Intake met de kraamzorg

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

DebGizmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 14:42

Mocht je in je kraamperiode een kraamhulp thuis ontvangen waar het niet mee klikt, of waar je om welke reden dan ook niet mee overweg kunt, kun je het kraambureau bellen en dit aangeven. Zij sturen dan een andere kraamhulp. Verder als je al hulp in huis hebt en dingen als schoonmaken en de was niet gedaan hoeven worden (zoals je aangeeft je schoonouders), krijg je vaak minder uren kraamhulp. Overigens is de kraamhulp verplicht (bij ons iig) om wel elke dag de badkamer en het toilet schoon te maken ivm hygiëne van de kraamvrouw.

MoSt81

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 14:43

Bij de eerste wist ik ook niet wat te verwachten. Maar er werden bij de intake ook vragen gesteld wat we wel en niet wilden. Wij wilden ook geen roker en vooral hulp bij de borstvoeding. Was achteraf ook nodig.
Wat ik bij een eventuele volgende zou aangeven is dat ze niet alles direct hoeven wassen. Er werd iedere dag was aangezet, meestal maar een klein beetje tegelijk. Zonde van de tijd.
En moet het dan (vooral ook) een leuke week worden voor mijn zoontje.
Verder heb ik alle tijd gebruikt die ik kon krijgen, was ook wel nodig na een keizersnee en een hoop drama met de borstvoeding. Kon verder niks.
Heb ook wel graag controle, maar vond het heerlijk zo.

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 14:47

Ik had als eis dat de persoon niet bang moest zijn voor honden en fatsoenlijk nederlands spreekt. Ik heb geen zin in een kraamzorg in mijn huis die slecht nederlands spreekt. En de kraamzorg moest pro borstvoeding zijn. Gezien ik bv wilde gaan geven(13.5 maand gevoed uit eindelijk)

CP5

Re: Intake met de kraamzorg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-16 15:03

Ik heb even alles doorgelezen, en eigenlijk niet echt gekke dingen gelezen.
Al denk ik, dat het anders is met een kraamhulp als je al een 2e kleine hebt. Die wilt ook dingen van je, en aandacht. In zo'n geval zal ik een stagiare wel handig vinden.

Ik verwacht niet veel kraam bezoek, en dat wil ik ook niet. Ik ben van mijzelf al gauw moe, laat staan dan. Mijn schoonmoeder neemt de normale taken van mij over, wassen, schoonmaken en koken.
De reden dat ik geen stagiare wil, is omdat ik opzich al niet een heel groot stuk huis voor onszelf heb.
Mijn man werkt thuis, waardoor het denk ik allemaal heel erg druk zal worden. Ieder z'n eigen ding denk ik.

Hebben jullie wel eens een mannelijke kraamzorg gehad? :+ Las er verschillende dingen op internet over. Lijkt me opzich best een rare ervaring.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 15:06

Nou ja, vanuit de zorg kom ik zelden echt hele mannelijke mannen tegen zeg maar. De meeste vrouwen zijn nog meer kerel hihi

Pinacolada

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 15:36

Ik heb alleen aangegeven dat ik iemand wilde die honden ook okee vond, hond is hier ook belangrijk.

Stagiaire vond ik geen probleem, was hartstikke gezellig en handig ook met 2 babys.

Het moet gewoon klikken en dat weet je pas als het zover is, een leuke en goede kraamhulp kan zo veel schelen!

madeliefw

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 16:29

Ik had geen enkele eis vooraf en zou het prima vinden als er ook een stagiaire zou komen. Werk zelf ook in de zorg en weet hoe belangrijk stages zijn. Maar uiteindelijk kwamen er twee enorme lieve en bekwame kraamverzorgsters, zij hadden een duobaan, de een kwam een paar keer en de ander ook. Ik vond dat heel prettig omdat de een weer meer inging op bijvoorbeeld de borstvoeding en de ander was meer van het frobelen, maakte een afdrukje van de voetjes enzo. Ik zou ze bij een eventuele tweede kraamperiode weer willen.

wilmatj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 16:37

Ik heb letterlijk nergens om gevraagd, ik heb gevraagd of ik minder uur kraamhulp kon krijgen en ik kreeg alleen maar een nee.. Heb me 5 dagen lopen errieteren aan iemand die ik moet 'bezig' houden. Er was bij ons niks te doen, mijn ouders en de ouders van mijn vriend waren en continue om te helpen. En als ik dan dacht eff een uurtje rust, was mevrouw kraamhulp er.. Bood ik der aan dat ze naar huis kon gaan, ik schreef der uren wel.. Nee dat wilde ze niet ( had zo'n eerlijk oud vrouwtje )

:')

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 16:40

Ben wel heel benieuwd waarom velen geen stagaire willen! :) zelf ben ik volgend jaar stagaire dus vandaar dat ik daar wel benieuwd naar ben.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 16:43

Hier wel aangegeven dat stagiaire welkom is hoor :j
Maar ja, midden in de zomervakantie :+

Ils_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 16:47

Wij hadden helemaal geen eisen, alleen aangegeven dat we een kat hadden, dus dat er wel iemand kwam die niet bang of allergisch was.
Als er een stagiere bij was geweest had ik dat ook niet erg gevonden. In het ziekenhuis trouwens ook niet. Vond een kraamhulp echt super, ondanks dat ouders en schoonouders vaak kwamen. Ze deed de was en ik had elke dag een schoon bed _/-\o_ <3
Ondanks dat ze jong was, was ze ook erg kundig.

Boedha_1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 16:53

Ik wilde geen stagiair omdat mijn man vakantie had na de geboorte en mijn ouders en schoonouders er waren om te helpen. Het was dus al druk in huis, en daarbij had 1 kraamhulp al te weinig werk om d'r uren te vullen.

blubjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 16:54

Ik denk dat je van te voren kunt bedenken wat je graag van de kraamhulp wilt leren. Aangezien ze langskomen zien je huis ook en kunnen zij ook inschatten wat handig is.
Verder wil ik je de tip meegeven om, als je echt het gevoel hebt dat het niet klikt, je echt om een andere kraamhulp mag vragen. Wij hebben dat bij onze oudste niet gedaan, en hebben een vreselijke kraamweek gehad (ook nog een paar dagen langer ivm keizersnee) Wel een dikke evaluatie gestuurd en bij de 2e hoorden we dat ze er ook niet meer werkte. (nu had ze al bij veel verschillende organisaties gewerkt en overal was haar contract niet verlengd, wat wij heel goed begrijpen )

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 16:55

Wij hadden aangegeven een niet rokende, Nederlandse, niet allergische kraamhulp te willen.
Een met respect voor onze wensen en gebruiken. En veel verstand van borstvoeding.

Heb een super fijne kraam gehad :)

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 17:02

Ik snap niet zo goed waarom vele ouders en schoonouders het werk laten opknappen. Laat die ook lekker genieten van het nieuwe kleinkind, dat zou ik nou echt nooit willen, dat die de hele dag lopen te sloven.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 17:14

Polly schreef:
Ik snap niet zo goed waarom vele ouders en schoonouders het werk laten opknappen. Laat die ook lekker genieten van het nieuwe kleinkind, dat zou ik nou echt nooit willen, dat die de hele dag lopen te sloven.

Ik snap dat ook niet, daar is toch juist de kraamhulp voor :? Die weken erna kan je ook nog hulp gebruiken, kan je ze daarvoor vragen :)

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 17:15

Ik had als eis dat de kraamhulp alleen de medische controles zou doen en het hoognodige voor baby. Ik word er benauwd van als een vreemde van alles doet in huis en ik word graag met rust gelaten in mijn eigen huis.
En dat is ook zo gebeurt. Met twee uurtjes per dag was ze klaar. Ik heb dat als zeer positief en aangenaam ervaren.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 17:18

Polly schreef:

Idem, ouders/schoonouders lekker gewoon komen om te genieten van ukkepuk en de kraamhulp aan het werk.

biancatjuh27

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 17:21

tijdens de kraamperiode had ik een stagiaire niet erg gevonden. Maar tijdens de bevalling wilde ik liever zo min mogelijk mensen aan mijn bed. En dus geen stagiaire tijdens de bevalling. Daarna ook niet overigens.

De grootouders mochten bij ons ook alleen maar komen genieten van hun kleinkind. Helpen deden ze wel nadat de kraamverzorgster weg was.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 17:34

Polly schreef:

Omdat het huishouden doen officieel geen taak is van de kraamhulp. De kraamhulp zorgt voor de kraamvrouw en de baby. Wat huishouden betreft mag ze officieel alleen de badkamer schoonhouden en het bed van kraamvrouw en baby verschonen.
Natuurlijk doen eigenlijk alle kraamhulpen extra werk, maar niet omdat ze het moeten!

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 17:52

Nou hierwel hoor.Ze moesten dagelijks ook badkamer en toilet schoonmaken en sinds kort moeten ze in deze regio ook gewoon kleding van de vader en andere kinderen wassen Net als zorgen voor regelmatig eten en drinken in de tijd dat ze er zijn.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 18:04

Daar had mijn kraamhulp niet van gehoord hoor. Ik snap die moeilijkdoenerij niet, laat je lekker verwennen!

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 18:12

Ik vind het niet fijn om door een vreemde verwend te worden :) Overigens hebben de grootouders hier ook enkel genoten. Huiswerk deden papa en ik. Ieder z'n meug toch?

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 18:17

Ze komen je niet masseren hoor, ze hebben heerlijke fruitjes die ze in elkaar toveren.
Een weekje vakantie in eigen huis zeg maar.

Pinacolada

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 18:23

En m'n huis is nog nooit zo schoon geweest als toen, heerlijk! Heerlijke fruithapjes, wassen werden gedraaid, vriend werd weggestuurd met boodschappenlijsten en bovenal een heleboel gezelligheid. Zo'n lol gehad die week, heerlijk!