Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Scum schreef:22 is echt heel laag. Afhankelijk van je leeftijd en of je vaak wat gebroken hebt kan er dan een dexa scan gedaan worden. Vitamine D heb je nodig voor je botten. Via een dexa scan wordt er gekeken of je botdichtheid verminderd is. Op verschillende plaatsen (nek, rug, heup) wordt dat dan gemeten. Er wordt ook gekeken of je wervels al ingezakt zijn. Indien nodig moet je daar ook jarenlange medicatie voor gaan nemen.
asterid schreef:Heb je veel stress? Dat kan ook als gevolg hebben dat je tekorten krijgt, stijve schouders en een hoge hartslag hebt. Misschien adem je simpelweg verkeerd met stijve nek e schouders als gevolg. Ga eens op je ademhaling letten of ga op yoga. En over de winter vitamine D blijven slikken lijkt me. Veel mensen maken dat niet voldoende aan uit zichzelf.
Janneke2 schreef:Mbt vet eten: in gezonde vetten zoals noten, avocado en roomboter zit vitamine D. (Of dus levertraan...)
Het spul is 'vetoplosbaar', je treft het niet in "waterig" voedsel aan.
Let dus mbt bijslikken er op, dat je zoiets als olie-achtige capsules neemt en geen 'droog' calciumtabletje.
Janneke2 schreef:In iedergeval door buikspieroefeningen zoals sit ups & planken. Deze doe ik dus ook niet meer. En verder heb ik het idee door schouderoefeningen op een apparaat en armspieroefeningen.@ TS: wat ik mij nog afvroeg: heb je een idee van welke oefeningen de klachten erger worden...?
(Ooit was ik met mijn holle rug bij een hotemetoot 'die wel een diploma had, maar toch weinig wist', en mij oefeningen gaf die mijn rugspieren sterker maakten. Tja, dan wordt een holle rug nog holler....)
Janneke2 schreef:Sommige dingen 'zijn maar woorden' - het woord vitamine is bijna 100 jaar oud, dat is antiek in de westerse geneeskunde.
(Vitamine B bleek een enorme verzameling, vitamine F noemen we nu vetzuren en er is een revolutie mbt vitamine D gaande.)
Je kunt alleen maar zelf vitamine D maken - om het zo maar te noemen, al is het dan een prehormoon - als de zonkracht 4 of hoger is. (Oa het knmi heeft dit op hun site staan.)
Tot een jaar of 30 terug was levertraan slikken gebruikelijk - je moet wel 'als je niet meer in de tropen woont'. (De "diersoort mens" komt uit Afrika.)
Mbt vet eten: in gezonde vetten zoals noten, avocado en roomboter zit vitamine D. (Of dus levertraan...)
Het spul is 'vetoplosbaar', je treft het niet in "waterig" voedsel aan.
Let dus mbt bijslikken er op, dat je zoiets als olie-achtige capsules neemt en geen 'droog' calciumtabletje.
Joy_Mennings schreef:PPPeet schreef:Heb je je B6 al eens laten prikken? Geen idee of dit al jouw symptomen verklaard. Maar als je even googled op klachten B6 overschot ben je verbaast wat dat allemaal teweeg kan brengen. Wellicht dat jij vitaminepillen gebruikt waardoor je onbewust een overschot hebt aangemaakt? Mijn neuroloog wees mij daar een paar weken geleden op namelijk...
Sterkte!
Nee daar heb ik niet op laten prikke, kan ik de volgende keer wel vragen. Ik gebruik geen vitamine pillen, maar 't laten controleren kan nooit kwaad. Zal er straks eens op Googlen.
Coentjuh schreef:Dat klinkt mij bekend in de oren.. enorme spierspanning in schouders bovenrug nek. Ik heb ook zo'n mooi lijstje met diverse soorten therapie en niets helpt. (9 jaar inmiddels). Fysiotherapie, mensendieck, osteopaat, cranio sacraal therapie, celzouten geslikt, manueel therapie ruggenwervel recht zetten met plastig hamertje?, cesar therapie, sporten/trainen rugspieren wekelijks, dry needling en ik ben vast nog iets vergeten.
Toevallig was mijn vitamine D dit voorjaar 37 ofzo, aan de lage kant, dus ik slik nu dagelijks vitamine D met magnesium wat ook weer zou zorgen voor minder spierspanning. Maar er is echt niets dat echt helpt of verlichting geeft. Ik heb een lichte scoliose, maar diverse artsen betwijfelen of de klachten er vandaan komen. Over fybromyalgie heeft geen één arts ooit gesproken. Zou dat het bij jou kunnen zijn?
Imala204 schreef:Zijn je schildklierwaarden ook al eens getest?
Wildgirl schreef:Imala204 schreef:Zijn je schildklierwaarden ook al eens getest?
Dan prikken ze vaak op T3 en dat zegt geen ruk. Schildklier zou eigenlijk apart getest moeten worden.
@ts, als je even zoekt tussen mijn berichten kom je een ander topic tegen over vitamine d waar ik uitgebreid reageer. Ook een waarde van 75 is behoorlijk laag, ik zou in jouw geval gewoon een 10.000 ųmg per dag blijven slikken en combineer het eens met magnesium, jouw klachten wijzen meer de kant uit van een serieus magnesium tekort.
Joy_Mennings schreef:Fybromyalgie heeft mijn moeder meerdere keren aangekaart maar volgens de artsen is dat geen 'echte' aandoening. Maar heel veel klachten van fybromyalgie komen overeen.
Mijn moeder heeft ook al meerdere keren gevraagd of dat deze klachten door de baarmoederhalskanker inenting kunnen komen omdat je daar nu ook veel verhalen over leest op sociale media. Maar dat kon ook niet. Maar na de baarmoederhalskanker inenting ben ik qua gezondheid erg gaan kwakkelen.
Esther_ schreef:Heb je stress, zit je veel in dezelfde houding. Denk aan lezen, Computer, telefoon etc? Ben je ooit van een paard gevallen?
Hoge hartslag kan komen door stress.
Zelf help dry needeling mij heel goed voor de nek- en schouder klachten.
Esther_ schreef:Dan kan het toch door de val komen. Ik ken meerdere mensen waaronder ikzelf, die na maanden/jaren last kregen van hun val. Een osteopaat/manueel therapeut en dry needeling heeft hier verlichting gebracht.
randalinpony schreef:Scoliose: laat je moeder/vriend of goede vriendin eens beoordelen of je als je gewoon ontspannen rechtop staat niet gedraaid staat in je heupen en of je beide schouderbladen wel netjes laat afhangen.
Ik heb een scoliose en daardoor al sinds 17de nek en rugklachten (bovenrug), maar wat de klachten verergert is dat ik als een soort compensatie 1 schouder chronisch optrek wat natuurljk chronische overbelasting tot gevolg heeft.
Overigens heb ik een diagnose fybro (Gesteld in periode dat ik echt veel meer klachten had), maar ik denk zelf dat fybro heel erg vaak een soort ' tja we weten het ook niet, het interesseert ons niet en het ergert dat wij het niet weten, en zoek het maar fijn uit verder' diagnose is.
De richtlijnen voor fybro zijn ook niet van zon aard dat je er wat mee opschiet:
In plaats van serieus behandelen wordt het gezien als een soort perceptiestoornis (dus je voelt je wel rot, maar dat is omdat je ervaart/zelf denkt dat je je rot voelt, niet omdat er een reden is om je rot te voelen) en mag in Nederland alleen behandeld worden met cognitieve therapie, waarin ze je dan gaan leren om als je je rot voelt te gaan ontkennen dat je je rot voelt en dan ga je je vanzelf beter voelen, of met Graded exercise therapie, dan gaan ze er vanuit dat je gewoon een slechte conditie hebt en niet in stat bent om zelf te bepalen wat je aan kan, en gaan ze je beetje sportschooltraining geven.
De wetenschap daarachter blijkt volkomen waardeloos, bijna op het randje van fraude (omdat er bewust met de data is gerommeld om de trial zinvol te laten lijken) en heeft al veel mensen schade berokkent.
Met andere woorden: fybro is een verzamelnaam voor reeele klachten, maar omdat het syndroom in Nederland niet als reeele ziekte gezien wordt, ben je misschien beter af zonder die diagnose.
amintah schreef:Vitamine D tekort komt bij heel erg veel mensen voor. Ik zou echter wel denken dat het bij ruiters minder zou moeten voorkomen![]()
Mij is gezegd dat je minstens een half uur per dag moet buiten zijn zonder gebruik van zonnecrème om een goede waarde te hebben & te behouden. Al hangt het van je huidtype af ... ik ben een iets donkerder type (bruin haar, lichtbruine huid.. ) en heb meer zon nodig dan een bleek type voor de waardes op peil te houden.
ik heb trouwens ook een tijd vitamine D bijgenomen, ik werd er opmerkelijk energieker van. (werkt beter als koffie)
En ik ga er binnenkort terug mee beginnen![]()
En een Vitamine D tekort kan inderdaad een hoge hartslag veroorzaken..
Voor de scoliose : kan je osteopaat je niet helpen? De mijne heeft mijn bekken & heiligbeen terug recht gezet en sindsdien heb ik daar weinig tot geen last meer van. Mijn hoofdpijn / nekpijn is ondertussen ook weg daardoor.
randalinpony schreef:De richtlijnen voor fybro zijn ook niet van zon aard dat je er wat mee opschiet:
In plaats van serieus behandelen wordt het gezien als een soort perceptiestoornis (dus je voelt je wel rot, maar dat is omdat je ervaart/zelf denkt dat je je rot voelt, niet omdat er een reden is om je rot te voelen) en mag in Nederland alleen behandeld worden met cognitieve therapie, waarin ze je dan gaan leren om als je je rot voelt te gaan ontkennen dat je je rot voelt en dan ga je je vanzelf beter voelen, of met Graded exercise therapie, dan gaan ze er vanuit dat je gewoon een slechte conditie hebt en niet in stat bent om zelf te bepalen wat je aan kan, en gaan ze je beetje sportschooltraining geven.
De wetenschap daarachter blijkt volkomen waardeloos, bijna op het randje van fraude (omdat er bewust met de data is gerommeld om de trial zinvol te laten lijken) en heeft al veel mensen schade berokkent.
Met andere woorden: fybro is een verzamelnaam voor reeele klachten, maar omdat het syndroom in Nederland niet als reeele ziekte gezien wordt, ben je misschien beter af zonder die diagnose.
Joy_Mennings schreef:Imala204 schreef:Zijn je schildklierwaarden ook al eens getest?
Ik zou het zo niet weten, dat zou ik terug moeten zoeken. Zitten die bij de standaard test? Want ik had volgensmij de standaard test + vitamine D & B12 en Pfeiffer.
Jannepauli schreef:.Heb je er wel eens over gedacht om schouder- en nek door een goede fysio te laten masseren en los te maken? Als het bindweefsel erg stijf is geworden kun je ook pijnklachten krijgen. En van pijnklachten word je ook moe. Wel door een goede masseur laten doen, een relax-massage in een schoonheidssalon bv is zinloos
SuzanH schreef:Niet alle reacties gelezen, maar heb je wel een bril gehad? Zelf heb ik ook kleine + maar was echt een wereld van verschil met mn hoofdpijn. Zeker het proberen waard!
Joy_Mennings schreef:Ik zal de volgende keer bij de huisarts navragen over die schildklier.SuzanH schreef:Niet alle reacties gelezen, maar heb je wel een bril gehad? Zelf heb ik ook kleine + maar was echt een wereld van verschil met mn hoofdpijn. Zeker het proberen waard!
Nee ik heb geen bril gehad. De opticien dacht dat de hoofdpijn daar niet door kon komen ook omdat mijn nek dan altijd extreem gespannen is en daarna de hoofdpijn pas komt. Zou je dan ook niet aan beide kanten hoofdpijn moeten hebben ipv 1 kant?
Ik ben gister naar de nieuwe osteopaat geweest. Heel mijn verhaal vertelt en onderzoek gehad. Zij denkt dat het door mijn lever veroorzaakt is. Ik moet nu suikervrij gaan eten en dan gaat zij mij losmaken en nog een aantal andere dingen. Maar alleen losmaken had geen zin want dan kwam het zo weer terug. Ook wilde ze mijn bloedwaardes zien dus die neem ik mee de volgende keer, en misschien nog een keer opnieuw laten prikken.