Eczeem. Ik word er knettergek van!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 19:05

:wave:
Ik heb van baby af aan al eczeem :j Ik had destijds vooral last van koemelkallergie; daar ben ik nog steeds allergisch voor, maar al wel een stuk minder (ik kan in principe gewoon melk drinken zonder heel veel last te krijgen). Verder ben ik allergisch voor pollen (bomen, grassen, kruiden, ook hooi), katten, noten (walnoten, hazelnoten; maar gek genoeg dan weer niet voor cashewnoten), vruchten (appels, peren, kersen, perziken, pruimen, etc.).
Hoe erg ik reageer op iets, is afhankelijk van de omstandigheden. Bij weinig 'allergische belasting' kan ik prima een appel eten, maar heb ik al last van flinke allergiebelasting (bijv. door rondvliegende pollen), dan zorgt die appel voor jeuk in m'n mond en daarna ook uitslag.

Ik merk dat stress en suiker het erger maken; ca. 30 minuten na het eten van bijv. koekjes, chocoladevla of melkchocolade krijg ik jeuk (maar het is zo lekker ^) ).

Met de meeste triggers hou ik wel rekening (bijvoorbeeld noten, maar die vind ik ook niet zo lekker :Y) ), maar een stuk chocola of een cherrytomaat kan ik soms echt niet laten staan. Ik maak dan dus bewust de keuze dat ik straks jeuk ga krijgen.

Als kind heb ik een aantal allergietesten gehad; daardoor weet ik bijvoorbeeld dat ik in de loop van de jaren over mijn allergie voor pinda's en honden heen ben gegroeid, en dat ik niet allergisch ben voor paarden.

Inmiddels ben ik al twee jaar onder behandeling van Erik Laarakker (holistisch, Den Hoek). Afgelopen voorjaar was voor veel hooikoortspatiënten een enorme ramp, maar ik ben er redelijk ongeschonden doorheen gekomen. Eigenlijk heb ik nog nooit zo'n eczeemvrij voorjaar gehad.
Als escape heb ik desloratadine tabletjes; mocht ik echt heel veel jeuk hebben en mezelf helemaal openkrabben, dan kan ik die slikken. Ze werken meestal binnen een uur. Ook heb ik diverse soorten zalf verzameld (o.a. Elocon), voor als ik te veel krab. Inmiddels is alle zalf over de datum, maar het helpt nog, dus ach.

Ooit had ik zulke geïrriteerde huid op mijn handen (o.a. door veel werken met schoonmaakmiddelen) dat het ging ontsteken; dat wil ik echt niet meer.

Mijn eczeem zit de laatste jaren vooral op mijn handen. Daarvoor ook oogleden, mondhoeken, elleboogplooien en knieholten. Om vroeger te voorkomen dat ik 's nachts mijn handen openkrabde, deed ik hele dunne katoenen handschoentjes aan. Dan heb je geen nagels meer en kun je dus alleen nog wrijven. Toen ik dat nog niet deed, werd ik 's nachts soms wakker, me bewust dat ik heel erg aan het krabben was, maar gewoon niet kunnen ophouden.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Re: Eczeem. Ik wordt er knettergek van!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 19:13

Ben je wel eens bij een dermatoloog geweest? Zo nee, lijkt me dat stap 1. En stap twee toch die allergie test.
Mijn moeder heeft jaren lang last van eczeem gehad. Ze moest het maar flink insmeren met een vette zalf en haar handen droog houden dmv huishoudhandschoenen van de huisarts. En inderdaad, in extreme periode kwam de hormoonzalf erbij.

Onderzoek bij de dermatoloog toonde aan dat mijn moeder allergisch is voor een bepaald conserveringsmiddel (zit oa in bijna alle crèmes, zalfjes, shampoos etc) en latex (zat destijds nog bijna altijd in huishoudhandschoenen). Oftewel, de adviezen van de huisarts veroorzaakten haar eczeem!!

Dus echt, laat uitzoeken wat dit veroorzaakt en of daar wat aan te doen is. En stap 1 is dus naar een dermatoloog.

TuttiFrutti_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 19:49

Ik ook van baby af aan. Lichttherapie helpt heel goed. Ik mag dat ding in de winter gebruiken. Wel met mate natuurlijk.

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 20:02

Meld zich aan.
Heb er toen ik 16was 3weken in het ziekenhuis er voor gelegen heeft wel gewerkt. :)

Reageer later nog even uitgebreid

Dancyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 20:12

Mijn oma, moeder en zusje hebben eczeem, ik had het nooit maar heb het sinds 2 jaar ineens ook.

Ik heb er vooral last van in mijn knieholtes, voeten (echt heel erg), handen (rug van de handen ook behoorlijk), rug, polsen, en op mijn buik. Ik gebruik hormoonzalf en talkpoeder helpt heel goed tegen jeuk.

Ik kan niet echt triggers vinden voor voedsel, helaas wordt het steeds erger bij.. jawel.. dieren.
Met name de wol van schapen is echt een slecht idee, dan kan ik open plekken verwachten, en ik krijg het ook een beetje erger van de paarden. Handschoentjes dragen ook al geprobeerd een paar maanden lang maar dat helpt ook niet, heb eerder het idee dat dat het erger maakt.

Dancyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 20:17

Oh, vergeten erbij te zetten. Heb ook hele erge nikkelallergie, doe oorbellen in en binnen 5 minuten begint het al te bloeden.

Ook erg leuk met broekknopen. ik krijg daar zo'n eczeem van dat de huid zonder krabben al begint te bloeden, een shirt tussen de broek dragen helpt niet, het is nu zo erg dat ik standaard 4 gaasjes vastgeplakt met pleistertape op mijn onderbuik heb met daarover nog een shirtje.

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 20:35

Dat van die broekknopen heb ik ook gehad. En van de gesp van mijn riem. Gelukkig helpt het bij mij wel om er een hemdje tussen te dragen. Maar ik draag nu dus jaarrond een hemd in mijn broek :').

Mijn moeder had ook heel erg last van eczeem, zij bleek na heel lang zoeken en doen allergisch voor kaneel.
En dat zit ook bijna overal in. Als zij een beetje binnen krijgt zit ze binnen een kwartier ònder de (jeuk)vlekken.

Dancyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 20:42

ik wordt zo knettergek van die broekknopen dat ik erover denk alle knopen te vervangen voor zilveren.

Nikita_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 20:45

Is kunststof knopen geen idee?

lovelys

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 20:46

Hier helaas mijn vriend. Hij heeft ontdekt dat een trigger melk is. Hij heeft het twee maanden volledig uitgesloten en zijn eczeem werd minder. Bij stress heeft hij alsnog veel last van zijn eczeem, maar het is wel minder geworden.

Nikita_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 20:47

Wel fijn dat hij weet waar het vandaan komt! Melk is echt heel makkelijk uit je dieet weg te houden.

Dancyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 20:48

Femm_k schreef:
Is kunststof knopen geen idee?

Dat is ook een goede! Ik kwam op het idee van zilveren omdat ik die nog van mijn oma's knopenverzameling heb liggen :') kunststof kan natuurlijk ook en lijkt me ook iets goedkoper in aanschaf, hoewel ik dus al zilveren heb.

Vajramani

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 20:55

Heb alles even doorgelezen. Voeding is vaak een veroorzaker van eczeem.
Ik weet niet of jullie al geprobeerd hebben wat ik nu ga zeggen en mischien gaan er bij sommigen wel de oren klapperen. Maar wel eens geregeld een bad genomen met bleek? Er zijn dermatologen die dat zelfs aanraden. Zelf heb ik geen eczeem maar wel goede ervaringen met bleek. Paarden met mok/schimmel werkt dat zeer goed en bij ringworm (mens) ook.

Dancyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 21:01

Vajramani schreef:
Ik weet niet of jullie al geprobeerd hebben wat ik nu ga zeggen en mischien gaan er bij sommigen wel de oren klapperen. Maar wel eens geregeld een bad genomen met bleek? Er zijn dermatologen die dat zelfs aanraden. Zelf heb ik geen eczeem maar wel goede ervaringen met bleek. Paarden met mok/schimmel werkt dat zeer goed en bij ringworm (mens) ook.

Bleek? Is dat echt goed? Wat raar!

Wel het proberen waard denk ik, als het helpt, waarom niet?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 21:08

Ts, ik snap niet dat er nooit vervolgonderzoek is gedaan, vooral omdat je al vanaf baby eczeem hebt. Onze jongste kreeg het na de inentingen, daarna begonnen met een eliminatiedieet voor mijzelf ivm met borstvoeding maar toen hij begon af te vallen overgeschakeld op antiallergische flesvoeding.
Bij de flesvoeding deed ik één keer per dag een kiezelzuurolie capsule bij en op twee jarige leeftijd was alles weg. Helaas kreeg hij wel hooikoorts op zijn 25ste maar dat valt veel beter te handelen dan eczeem. Het is ook vaak hoeveel moeite artsen en vooral ouders willen doen om bepaalde zaken uit te zoeken en uit te sluiten.

Vajramani

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 21:17

TerraHowrse schreef:
Vajramani schreef:

Bleek? Is dat echt goed? Wat raar!

Wel het proberen waard denk ik, als het helpt, waarom niet?

google maar eens

Dancyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 21:19

Heb net al even gekeken, en ik wil het wel proberen! Hoop dat het wat uithaalt!

Siggislief

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 21:53

Ik heb eigenlijk alleen in de Wintermaanden last van Eczeem, en ik heb afgelopen winter toch maar een bloed test af laten nemen.
En daar kwam uit dat ik dus allergisch ben voor Huisstofmijt, heb er pilletjes voor gekregen die ik iedere dag moet slikken en een vettige zalf.

Ik slik de pilletjes nu al een paar maanden niet meer omdat ik er nu ook geen last van heb. :)
Als ik er last van krijg, dan zit er gigantische rode plekken die flink jeuken en schilferig zijn.

Over allebei m'n beide benen vanaf m'n enkel tot aan m'n billen en dan nog de zijkant van m'n bovenbenen.

En tja, ik word/werk gek van de jeuk!

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 22:14

Een histamine intolerantie kan ook nog. Die kan je niet vinden met een allergietest.

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 00:29

No_No schreef:
Een histamine intolerantie kan ook nog. Die kan je niet vinden met een allergietest.

Maar wel als je anti-histamine probeerd, neem ik aan?

JudithKaneau

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 00:32

Baden in verdunde bleek zeggen ze toch altijd? :j

Kaatastrof

Re: Eczeem. Ik word er knettergek van!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-16 08:07

Heb gisteren nog eens een badje genomen met babyolie en dat heeft mijn huid wel deugd gedaan. Bovendien eens iets nieuws geprobeerd... kokosolie! Ik had hele pure olie liggen voor het koken en heb de gok genomen na wat research op het net. En het goede is dat het echt lijkt te werken! Mijn huid ziet er rustiger uit en minder rood. Ik ga het nog een tijdje 2x/dag aanbrengen. Ik heb ook veel minder gekrabd afgelopen nacht.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 08:48

Paar jaar terug exceem gekregen, bleek door wasmiddelen, shampoos, gezichtscremes, make-up,... te komen. Nu was ik alles met neutral, gebruik zo min mogelijk zeep/shampoo (en alleen spul van the bodyshop) en dat gaat eindelijk goed.
Maar een paar nachtjes hotel (dus andere handdoeken, lakens) en de jeukellende keert terug.

tarek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 10:52

Als je met chloor aan de gang gaat lijkt me voor je systeem het slechtste wat je kan doen. Als het bacteriën dood wat zal het dam met alle goede bacteriën doen die je nodig hebt? ....

Vajramani

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 19:52

tarek schreef:
Als je met chloor aan de gang gaat lijkt me voor je systeem het slechtste wat je kan doen. Als het bacteriën dood wat zal het dam met alle goede bacteriën doen die je nodig hebt? ....

dan zou zwemmen in een zwembad ook niet goed voor je zijn.