ik word tonnetjes rond...... help

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sannens

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 10:09

Als je per week 2 kg aankomt is er iets helemaal niet goed. Ik ben inderdaad heel benieuwd naar wat je eet qua ontbijt, lunch en avondeten en welke hoeveelheden dit zijn. Ook ben ik benieuwd naar je bewegingspatroon.

Afgezien hiervan is frisdrank een loze caloriebom, die je nergens voor nodig hebt. Natuurlijk is het lekker om een keer fris te drinken, maar twee glazen per dag is gewoon te veel. Ook aanmaak is iets wat minder goed is voor je, maar daarvan kom je niet twee kg per week aan.

fannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 10:10

Ik zou eerst eens een week bijhouden wat je precies eet (en echt alles opschrijven), dan kun je kijken hoeveel calorieën je precies binnen krijgt.
En als je hiervoor te streng gelijnd hebt, gaat je stofwisseling omlaag en zul je makkelijker aankomen, dus streng lijnen werkt meestal averechts.
Wat bij mij werkt is toegevoegde suikers vermijden, goed ontbijten en lunchen en avondeten een normale tot kleine portie (maar dus wel genoeg, zodat je niet 's avonds trek krijgt). Als tussendoor fruit of cracker. Zeker aanmaak en frisdrank vermijden, ik drink vruchtensap (waar geen suiker aan toegevoegd is (zitten wel fruitsuikers in), thee en water.
1 x per week/2weken mag ik wel wat lekkers (met suiker), geeft je stofwisseling weer een boost en maakt het makkelijker om het vol te houden, moet tenslotte soort van levensstijl worden.
Ik ben vorig jaar een periode goed bezig geweest, maar helaas ging het de winter weer mis (pijn, ben emo-eter), maar nu weer op het goede pad.
Dietiste werkte voor mij niet, kwam ik helaas in 3 maanden halve kilo aan ipv dat ik afviel, maar daar mocht ik dus ook beetje suiker.
En als dat niet werkt idd naar een dokter om te kijken of je stofwisseling wel oké is (geen tekorten of schilklierproblemen, suiker of andere dingen).

Succes!

Edit: probeer ook zoetstoffen te vermijden, want je lichaam denk wel dat het suker is en zal dus ook zo reageren.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 10:14

Ik zou je eetpatroon toch wat proberen om te gooien. In plaats van de mueslireep in de middag zou je bv 's ochtends een kom muesli kunnen eten. Pure muesli, dus zonder toegevoegde suikers. En dan 's middags wat groente of fruit. Een stuk fruit neem je natuurlijk makkelijker mee, maar ik had vaak een kommetje couscous salade mee naar het werk, of een wrap gevuld met verse groente. Niet alleen heel lekker maar ook veel gezonder en het vult prima.

silvericathy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-16 10:18

Mijn diëtiste heeft mij niet echt een advies meegegeven toen ik er gestopt ben.

Ik ga gebruik maken van de tips die gegeven worden over vervangers van de ongezonde dingen die ik nu eet, daarnaast ga ik volgende week een afspraak maken bij de dokter voor een bloedonderzoek.
Ook zal ik een poging doen om een schema bij te houden van mijn eetpatroon.

ik ga eens zoeken naar de app die genoemd wordt.

Ik moet thuis nog een aantal dingen doen voordat ik naar mijn werk ga.... ik zal later reageren op de verdere reacties.

Alvast bedankt en super dat zoveel mensen me willen helpen

Suusje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 10:19

Azmay schreef:
Je eet wel heel weinig, kan zomaar zijn dat je lichaam in overlevingsmodus is gegaan en alles op is gaan slaan wat er binnen komt voor barre tijden.

Dit is dus echt onzin. Dan zou toch iedereen die op dieet is in de overlevingsmodus gaan en dus juist aankomen?

Als je aankomt en er is geen lichamelijke oorzaak, dan betekent dat dat je meer calorieën binnen krijgt dan dat je verbrandt.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 10:20

silvericathy schreef:
zoveel reacties.... ik kom er bijna niet meer tussendoor hihi.

ik eet meestal twee boterhammen als eerste maaltijd, het beleg wissel ik af. kaas, vlees en afentoe wat zoetigheid zoals pasta of vruchtenhagel.

daarna komt de muesli reep, deze wissel ik ook af voor yoghurt.

en dan 's avonds wat de pot schaft... Hier beperk ik wel mijn portie en ga vaker met een beetje honger naar bed toe.

Ik slik geen medicatie en ben niet veranderd van de pil.

Ik ben een tijdje geleden naar de ha geweest voor bloed onderzoek maar daar kwamen geen bijzondere dingen uit.
Dit zou ik eigenlijk wel nog een keer kunnen doen.

Weet iemand of je alleen specifieke dingen kunt laten onderzoeken of kun je ook alles laten onderzoeken? Bloed geven heb ik geen problemen mee.

Uit de vele tips die al gegeven worden ga ik de volgende alvast meenemen.

siroop laten staan, puur water drinken en meer drinken.
Frisdrank minderen, misschien alleen een extra glaasje in het weekend. we drinken trouwens meestal cola zero.

muesli reep vervangen door komkommer/ paprika, tomaat.

Boterham: Welk type boterham? Wit zijn loze calorieen. Je kan daarin dan beter volkoren nemen. Of ontbijten met havermout etc. Beleg is altijd een puzzel :)
Muesli is vaak puur suiker
Yoghurt: Vol/halfvol/mager. Hoeveel neem je?
's avonds: Wat de pot schaft, maar wat is bij jou een kleine portie?

Ik heb het idee dat je en teveel suiker binnen krijgt, het eten niet goed verdeeld, en misschien zelfs te weinig eten binnenkrijgt. Tipje: Ga eens een paar weken lang kijken wat je eet. Hou het exact bij, meet het af. Zet dit af tegen de hoeveelheid die je beweegt (actieve baan is ook heel ruim)

Dus eigenlijk: Eerlijk registreren wat je eet, aantal kcal die je binnenkrijgt bekijken en dit afzetten tegen de hoeveelheid die je beweegt. Wees 100% eerlijk in alles wat je doet en eet. Dat is voor je Eigen overzicht, hoeven wij allemaal helemaal niks mee. Maar het schept voor jou duidelijkheid.

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 10:24

Als je er zelf niet helemaal uit komt en andere oorzaken zijn uitgesloten (door bijv. je huisarts), dan zou je ook kunnen beslissen om toch weer op zoek te gaan naar een diëtiste? En dan bij voorkeur een die je wel tips meegeeft ook nadat je het traject daar hebt afgerond. Afvallen is een ding, maar dat gewicht vervolgens behouden is minstens net zo lastig en het is natuurlijk wel de bedoeling dat je daar ook mee geholpen wordt. :)

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 10:31

Groot deel is al gezegd. Wat ik opvallend vind is dat je in het verleden af hebt kunnen vallen, dus je zou inzicht moeten hebben in wat je nodig hebt om af te vallen. Het feit dat dat je nu niet helpt is wel een "alarmbel" (bij gebrek aan een beter woord) dat er mogelijk, misschien, eventueel (en nog meer achter de hand woorden }:0 ) iets mis kan zijn. Sowieso, even laten checken bij de huisarts is nooit mis. Laat je controleren op vitamines, bloedsuikerwaardes, schildklier en cpeptide (insulinegevoeligheid) voor een goed beeld. Zeker bloedsuikerwaarde en cpeptide worden niet standaard geprikt. Slik je anticonceptie? Hoe is je cyclus? Last van acne? Enige reden om te kunnen denken aan hormonale afwijkingen? Bespreek dat dan. Heb je het idee dat je grotere porties eet dan andere mensen om vol te moeten zitten? Onverzadigbaarheid? Medicijnen die invloed hebben op eetlust/vocht/enz. Bespreek het!
Dan kun je iig de stap "lichamelijke klachten" uit je hoofd zetten en gaan focussen op jezelf als hier niks uit komt. Als er wel wat uit komt: zoek een goede dietist die je kan helpen met het probleem dat je vindt. Niet iedere dietist heeft verstand van schildklierproblemen, of van insulineresistentie/diabetes/vitaminegebrek enz. enz. Ga niet uit van voedingsadviezen van je huisarts. Met alle respect, daar hebben de meeste huisartsen geen kennis van.

Dan je eetpatroon, de eerste stap is gaan erkennen wat er aan de hand is. Ga je eten eens een week opschrijven in een app als de eetmeter/Myfitnesspall/fatsecret. Schrijf ALLES op, wat je drinkt, wat je eet. Ook dat halve koekje bij de koffie, dat handje nootjes tijdens het koken of dat chippie omdat je de open zak toevallig tegen komt in het voorbijgaan (om maar iets te noemen natuurlijk). De meeste mensen onderschatten ontzettend wat ze eten en onderrapportage is echt het meest voorkomende probleem. Je maakt zo'n 200x per dag een eetkeuze, de meeste onbewust. Deze stap is voor inzicht, dus je hoeft nog niks te veranderen en niet op waardes te letten. Puur inzicht krijgen in wat doe ik nu eigenlijk en hoeveel krijg ik binnen.

Je volgende stap is aanpassingen. Bekijk eens hoeveel kcal je lichaam nodig heeft, bijvoorbeeld hier: http://10xgezonder.nl/bmi-en-bmr-berekenen/ Vergelijk dat eens met wat je de afgelopen week hebt opgeschreven in je appje. Is het hoger, is het lager? Ga eens kritisch opschrijven welke veranderingen je kan maken in je eten en ga ze eens 1 voor 1 een doel geven. Bijvoorbeeld
"vanaf deze week drink ik geen kcal meer, maar alleen koffie, thee en water op de dag". Maak de doelen SMART en zodanig dat je er 100% voor kan en moet gaan. Geen discussie met jezelf. Streep zo je doelen af.

N.a.v. wat je eet: ik vind dat je veel koolhydraten en weinig vetten en eiwitten eet. Daar hoeft niks mis mee te zijn ,maar mensen die overgewicht hebben, hebben hier vaak wel moeite mee omdat het lichaam moeite heeft de koolhydraten te verbranden.

Mocht je hulp nodig hebben, voel je vrij me een berichtje te sturen, ik ben zelf dietist :)
Laatst bijgewerkt door secricible op 24-08-16 10:35, in het totaal 1 keer bewerkt

BenaLaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 10:33

Ik vind het helemaal niet normaal dat je aankomt zodra je stopt met het dieet van een diëtiste.
Een dieet is namelijk een persoonlijk opgesteld voedingsschema, en is niet voor even maar voor het leven. Je moet leren je lichaam te voeden met voedingsstoffen die je nodig hebt, in hoeveelheden die passen bij je persoonlijke omstandigheden. Als je dit eenmaal kent en kunt zul je nooit meer dik worden.

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 10:35

Denk je er ook om hoeveel zout je eet? Als ik een keer wat zouter gegeten heb ben ik zo 2 kilo zwaarder door het vocht wat ik dan extra vast houdt.

Probeer je water consumptie naar minsters 1.5 liter te krijgen, en limonade en fris uit het menu gooien.
Je zou bij het avond eten wat minder koolhydraten kunnen gaan eten, dus een klein aardappeltje en verder vlees/vis en veel groente. Als je genoeg groente eet hoef je niet met honger naar bed.

Eet je ook sausjes bij je vlees/vis? Want dat is ook puur suiker! Mocht je wel eens wat saus er bij willen kies dan in ieder geval rode sauzen boven witte. Dat scheelt al iets :)

Ipv yoghurt zou je kwart of skyr kunnen gaan eten, vooral Skyr is zo goed als vetloos. Kies dan wel de naturel versie. Je kan zelf heel makkelijk van zaden en noten een lekkere mix maken om er door te gooien, drupje honing er bij en smullen maar. Veel gezonder dan musli, wat vol met suikers zit.

Als je bij gaat houden wat je eet en drinkt denk dat ook aan kleine dingen, zoals dat drupje limonade of het klontje boter waarin het vlees gebakken wordt. Dit zijn kleine details van je maaltijd waar behoorlijk wat callorien in verstopt zitten.

Hoe zit het verder in je hoofd met je? Kan me voorstellen dat als je ouders je dik vinden terwijl je 63 kilo weegt dat dit een behoorlijke klap is, heb je dit achter je kunnen laten? Anders is misschien een gesprek met een psycholoog of therapeute/coach ook wel fijn. Als je je geestelijke niet goed voelt is het heel moeilijk om je lichamelijk goed te voelen.

ogidni

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 10:35

Nachtlampje schreef:
Uhhh.... Wat dacht je van naar de dokter om je schildklier te laten testen?
Voor mij klinkt het alsof je daar misschien ook wel iets zou kunnen hebben.

Als je in zo'n rap tempo aankomt en ook conditie verlies hebt zou ik inderdaad ook even langs de huisarts gaan om je te laten onderzoeken.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 10:36

Het klinkt alsof je te snel bent afgevallen en ik weet niet hoe oud je bent, maar dit is een vrij klassiek probleem als je een jongere op dieet zet :)

Eerst naar de huisarts om je bloed uit te laten pluizen. Is er niets aan de hand dan moet je op een gezonde manier aan de slag en dan niet met je huidige diëtist, haar aanpak is duidelijk niet geschikt voor jou.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 10:36

Dat hangt van het dieet af. Een koolhydraatbeperkt dieet zorgt bijvoorbeeld dat je veel vocht verliest, als je daarna weer normaal gaat eten komt dat vocht erbij en stijg je dus 1-3kg voor je stabiliseert. Wat ik wel met je eens ben is dat je normaal gesproken daarin blijft begeleiden en de begeleiding pas stopt als je op een voedingspatroon zit dat je langere tijd kunt vasthouden. Waarom dat niet is kun je alleen maar raden, wellicht waren de uren begeleiding uit de verzekering op of was er een andere reden :)

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 10:38

Hoe lang ben je. Je schrijft dat je met 63 kilo te dik was en in 2! maanden naar de 52 kilo ging.
Dat is extreem veel in een veel te korte tijd op dat begingewicht.
Daar is al het een en ander fout gegaan.

Als je toen echt een crashdieet hebt gevolgd is het niet raar als je daarna het dubbele aankomt. Dat is dat jojo effect.

Indi_Vito

Re: ik word tonnetjes rond...... help

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 10:39

Ik moet 6 x pd eten op vaste tijden.

8.00 uur ontbijt
10.00 uur zuivel
12.00 uur lunch
15.00 uur zuivel/fruit
18.00 uur avond eten
20.00 uur zuivel

Daarnaast mag ik pas een half uur na het eten drinken

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 10:39

nuscaniels schreef:
Hoe lang ben je. Je schrijft dat je met 63 kilo te dik was en in 2! maanden naar de 52 kilo ging.
Dat is extreem veel in een veel te korte tijd op dat begingewicht.
Daar is al het een en ander fout gegaan.

Als je toen echt een crashdieet hebt gevolgd is het niet raar als je daarna het dubbele aankomt. Dat is dat jojo effect.

Wilde net vragen hoe lang je bent.

silvericathy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-16 10:41

de reden waardoor ik afviel bij de diëtiste is als volgt.
ik kreeg een dieet waarbij ik twee keer per dag een shake opdronk en 's avonds een maaltijd die mijn moeder klaarmaakte ui een recepten boekje... de shake bevatten ongeveer 200 kcal per stuk en de avond maaltijd max 400 ik kreeg dus max zo'n 800 kcal per dag binnen.

het is vervolgens niet goed afgebouwd en het normale eten niet goed opgebouwd.

Toen ik begon met dit dieet was ik 19-20 jaar oud en 1,55 lang
Laatst bijgewerkt door silvericathy op 24-08-16 10:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 10:41

Ben ik de enige die benieuwd is naar de lengte van ts?

Een gewicht van 63 kilo valt immers voor een (laag) gemiddelde lengte niet onder overgewicht. Was je wel te dik 2 jaar geleden?

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 10:42

silvericathy schreef:
ik kreeg een dieet waarbij ik twee keer per dag een shake opdronk en 's avonds een maaltijd die mijn moeder klaarmaakte ui een recepten boekje... de shake bevatten ongeveer 200 kcal per stuk en de avond maaltijd max 400 ik kreeg dus max zo'n 800 kcal per dag binnen.

Omfg. Sorry, maar wat een wanbeleid.
Hoe oud ben je?

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 10:43

hmm, dan ga ik mee met Phor. Eerst jezelf laten uitpluizen bij de HA (zie mijn bericht hierboven voor handreiking wat je kan laten testen) en dan een andere GOEDE dietist zoeken die je kan helpen. Wat lopen er toch nog een ellendelingen rond in dat vak....

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 10:44

Gelukkig ben ik niet de enige :)

Ts, ik raad je aan om hiermee op korte termijn naar een arts te gaan.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 10:46

Het kan ook zijn dat je vocht vasthoud of dat er iets anders aan de hand is..je schildklier,
( mijn collega bleek dus al 6,5 maand zwanger), of juist een allergie zoals mijn schoonzusje...die kon niet tegen gist en zoetstoffen. blijf op je eten letten en bespreek het met je huisarts en dieetiste.

silvericathy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-16 10:48

ik ben nu 22 jaar oud en 1,55 groot.

ik vond mezelf toentertijd wat mollig maar zeker niet dik.

elke keer als ik naar mijn ouders ga (woon inmiddels samen) krijg ik wel een of andere opmerking over mijn gewicht. ik word dus elke keer met mijn neus in de feiten gedrukt dat ik te dik ben.

iemand vroeg me hoe het met/in mijn hoofd psychisch zat... dit gooi ik liever niet zo op het internet.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 10:49

Zelfs zonder naar de huisarts te gaan, kan ik je al met enige zekerheid vertellen dat je een lange weg te gaan hebt. Eigenlijk zou je dit soort kwakzalvers moeten kunnen aanklagen.

Zo'n streng dieet is een enorme aanslag op je lichaam. Je stress hormonen rijzen uit de pan, wat voor een groot deel je versnelde aankomen verklaard.

Zoek alsjeblieft iemand die ervaring heeft met het terug draaien van dit soort wantoestanden. Ik wil mezelf niet promoten, dat haat ik, maar je zal de eerste niet zijn die ik met succes kan helpen.
Mijn pb box staat iig open. Ik wens je heel veel succes!

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 10:51

silvericathy schreef:

Toen ik begon met dit dieet was ik 19-20 jaar oud en 1,55 lang

Pfoeh... Daar ben je mooi klaar mee.

Dus als ik het zo lees heb je eigenlijk geen begeleiding gehad in het gene wat uberhaupt goed en gezond eten is? Dan kan ik mij heel goed voorstellen dat er zo'n jojo-effect ontstaat. 800kcal..... :=