Bekkenbreuk en weer paardrijden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

mailow

Re: Bekkenbreuk en weer paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 22:25

Ik heb mijn bekken begin dit jaar (februari) ook gebroken door een val van een paard. Weliswaar maar aan één zijde, maar er zat een breuk in van 15 cm en nog een scheur. Ik zit helemaal vol met pinnen (25 cm aan metaal...). Heb een tijdje in een rolstoel gezeten, maar was na 2,5 maand weer langzaam aan op de been. Sinds kort weer heel af en toe te paard. Vandaag heb ik voor de tweede keer weer een paar voltes gedraafd en dit ging nagenoeg pijnvrij! Het is dus zeker mogelijk om weer te paard te komen na een bekkenbreuk. Al zijn bekkenbreuken er natuurlijk in verschillende gradaties..

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-16 22:26

Hebben ze bij jullie nog iets gezegd over risico's als je nu weer te vallen komt?

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 22:29

Nee dat niet
Maar hoogstwaarschijnlijk als ik weer erg naar val worden kinderen krijgen erg lastig

mailow

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 22:33

Als ik nogmaals op precies dezelfde manier zou vallen, dan zou het waarschijnlijk niet meer gerepareerd kunnen worden. Maar zowel mijn huisarts als mijn chirurg zeiden dat de kans dat ik het nogmaals zo zou breken minimaal was. Het risico is er, maar het is heel klein. Ik ben op een massieve houten paal gevallen, waardoor mijn heupgewricht mijn bekken heeft doorboort. Alle paaltjes van de omheining zijn nu zo gemaakt dat ze meeveren als er iemand tegen aan klapt.
De kans dat ik in de auto stap en een dodelijk ongeval krijg, is nog altijd groter dan dat ik ooit nog precies op deze manier een val ga maken.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-16 22:34

Gadverdamme wat een pech joh.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 00:02

Ooh jeetje dat lijkt me ook niet erg prettig op zo'n paal.
ik ben onder een hout met metalen schot gekomen van +-200 kg.
Hij viel om...bam...En daar lag ik.
ik ben gewoon echt geplet door dat ding :(

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 07:34

Bah, wat een nare dingen allemaal.

Bij mij is niets gezegd over wat er gebeurt als ik weer val.
Ik merk vooral dat ik nog het meeste last heb van een psychisch probleem met paardrijden: angst.
En dat is echt heel vervelend.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 12:34

Fitzroy schreef:
Bah, wat een nare dingen allemaal.

Bij mij is niets gezegd over wat er gebeurt als ik weer val.
Ik merk vooral dat ik nog het meeste last heb van een psychisch probleem met paardrijden: angst.
En dat is echt heel vervelend.

Dat gaat bij mij ook wel een probleempje worden denk ik.
Ik ben dan wel niet van het paard gevallen, maar ik zou dan denk ik wel voorzichtiger zijn met rijden.
Mijn paard is al niet een van de makkelijksten en de nieuwe die deze week komt is nagenoeg onbeleerd.
Hoop dat ik straks nog durf als ik eenmaal hersteld ben.

mailow

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 12:58

Dat met die angst heb ik ook last van ja. Ik stap alleen maar op brave bomproof D/E-pony's. Grote paarden voelen voor mij niet meer veilig en die bewegingen kan ik trouwens ook niet goed meer volgen lichamelijk. Dan krijg ik veel meer last van mijn bekken dan bij een pony.

Mirry96

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 20:33

Weet dat dit een oud topic is maar zie geen nieuwe:

afgelopen zaterdag ben ik van mijn verzorgpaar Camaro gevallen. Vandaag naar het ziekenhuis geweest per ambulance (lang verhaal) moeder lag in bed met rugklachten en verder geen mensen met rijbewijs.
Daar geconstateerd dat ik een scheurtje heb in mijn bekken. Moet op krukken lopen en heb tramadol 325 (3x daags) en ibu 600 (2x daags) meegekregen.

Arts heeft verder niks gezegd over wel/ niet paardrijden maar ik voel me dom dat ik t niet gevraagd heb.
bot delen zitten dus nog op hun plek.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 20:36

Ik zou minstens een maand niet gaan rijden...

Beterschap!

Mirry96

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 21:41

Kabayo schreef:
Ik zou minstens een maand niet gaan rijden...

Beterschap!

Dankjewel!! Krukken zijn voor 3 weken dus eigenlijk had ik dat zelf ook kunnen bedenken domme ik xp.
Tips als k weer start met rijden behalve van neem een braaf paard?

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 21:54

Vooral een paard die jij kent en dat jij weet wat hij doet. Ik stapte zo weer op mijn pony maar niet op een vreemd "zogenaamd braaf" paard.

Mirry96

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 23:20

Kabayo schreef:
Vooral een paard die jij kent en dat jij weet wat hij doet. Ik stapte zo weer op mijn pony maar niet op een vreemd "zogenaamd braaf" paard.

Heb geen eigen paard :( Zat meer te denken op lessen terug te gaan privé lessen op de manage ook vanwege me hypermobiliteitssyndroom/ EDS.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 00:01

Waar een wil is is een weg zeg ik altijd. Als je zorgt voor voldoende rust en een goed herstel, is er van alles mogelijk. Ga je dit nu forceren, te vroeg of te veel dan gaat het herstel minder voorspoedig. Gewoon eerst revalideren, dan weer rustig oppakken. Leren om de grenzen te herkennen om pijn te voorkomen.

KPet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 00:09

Voor mij is het alweer een paar jaar geleden, maar ik kan uit ervaring vertellen dat rijden met een gebroken bekken geen feest is. Bij mij zat overigens ook alles nog op zijn plek en had ook ruggenwervel en een heup stuk, maar met mijn eigenwijze kont toch na plm 3 weken weer in het zadel gekropen. Was na anderhalve week weer begonnen met trainen vanaf de grond (paarden moeten toch lopen) en lopen lukte immers ook. Maar man, wat deed dat zeer zeg! Ik kon gewoon niet zitten in dat verrekte zadel!

Uiteindelijk kon ik pas na 3 maanden weer echt een beetje rijden. En ik heb nu, 8 jaar na dato, nog steeds een zeurende pijn af en toe. Veel doen of lang op een kant liggen kan niet goed. Rijden is wel fijn trouwens, maakt 't een beetje los

Mirry96

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 01:45

Dankjewel ladies!!! Ik ben nu warempel zelf in bed geklommen (fijn die pijnstillers) gister jankte ik t toen nog uit van de pijn

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 06:38

Ik ben overigens benieuwd hoe het nu met je zus is, fokfanaat. Kan ze alles weer en normaal functioneren?

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-18 07:22

Ja die is weer zo goed als helemaal opgeknapt, sterker nog, ze rijdt ook weer het betreffende paard. Alleen ben ik daar wel het plezier in kwijt geraakt, ik heb en wil dat niet meer zien.

Mirry96

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 09:53

fokfanaat schreef:
Ja die is weer zo goed als helemaal opgeknapt, sterker nog, ze rijdt ook weer het betreffende paard. Alleen ben ik daar wel het plezier in kwijt geraakt, ik heb en wil dat niet meer zien.

Dat is goed nieuws!!! Wil zelf ook weer op desbetreffend paard stappen.
Was niet zijn schuld dat die honden zo tekeer gingen.... En de eerste keer ging t supergoed dus dat is een voorbeeld dat t ook supergoed kan gaan.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-18 10:13

tuurlijk kan het ook goed gaan, maar de kans dat ze er ooit toch weer afvalt blijft aanwezig en reëel, dier is 1.80 en kan heel hoog bokken.
Ze heeft 2 pinnen in het bekken, ik moet er niet aan denken wat er gebeurd als ze komt te vallen, en ik wil dat dus ook niet zien.

Mirry96

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 11:35

fokfanaat schreef:
tuurlijk kan het ook goed gaan, maar de kans dat ze er ooit toch weer afvalt blijft aanwezig en reëel, dier is 1.80 en kan heel hoog bokken.
Ze heeft 2 pinnen in het bekken, ik moet er niet aan denken wat er gebeurd als ze komt te vallen, en ik wil dat dus ook niet zien.

Dat snap ik heel goed!!! Bij mij maar 1.50 mja maar t was hoog genoeg om me bekken te breken. Net gebeld door spoed en het is wel degelijk een breuk plus moet nog een foto want ze vermoeden nog een breuk op een minder zichtbare plek, joepie.....

Mirry96

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 17:26

Goddank maar 1 breuk, een schuine bij mijn schaambeen. Geen gips wel rust.

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 17:48

RoyceMack schreef:
Waar een wil is is een weg zeg ik altijd. Als je zorgt voor voldoende rust en een goed herstel, is er van alles mogelijk. Ga je dit nu forceren, te vroeg of te veel dan gaat het herstel minder voorspoedig. Gewoon eerst revalideren, dan weer rustig oppakken. Leren om de grenzen te herkennen om pijn te voorkomen.

Je mag altijd het ziekenhuis en je huisarts bellen voor advies hè!? En verder echt rustig aan doen en de tijd nemen. Liever 4 week langer wachten en de rest van je leven goed, dan nu snel willen en altijd veel pijn houden. Hoewel dat wel verleidelijk is..

fokfanaat schreef:

Kan ik me goed voorstellen inderdaad. Heb je het er wel eens met haar over gehad? Ik heb ook zo mijn paard moeten verkopen, heel verdrietig, maar wel beter zo.

Mirry96

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 23:33

san4nie schreef:
RoyceMack schreef:

Je mag altijd het ziekenhuis en je huisarts bellen voor advies hè!? En verder echt rustig aan doen en de tijd nemen. Liever 4 week langer wachten en de rest van je leven goed, dan nu snel willen en altijd veel pijn houden. Hoewel dat wel verleidelijk is..

Ja klopt, maak van die 4 maar 6 ze hebben gezegd 4 tot 6 weken heeltijd. T is een schuine breuk dus weet nie of da nu langzamer of sneller heelt dan normaal.