Ik heb van baby af aan al eczeem

Hoe erg ik reageer op iets, is afhankelijk van de omstandigheden. Bij weinig 'allergische belasting' kan ik prima een appel eten, maar heb ik al last van flinke allergiebelasting (bijv. door rondvliegende pollen), dan zorgt die appel voor jeuk in m'n mond en daarna ook uitslag.
Ik merk dat stress en suiker het erger maken; ca. 30 minuten na het eten van bijv. koekjes, chocoladevla of melkchocolade krijg ik jeuk (maar het is zo lekker

Met de meeste triggers hou ik wel rekening (bijvoorbeeld noten, maar die vind ik ook niet zo lekker

Als kind heb ik een aantal allergietesten gehad; daardoor weet ik bijvoorbeeld dat ik in de loop van de jaren over mijn allergie voor pinda's en honden heen ben gegroeid, en dat ik niet allergisch ben voor paarden.
Inmiddels ben ik al twee jaar onder behandeling van Erik Laarakker (holistisch, Den Hoek). Afgelopen voorjaar was voor veel hooikoortspatiënten een enorme ramp, maar ik ben er redelijk ongeschonden doorheen gekomen. Eigenlijk heb ik nog nooit zo'n eczeemvrij voorjaar gehad.
Als escape heb ik desloratadine tabletjes; mocht ik echt heel veel jeuk hebben en mezelf helemaal openkrabben, dan kan ik die slikken. Ze werken meestal binnen een uur. Ook heb ik diverse soorten zalf verzameld (o.a. Elocon), voor als ik te veel krab. Inmiddels is alle zalf over de datum, maar het helpt nog, dus ach.
Ooit had ik zulke geïrriteerde huid op mijn handen (o.a. door veel werken met schoonmaakmiddelen) dat het ging ontsteken; dat wil ik echt niet meer.
Mijn eczeem zit de laatste jaren vooral op mijn handen. Daarvoor ook oogleden, mondhoeken, elleboogplooien en knieholten. Om vroeger te voorkomen dat ik 's nachts mijn handen openkrabde, deed ik hele dunne katoenen handschoentjes aan. Dan heb je geen nagels meer en kun je dus alleen nog wrijven. Toen ik dat nog niet deed, werd ik 's nachts soms wakker, me bewust dat ik heel erg aan het krabben was, maar gewoon niet kunnen ophouden.