Proberen (geluids)opnames te maken.

Ik vraag mijn moeder straks eens. Die heeft vanuit haar werk ervaring met kindermishandeling melden en zorgen dat er actie wordt ondernomen. Misschien heeft zij nog tips

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 16:54

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 16:54

De 'slechte' verhalen over jeugdzorg zijn er idd genoeg. Toch doet het me altijd wel wat. Ik heb er zelf gewerkt en ik weet hoe hard er gewerkt wordt door mensen die daar zijn gaan werken om wat te kunnen betekenen voor kinderen. Je hoort alleen de verhalen waar het niet goed is gegaan, terwijl het zo vaak wel goed gaat en jeugdzorg echt iets kan betekenen. Toch loop je als je daar werkt tegen een grote bureaucratische muur op met een enorme werkdruk en heel veel crisissituaties en ellende. Daar hebben die kinderen waarbij het niet goed gaat niks aan, dat snap ik. Maar ik wil toch graag de andere kant ook belichten.

De wijkagent inschakelen is een goeie. En in geval van nood (dus als jij het geschreeuw en geruzie hoort waar de kinderen bij betrokken zijn, wel direct de politie bellen..)

Sterkte! Lijkt me heel moeilijk voor jou ook dit.

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-16 17:02

xSCWx schreef:
Wauw, toen ik de openings post las dacht ik, lijkt wel alsof je in ons oude huis zit. Precies hetzelfde ge-emmer. Ruzie, liefst de hele dag door en dan 's ochtends lekker vroeg en 's avonds ook nog lekker laat.
Wij zijn uiteindelijk verhuist, na meerdere gesprekken en ook meldingen bij politie (die er niks mee kunnen want 'kinderen zijn autistisch en we kennen het verhaal'). We konden er gewoon niet meer tegen, en toen we per ongeluk een hele mooie nieuwe woning kregen aangeboden hebben we die met beide handen aangepakt. Geen tips dus, sorry...

Dit klinkt voor ons niet zo gunstig... Wij willen hier gewoon echt niet weg. Mijn vader is 80, verhuizen is niet echt iets waar hij naar zal uitkijken. Hij heeft hier zijn alles, vrienden, kennissen, zijn ritme, zijn ingerichte huisje. Vorig jaar alles geverfd en behangen en andere vloer etc. Verhuizen is daarnaast ook nog ontzettend duur. Plus, hij huurt. Kans dat hij in een huis zoals dit komt, voor een redelijke prijs, is er voor een 80 jarige man niet. En hij is nog niet van plan dit op te geven voor wat kleiners of een aanleunwoning. Hij woont hier al zolang... Maar het is inderdaad wel... Veel stress soms... Dit was vroeger best een fijne wijk, maar het is nu toch echt wel een minder fijn volksbuurtje geworden met veel overlast vanuit allerlei richtingen.

@KittyDylan: Ik heb tientallen opnames, zijn ook allemaal doorgestuurd naar toen het AMK. Ik heb net ook het gebonk opgenomen etc, van de ruzie en het spelen.

@Majabeestje: Natuurlijk zijn er ook goede dingen, maar ik heb alleen ervaring met de slechte kant. Hoe er met mij en mijn zus vroeger is omgegaan.. En ook onze voogd die we toen hadden, die echt hele nare dingen heeft gedaan, die tegen de wet zijn... En hoe daarmee werd omgegaan, brrr... Een goede vriend heeft ook nare ervaringen met Jeugdzorg. Terechte uithuisplaatsing, dat wel, maar hoe hij van hot naar her werd gezeuld als jong kind en weg werd gerukt van pleegmoeder, naar instelling, maar weer pleeggezin, naar groepshuisvesting etc, heeft hem ook voor het leven getekend.

Hoe dan ook, die kinderen blijven in een nare situatie. Thuis blijven, waar ze worden mishandeld, of een uithuisplaatsing met alle psychologische gevolgen van dien. Ze zijn hoe dan ook de verliezers en zullen welke kant dit ook uitgaat, dit hun hele leven met zich meedragen... En dat is dan ook zo frustrerend en boosmakend... Het liefst wandel ik dat huis in, pak ik ze op en neem ik ze mee naar een voor altijd veilige plek met liefde. Maar dat is een fantasie die ook voor de kinderen geen waarheid zal worden.

Mloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 17:14

Mijn moeder geeft ook aan om melding te maken bij Veilig Thuis op 0800-2000.
Wanneer je serieus je zorgen aangeeft zijn zijn VERPLICHT om dit te onderzoeken. Gaat wel alleen als je jezelf bekend maakt. Anoniem kun je alleen advies vragen bij hen.
En tijdens een mishandeling/escalatie de politie bellen

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-16 17:26

@Mloez: Daarom zijn we ook niet anoniem meer, omdat we onszelf bekend hebben gemaakt, bij VT zodat ze er iets mee konden doen.. Maar voor zover heeft dat, naar wat wij meekrijgen, niet veel veranderd.

Ik ga volgende keer ook gewoon de politie bellen inderdaad. Maar dan 112 of het algemeen nummer? Want kinderen die geslagen worden is in principe een noodsituatie, aan de andere kant is het een vermoeden van mishandeling op dat moment.

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 17:42

Politie bellen zodra er gevochten word en dan luidspreker aan? "Hier hoort u zelf maar."

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 17:49

Ik reageer later even uitgebreider maar ik zou niet zo snel denken "ach, bij jeugdzorg zijn ze achter de schermen wel bezig", dat dachten de buren ook van het meisje dat in Hoogeveen onderaan een flat werd gevonden...

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 17:53

Ik zou het algemene nummer van de politie bellen TS, als je niet zeker bent of het nood is ja of nee. De centralist aan de andere kant van de lijn kan aan de hand van de geluiden bepalen of het spoed is, dan verbinden ze je zo door met de meldkamer.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 18:07

Wat schrijnend dat kinderen in zo'n gezin moeten overleven en dat een ouder zo kan zijn, ik heb het ook bij oudburen gezien waarbij de vrouw voor de vriend (welke op dat moment maar in haar leven was) leefde in plaats van voor haar kinderen met als gevolg dat ze niet alleen haar kinderen niet beschermde tegen hen maar ook zelf mee deed.

Als je weet dat dit op vaste momenten gebeurd zou ik op dat moment de politie bellen of een wijkagent. Het is spoed, je weet dat het binnen no time weer 'rustig' is en er geen bewijs meer zal zijn en er moet nu vaart achter gaan zitten omdat dit zo niet door kan blijven gaan.
Dan liever de politie die met spoed naar hun huis gaat en daadwerkelijk ziet en hoort wat er gebeurd waardoor ze gelijk in kunnen grijpen dan een medewerkster die alleen op papier leest of verhalen van anderen hoort hoe de situatie bij die mensen is waardoor het lang kan duren voordat de kinderen niet meer in deze omgeving hoeven overleven.

Jackie82

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 18:19

Kun je niet proberen iets van een opname te maken van het gekrijs en gehuil?? En ik zou inderdaad gewoon weer bellen, desnoods elke dag! Ze hebben een melding toch wel serieus te nemen zeker als het om kinderen gaat.

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 18:25

Ik heb eens een melding gemaakt bij de politie op verdenking van huiselijk geweld (van de vrouw tegen de man) en uiteraard is de politie te laat en is het moment alweer over, maar de politie gaat wel even gesprekjes aan met de partijen..

Dus hopelijk ook met de kinderen zonder hun moeder en vriend..

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-16 18:27

Ik heb echt heel veel opnames van alles wat er gebeurd, die ook toen naar het AMK zijn gemaakt. Recente opnames had ik niet, maar ik heb vandaag alles wel weer opgenomen en ook meegestuurd in de mail naar de twee wijkagenten van hier.

Elke dag bellen, echt, toen belden we bijna elke dag.. Maar je word er zelf ook heel gestresst en moe van, dat je op den duur maar gewoon ophoud en het maar accepteert, omdat het niet anders is. Ik wil wel proberen me blijven in te zetten voor ze, voor hun en ook voor ons, maar ik zie er nu alweer tegenop, om weer constant meldingen te doen, constant zelf erachteraan te gaan. Ik heb nu de wijkagenten gemaild en Jeugdzorg belt me maandag terug. Mocht er weer ruzie komen bel ik het algemene nummer van de politie... En ik hoop echt dat er daar wat uitkomt, want zowel mijn vader als ik trekken het niet zo goed meer :P

@Martine_R: Dat is fijn om te weten, dat ook al is het te laat, ze er in ieder geval iets mee doen.

KM_Ris

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 18:33

Alle tips die ik heb zijn al gegeven dus helaas kan ik je niet verder helpen.
Maar ik wil wel even zeggen dat ik het super van jullie vind dat jullie die arme kinderen niet laten stikken!

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-16 18:41

Kijk, de wijkagent heeft al terug gereageerd! We hebben een afspraak op dinsdag om naar kantoor te komen om in gesprek te gaan met beide wijkagenten. Ik had geen adres doorgegeven, maar ze wisten wel meteen om wie het ging. Blijkbaar zijn er dus toch meerdere meldingen binnen gekomen.

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 18:43

TS, als je weer hoort dat het los gaat bij je buren 112 bellen. Dat mag voor dit soort situaties. Ik kan je uit ervaring vertellen dat politie agenten er niet van houden als kinderen slachtoffer zijn van huiselijk geweld, bij ons rijden we de straatstenen eruit als we zo'n melding krijgen. Wie weet levert dat een keer iets op.

Goed dat je je hier hard voor maakt trouwens. Die kinderen hebben iemand nodig die voor hun welzijn opkomt. Maak het verhaal wat je tot nu toe hebt ook bekend bij je wijkagenten!