Wie heeft verstand van rontgenfoto's van de mens?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 22:27

StableDoor schreef:
Ziet er voor mij ook uit als overprojectie, maar en foto van je conputerscherm af is niet echt duidelijk. Je hebt het over het stukje net boven je bekken, toch? Dat is geen ruggenwervel maar je sacrum.

@TS kijk misschien even op Wikipedia mbt sacrum.
Dat praat wellicht makkelijker.

blondies

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 22:30

Voor zover ik het kan zien (ben geen radioloog) heb je een anomalie van het sacrum. Kort gezegd: een goedaardige aangeboren afwijking van het bot van je heiligbeen. Er loopt een kanaal doorheen waarbij vaak variatie bestaat hoe het "dak" hiervan gevormd is als je er van achter tegenaan kijkt.
Wervels zelf zie ik geen scheefstand en als dit extreem zou zijn dan zouden je zenuwen/ruggenmerg in het gedrang kunnen komen. Wel zie ik een processus spinosi (het doornuitsteekel oftewel de knobbeltjes die je op de wervels voelt in het midden) van L5 (de laagste) naar links georienteerd staan maar ook dat is een normale variant. Of er ooit breukjes hebben gezeten durf ik niet te zeggen, dat is aan een radioloog maar ik kan er niks uithalen :)
Interessant, foto's :D

Selientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-16 22:32

voor de mensen die niet precies zien/weten wat ik bedoel

Afbeelding

StableDoor

Re: Wie heeft verstand van rontgenfoto's van de mens?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 22:33

Dat is dus je sacrum, ik ga verder mee met Quir.

Selientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-16 22:34

blondies schreef:
Voor zover ik het kan zien (ben geen radioloog) heb je een anomalie van het sacrum. Kort gezegd: een goedaardige aangeboren afwijking van het bot van je heiligbeen. Er loopt een kanaal doorheen waarbij vaak variatie bestaat hoe het "dak" hiervan gevormd is als je er van achter tegenaan kijkt.
Wervels zelf zie ik geen scheefstand en als dit extreem zou zijn dan zouden je zenuwen/ruggenmerg in het gedrang kunnen komen. Wel zie ik een processus spinosi (het doornuitsteekel oftewel de knobbeltjes die je op de wervels voelt in het midden) van L5 (de laagste) naar links georienteerd staan maar ook dat is een normale variant. Of er ooit breukjes hebben gezeten durf ik niet te zeggen, dat is aan een radioloog maar ik kan er niks uithalen :)
Interessant, foto's :D

Dankjewel voor de duidelijke reactie! _/-\o_

Selientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-16 22:37

Quir schreef:
Ik weet wat je ziet, weet ook precies wat het is.

Kan je zeggen dat het een normaal variant is, geen kwaad kan en geen klachten geeft.

Wat is het dan precies? :o

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 22:39

Janneke2 schreef:
Quir schreef:
Je ziet (wat TS dus ook ziet, als een breuk) één enkel ding op deze foto's, dat wat je een normaal variant noemt wat je aan de hand van deze foto's nog kunt zeggen, maar meer dan dat ook absoluut niet.

Ik oefen niet het beroep van radioloog uit.

Maar ik zie eerlijk gezegd in letterlijke betekenis des woords veel op deze foto's - dijbenen, heupgewrichten, darmbenen, venusbot, zitbotten, sacrum, wervels...

Ik heb geen idee wat TS precies ziet als ware het een breuk.
Wat ik benoemde komt vaak voor, maar of het dus maar meteen normaal is in de zin van correct en ook bij klachten niets om je druk over te maken - dat is de vraag.

Zou niet goed zijn als je al die dingen niet op de foto zag als je een bekken en onderrug op de foto zet...weet eerlijk gezegd niet wat je ermee bedoeld met al die namen? Dat je weet hoe die botten heten?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 22:39

Ja, :D dit zijn dus de bekende discussies.
Doornuitsterksel steekt niet recht naar achter uit - dat betekent logischerwijze een gedraaide wervel. Komt erg vaak voor, dus iedereen mag dit soort zaken van mij normaal noemen. Maar het kan samenhangen met de klachten van TS.

En het zij herhaald, röntgenfoto is plat vlak, 2 dimensionaal - dus niet alles toont.

En: een wervel die een enkel gewricht 'geblokkeerd' heeft, kan al klachten geven.
Niet alle klachten die in verband staan met wervels die niet op hun plaats staan/ netjes hun gewrichtenwerk kunnen doen komen weg van beknelde zenuwen. (Op zich, gelukkig maar. Maar als er geen beknelde zenuwbanen te zien zijn wil dat dus niet zeggen dat er dus niets mis zou zijn.)

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 22:41

Ik heb je een PBtje gestuurd. :)

Een voorbeeld in een andere richting (en van een CT scan) van eenzelfde normaal variant, maar dan in L5 en wat extremer:
Afbeelding

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 22:44

Janneke2 schreef:
Quir schreef:
Je ziet (wat TS dus ook ziet, als een breuk) één enkel ding op deze foto's, dat wat je een normaal variant noemt wat je aan de hand van deze foto's nog kunt zeggen, maar meer dan dat ook absoluut niet.

Maar ik zie eerlijk gezegd in letterlijke betekenis des woords veel op deze foto's - dijbenen, heupgewrichten, darmbenen, venusbot, zitbotten, sacrum, wervels...

Ik heb geen idee wat TS precies ziet als ware het een breuk.
Wat ik benoemde komt vaak voor, maar of het dus maar meteen normaal is in de zin van correct en ook bij klachten niets om je druk over te maken - dat is de vraag.

Dat je veel ziet, betekend nog lang niet dat je weet wat je ziet of ze kan beoordelen... Een radioloog studeert niet voor niets minstens 11 jaar om oa foto's te kunnen beoordelen.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 08:11

cinniz123 schreef:
Ik snap ts wel!
Er is niets vervelender als pijn hebben en weggestuurd worden met het verhaal we zien niets maar daar wordt je pijn niet minder mee.

Ts vraag een 2nd opinion aan of dring aan op een mri oid...
Mijn rontgen waren ook oke tot ze met een mri en contrast vloeistof gingen werken toen werd het ineens een ander verhaal.

ja dat ken ik ook, maar het is natuurrlijk een beetje gek om dan op bokt te leuren met je foto's....dat vergt lef maar straks ziet er een een hernia of gezwel en dan is het je blaas of zo, daarom zou ik gewoon verder leuren bij de orthopeed of iets met de second opinion!

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 08:13

Quir schreef:
Quir schreef:

Dat je veel ziet, betekend nog lang niet dat je weet wat je ziet of ze kan beoordelen... Een radioloog studeert niet voor niets minstens 11 jaar om oa foto's te kunnen beoordelen.[/quote]

en dan nog is het wel meer dan eens fout beoordeeld hoor!

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 10:44

Kwita, uiteraard. Het zijn en blijven ook maar gewoon mensen...

Als je precies wilt weten wat de radioloog gezegd heeft van jouw onderzoek, moet je gewoon de foto's/scans op vragen bij de afdeling radiologie inclusief verslag (en ja, dat zijn ze verplicht te geven). Aangezien de behandelend arts lang niet altijd zegt wat de radioloog precies gezegd/geschreven heeft in het verslag, alleen dat gene wat voor hem/haar van belang is.
Normaal varianten worden vrijwel altijd genoemd in het verslag, maar zeer zelden door de behandelend arts tegen de patiënt gezegd. Simpelweg omdat het niets toevoegt voor diagnose en/of behandelplan.

Selientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-16 10:50

Quir schreef:
Kwita, uiteraard. Het zijn en blijven ook maar gewoon mensen...

Als je precies wilt weten wat de radioloog gezegd heeft van jouw onderzoek, moet je gewoon de foto's/scans op vragen bij de afdeling radiologie inclusief verslag (en ja, dat zijn ze verplicht te geven). Aangezien de behandelend arts lang niet altijd zegt wat de radioloog precies gezegd/geschreven heeft in het verslag, alleen dat gene wat voor hem/haar van belang is.
Normaal varianten worden vrijwel altijd genoemd in het verslag, maar zeer zelden door de behandelend arts tegen de patiënt gezegd. Simpelweg omdat het niets toevoegt voor diagnose en/of behandelplan.

Ik heb het verslag van de radioloog! dit staat erop:

x-bekken: intacte bekkenkring
normale si-gewrichten
gave contouren van beide heupgewrichten
geen ossale pathologie

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 11:02

Dat is wel een heel summier verslag. :+

Heb je alleen de conclusie gekregen? Klinische gegevens en vraagstelling zou er namelijk ook bij staan. De conclusie is dan het antwoord op de vraagstelling.

moos1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 11:03

Ben ik de enige die het vrij heftig vind dat TS haar medische gegevens op deze manier op het internet gooit?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 11:11

Dat moet ts toch zelf weten. :+ Ik ben geen superman en als ik ts in Amsterdam tegen zou komen zou ik niet bepaald in de gaten hebben dat zij het is met rugpijn. Levensgevaarlijk staatsgeheim :D

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 11:18

moos1984 schreef:
Ben ik de enige die het vrij heftig vind dat TS haar medische gegevens op deze manier op het internet gooit?

Nee, dat had ik in het begin ook al gezegd.

Echt bizar en net zo bizar dat er bokkers zijn die hier op in gaan.

Selientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-16 11:58

chevax schreef:
moos1984 schreef:

Nee, dat had ik in het begin ook al gezegd.

Echt bizar en net zo bizar dat er bokkers zijn die hier op in gaan.

Als ik geen hulp had gewild of niet nodig had gehad had ik het ook niet op bokt hoeven te plaatsen toch? Daarnaast kom mijn huisarts mij geen duidelijk antwoord geven op mijn vraag en via bokt heb ik inmiddels wel een duidelijk antwoord gekregen. Het is veel makkelijker om even iets op een forum te plaatsen dan om een second opinion aan te vragen met alle onderzoeken, foto's en scans van dien waar ik absoluut geen fan van ben.

Als je op google zoekt staan er duizenden rontgenfoto's van mensen online, allemaal onherkenbaar. Het is niet zo dat mijn adres, telefoonnummer of gezicht erop staat. Liever een foto van mijn botten die niemand van de buitenkant kan zien dan een naakt foto :Y)

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 12:00

Dan bel je toch met je zorgverzekering of ze je kunnen helpen met een second opinion? Wie weet wat voor een gekke dingen mensen je hier wijs maken en je je zorgen gaat maken terwijl er niks aan de hand is. Je kent de mensen achter de boktnaam niet en je weet ook niet welk intenties ze hebben..

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 12:01

Het is misschien wel makkelijker, maar ook een stuk onbetrouwbaarder. Iedere gek zonder verstand kan zich hier melden en van een gesprek met een 2nd opinion-persoon kun je dat iig niet zeggen.

Ik ga er trouwens gemakshalve van uit dat je toch voor die 2nd opinion gaat nu?

Selientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-16 12:16

MarjanB schreef:
Dan bel je toch met je zorgverzekering of ze je kunnen helpen met een second opinion? Wie weet wat voor een gekke dingen mensen je hier wijs maken en je je zorgen gaat maken terwijl er niks aan de hand is. Je kent de mensen achter de boktnaam niet en je weet ook niet welk intenties ze hebben..

Gelukkig kan ik zelf ook nog nadenken en geloof ik niet als een kip zonder kop iedere gek die iets zegt.

Citaat:
Het is misschien wel makkelijker, maar ook een stuk onbetrouwbaarder. Iedere gek zonder verstand kan zich hier melden en van een gesprek met een 2nd opinion-persoon kun je dat iig niet zeggen.

Ik ga er trouwens gemakshalve van uit dat je toch voor die 2nd opinion gaat nu?

Nee ik ga niet voor een 2nd opninion. Ik weet nu wat er aan de hand is en extra foto's en scans e.d. zijn niet direct nodig. Ik ga voor de inleg zooltjes en mocht dit niet baten kan ik altijd nog alles laten onderzoeken.

moos1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 12:18

Selientje schreef:
Als ik geen hulp had gewild of niet nodig had gehad had ik het ook niet op bokt hoeven te plaatsen toch? Daarnaast kom mijn huisarts mij geen duidelijk antwoord geven op mijn vraag en via bokt heb ik inmiddels wel een duidelijk antwoord gekregen. Het is veel makkelijker om even iets op een forum te plaatsen dan om een second opinion aan te vragen met alle onderzoeken, foto's en scans van dien waar ik absoluut geen fan van ben.

Als je op google zoekt staan er duizenden rontgenfoto's van mensen online, allemaal onherkenbaar. Het is niet zo dat mijn adres, telefoonnummer of gezicht erop staat. Liever een foto van mijn botten die niemand van de buitenkant kan zien dan een naakt foto :Y)

Door heel simpel je berichten op bokt na te lopen is je leeftijd, woonplaats en waar je op school zit te zien en nog meer. Dus zo anoniem is het helaas niet.

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 12:19

Janneke2 schreef:
- mij lijkt het toe dat, met alle slagen om de arm, deze wervels niet netjes ten opzichte van elkaar staan.
(Iedere wervel heeft twee gewrichtjes met de bovenbuurvrouw en twee met de onderbuurvrouw - en voor een goede rug geldt dat telkens al deze 4 gewrichten goed functioneren.

iemand die hier op grond van enkel deze foto's deze uitspraak doet heeft er duidelijk de ballen verstand niet van want iemand met een klein beetje kennis van deze materie wil een veel duidelijker beeld zien alvorens zijn mond open te doen om een uitspraak te doen. Dus aub doe dan in dat geval ook niet zo'n uitspraak.[/quote]

Nou nou - TS wordt weggestuurd en dan moet ik meeknikken met de collega's terwijl ik iets anders zie?
(De slagen om mijn arm, dat het foto's van foto's zijn wens ik ook nog even te noemen.)
Zo heb ik de eed van hippocrates nooit geïnterpreteerd.[/quote]
Nee als je er daadwerkelijk verstand van had zou je TS desnoods advies geven voor second opinion maar iemand met maar een beetje medische achtergrond gaat geen foto's beoordelen zonder duidelijke foto's en zonder duidelijke anamnese en zeker niet op ene forum. Help waar zijn de moderators als ze echt in moeten grijpen. Volgens mij is het een algemene regel dat je nooit medische adviezen gaat vragen op fora en zeker geen medische adviezen gaat geven die verder reiken dan vraag het een deskundige want zelfs die kunnen niets op afstand en na een gedegen onderzoek diagnostiseren.

Selientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-16 12:23

moos1984 schreef:
Selientje schreef:

Door heel simpel je berichten op bokt na te lopen is je leeftijd, woonplaats en waar je op school zit te zien en nog meer. Dus zo anoniem is het helaas niet.

Stuur daar maar even screenshots van via een pb dan want dat zijn geen dingen die ik openbaar op bokt plaats :o