Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
AlwaysH schreef:Dat is jouw mening, ik vind dat er vaak te snel door 'degene met depressie' wordt gezegd dat ze er onder lijden, want ze maken wel de dag door lol (ik heb inderdaad iemand die ik ken waar ik dit dus vandaan haal). Er wordt letterlijk gezegd:
"Vanmiddag lekker naar de psycholoog om mijn frustraties te uiten!", dan ben je niet zwaar depressief lijkt me. Dan heb je gewoon af en toe een rotdag of een maand een vervelende sfeer in je maag hangen. Vervelend, maar geen zware depressie dus dan hoor je dat ook niet zo te noemen.
(In dit geval ken ik de persoon al negen jaar, normaal zal ik niet zomaar oordelen)
Laurora schreef:Iedereen uit depressies anders, als ik depressief ben merkt niemand het aan me, want ik wil er niemand mee lastigvallen en er niet over praten, dus ik zet voor dat ik de deur uit ga mn "masker" op, waardoor ik soms ga overcompenseren, waardoor iedereen denkt dat ik me verschrikkelijk aanstel als de emmer weer eens overloopt en ik midden in de winkel een paniekaanval krijg.
Ik kan me heel goed voorstellen dat je denk dat je vriendin niet depressief is, en het kan natuurlijk ook heel goed zijn dat ze gewoon interessant probeert te doen, maar je kan niet in haar hoofd kijken, dus je kunt, hoe goed je haar ook kent, niet oordelen.
AlwaysH schreef:@croyslover, Ik durf dat wel, aangezien ik de persoon in kwestie natuurlijk ken en dit nog maar zo'n twee á drie maanden speelt. Ik erger mij hier aan, want toen ik wel in die dip (depressie, whateverxD) zat was zij de enige die me niet snapte van de drie vrienden. En zij was elke dag bij me, erg vreemd.
@Sokje, ja, vanwege het dipje dat je noemde. Ik noem een 'lichte depressie' zo. Ik vind een 'depressie' die maar enkele maanden stand houdt (gelukkig?) geen depressie, en zo wordt het vaak genoemd. Daarom noem ik het een dipje.
Heleennn schreef:Ik heb op 14jarige leeftijd een depressie gehad. Ik was erg angstig, had geen sociaal leven meer en at bijna niks meer omdat ik dat gewoon fysiek niet kon door de knoop in mijn maag. Wat een verschrikkelijke tijd was dat en ik ben blij dat ik me niet meer tot in de details herinner hoe rot ik me toen heb gevoeld. Ik heb nooit de diagnose gehad maar ben wel in behandeling geweest. Achteraf gezien had deze psycholoog duidelijk moeten zien dat ik een depressie en angststoornis had. Maar goed, dat is nu achter me. Ik heb geen antidepressiva genomen hoewel ik dat wel heel graag had gewild. Maar het heeft me wel kei hard gemaakt doordat ik mezelf er door heb moeten loodsen. School was toen ook echt een probleem, ik wilde/durfde niet gaan en was erg bang altijd, vooral op sociale evenementen. Dit is nu inmiddels al meer dan vier jaar geleden en ik word stilaan weer helemaal mezelf. Ik studeer zelf ook psychologie nu en ben af en toe nog steeds erg bang dat ik zou hervallen. Maar met die angst zal ik nog even moeten leven, gelukkig ben ik er zeker van dat ook die angst in de loop der jaren zal afvlakken en uiteindelijk verdwijnen.
Bambolina schreef:Heb meerdere depressies gehad. Mijn huidige durfde ik pas een depressie te noemen, en heb ik pas hulp voor gezocht, toen ik me realiseerde hoe erg het mijn functioneren belemmerde en nog steeds belemmert. In tegenstelling tot dat de depressie die ik als tiener had vele malen heftiger was, maar ik me toen wel 'gewoon' door de dag heen kon slaan (maar was wel doodmoe, huilde mezelf wel iedere nacht in slaap en stond een aantal keer met m'n tenen over de rand om het maar even zo te zeggen). Die depressie loste zichzelf vrij snel op toen ik een aantal negatieve elementen uit mijn levend wist te verwijderen.
In mijn huidige heb ik nauwelijks zelfmoord gedachtes, maar de problemen die ik nu heb zitten veel dieper en vaster. Ik ben op de retour, maar het gaat tergend langzaam vergeleken met die eerdere keer.
Denk dus dat het per persoon, maar ook per keer erg kan verschillen. Ik zat eerder in een veel diepere put, maar nu moet ik veel harder knokken om er bovenop te komen. Heb nog niet helemaal uitgewerkt waarom dat is.
Geryon schreef:Daar ben ik het mee eens. Hoe raar het ook lijkt, zo iemand kan wel een depressie hebben. Als alle omstandigheden goed waren, kon ik ook wel lol hebben. Toch had ik een depressie, ernstige angst- en paniekstoornissen en nog wel andere er ook bij.
AlwaysH schreef:Het is dan ook mijn mening. Ik was ook depressief met een masker, twee jaar geleden.
Hoezo mag ik er volgens jou niet over oordelen? Dit is wat ik merk en zie, waar zij geen last van heeft. Als ze nou al een jaar zo om de drie dagen zou zeuren zou ik er nog bij denken: "Arme meid, zo vaak naar de psycholoog...", maar nu ze na drie maanden (en ze heeft echt geen vervelende jeugd gehad, dat weet ij zeker) steeds zegt dat ze haar verdomde frustraties wil uiten dbek ik: "frustraties uiten is toch niet gelijk depressief?"
Het is in ieder geval niet hoe ik een depressie zie, zij blijkbaar wel.
(Sorry voor mogelijke typfouten, ik ga nu slapen!)
@Geryon, maar zij is altijd al een open boek geweest, het is niet depressief met af en toe LOL, het is een gelukkig leven met veel gelukkige omstanders en af en toe een hormonale puberdag. Maar dat denk ik nu ze het me vaker heeft uitgelegd. Ik had gewoon een andere depressie, die het gewoon precies andersom was. Daarom zie ik geen ernst in deze situatie.
upendo schreef:Mag ik vragen wat de reden is van dit topic?
Palmera schreef:upendo schreef:Mag ik vragen wat de reden is van dit topic?
Moet er altijd maar een goede reden zijn voor een topic?Ik vind het tot dusverre iig interessant.
upendo schreef:Naar mijn mening zit er een antithese in de vraag van de TS en de reacties die ze geeft. Zodoende. Ik wil best discussiëren, maar daar was de vraagstelling niet naar.
Ik vind het een interessant onderwerp, ben erop geschoold, maar ik wil wel een fijne discussie kunnen voeren en voor mijn gevoel wordt alles nu geschaard onder 'wat een depressie is, is ieders eigen mening'. Naast dat dat een non-argument is, is dat in de realiteit ook verre van waar. Dan zouden we geen mensen kunnen diagnosticeren met een depressie/dystyme stoornis/aanverwante stoornissen, nietwaar?
upendo schreef:Naar mijn mening zit er een antithese in de vraag van de TS en de reacties die ze geeft. Zodoende. Ik wil best discussiëren, maar daar was de vraagstelling niet naar.
Ik vind het een interessant onderwerp, ben erop geschoold, maar ik wil wel een fijne discussie kunnen voeren en voor mijn gevoel wordt alles nu geschaard onder 'wat een depressie is, is ieders eigen mening'. Naast dat dat een non-argument is, is dat in de realiteit ook verre van waar. Dan zouden we geen mensen kunnen diagnosticeren met een depressie/dystyme stoornis/aanverwante stoornissen, nietwaar?
Wellicht is 'doel' in plaats van 'reden' dan ook het betere woord.
Palmera schreef:Met wat ik nu ga zeggen wil ik niemand voor het hoofd stoten.Ik ben een leek, ik heb niet voor arts/psycholoog gestudeerd. Ik heb slechts een mening die ik basseer op mijn kennis en ideeën als leek en op gesprekken die ik voer, dingen die ik lees en informatie die ik op wat voor een wijze dan ook tegen kom.
Ik ben 4 jaar terug door een hel gegaan toen mijn grote liefde overleed. Ongeveer 4 maanden nadat ik mijn eerste eigen zaak geopend had. Een geweldige combi dus. Ik ben in een zwart gat terecht gekomen van drank, bijna niets eten, heel negatief zijn, zin in niets en compleet gestoord zijn. Tóch wil ik mijzelf niet depressief noemen in die tijd. Ik had het heel zwaar. En ik heb mezelf gesloopt. En toen ben ik terug gaan meppen. Met veel agressie. En dat is me gelukt. Ik ben inmiddels al weer lang en breed stabiel: het moeilijke mens dat ik altijd al ben geweest.
Ik heb geen arts bezocht, met geen profesioneel gesproken, geen pillen geslikt, niets. Ik vond, en vind nog steeds, dat dat absurd zou zijn (geweest).
Naar mijn idee is men veel te snel depressief, al dan niet zelfbenoemd. De laatst genoemde neem ik überhaupt niet serieus.
In het geval van de rest ben ik echt bereid te geloven dat ze het zwaar hebben. En ik weet hoe dat is. Tóch heb ik voor mijn gevoel het idee dat men, ook door de profs, té snel tot depressief betiteld wordt. Vroeger had men het óók zwaar en was depressief zijn iets wat zelden voorkwam. Tegenwoordig kunnen sommigen depressief zijn omdat hun werk niet bevalt.
Ik geloof er heilig in dat iedereen, vroeg of laat, zijn portie ellende op het bord krijgt. Vaak ben je hier zelf niet schuldig aan. Maar dat zou dus, met de huidige vlotte diagnose van depressie, betekenen dat iedereen vroeg of laat depressief is/wordt. En dát gaat er bij mij niet in.
Nogmaals, deze post is slechts mijn mening en ik val niemand aan. Ik snáp al die depressies gewoon echt niet. Dat is alles.
upendo schreef:Omdat informatieve reacties naar mijn mening niet bijdragen in een topic wat gericht is op het creëeren van ruimte en een vertrouwde omgeving om je verhaal kwijt te kunnen!
Croyslover, even een modje PB'en?