Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Nant schreef:**********UPDATE**********
Ik weet nog niet of ik nu moet lachen of huilen, maar ik ben doorverwezen naar een diëtiste en ik heb antidepressiva voorgeschreven gekregen, met de tip om eens een psychiater te bezoeken.
Ik moest een nieuwe afspraak maken voor over twee weken, maar ik ben woedend de praktijk uit gevlucht.. Ik vind het oneerlijk en helemaal nergens op slaan.
Janneke2 schreef:_lauraaa_ schreef:Het zou heel goed kunnen dat het door de verandering van de pil komt. De werking van dit merk is het zelfde waarschijnlijk als de vorige die je had, maar de hulpstoffen zijn iets anders. Het kan goed zijn dat jij deze stoffen niet goed kunt verdragen.
Vaak is het anders.
De hulpstoffen kun je op de bijsluiter vinden.
Vraag de apotheker om het werkingspercentage.
Het college ter beoordeling van geneesmiddelen laat 'merkvrije', patentvrije medicijnen toe op de markt als ze een werkingspercentage tussen de 80% en 125% hebben.
Slik je iets in de buurt van 80% is het minder effectief - in de buurt van de 125% zijn bijwerkingen te verwachten.
(En het is een rare zaak dat je zelf deze openbare informatie,moet achterhalen - een arts hoort te weten wat hij/zij voorschrijft!)
genja schreef:Janneke sorry hoor maar een pil van wat voor merk je ook krijgt heeft gewoon hetzelfde werkingspercentage. De hulpstoffen kunnen anders zijn maar de werkzame stof is echt precies hetzelfde en ook de percentages.
Citaat:"Naast de farmaceutische kwaliteit, waarop actief dient te worden gecontroleerd (zie kader Ranbaxy, pag. 78), is bij de registratie van het generieke geneesmiddel bio-equivalentie een vereiste. Als bio-equivalentie is aangetoond, dat kan worden beschouwd als een surrogaatmaat, wordt aangenomen dat het generieke geneesmiddel en de spécialité wat betreft werkzaamheid en bijwerkingen gelijkwaardig en uitwisselbaar zijn [...]
Bio-equivalentie. Twee geneesmiddelen zijn bio-equivalent als na toediening van dezelfde dosis de mate waarin en de snelheid waarmee het geneesmiddel in de farmacologisch actieve vorm in de algemene circulatie terechtkomt, gelijkwaardig is. Deze gelijkwaardigheid, die wordt onderzocht in farmacokinetisch onderzoek bij een klein aantal gezonde vrijwilligers, ten minste 12 volgens de richtlijn van de EMA,7 wordt vergeleken aan de hand van de ’area under the curve’ (AUC) en de Cmax ofwel de maximale plasmaconcentratie (zie begrippenlijst, pag. 77). In farmacokinetisch onderzoek nemen vrijwilligers een eenmalige dosis van de spécialité in en na een zogenoemde uitwasperiode een eenmalige dosis van het generieke geneesmiddel. Er wordt gesproken van bio-equivalentie als de concentraties van de spécialité en het generieke geneesmiddel in het bloed of het plasma voldoende overeenkomen, namelijk als het 90%-betrouwbaarheidsinterval van de ratio van beide middelen voor zowel de AUC als de Cmax binnen de grenzen van 80 tot 125% ligt.
Maflinger_S schreef:Waarom ben je woedend de praktijk uit gevlucht? Voelde de je je onbegrepen?
Shadow0 schreef:genja schreef:Janneke sorry hoor maar een pil van wat voor merk je ook krijgt heeft gewoon hetzelfde werkingspercentage. De hulpstoffen kunnen anders zijn maar de werkzame stof is echt precies hetzelfde en ook de percentages.
Nee. http://geneesmiddelenbulletin.com/artik ... smiddelen/
Over registratie van generieke middelen:Citaat:"Naast de farmaceutische kwaliteit, waarop actief dient te worden gecontroleerd (zie kader Ranbaxy, pag. 78), is bij de registratie van het generieke geneesmiddel bio-equivalentie een vereiste. Als bio-equivalentie is aangetoond, dat kan worden beschouwd als een surrogaatmaat, wordt aangenomen dat het generieke geneesmiddel en de spécialité wat betreft werkzaamheid en bijwerkingen gelijkwaardig en uitwisselbaar zijn [...]
Bio-equivalentie. Twee geneesmiddelen zijn bio-equivalent als na toediening van dezelfde dosis de mate waarin en de snelheid waarmee het geneesmiddel in de farmacologisch actieve vorm in de algemene circulatie terechtkomt, gelijkwaardig is. Deze gelijkwaardigheid, die wordt onderzocht in farmacokinetisch onderzoek bij een klein aantal gezonde vrijwilligers, ten minste 12 volgens de richtlijn van de EMA,7 wordt vergeleken aan de hand van de ’area under the curve’ (AUC) en de Cmax ofwel de maximale plasmaconcentratie (zie begrippenlijst, pag. 77). In farmacokinetisch onderzoek nemen vrijwilligers een eenmalige dosis van de spécialité in en na een zogenoemde uitwasperiode een eenmalige dosis van het generieke geneesmiddel. Er wordt gesproken van bio-equivalentie als de concentraties van de spécialité en het generieke geneesmiddel in het bloed of het plasma voldoende overeenkomen, namelijk als het 90%-betrouwbaarheidsinterval van de ratio van beide middelen voor zowel de AUC als de Cmax binnen de grenzen van 80 tot 125% ligt.
De hoeveelheid stof in elke tablet is wel gelijk (als er staat 5mg geloof ik echt wel dat het 5mg is) maar de opname daarvan kan verschillen, en als de opname tot 20% afwijkt kan het middel toch geregistreerd worden.
Citaat:Citaat:Vraag de apotheker om het werkingspercentage.
Het college ter beoordeling van geneesmiddelen laat 'merkvrije', patentvrije medicijnen toe op de markt als ze een werkingspercentage tussen de 80% en 125% hebben.
Slik je iets in de buurt van 80% is het minder effectief - in de buurt van de 125% zijn bijwerkingen te verwachten.
(En het is een rare zaak dat je zelf deze openbare informatie,moet achterhalen - een arts hoort te weten wat hij/zij voorschrijft!)
Janneke sorry hoor maar een pil van wat voor merk je ook krijgt heeft gewoon hetzelfde werkingspercentage.
Furrow schreef:Wat naar dat je jou onbegrepen voelt, ik hoop dat ze je goed onderzoeken.
Het kan ook blijvend zijn dat het wel een psychische factor is die jou excuus van opgelopen darmschade gebruikt om onvoldoende te eten.
Het is misschien gewoon een multifactorieel iets, hoeveel weeg je nu en wat eet je op een dag?
Ik zou inderdaad voor een doorverwijzing gaan bij een andere dokter en dat als stap 1 zien, veel succes.