Misselijkheid door anti-depressiva of iets anders?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

callum

Re: Misselijkheid door anti-depressiva of iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 11:53

Thnx ik hoop dat de ha je kan helpen met het vinden van een goede balans. Heb je er therapie naast om met je depressie te werken?

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 11:54

Slik je de AD voor angst of depressie? Misselijkheid/maagklachten kunnen namelijk ook voorkomen vanuit angst.

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 11:55

Van de escitalopram ben ik ook behoorlijk van de kaart geweest. Kan wel 5 weken aanhouden, volgens mij heel normaal. Ik was ook erg misselijk, slap.. Wel vreemd dat je huisarts zegt dat je het 's avonds in moet nemen, de mijne adviseert juist om dat niet te doen omdat je daardoor slecht slaapt.

Lady24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-16 11:56

Hoop ik ook!
En ik heb niet echt een depressie. Ik was hiervoor gewoon snel chagrijnig en geïrriteerd. Ik ben er toen mee naar de huisarts gegaan en die stelde voor om toch antidepressiva te gaan gebruiken.
Ik heb ook geen angst... Die angst(en) die ik vroeger had heb ik allemaal overwonnen.

En vond het ook vreemd dat ik het 's avonds in moest nemen. Klonk eerst wel logisch tot dat ik dus gewoon niet kon slapen.

dondeyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 12:25

Escitalopram 5mg is inderdaad een hele lage dosering. Vaak zien we dat bijwerkingen na een paar dagen ontstaan en dan na een week of vier tot zes minder worden, maar dat kan ook anders verlopen. Qua bijwerkingen is het wel de moeite waard om even 'door de zure appel heen te bijten', omdat die vaak weer weggaan. Afhankelijk van de bijwerkingen wordt geadviseerd om het juist in de ochtend of de avond in te nemen, dus dat advies kan per arts verschillen. Overleg het even met je huisarts, die kan je hierin het beste begeleiden en andere oorzaken uitsluiten.

Lady24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-16 12:29

Het kan het inderdaad waard zijn om door te bijten, maar ik heb echt een gruwelijke hekel aan misselijkheid en overgeven dus het beheerst me op dit moment best wel erg. Ik ga eerst even afwachten wat de huisarts ervan gaat zeggen morgen.

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 12:55

Ivy_ schreef:
En ik heb niet echt een depressie.

Dan vraag ik me toch af of de remedie in jouw geval niet erger is dan de kwaal. Als ik moet kiezen tussen de hele tijd misselijk rondlopen of wat chagrijnig zijn zou ik denk ik toch kiezen voor het laatste.
Het is dat ik zonder antidepressiva niet functioneer, maar als het een beetje mogelijk was bleef ik er liefst zo ver mogelijk van weg.

Weet je zeker dat hormonaal alles in orde is? Gebruik je anticonceptie? Misschien dat er een eenvoudigere oplossing is om wat minder chagrijnig te zijn :)

Lady24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-16 13:14

Niet al te lang geleden is er bloed geprikt en alles was in orde, hormonen ook. Mijn relatie stond op klappen door mijn gechagrijn dus dat vind ik wel iets belangrijker. Ik was niet zomaar wat chagrijnig, ik was op een gegeven moment echt niet lief meer.

Ik gebruik wel de pil.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 13:17

Ivy_ schreef:
En ik heb niet echt een depressie. Ik was hiervoor gewoon snel chagrijnig en geïrriteerd. Ik ben er toen mee naar de huisarts gegaan en die stelde voor om toch antidepressiva te gaan gebruiken.

Had de huisarts verder nog argumenten...?

Dit klinkt mij in de oren als laten we zeggen een soort subtiele vermoeidheid; 'je trekt het dagelijks leven net niet'.
Daar kunnen honderd oorzaken voor zijn. Is er zoiets als bloedonderzoek gedaan, heeft hij/ zij op je buik geklopt, bloeddruk gemeten - ik noem maar even een paar dwarsstraten...?

Maar een pil die maakt dat je slecht eet en slaapt - brrrr.

Edit: gekruiste berichten.
Welke hormonen waren in orde? (Bloedsuiker wordt ook door hormonen geregeld, net zoals de schildklier, etç.)

Lady24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-16 13:21

Bloed is onderzocht. Schildklier was goed, nieren waren goed, hormonen waren goed.. alles was goed. Bloedsuiker ook. Bloeddruk is ook een aantal keren gemeten en is ook prima. Op mijn buik is ook geklopt en daar kwam ook niks uit.
Ik heb ook aan de huisarts aangegeven dat mijn relatie erdoor op knappen stond en dat ik wilde dat er iets ging gebeuren.
Hij had het ook over mijn belastbaarheid (dus wat jij zegt "ik trek het dagelijkse leven net niet") daar klopt wel wat van. Dat weet ik van mezelf en daar houd ik ook rekening mee.

Het slechte slapen en slechte eten is ook een reden dat ik morgen weer terugga naar de huisarts.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 13:27

...rot hoor!
Belastbaarheid kan uiteraard om honderd redenen laag zijn, lichamelijk, psychisch, noem maar op.

Lady24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-16 13:30

Ik heb een behoorlijk verleden achter me waar ik prima uit ben gekomen maar waardoor mijn belastbaarheid gewoon lager is. Dit is al lang bekend en daar houd ik rekening mee.
Er loopt nog een ander fysiek probleem wat ook onder behandeling staat nu, en dat heeft er ook deels mee te maken. Ik ben lichamelijk sowieso een beetje een "knuppeltje" wat ook mee speelt bij de belastbaarheid. Zolang ik hier rekening mee houdt gaat het goed.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 13:34

Ik sta er toch versteld van dat jij hiervoor dit soort medicatie heb gekregen. AD is gewoon troep. Als je door een zware depressie niet meer kan functioneren dan heb je geen keuze, maar anders zou ik er ver uit de buurt van blijven.

Ik kan me niet voorstellen dat het slecht slapen en de misselijkheid bijdraagt aan een vrolijk humeur.

Ik zou eerder eens gaan kijken waar je snelle irritatie en chagrijnigheid vandaan komt. Vaak ben je dan inderdaad ook minder belastbaar.

Heb je even teveel aan je hoofd? Te veel verschillende dingen/druk? Weinig leuke dingen die je afleiding geven? Ik heb ook dezelfde klachten als jou gehad. Dat ik soms 's ochtends huilend wakker kon worden en me niet uit bed kon slepen om aan de dag te beginnen. Dat ik me dagelijks slecht voelde en snel geïrriteerd was. Ik kon ook weinig geluid om me heen verdragen.

Bij mij kwam het voort uit veel werk, veel verantwoordelijkheid maar amper tijd voor mezelf en eigenlijk niets voor mezelf om me mee op te laden. Iets waar ik echt naar uit kan kijken.
Ik heb echt dingen moeten veranderen, meer ritme aan mijn dagen moeten geven en ook bepaalde dingen los moeten laten en makkelijker nee leren zeggen.
Nog steeds heb ik dit gevoel wel eens, maar hiervoor zou ik nooit die troep gaan slikken.

Sport je? Wandelen of hardlopen kan bijv. heerlijk zijn om je hoofd leeg te maken.

Echt probeer dingen te veranderen in je leven ipv je gevoel in dit geval te onderdrukken. Accepteer dat je belastbaarheid lager is, dus probeer die belasting op je zelf minder te krijgen.

Lady24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-16 13:40

Juist omdat ik weet van mezelf dat ik minder belastbaar ben leef ik daar ook naar. Ik werk niet, maar ik heb een klein bedrijfje als hondenoppas/uitlaatservice en dat loopt nog niet zodanig dat ik het echt enorm druk heb.

Juist omdat ik nu niet meer zo gauw geïrriteerd en chagrijnig ben en mijn relatie stukken beter gaat ben ik vrolijk. Dat vind ik het slechte slapen en misselijkheid wel waard, maar daar moet wel wat aan gebeuren.

Ik ben al zó lang bezig om uit te vinden waar het gechagrijn en geïrriteerde vandaan komt maar tot nu toe weet ik gewoon niet waar het door komt.

Ik rijd een paar keer per week paard, verder ben ik niet zo'n sporter.

dondeyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 14:28

Ivy_ schreef:
Het kan het inderdaad waard zijn om door te bijten, maar ik heb echt een gruwelijke hekel aan misselijkheid en overgeven dus het beheerst me op dit moment best wel erg. Ik ga eerst even afwachten wat de huisarts ervan gaat zeggen morgen.

Misselijkheid is ook naar, dus kan goed begrijpen dat je de medicatie niet de moeite waard vindt als dit aanhoudt, dat is altijd een persoonlijke afweging. Toch kunnen antidepressiva zeker ook geïndiceerd zijn wanneer er geen sprake is van een angststoornis of depressie in engere zin en kunnen veel mensen de medicatie goed verdragen.. Hoop dat je je snel beter voelt!

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 14:41

Veel mensen misschien wel maar TS dus niet.

TS, gesteld dat je door zou willen omdat je stemming daadwerkelijk verbeterd is: bijwerkingen van SSRI's worden vaak minder door vitamine B complex.

...en bedenk voor de lange termijn dat een SSRI toch een symptoombestrijder is. Voorlopig niets om je ongerust over te maken - maar meer dan eens houdt de werking na een jaar of 15 op. Dus voor nu niets aan de hand - maar probeer wel om het spul binnen 15 jaar niet meer nodig te hebben.

LuffB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 14:44

Misscchien dat hulp van buitenaf (en dus niet in de (schoon)familie ook al is die nog zo begaafd), je kan helpen met het uitvinden wat het nu precies is waar je mee rondloopt en om je handvaten te geven om daarmee om te geven.

Ikzelf weet bv dat ik een gevoeligheid voor depressie heb. Ben op mijn 17de in een burn-out mrt depressie terecht gekomen en dit heeft mij anderhalf jaar geduurd voor ik dit weer op de rit had. Tijdens die periode heb ik hulp gehad van huisarts, anti depressiva, wekelijkse sesies bij een psycholoog, een begeleidend persoon op school en een aangepast rooster. Heb hier heel veel baat bij gehad, zeker omdat wat ik bij de psycholoog heb geleerd nog altijd toe kan passen als ik merk dat ik weer wegglij. En had voor de psycholoog al 2 verschillende keren meerdere sessies bij sociale werkers gehad.

Lady24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-16 14:46

Tuurlijk is het een symptoom bestrijder en ik was ook niet van plan om ze zo lang nog te gebruiken. Misschien is het alleen een opzetje om dingen wat beter te kunnen relativeren en om er achter te komen wat het gechagrijn en geïrriteerde nou veroorzaakt (omdat het niet meer dagelijks is zijn er misschien bepaalde oorzaken die het triggert waar je zo dus achter kunt komen).
ik heb dus eerder al antidepressiva gehad waar ik niet zulke bijwerkingen van heb gehad, dus wellicht is dit gewoon niet dé antidepressiva die ik verdraag.

Bedankt voor je tip over de vitamine B, daar ga ik zeker even achteraan!

Ik heb in het verleden al enorm veel psychiaters/psychologen gezien en hulp gehad. Alleen is mijn ervaring daarmee gewoon niet zo goed. Ik werd alleen maar van het kastje naar de muur gestuurd omdat ze één voor één niet wisten hoe ze mij konden helpen, dus mijn vertrouwen daarin is niet zo groot meer.

dondeyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 14:49

Janneke2, ik bedoel dat veel mensen de medicatie goed verdragen na enkele weken en dat weet TS dus nog niet. Nogmaals, als bijwerkingen in deze mate aanhouden moet je je afvragen of medicatie de moeite waard is. Waar baseer je op dat SSRI's niet meer werken na vijftien jaar?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 15:40

...de termijn is ruim, kan ook 20 jaar zijn. In de literatuur staat het bekend als pooping out.

Lady24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-16 15:45

Ik was in ieder geval niet van plan om zó lang aan de antidepressiva te zitten. :P

dondeyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 16:19

Ik ken geen valide literatuur die dat fenomeen daadwerkelijk toont en het is biologisch gezien ook niet te verklaren. Toch een goed voornemen TS ;)

Lady24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-16 16:53

Ik wil sowieso kinderen en ik wil niet tijdens zwangerschap zulke troep in mn lijf stouwen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 17:02

Als je zo misselijk bent zou ik zeker om een maagbeschermer vragen! Dat scheelt echt enorm.

Lady24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-16 17:07

Ga ik doen morgen. Heeft een vriendin me net ook aangeraden :) bedankt!