In de overgang- wie nog meer?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 10:12

Kimmes schreef:
Heerlijk niet meer ongesteld. Ik kan niet wachten ;)
Ik heb ook mega buikpijn. Echt, het lijkt soms wel of er iemand heel hard in mijn eierstokken knijpt. Brrr. * telt de dagen af
Zweten heb ik ( nog) geen last van.

Nou daar heb ik dus ook last van; die buikpijn is niet te doen soms. Nu heb ik ook PDS, dus ik weet nooit wat nou wat is, maar het valt op dat ik tegen de eisprong en ongesteldheid echt veel meer pijn heb dan vroeger. Waardeloos: van mij mag het stoppen die maandelijkse ellende.

ouzzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 10:15

Ik had op zich niet veel last van mijn ongesteld zijn en dan bedoel ik met buikpijn, rugpijn ed. alleen dat vloeien.. verschrikkelijk af en toe, zeker wanneer je wist dat je nog moest gaan werken. Nu ruim 1,5 jaar hier geen last meer van.. heerlijk. Waar ik het meeste last van heb / heb gehad is toch wel het slechte slapen en heel erg emotioneel zijn. Nu zijn er ook wat persoonlijke dingen gebeurd die zo impact hebben en mede door de hormonen nog eens extra versterkt worden.. Wel iets homeopathisch geslikt wat wel iets hielp , nu slik ik niets meer en met de nachtrust gaat het meestal ook weer de goede kant op. O ja de concentratie is ook ver te zoeken..
Ik schrik wel van de leeftijd bij sommige, zo jong nog !! zelf ben ik haast 53.

Anoniem

Re: In de overgang- wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 10:29

Bij mij is het de ene keer erger (met behoorlijk wat stolseltjes) dan de andere (bijna niks), maar de pijn is zo vermoeiend. En nachtrust inderdaad... Ik ben nu 45, maar ben al een paar jaar aan het 'klooien' met klachten. Maar ik weet dus vaak niet wat nou waarvan komt: neurologische ellende of PDS of pre-overgang. Huisarts heeft de optie gegeven om aan de pil te gaan en ik overweeg het serieus; wil liever geen pil, maar dit is ook niet grappig.

Kimmes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-16 11:18

Ik ben juist gestopt met de pil om de natuur zijn gang maar te laten gaan. En eigenlijk vind ik het wel lekker dat ik daar nu niet meer aan hoef te denken. Nadeel is, dat ik geen idee heb wanneer ik ongesteld word.
Ik bloed echt hevig, inderdaad ook met stolsels. Soms zo groot, dat ze niet eens door het doucheputje willen :x Ik heb al dikwijls gehad dat het bloed langs de tampon druppelt, alsof ik zit te plassen. Jak. Ik heb de eerste dagen dan ook meestal én een tampon én maandverband. En zelfs dan wil het wel eens voorkomen dat ik doorlek :roll:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 11:21

Wat vond jij het nadeel van de pil dan Kimmes?

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 12:01

Kimmes schreef:
Heerlijk niet meer ongesteld. Ik kan niet wachten ;)
Ik heb ook mega buikpijn. Echt, het lijkt soms wel of er iemand heel hard in mijn eierstokken knijpt. Brrr. * telt de dagen af
Zweten heb ik ( nog) geen last van.

Dat was ook de reden dat ik naar de gynaecoloog moest. Ik dacht serieus dat ik hevige weeën had en daarnaast pijnijke eierstokken, alsof ik elke dag de hele dag door een eisprong had. Gelukkig niets ernstigs, alleen wat ontstekingscellen die alle vrouwen hebben.

Kimmes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-16 14:23

Picasso schreef:
Wat vond jij het nadeel van de pil dan Kimmes?

Dat het toch onnatuurlijk is die hormonen die je slikt. En ik vergat hem nog wel eens en dan was alles weer ontregeld. Nu hoef ik daar niet over na te denken.

Silvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 19:21

Ik heb geen idee of ik al in de overgang ben want ik slik de pil nog steeds. En vanwege de migraine die ik gratis krijg in de stopweek sla ik die over, dus ik slik de pil een aantal maanden achter elkaar zonder stopweek. Ik ben nu inmiddels 51 en zou misschien moeten stoppen met de pil maar ik ben bang dat de migraine dan dubbel en dwars terug komt dus ik durf nog niet zo goed.... Binnenkort maar eens de huisarts vragen om advies en eventueel een stappenplan opstellen voor het geval dat.

git

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 19:40

Over drie weken wordt ik 50 en ik ben zo goed als door de overgang heen. Menstrueer al jaren niet meer(wat ik nog steeds als een godsgeschenk ervaar) de opvliegers zijn het laatste jaar flink verminderd tot bijna nul. Een enkele keer wordt ik snacht nog oververhit wakker.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 19:45

Helaas ben ik ook in de overgang maar ben pas 34 jaar en met nog wel een kinderwens.
Inderdaad opvliegers en in de nacht erg zweten.
Stemmingswisselingen valt volgens mij wel mee haha
Ik heb daarvoor en ook voor de botontkalking femoston gekregen.
Dat onderdrukt de klachten.
In de gebruiksaanwijzing staat wel gebruik op langere termijn opletten met borstkanker.

git

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 01:54

Silvia schreef:
Ik heb geen idee of ik al in de overgang ben want ik slik de pil nog steeds. En vanwege de migraine die ik gratis krijg in de stopweek sla ik die over, dus ik slik de pil een aantal maanden achter elkaar zonder stopweek. Ik ben nu inmiddels 51 en zou misschien moeten stoppen met de pil maar ik ben bang dat de migraine dan dubbel en dwars terug komt dus ik durf nog niet zo goed.... Binnenkort maar eens de huisarts vragen om advies en eventueel een stappenplan opstellen voor het geval dat.

Dit had ik dus ook. Migraine als ik ongesteld moest worden en als het weer over was..en bij de eisprong. Elke maand weer. Nu ik de overgang door ven heb ik zelden nog hoofdpijn en nog veel minder vaak migraine. Hormonale migraine stopt vaak als je hormoon niveau constant is.

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 09:29

Kijk dat is nieuws waar ik op zit wachten. Ben die migraine meer dan beu.
Ik ben 44 en ben ook langzaamaan aan de overgang aan het gaan. Mijn migraineaanvallen zijn al wel milder geworden. Dat is al heel fijn. Verder was het afgelopen jaar mijn menstruatie maar anderhalve dag. Ook fijn. Nu is het een beetje een puinhoop geworden. Dan een dag ongesteld, dan houd het weer 4 dagen op en daarna gaan we weer verder. Bah

vordur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 09:50

Ik zit al een jaar of 2 in de overgang.
Ongesteld zijn is maandelijks nog maar een vlekje.
En ineen dikker worden blee en het gaat er ook niet meer af.
Verder heb ik nog geluk denken ik nog geen opvliegers of ander ongemak.

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 10:55

Oh ja die zwemband die daar ineens zit. Echt heel fijn. *not*

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 13:32

Ik ben nu zo'n 7 jaar in de overgang, dwz toen kreeg ik mijn eerste opvlieger.

Gelukkig word ik goed begeleid. De overgang hoort een tamelijk probleemloze periode van verandering te zijn, maar zo gaat het helaas źelden.
Die zwemband, en wat sommigen hebben, het slechte slapen kunnen met de bijnieren van doen hebben. Die moeten een deel van het werk van de eierstokken overnemen en daar gaan vaak dingen mis.
Voor mij is de oplossing om 's nachts een pilletje carnitine te slikken.

En ik heb sinds mijn 23ste artrose, dat dreigde 'met de jaren' ook opeens erger te worden. We zijn nu aan het kijken hoe ik meer zink, koper en mangaan kan opnemen.

Ik mis mijn cyclus, die laatste dagen vond ik altijd heel bijzonder, maar verder gaat het mij wel goed.

proudmama

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 13:48

Ik ben 62 jr en nu 5 jaar door de overgang heen en in de post-menopauze ( menopauze duurt officieel maar 1 dag, de dag dat je voor het laatst menstrueert).
Nog steeds heb ik klachten, opvliegers , mijn bed uitdrijven, geprikkeld en gewrichtsklachten.
Wanneer houd het eindelijk eens op ????
Volgens een overgangsconsulente zijn er vrouwen die het de rest van hun leven houden, nou ben je klaar mee als dat zo is ....

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 13:51

Goh, leuke consulente heb jij, denkt zich meteen al in.
(Was jij soms bij care for women? Ik ben daar na 1x weggegaan.)

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 14:35

Ik zit al minstens 5 jaar in de pre-menopauze en mijn cyclus wordt pas het laatste jaar onregelmatiger, maar ik menstrueer nog zeker wel. En gelukkig maar, want met de menstruatie komt een serie dagen waarop ik me goed voel. Hoewel, de ovulatie is het startsein voor klachten.

3,5 jaar geleden heb ik toch mijn dochter nog mogen krijgen, ons wonder na veel miskramen.
Tijdens de voldragen zwangerschap voelde ik me ongekend goed.
Daarna ging het snel slechter. Ik kreeg veel klachten. Ontzwangeren dacht ik, maar de klachten namen alleen maar toe.
Tijdens die periode ook chronisch ziek geworden en afhankelijk geraakt van medicatie. Daarom is het niet altijd duidelijk of een deel van de klachten door hormoonschommelingen of door bijwerkingen worden veroorzaakt. Maar ik kan zuchten van herkenning en opluchting slaken als ik lees van lotgenoten in de overgang.

Ik heb veel last van klachten , van zowel lichamelijke klachten als van geestelijke klachten. Op goede dagen kan ik als vanouds de wereld aan. Op slechte dagen, wanneer zowel de lichamelijke als de geestelijke klachten opspelen, dan staat mijn leven on hold. Dan wordt ik echt teruggeworpen en ben ik mezelf kwijt. Gelukkig nemen tegenwoordig de goede dagen toe in aantal, ik merk een kentering. Hoop ik.

Ik ben in de tussentijd uitgebreid medisch onderzocht, waardoor ik niet ongerust raak van de klachten. Hoewel ongerustheid of beter onrust deel uitmaakt van de klachten. En je moet uitkijken dat je niet alles op de overgang gooit natuurlijk.

Aan medici heb ik weinig, degenen die ik trof zeiden belachelijke dingen over de overgang. Ze lijken geen idee te hebben en dat lees je heel vaak.

Over overgangsconsulenten hoor ik vooral dat ze graag hormonenpreparaten verkopen en die zal ik zelf nooit gebruiken.
Overig advies kan ik zelf vinden.

Ik hoop echt dat er een einde komt aan de klachten op den duur.
In mijn geval heeft het veel invloed op mijn dagelijks leven en ook op de kwaliteit van leven.

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 14:42

Ik was 23 toen ik in de overgang kwam, met de 36 had ik niks meer. Tussendoor onregelmatig. Dan een half jaar niks, dan zat er weer een maand tussen heel verschillend.
Nu jaren later heb ik alleen nog last van nachtzweten, maar volgens mij blijft dat.
Ik ben nu 56

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 15:51

Ja, nogal wat artsen maken zich er met een Jantje van Leiden vanaf. (Praatje voor de vaak: 'hoort er bij' - vaak is dat niet zo, of 'gaat vanzelf wel over', idem dito.)
(Milde opvliegers/ zweetaanvallen en milde humeurschommelingen - de rest komt vaak samen voor maar is geen gewoon overgangsverschijnsel.)

Een deskundige natuurgeneeskundige (met beroepsvereniging en vergoeding zorgverzekering) die er expliciet benul van heeft zet meer zoden aan de dijk.

Miranda40

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 16:00

Die symptomen zoals heftig bloedverlies, vermoeid, zweten in bed heb ik ook last van alleen helaas nog niet in de overgang. Die menstruatie ben ik zo zat: grote vlokken / stolsel en dagen lopen met nachtverband. Laat me binnenkort weer helpen (5 jaar geleden Nova Sure behandeling gehad; 5 jaar lang weinig tot geen bloedverlies) zodat ik er weer 5 jaar van af ben met de hoop dat ik daarna de overgang in ga. Is alleen afwachten of dat deze behandeling nog een keer gedaan kan worden ivm met eventuele verklevingen die wellicht aanwezig zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 16:02

Twee jaar geleden gestopt met de pil. Niets meer gezien. Alleen botjes doen pijn, humeurig en nachtelijk zweten, milde opvliegers, ben 56.

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 20:22

Het is al even geleden dat er gereageerd is in dit topic, maar misschien zijn er inmiddels nieuwe lotgenoten bijgekomen? Vandaag officieel te horen gekregen dat ik in de overgang ben (beetje te vroeg, ben 37, geen kinderen en ook geen kinderwens). Tevens vandaag ook begonnen met Femoston in de hoop mijn klachten te verminderen (opvliegers/stemmingswisselingen/hartkloppingen). Voor de komende weken staat er nog een botdichtheidsmeting en een mammografie op het programma.

Maar waarom ik hier post is eigenlijk omdat ik op zoek ben naar lotgenoten en dan met name, wie is er ook jong in de overgang gekomen? Hoe kwam je erachter? Waar moet ik op letten? Dat soort dingen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 21:25

Ik was krap aan 40 misschien al eerder. Alleen had toen al een mirena en ben er daardoor redelijk soepel doorheen gehobbelt. Nu nog erin. Klachten vallen mee, vooral last van warmte en opvliegers al wordt dat ook langzaam aan minder ook.

Net wel weer ongesteld mini beetje. Mirena moest eigenlijk vervangen worden maar de keuze is nu laten zitten en kijken hoe de afnemende hormonen en de overgang met elkaar gaan samenwerken. Dan weet ik hoe ver ik ben ermee

byjou1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 17:19

Ik ben nu net 50 :D :D En wat me nog het meeste stoort is dat zwembandje .
Echt vreselijk vind ik het.
Volgens mij iets meer dan 1 jaar in de overgang.
Had ik nooit dit, zoveel eet ik niet, beweeg ook genoeg.

En dan heb ik nog van die dagen dat ik mezelf in de weg loop :(

Al met al hoop ik dat het snel over is !