Welke Medicatie Paniekstoornis? (HP)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

alleirbag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-16 00:28

Bizzybijtje schreef:
Geen enkele. Een paniekstoornis is vrij complex, je hersenen zijn sowieso redelijk ingewikkeld :') Dus dat is niet zo makkelijk op te lossen met een "magisch goedje" van een homeopaat. Tenzij je het over een placebo-effect hebt natuurlijk.
Het beste is om een goede psycholoog te zoeken met ruime ervaring met angststoornissen. Dan kan er (cognitieve) gedragstherapie of iets in die trant toegepast worden om jou van je angst af te helpen. Het ligt aan de ernst van de stoornis, maar als het niet heel complex is hoeft dat niet eens zo lang te duren :)

Zoals je had kunnen lezen ben ik reeds onder behandeling van een goede therapeute. En wat betreft niet zolang duren; ik ben sinds mijn 16e in therapie en word dit jaar 32. ;-)

Aan iedereen; bedankt weer voor de reacties, ik heb deze nachtdienst genoeg tijd om alles eens op m'n gemak door te lezen (links en dergelijken). Fijn! Bedankt voor het meedenken!

Toby

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 01:07

Valdispert Nacht helpt bij mij gewèldig, als ik hier last van heb met slapen (of wakker door word)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 02:23

alleirbag schreef:
Bizzybijtje schreef:
Geen enkele. Een paniekstoornis is vrij complex, je hersenen zijn sowieso redelijk ingewikkeld :') Dus dat is niet zo makkelijk op te lossen met een "magisch goedje" van een homeopaat. Tenzij je het over een placebo-effect hebt natuurlijk.
Het beste is om een goede psycholoog te zoeken met ruime ervaring met angststoornissen. Dan kan er (cognitieve) gedragstherapie of iets in die trant toegepast worden om jou van je angst af te helpen. Het ligt aan de ernst van de stoornis, maar als het niet heel complex is hoeft dat niet eens zo lang te duren :)

Zoals je had kunnen lezen ben ik reeds onder behandeling van een goede therapeute. En wat betreft niet zolang duren; ik ben sinds mijn 16e in therapie en word dit jaar 32. ;-)

Aan iedereen; bedankt weer voor de reacties, ik heb deze nachtdienst genoeg tijd om alles eens op m'n gemak door te lezen (links en dergelijken). Fijn! Bedankt voor het meedenken!

Ben je in die 16 jaar wel vooruit gekomen?

alleirbag

Re: Welke Medicatie Paniekstoornis? (HP)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-16 03:13

Jazeker! Ik heb mijn borderline bijna volledig onder controle. Er is natuurlijk geen 'genezen' aan maar heb hele goede tools geleerd om er mee om te gaan. Verder is het voor iemand als ik prettig om regelmatig met iemand te praten over dagelijkse dingen. Daarnaast zijn trauma's verwerkt met EMDR-therapie en heb ik leren omgaan met verlatingsangst. Mijn paniekstoornis lijkt geen duidelijke oorzaak te kennen, behalve mijn hele 'zijn'. Uiteraard spreken we iedere sessie over.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 10:36

ellepel schreef:
Janneke, heb jij zelf ervaring met angstaanvallen?
Ik wilde er eerst niet op in gaan,denk laat maar.
Maar ik ben het toch niet met je eens
Wat ik eigenlijk bedoel staat ontzettend duidelijk op deze pagina uitgelegd.

https://www.ivpp-psycholoog-amsterdam.n ... aanvallen/

Ik ben zelf dit dus aan het volgen en het werkt ontzettend goed.
Na meer dan een jaar nemen bij mij nu dankzij deze methode/oefeningen de klachten af.
En kan ik er beter mee om gaan :j

Denk ook wel handig dat alleirbag het doorleest,want ik denk echt dat het zo zit als in het artikel staat :)

Ik ken angstaanvallen in zowel theorie als praktijk.

Deze beschrijving is wetenschappelijk onder de maat, maar als het qua therapie gaat om zaken zoals 'oplopende druk wegens oplopend schuldgevoel', dan hebben deze tips en trucs best zin.

En hierna komt uiteraard de kwestie dat 'angststoornis' een menselijk labeltje is voor iets dat Moeder Natuur eonen geleden heeft ontwikkeld.
Iemand die last heeft van zoiets psychisch/ psychologisch als schuldgevoel heeft "een ander "begin" van een angstaanval.
Uiteraard zal een bioloog zeggen dat het nog steeds hetzelfde is, maar bij sommige mensen is het een kwestie van 'je geursensoren ruiken iets, je lichaam gaat in alarm' - en om goede redenen gebeurt dat allemaal voordat je als mens ook maar weet dat het alarm over geur gaat en voor je ook maar kunt beseffen welke geur dat toch was. (Zogezegd een biologische trigger, een psycholoog met verstand van emdr kan veel goeds doen. )

Waar een psycholoog met gedragstherapie kan helpen is als het een kwestie is (...en dat dit kan, zal ik geen seconde ontkennen...) van jezelf op laten jutten, laten manipuleren en meer van dit soort nare psychische zaken totdat je lichaam er genoeg van heeft. (In dit laatste geval klopt, wat deze malloot beweert, nl dat de lichamelijke signaleren van de angstaanvallen worden uitgelokt door de psychische.)

Fijn, dat het na een jaar eindelijk beter gaat!

(Al blijf ik een jaar lang vinden. De 'psychische' weg is nu eenmaal lang en hard werken, omdat je bij de gevolgen begint en het echte begin laat liggen.)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 10:45

alleirbag schreef:
Jazeker! Ik heb mijn borderline bijna volledig onder controle. Er is natuurlijk geen 'genezen' aan maar heb hele goede tools geleerd om er mee om te gaan. Verder is het voor iemand als ik prettig om regelmatig met iemand te praten over dagelijkse dingen. Daarnaast zijn trauma's verwerkt met EMDR-therapie en heb ik leren omgaan met verlatingsangst. Mijn paniekstoornis lijkt geen duidelijke oorzaak te kennen, behalve mijn hele 'zijn'. Uiteraard spreken we iedere sessie over.

....even een nieuwsgierige vraag: als jij goede ervaringen met emdr hebt (bij je huidige therapeute?) waarom doen jullie dan geen emdr op de verlatingsangst en de paniekaanvallen?

(Een van de mythen over emdr is, dat het alleen tegen trauma zou helpen, een andere is dat je een oorzaak voor de angst / angstaanvallen zou moeten weten. Zou je die weten, dan heeft het zin om die informatie te gebruiken, maar het kan ook zonder. )

alleirbag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-16 03:19

De emdr lijkt bij mij geen effect te hebben op de paniekstoornis. Wél op de verlatingsangst en we hebben wat andere kwesties kunnen behandelen, maar de paniekstoornis verminderd er niet mee. Goede vraag trouwens, beschouw ik niet als nieuwsgierig!

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 07:26

alleirbag schreef:
Korte vraag; met welke homeopatische medicatie heb jij positieve ervaringen met betrekking tot een paniekstoornis?

Ga naar een klassiek homeopaat, die kan je veel beter helpen. Je mag me pb'en als je verdere adviezen wil, ik studeer bovenstaande.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 08:58

alleirbag schreef:
De emdr lijkt bij mij geen effect te hebben op de paniekstoornis. Wél op de verlatingsangst en we hebben wat andere kwesties kunnen behandelen, maar de paniekstoornis verminderd er niet mee. Goede vraag trouwens, beschouw ik niet als nieuwsgierig!

"Graag gevraagd! "
Typisch dat er geen effect is/lijkt te zijn. Als dat zo is, is het zo. Balen! (...en echt snappen doe ik het niet.)
Maar och, er zijn meer kruiden gewassen, van orthomoleculair tot homeopathisch tot ...

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 09:07

Hier ook iemand met paniekstoornissen. Meerdere per dag. Ik slik geen medicatie wel heb ik van mijn huisarts toen Betablokkers 10 mg propranolol ik heb ze nog nooit geslikt, nu heeft me moeder A vogel rustgevend extra sterk meegenomen ook slik ik die niet. Kon ook therapie krijgen emdr en cognitieve gedrags therapie, dit heb ik niet gevolgd door die eige risico ( weet ik stomme reden) maar ik kan die gewoon nu nog niet betalen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 09:37

Tjeu, waarom eigenlijk niet...?
Accoord, beta-blokkers zijn symptoombestrijding, maar toch...

En vwb eigen risico: zou je zelf tien sessies emdr betalen, dan is dat plm 750 euro. Dat is even een hap uit de portemonnee, maar als je maar aanvallen blijft houden "zul je iets moeten".

(Als gezegd, ik vind cgt tegen angst het paard achter de wagen spannen.)

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 09:45

Valdispert etc is allemaal op basis van valeriaan, dit kan je ook goedkoper vinden als je niet betaalt voor het 'merk'.

Ignatia amara hielp bij mij niet. Phosphorus is het enige homeopathische wat bij mij helpt. Verder oxazepam in extreme gevallen waarbij paniek en angst niet te omzeilen is met homeopathisch (vliegen/verhuizen etc).

EMDR deed bij mij helaas niets, twee psychologen gehad en dat heb ik wel wat aan gehad om beter om te gaan met mijn depressie maar voor angst en paniek nog geen oorzaak kunnen oplossen. Ik denk dat ik gewoon erg gevoelig ben :) met antidepressiva Phosphorus en in extreme gevallen oxazepam (zo'n 1 keer per jaar) sla ik me er best goed doorheen :j

Heel veel succes TS! :)

frensje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 13:57

Ik ben officieel gediagnosticeerd, kan mijn eerdere bericht niet toevoegen met mijn telefoon
Ik had inderdaad een paniekstoornis en daarom pleinvrees (vandaar stoornissen...)
Ik wil je uiteraard niks aanpraten maar in de praktijk (en dit geldt dan waarschijnlijk niet voor jou) komt een paniekstoornis vaak door chronische hyperventilatie maar weten artsen hier vrij weinig van af. Op hyperventilatie.info staat veel info en nee ik heb geen aandelen
Ik heb ook cognitieve gedragstherapie gehad. Hielp wel iets maar uiteindelijk was de oorzaak toch echt dat verkeerde ademhalen.
Succes!

BE_GENTLE

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 22:13

frensje schreef:
Ik ben officieel gediagnosticeerd, kan mijn eerdere bericht niet toevoegen met mijn telefoon
Ik had inderdaad een paniekstoornis en daarom pleinvrees (vandaar stoornissen...)
Ik wil je uiteraard niks aanpraten maar in de praktijk (en dit geldt dan waarschijnlijk niet voor jou) komt een paniekstoornis vaak door chronische hyperventilatie maar weten artsen hier vrij weinig van af. Op hyperventilatie.info staat veel info en nee ik heb geen aandelen
Ik heb ook cognitieve gedragstherapie gehad. Hielp wel iets maar uiteindelijk was de oorzaak toch echt dat verkeerde ademhalen.
Succes!

Heb precies hetzelfde als jouw, En na jaren en jaren flauwvallen etc. heb ik een angst ontwikkeld om flauw te vallen en raak ik bij kleine dingen in paniek waardoor mijn ademhaling weer naar boven vliegt en dan angst krijg om flauw te vallen.. Ik krijg hier medicatie voor bij de dokter en heb therapie gehad waardoor ik gelukkig wat beter door het leven kan.. Kan het wat meer onderdrukken maar helemaal weg gaat het helaas niet :-(

ikkkke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 00:05

Zoek misschien eens op geneeskrachtige kruiden. Er zijn er wel wat ie mogelijk kunnen helpen.
Het komt vaker voor dat er niet echt een oorzaak gevonden wordt voor een paniekstoornis. Wat zich voordoet is dat je angstig bent voor de paniekaanvallen waardoor je je natuurlijk vaak angstig voelt en een paniekaanval vergroot de angst dan weer.
Het is imo dan ook de angst voor de paniek waar je iets mee moet gaan doen. Daarbij kunnen verschillende dingen helpen, maar zo te horen krijg je hier al goede hulp bij van je therapeut.

alleirbag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-16 01:32

JoycexEnya schreef:
Hier ook iemand met paniekstoornissen. Meerdere per dag. Ik slik geen medicatie wel heb ik van mijn huisarts toen Betablokkers 10 mg propranolol ik heb ze nog nooit geslikt, nu heeft me moeder A vogel rustgevend extra sterk meegenomen ook slik ik die niet. Kon ook therapie krijgen emdr en cognitieve gedrags therapie, dit heb ik niet gevolgd door die eige risico ( weet ik stomme reden) maar ik kan die gewoon nu nog niet betalen.

Hoe kun je meerdere paniekstoornissen per dag hebben? Allerlei verschillende? Of bedoel je meerdere paniekaanvallen?

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 01:45

Ik heb ten gevolge van lyme een poos flinke paniekaanvallen gehad.
Gewoon door de ziekte zelf komt dat dan, maar ik had 24 uur per dag gierende hartkleppen en slapen kon ik ook niet.
Dan kreeg ik vrolijk de monsters van de muren door de koorts.
Nou knap klote, ik weet hoe naar angst is.
Zelf heb ik als ik erg onrustig ben baat bij cbd olie of thc olie.
De laatste kun je high van worden, dus als je denkt dat dat bij jou een aanval triggert zou ik dat echt laten.
L-theanine heb ik ook gebruikt en lto3.
De eerste vlakt bij mij vooral prikkels af de lto3 maakte me wat rustiger.
Daar zit glidkruid in wat dat effect geeft, ik heb het hier staan puur.
Passiflora complex haalde ook wat randjes weg trouwens.
Verder heb ik in slechte periodes baat gehad bij 5 htp in combi met mijn zinnen verzetten.

Zelf heb ik nu geen paniekaanvallen meer, regulier ook veel medicatie gehad maar daar had ik of geen baat bij of ik werd een zombie.
Echte homeopathie heb ik verder niet gebruikt.
Eigenlijk heb ik nu alleen nog last met extreme stress, en dan dingen die écht belangrijk zijn en dan stop ik rustig hardnekkig met slapen.
Maar dat is echt iets door het ziek zijn, eerder last hebben van stress.

alleirbag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-16 02:01

Aantal goede suggesties, ga ik me eens in verdiepen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 09:12

Citaat:
Het komt vaker voor dat er niet echt een oorzaak gevonden wordt voor een paniekstoornis. Wat zich voordoet is dat je angstig bent voor de paniekaanvallen waardoor je je natuurlijk vaak angstig voelt en een paniekaanval vergroot de angst dan weer.
Het is imo dan ook de angst voor de paniek waar je iets mee moet gaan doen. Daarbij kunnen verschillende dingen helpen, maar zo te horen krijg je hier al goede hulp bij van je therapeut.

Even een biologisch gegeven dat veel psychologen niet lijken te weten.
Het is je lichaam, om precies te zijn de celkern die amygdala genoemd wordt die besluit om je lichaam in de alarmtoestand te brengen.
Wat de aanleiding voor deze alarmtoestand is, is soms gokken.
Per definitie: de amygdala heeft de informatie 'als eerste', je bent dus al in alarm voordat je kunt weten wat precies de alarmtoestand /de paniekaanval heeft getriggerd.
Het kan om een geur gaan, het kan iets heel zachtjes zijn wat je amygdala hoorde, etc.

...en ook goed om te weten: naarmate je meer stress hebt, meer adrenaline in je bloed, wordt de amygdala ook steeds 'gevoeliger'. Dwz. haar werkis, om bij iedere zintuiglijke prikkel de vraag te stellen 'of dit, ja of nee, gevaarlijk zou kunnen zijn' - bij veel adrenaline luidt het antwoord gauwer 'ja' en ga je in alarm.

Uiteraard zijn dit vooral de aanleidingen van de paniekaanvallen - de oorzaak kan een rotopmerking zijn, pesten zijn, etc etc.

ikkkke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 19:19

Janneke2 schreef:
Even een biologisch gegeven dat veel psychologen niet lijken te weten.
Het is je lichaam, om precies te zijn de celkern die amygdala genoemd wordt die besluit om je lichaam in de alarmtoestand te brengen.
Wat de aanleiding voor deze alarmtoestand is, is soms gokken.
Per definitie: de amygdala heeft de informatie 'als eerste', je bent dus al in alarm voordat je kunt weten wat precies de alarmtoestand /de paniekaanval heeft getriggerd.
Het kan om een geur gaan, het kan iets heel zachtjes zijn wat je amygdala hoorde, etc.

...en ook goed om te weten: naarmate je meer stress hebt, meer adrenaline in je bloed, wordt de amygdala ook steeds 'gevoeliger'. Dwz. haar werkis, om bij iedere zintuiglijke prikkel de vraag te stellen 'of dit, ja of nee, gevaarlijk zou kunnen zijn' - bij veel adrenaline luidt het antwoord gauwer 'ja' en ga je in alarm.

Uiteraard zijn dit vooral de aanleidingen van de paniekaanvallen - de oorzaak kan een rotopmerking zijn, pesten zijn, etc etc.

Een paniekstoornis is meer dan louter het hebben van meerdere paniekaanvallen, maar goed. Ik denk dat TS niets heeft aan een discussie hierover. TS kent zichzelf, weet wat voor haar een paniekstoornis inhoudt en heeft al goede hulp van een psycholoog / therapeut.

Dat jij vindt dat veel psychologen niets weten van angst en hoe het volgens jou werkt en wat er volgens jou moet gebeuren, weten we inmiddels wel denk ik. Dit heb je al in dit topic, net als in andere topics vermeld. Misschien kunnen we gewoon aan TS de kans geven om uit alle posts die er in dit topic gezet zijn zelf te bepalen wat nuttig en bruikbaar is in de situatie waarin TS zich bevindt? Misschien heeft ze het meeste aan jouw theorie, misschien heeft ze meer aan andere reacties of misschien is een combinatie van stukjes uit verschillende reacties het beste voor TS; allemaal goed mogelijk en het belangrijkste is dan ook dat TS iets vindt wat aansluit bij haar eigen denk- en gevoelswereld en waar TS zich goed bij voelt.
Net als jij heb ik zo mijn redenen om te schrijven wat ik schrijf en probeer ik vanuit mijn ervaringen en kennis TS te helpen in de zoektocht naar gepaste ondersteuning in het proces waar ze nu doorgaat. Een welles-nietes discussie past imo niet in dit topic. Wil je daar persé een discussie rond starten, graag via pb; in dit topic heeft niemand er wat aan.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 19:43

Citaat:
Citaat:

Een paniekstoornis is meer dan louter het hebben van meerdere paniekaanvallen (....)

Ja, ik formuleerde eea niet keurig netjes - maar ik bedoelde zoiets als
de precieze oorzaak van een paniekaanval kan bijvoorbeeld een geur zijn, -
en de oorzaak van de paniekstoornis kan zijn, bijvoorbeeld, pesten.

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 15:44

alleirbag schreef:
JoycexEnya schreef:

Hoe kun je meerdere paniekstoornissen per dag hebben? Allerlei verschillende? Of bedoel je meerdere paniekaanvallen?

Bedoel indd meerdere paniekaanvallen op een dag. Zoals zo heb ik een feesr had vanmorgen al paniekaanvallen nu alweer omdat ik er aan denk en zo weg moet.