Mindfulness...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 21:04

Stamper schreef:
Hoi,

Mij is al door meerdere mensen Mindfulness aangeraden, vanwege teveel spanningen/stress/ negativiteit die ik van andere vast houd.
Nu vroeg ik me af, zijn hier toevallig mensen mee bekend, of die ervaringen hier mee hebben, en het met mij willen delen? :oo

Mindfulness is een soort van 'take out' uit het boeddhisme - en in principe hartstikke zinnig.
Maar ik vraag me af: 'wat gebeurt er' of hoe zit dat precies met negativiteit van anderen vasthouden...
Is het 'vasthouden' wat jou het meeste last geeft? (Ik kan me voorstellen dat 'gewoon niet binnenlaten' alles veel lichter maakt.)

Gesteld dat het angst zou zijn: of je dan erg geholpen bent met vol compassie jezelf zeggen 'oh, laat ik mindful kijken naar mijn racende hart - tjonge wat een tempo toch' - dat is een vraag.

Ik geloof grif dat er HSPersons bestaan, maar een x aantal mensen met dezelfde verschijnselen zijn bekaf. (Voor een "echte" hsp'er geldt: accepteer dat je zo bent - ben je vooral op adrenaline aan het leven met de bijbehorende wagenwijd geopende zintuigen: graag zo snel als mogelijk dit 'overleven' stoppen! !)

Verder heeft het boeddhisme een serie oefeningen waarbij je juist, expres en gericht de negatieve energie van anderen in je opneemt - wat voor jou op dit moment en ongeschoold niet handig is, maar er zijn methoden om op deze manier te voorkomen dat de energie van anderen jou beschadigt. (Of dit tot de standaard mindfulness hoort, geen idee.)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 21:16

Nee, dat is geen standaard mindfulness.
Eigenlijk is de basis van mindfulness dat je leert om in het nu te leven en alles te accepteren zoals het is. Dat wil niet zeggen dat je het goedkeurt en er volledige vrede mee hebt, maar dat je er dus beter mee kunt omgaan. Dat gaat om kleine dingen, zoals zakken voor een tentamen of ontdekken dat Angelina Jolie en Brad Pitt uit elkaar zijn. Maar ook om grotere dingen, zoals een depressie of een crisis binnen de familie. Let wel dat mindfulness gericht is op normale emoties. Dat wil zeggen dat het zeker normaal is om je rot te voelen over een verlies, ruzie etc. Het mindfulness gedeelte aan zoiets is dat je de emotie accepteert en niet uit de weg gaat. Dat is namelijk iets wat veel mensen (onbewust) doen. Denk aan niet proberen te huilen, jezelf in je werk storten, "ik moet gewoon doorgaan" etc. Doordat je de emoties bekijkt en voelt komen ze makkelijker tot uiting en gaat je lichaam niet in gevecht om het te onderdrukken. Je kunt je wel voorstellen dat het onderdrukken behoorlijk wat energie kost en vaak is het ook een gevalletje "Denk niet aan een roze olifant".

Tijdens de opleiding kwam er ook een mooi metafoor voorbij, niet dat ik zweverig wil overkomen maar het maakt wel duidelijk wat de instelling is als je mindful bent;
Stel je zit op een kajak in een rivier met sterke stroming. Je gaat uiteraard met de stroom mee, en langs je zie je allemaal bomen, wat dieren, stenen etc. Opeens zie je voor je in de rivier een ontzettend groot rotsblok. De meest logische keus is om er omheen te varen. Je ziet het blok, maar het is vrij nutteloos om er tegenin te zwemmen aangezien het onwijs veel kracht en energie kost, en niets oplevert (dat rotsblok gaat op zich niet opzij). Toch is dit wat veel mensen in het dagelijks leven wel degelijk doen.
Iemand heeft iets naars tegen je gezegd op het werk, je bent er thuis nog steeds boos om waardoor je niet kunt slapen. Kijk dan een eens naar die gedachte; hoe zinvol is het om hier nu mee bezig te zijn? Schiet je er iets mee op? Voel je je er beter door?

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 21:17

Als je enkel negativiteit de wereld in stuurt zal dat ook het enige zijn wat je ontvangt.

Dus als tip zou ik mee willen geven dat je met een positieve open houding, zowel naar de ander als naar jezelf, ook al een hoop kan bereiken.

geerte

Re: Mindfulness...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 22:15

Door dit topic ben ik begonnen in mijn boek mindfullness for dummies. Ik heb mijn eerste hoofstuk uit en het was vooral uitleg over wat het was. Dit topic is toch wel een goede reminder voor mezelf om dit te doen.

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-16 22:39

geerte schreef:
Door dit topic ben ik begonnen in mijn boek mindfullness for dummies. Ik heb mijn eerste hoofstuk uit en het was vooral uitleg over wat het was. Dit topic is toch wel een goede reminder voor mezelf om dit te doen.

+:)+
Zal die eens gaan googlen! :)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 08:17

Bizzybijtje schreef:
Nee, dat is geen standaard mindfulness.

Okee, dank je. Nuttige informatie.
Gesteld, TS zou baat hebben bij een take out van het boeddhisme, dan lijkt mij dit de geschikte beoefening. (Plus uiteraard de voorbereidende oefeningen! !)

Citaat:
Let wel dat mindfulness gericht is op normale emoties. Dat wil zeggen dat het zeker normaal is om je rot te voelen over een verlies, ruzie etc. Het mindfulness gedeelte aan zoiets is dat je de emotie accepteert en niet uit de weg gaat. Dat is namelijk iets wat veel mensen (onbewust) doen. Denk aan niet proberen te huilen, jezelf in je werk storten, "ik moet gewoon doorgaan" etc. Doordat je de emoties bekijkt en voelt komen ze makkelijker tot uiting en gaat je lichaam niet in gevecht om het te onderdrukken. Je kunt je wel voorstellen dat het onderdrukken behoorlijk wat energie kost en vaak is het ook een gevalletje "Denk niet aan een roze olifant".

Tijdens de opleiding kwam er ook een mooi metafoor voorbij, niet dat ik zweverig wil overkomen maar het maakt wel duidelijk wat de instelling is als je mindful bent;
Stel je zit op een kajak in een rivier met sterke stroming. Je gaat uiteraard met de stroom mee, en langs je zie je allemaal bomen, wat dieren, stenen etc. Opeens zie je voor je in de rivier een ontzettend groot rotsblok. De meest logische keus is om er omheen te varen. Je ziet het blok, maar het is vrij nutteloos om er tegenin te zwemmen aangezien het onwijs veel kracht en energie kost, en niets oplevert (dat rotsblok gaat op zich niet opzij). Toch is dit wat veel mensen in het dagelijks leven wel degelijk doen.
Iemand heeft iets naars tegen je gezegd op het werk, je bent er thuis nog steeds boos om waardoor je niet kunt slapen. Kijk dan een eens naar die gedachte; hoe zinvol is het om hier nu mee bezig te zijn? Schiet je er iets mee op? Voel je je er beter door?

Eh - voor mij zit er nogal wat spanning tussen deze twee alinea's.

'Stel, iemand maakt een poedersuiker opmerking op je werk.
Logischerwijze ga je op het werk niet huilen - maar zodra je thuis bent zeg je vol compassie tegen jezelf 'Meis, het IS hartstikke rot!' - en sta jezelf toe om te huilen. Of met kussens te gooien. Of....'

(En ik ga ogenblikkelijk'de oefening van de 5 zintuigen doen. Lekkere wierook aansteken, thee zetten, mijn favoriete trui aantrekken, die cd met harpmuziek opzetten (of juist de Rolling Stones) etc.)
(Wat doorgaans opluchting oplevert.)

Ik ken een vergelijkbaar verhaal van de kajak in de rivier en 'er komt een rotsblok langs'. Wie verstandig vaart, weet van mogelijke rotsblokken. Wie als boeddhist in het leven staat let goed op. Zie je het onding tijdig, kun je er relatief makkelijk langs ('twee peddeltjes extra naar links') zie je het ding pas op korte afstand, dan is het vechten voor je leven. (Al is het in real life zo, dat als het 1 enkel rotsblok is, de stroming er sowieso langs gaat, dus wellicht is vechten niet eens nodig, zelfs niet op korte termijn.)

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 10:14

Heerlijk mindfullness! Ik doe het vaak bij hele spannende dingen, bijv als ik met paard naar een wedstrijd ga. Even mijn kop resetten. Werkt erg goed voor me.

UhNee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 10:32

Ik vind oefeningen zoals een bodyscan heerlijk ontspannend. Ik doe het echter te weinig om er ook echt veel baat bij te hebben, volgens mij moet je regelmatig oefeningen doen wil je er in het normale leven ook baat bij hebben. Ik heb zelf de VGZ mindfullness app, die is helemaal gratis. Staan zowel korte (2-3 min) als lange (45 min) op. Het concentreren kost mij persoonlijk wel wat moeite in het begin, maar ook daar zijn weer hele fijne oefeningen voor :j.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 13:34

Bedankt voor het herhalen van wat ik al zei Janneke. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 13:37

Mindfullness, ik moet het ook vaker gaan doen, al doe ik het vaak ook 'onbewust'. Dan sta ik buiten een sigaretje te roken en word ik me bewust van de geluiden in de omgeving, of kan ik zo 20 min sterren kijken en alleen maar focussen op de sterren, wat ik op dat moment zie.

PPPeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 13:38

Toevallig begin ik volgende week met zo'n cursus. Ben heel benieuwd :)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 15:03

;) @ Bizzybijtje - herhalen, dat is zo moeilijk niet.
Maar zou je iets kunnen zeggen over de spanning tussen de 2 aangehaalde alinea's...? (In die spanning - jawel - wordt het voor mij echt interessant.)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 15:41

Stel iemand maakt een rotopmerking op je werk, ga je dit vanuit helikopterview benaderen in plaats van je enkel ellendiger te voelen terwijl je niets aan de situatie kunt veranderen. Je kunt ook ter plekke compassie met jezelf hebben, zonder het direct te uiten met een huilbui. Ipv te denken "Die persoon heeft een hekel aan me", kun je ook denken "Die persoon heeft een slechte dag" of "Ik heb een slechte dag en interpreteer het verkeerd".