Janneke2 schreef:Even een biologisch gegeven dat veel psychologen niet lijken te weten.
Het is je lichaam, om precies te zijn de celkern die amygdala genoemd wordt die besluit om je lichaam in de alarmtoestand te brengen.
Wat de aanleiding voor deze alarmtoestand is, is soms gokken.
Per definitie: de amygdala heeft de informatie 'als eerste', je bent dus al in alarm voordat je kunt weten wat precies de alarmtoestand /de paniekaanval heeft getriggerd.
Het kan om een geur gaan, het kan iets heel zachtjes zijn wat je amygdala hoorde, etc.
...en ook goed om te weten: naarmate je meer stress hebt, meer adrenaline in je bloed, wordt de amygdala ook steeds 'gevoeliger'. Dwz. haar werkis, om bij iedere zintuiglijke prikkel de vraag te stellen 'of dit, ja of nee, gevaarlijk zou kunnen zijn' - bij veel adrenaline luidt het antwoord gauwer 'ja' en ga je in alarm.
Uiteraard zijn dit vooral de aanleidingen van de paniekaanvallen - de oorzaak kan een rotopmerking zijn, pesten zijn, etc etc.
Een paniekstoornis is meer dan louter het hebben van meerdere paniekaanvallen, maar goed. Ik denk dat TS niets heeft aan een discussie hierover. TS kent zichzelf, weet wat voor haar een paniekstoornis inhoudt en heeft al goede hulp van een psycholoog / therapeut.
Dat jij vindt dat veel psychologen niets weten van angst en hoe het volgens jou werkt en wat er volgens jou moet gebeuren, weten we inmiddels wel denk ik. Dit heb je al in dit topic, net als in andere topics vermeld. Misschien kunnen we gewoon aan TS de kans geven om uit alle posts die er in dit topic gezet zijn zelf te bepalen wat nuttig en bruikbaar is in de situatie waarin TS zich bevindt? Misschien heeft ze het meeste aan jouw theorie, misschien heeft ze meer aan andere reacties of misschien is een combinatie van stukjes uit verschillende reacties het beste voor TS; allemaal goed mogelijk en het belangrijkste is dan ook dat TS iets vindt wat aansluit bij haar eigen denk- en gevoelswereld en waar TS zich goed bij voelt.
Net als jij heb ik zo mijn redenen om te schrijven wat ik schrijf en probeer ik vanuit mijn ervaringen en kennis TS te helpen in de zoektocht naar gepaste ondersteuning in het proces waar ze nu doorgaat. Een welles-nietes discussie past imo niet in dit topic. Wil je daar persé een discussie rond starten, graag via pb; in dit topic heeft niemand er wat aan.