Ziek door zwangerschap

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

meisje2000

Re: Ziek door zwangerschap

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 10:02

Ik zat bij mijn tweede sinds week 24 in de ziektewet. Mocht er gewoon uit. Had erg last van pijnlijke harde buiken en kon het werk wat ik deed niet meer doen. Ben toen ook naar een verjaardag geweest waar heel veel mensen waren. Ik werk in het bedrijfnvan.mijn schoonfamilie en mijn schoonvader was destijds een van de bazen. Zou voor.mij dus niet slim zijn om dingen te doen die.niet mochten maar op zich mocht ik gewoon alles doen maar met veel rust en kalm aan. Ben 1 keer bij het uvw geweeat en die zei lekker thuisblijven en genieten van je dochter en zwangerschap.

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 14:22

Ziek zijn hoeft zich niet enkel te uiten in op bed liggen met een emmer en een doos paracetamol. Al is het misschien wel het stereotype beeld. :)

Ik denk dat het juist goed is om dingen te blijven doen. Misselijk zijn en kokhalzen kun je ook lekker buiten doen. Maw: maak van jezelf geen grotere patiënt door jezelf op te sluiten.

Sterkte ermee... Lijkt me knap vervelend. Hopelijk is 't kindje het straks allemaal waard. (Vast!) :D

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-16 18:12

Heb je idd gelijk in. Jezelf opsluiten in een warm huis doe je jezelf geen plezier mee. Dus dat wil ik ook echt niet.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 18:19

Utixo schreef:
UWV belde mij gewoon op mijn mobiel, ze bellen anoniem, maar als je hem hebt gemist krijg je een sms dat ze het op die en die datum tussen die en die tijd het nog eens gaan proberen.

Moet zeggen dat ze bij mij niet zo moeilijk waren. Had heel mijn verhaal tot in de puntjes klaar, bang om fout over te komen.
"Oh mevrouw, last van zwangerschapskwalen? Vervelend, we bellen u over 6 weken terug"
6 weken later:
"Goh mevrouw, nog steeds last? Eens zien, u zou over 6 weken met verlof gaan. Nou, daar gaan we geen traject meer voor opstarten. Doet u rustig aan en succes met de baby!"

Overigens heb ik geen bedrijfsarts gezien, en was het mijn teammanager die vond dat ik me gewoon ziek moest melden.

Bij mij ging het ook zo. Met week 16 belden ze voor de derde keer en had ik nog steeds last en zei die vrouw: 'oh, dan bel ik je niet meer, je gaat zeker niet meer werken tot je verlof'. Waarop ik zei dat ik toch echt hoopte dat het weer beter ging. En toen zei die vrouw dat ik dan maar boventallig moest gaan werken als ik dat wilde. (Ben even het woord kwijt, ik heb dat toen wel een tijdje gedaan. Gewoon op het werk aanwezig zijn maar niet mijn eigen werkzaamheden doen maar gewoon collega's ondersteunen en makkelijke klusjes doen)

Edit: ik weet het woord weer :') arbeidstherapeutische basis

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 19:03

mirim schreef:
Het gaat erom dat je thuis bent, dit omdat er een bedrijfsarts/ controlerend arts kan langs komen en bevestigen dat je ziek bent.
Als jij in je tuin of op je balkon zit zal het geen enkel probleem zijn lijkt mij.

...volgens mij is dit inmiddels afgeschaft.

Snorkel8

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 19:28

Ik ging met 30 weken de ziektewet in, ben 1 keer gebeld, klachten uitgelegd en niks meer gehoord behalve dat ik het vooral rustig aan moest doen

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 10:01

Nou ik heb echt vaak telefoon gehad en ben er ook vaak op controle geweest iedere 4 tot 6 weken!
dan verschilt dat per regio....

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 10:10

Ik heb van week 17 tot de bevalling in de ziektewet gezeten en ben 1x gebeld (een week na de ziekmelding)
Ze bellen idd anoniem en ook gewoon op je mobiel. Ik heb bijvoorbeeld niet eens een huistelefoon.
Volgens de regels moet je om bepaalde tijden thuis zijn, die zijn wel ergens te vinden op internet. Maar ook mijn ervaring is dat ze echt niet zo streng zijn

Eliana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 10:31

Ik ben net na mijn ziekmelding gebeld, was begin augustus, ik werk 50% en.die dame van uwv vroeg of dat sowieso wel lukte. 22 september bellen ze me weer dus valt me reuze mee.

blubjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 10:53

wat een verschil per regio.
Ik heb in april een miskraam gehad, ben dinsdags ziek gemeld en had donderdag al telefoon.
Toen niet gevraagd of ik idd weg mocht, maar wel gedaan, moest immers alles er aan doen om beter te worden...
Afgesproken dat ik na de vakantie weer aan het werk zou gaan, was prima, zou ze me met rust laten.
Maar 2 week later had ik alweer telefoon.. weer uitgelegd en ook gezegd dat er was afgesproken dat het zo prima was, kon ze niks van terug vinden.
Daarna gelukkig geen telefoon weer gehad, was er wel een beetje klaar mee om steeds weer te moeten vertellen waarom ik thuis was

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 11:00

blubjes schreef:
Ik heb in april een miskraam gehad, ben dinsdags ziek gemeld en had donderdag al telefoon.
Toen niet gevraagd of ik idd weg mocht, maar wel gedaan, moest immers alles er aan doen om beter te worden...
Afgesproken dat ik na de vakantie weer aan het werk zou gaan, was prima, zou ze me met rust laten.
Maar 2 week later had ik alweer telefoon.. weer uitgelegd en ook gezegd dat er was afgesproken dat het zo prima was, kon ze niks van terug vinden.
Daarna gelukkig geen telefoon weer gehad, was er wel een beetje klaar mee om steeds weer te moeten vertellen waarom ik thuis was

Deze ervaring heb ik ook zeker als het al 3,5 jaar uitloopt eerst zijn ze zo vriendelijk, tot je geld gaat kosten.....en dan is het andere koek dames....ook met een complicatie door de zwangerschap aantoonbaar!

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 11:03

kwita schreef:
blubjes schreef:

Deze ervaring heb ik ook zeker als het al 3,5 jaar uitloopt eerst zijn ze zo vriendelijk, tot je geld gaat kosten.....en dan is het andere koek dames....ook met een complicatie door de zwangerschap aantoonbaar!

Ik denk dat het verschil m zit in voor of na de zwangerschap ;)

Voor de zwangerschap ga je toch snel met verlof en is de kans groot dat je daarna weer terugkomt. En na de zwangerschap kost je gewoon veel geld als je dan nog ziek bent.

Maar vind het wel logisch dat er zo gecontroleerd wordt. Er wordt best vaak misbruik van gemaakt :=

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 11:05

Het is bij mijn uiteindelijk flink aan het mislopen, ben nu 30 weken, 2 x opgenomen en zeer groot risico op vroeggeboorte. Laat ze maar controleren.

denisewinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 11:23

Ik ben nu 20 weken zwanger van een tweeling en werkt in de zorg. Moet zeggen dat het wel wat zwaarder word en ik het aan mijn spieren voel maar wel te doen is. Ik heb ook gelukkig veder geen last van kwaaltjes of iets Gelukkig zijn ze op mijn werk heel meewerkend en als het niet gaat of iets gelijk aangeven en regelen ze het. Ik ben wel gestopt met avonddiensten maar overdag werk ik nog gewoon. Van het ziekenhuis moet ik met 28 weken al met verlof en met 20 weken halve dagen gaan werken. Toevallig heb ik binnen kort nog 3 weken vakantie en heb aangegeven daarna dan halve dienste te willen werken. Ook zouden ze mensen bij mij extra neerzetten. Hopelijk blijft het nog lang goed gaan en mij goed voelen. Tot nu toe niets te klagen. Ook rij in ook gewoon nog paard haha.

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-16 12:38

Ik heb helaas een maand geleden mijn paard in moeten laten slapen, anders had ik daarvoor ook de deur uit gemoeten.
Vandaag even rondje bos gewandeld en nou begint mijn bekken ineens vervelend te doen. Ga toch hopen dat ik daar ook niet last van ga krijgen.

Begin november loopt mijn contract af bij mijn huidige werk en ik weet eigenlijk ook wel al dat die niet verlengd gaat worden. Dus dan zit ik toch weer bij het uwv de komende tijd.