Koolhydraatarm dieet nu ontzettend maagpijn HELP!!!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 21:00

Anna79 schreef:
Totdat ik van de week vreselijke maagpijn kreeg, ik sta op mijn kop, kan er niet van slapen, moet de hele dag boeren en de pijn straalt zelfs uit naar mijn rug. Ik ben bekend met maagklachten vanwege medicijnen die ik gebruik en heb al eens een maagonderzoek gehad. Hier kwam uit dat ik kleine ontstekingen heb in de maag en hiervoor moet ik maagzuurremmers slikken. Alleen ben ik nu op een punt gekomen dat zelfs dat niet meer helpt.

Het komt duidelijk door de verandering van het eten, maar omdat dit mij tegelijk zoveel goeds brengt wil ik eigenlijk niet terug naar brood.

Vandaar mijn vraag: wie eet ook koolhydraatarm en heeft ervaring met maagklachten??? Ik hoop heel erg dat iemand mij een zetje in de goede richting kan geven want ik weet het even niet :(

Alvast bedankt!

Naar hoor!
Een maag doet allerlei verschillende dingen en 'heftige pijn met boeren' klinkt mij in de oren als: de maag is niet zuur genoeg, dus trekken je maagspieren zich het schompes om het maagwerk nog gedaan te krijgen.

Ik heb geen idee welke medicijnen je slikt, maar daar gebeuren helaas vaak ook wat raadselachtige dingen.
Rot, dat je een ontsteking had - dat is een keihard argument om een week of drie je maag te ont-zuren. Dat is niet echt goed voor je spijsvertering, maar een intacte maagwand is belangrijk genoeg.
Een van mijn grote vragen / verbazing is, dat mensen zelden advies krijgen om hun maagwand te helpen herstellen. (Ont-zuren heeft zin en betekenis, maar is in feite het echte werk overlaten aan Moeder Natuur.)

Vaak blijven mensen ont-zuurmiddellen slikken, ook nadat een zweertje, wondje of ontsteking over hoort te zijn.
Ook dat kan zin hebben in die zin, dat sommige medicijnen bijvoorbeeld het slijmvlies van de maag dunner maken (brrrr).

Ik eet relatief weinig koolhydraten, als ik maagpijn op voel komen, drink ik doorgaans een slokje appelazijn, dan is de noodzaak tot heftig kneden meteen over en de pijn gaat binnen tien minuten weg.
Het precieze verband tussen mijn spontaan ontzurende maag en mijn dieet zou ik niet weten, "het kan ook mijn leeftijd zijn".
Mogelijk is het bij jou dat je maag gewend was om te reageren op iets wat je nu niet meer of veel minder eet en dat dat een en ander veroorzaakt.

Henniie

Re: Koolhydraatarm dieet nu ontzettend maagpijn HELP!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 21:18

Eerste wat me opviel ik mis je tussendoortjes verder zou je ook koolhydraat arm brood kunnen proberen? Maar vermoeilijk krijg je nu te weinig binnen. Bij een diabetes patiënt mag ook niet veel koolhydraten word ook aangeraden tussendoortjes te nemen. Als jou dag kwa eten uit 3 vaste maaltijden bestaat is dit te weinig.

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 21:42

Bij maagklachten is het sowieso aan te raden om vaker kleine porties te eten in plaats van 3x een maaltijd.

Ik heb een overgevoelige maag (diagnose internist) en heb volkorenbrood om die reden geschrapt. Daar reageert mijn maag sterk op. Net als op (dierlijke) vetten. Er zijn standaard producten (koffie, alcohol, rauwe groenten, vet, ui-soorten) waar een maag sterk op kan reageren, maar waarop een maag precies sterk reageert is persoonlijk. :)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 21:44

Er is niets gezond aan tussendoortjes.

Gesteld dat iemand diabetes I heeft, op hard op weg is naar diabetes II, dan zul je iets moeten "want flauwvallen is het ook niet". (Dan heeft die appel of dat hardgekookte ei zin, om zoetigheid te vermijden, maar dat is alles.)

En bij sommige andere spijsverteringsproblemen kan het zin hebben, maar dan hebben we het over een echte diagnose.

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-16 22:11

Bedankt allemaal voor jullie reacties!

Ik begin wel wat te vermoeden in de richting van te weinig maagzuur hebben. Ik zit nl. al jaren aan de esomeprazol, hier ben ik helemaal niet blij mee maar als ik stop is het binnen een paar uren feest.
Ik heb inmiddels de tip van wildgirl opgevolgd om een glas citroensap te drinken en hierna werd het wat beter... Ook heb ik een sole gemaakt van mineraalzout en daar zit ik nu aan. De maag lijkt wat tot rust te komen, nog wel iets gevoelig, maar gelukkig niet meer zo zuur *\o/*

Ik ben het met Janneke2 eens dat het beter is om niet teveel tussendoortjes te nemen omdat je je bloedsuikerspiegel dan telkens weer omhoogjaagt. Er zijn verschillende theorieën maar die andere heb ik reeds geprobeerd (vaak kleine beetjes eten) maar minder vaak is beter volgens mij.
Voor iedereen die zich zorgen maakt; ik doe echt geen rare dingen, volg slechts mijn lichaam. Ik heb lak aan voedingscentrumadviezen die allemaal gericht zijn op wat economisch wenselijk is wat we eten. Ik wil graag zo gezond mogelijk eten ben alleen misschien iets te hard van stapel gelopen en dat mijn maag dat niet kan bijbenen. Iedereen bedankt voor het meedenken, ik ben benieuwd hoe het vannacht zal gaan... En ik doe het voorlopig even rustig aan met uien en pepers e.d. :Y)

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 22:16

Ja mijn citroensap tip laat iedere rennie-verslaafde altijd weer verbazen...
Aangezien het dus verbetering geeft kun je gerust meer drinken. Ik drink het voor en na mijn maaltijd bij stress, anders krijg ik ook last van brandend maagzuur.
Appelazijn verdund drinken werkt net zo goed overigens.
Google maar eens op de pepsine hcl, dat is echt een fijn supplement. Ik heb het 2 weken nodig gehad en toen maakte mijn maag zelf weer voldoende zuur aan!

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 23:39

Ik eet hooguit 2 tot 3x daags.
Drie keer fatsoenlijk eten, en verder geen tussendoortjes.
Nooit meer honger en nooit last van suikerdips zoals ik eerder wel had.
Heb ik wel trek tussendoor eet ik een notenreep, iets met vetten zodat ik geen last krijg van suikerdips, heb altijd wel wat te knagen in de buurt.
Die 2 keer is als ik veel geslapen heb trouwens, als ik met 12 uur slapen nog 3 keer moet eten redt ik het niet, te vol nog.
Bovendien doe ik lichamelijk gewoon niet heel veel, doe ik meer ga ik ook meer eten zonder erbij na te denken.
Maar als ik honger heb eet ik gewoon, desnoods kook ik s'avonds na het eten nog een eitje ofzo en er staan altijd kliekjes in de koelkast. :)

Mensen vinden mij altijd zo slank, hoe ik dat toch doe vragen ze wel eens.
Nou, geen brood eten en verder eten wat ik wil eigenlijk.
De mensen die dat vragen zitten dan rustig aan boterham nummer 5 op die dag ofzo, ja dat hoef ik ook niet te doen en ik krijg er last van.
Daarintegen kan ik gerust lekker aardappels of rijst eten en daarmee let ik absoluut niet op hoeveel ik opschep, eten naar behoefte.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 23:52

phormicola schreef:
Kan problemen met vet vertering zijn (galblaas) Ik zou even naar de huisarts gaan :)

Yep! Galstenen! Dat gebeurd heel vaak als je koolhydraatarm gaat eten. Pijn beetje rechtsboven in en kan uitstralen naar de rug. Ibuprofen of diclofenac zetpillen helpen. Dan wordt het galkanaal wat wijder en kan het steentje er misschien doorheen. Huisartsenpost zou ik wel doen met een (eerste) galaanval.

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-16 00:03

Zo zie je maar dat het persoonlijk is. Ik heb zeker wel baat bij meerdere, kleine maaltijden per dag. Maar heb dan ook wel een diagnose. ;)

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-16 00:46

Westernfreak schreef:
Zo zie je maar dat het persoonlijk is. Ik heb zeker wel baat bij meerdere, kleine maaltijden per dag. Maar heb dan ook wel een diagnose. ;)

Ik denk dat vooral de diagnose belangrijk is, wetenschappelijk en biochemisch is het echt wel bewezen dat bij hypo problematiek kleine porties belangrijk zijn.. maar dan wel de juiste voeding. Daarom moeten deze mensen vaak ook zetmeelpapjes eten voor ze slapen, anders ga je in nachtelijke hypo. Maar sinds ts het niet juist weet wat het is en je beter voelt bij weinig maaltijden zou ik het zeker zo houden, gewoon luisteren naar je lichaam en goed dat de citroen helpt.

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-16 09:25

Update:

Het is alweer een poosje geleden, maar voor degenen die het interessant vinden hier even een update:
Met mijn maag gaat het stukken beter, ben op een gegeven moment gestopt met de Esomeprazol omdat het alleen maar erger werd. Heb toen contact gehad met de huisarts en dezen zei dat je maag dan tijdelijk meer maagzuur gaat aanmaken en je daar even doorheen moet. Heb ook nog een tijdje citroensap gedronken, dat hielp ook wel.
Ik ben nog steeds van de Esomeprazol af *\o/* af en toe heb ik wel even een rennie nodig bij bepaalde voedingsmiddelen maar dan is het ook gauw weer over.
Ik voel me goed, geen last van bloedsuikerschommelingen en inmiddels bijna 6 kg afgevallen zonder enige moeite! Ik kan het iedereen aanraden die last heeft van bloedsuikerschommelingen om eens te proberen je broodproducten te laten staan!

Iedereen bedankt voor het meedenken!

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 09:37

Anna79 schreef:
Ik ben het met Janneke2 eens dat het beter is om niet teveel tussendoortjes te nemen omdat je je bloedsuikerspiegel dan telkens weer omhoogjaagt. Er zijn verschillende theorieën maar die andere heb ik reeds geprobeerd (vaak kleine beetjes eten) maar minder vaak is beter volgens mij.
Voor iedereen die zich zorgen maakt; ik doe echt geen rare dingen, volg slechts mijn lichaam. Ik heb lak aan voedingscentrumadviezen die allemaal gericht zijn op wat economisch wenselijk is wat we eten. Ik wil graag zo gezond mogelijk eten ben alleen misschien iets te hard van stapel gelopen en dat mijn maag dat niet kan bijbenen. Iedereen bedankt voor het meedenken, ik ben benieuwd hoe het vannacht zal gaan... En ik doe het voorlopig even rustig aan met uien en pepers e.d. :Y)

ehm.... dat ligt er maar net aan wat je eet he? :D
Diabeet en maagproblemen en ik herken wat westernfreak zegt mbt kleine porties en vaker.
Daarnaast gaat van dingen met weinig/geen koolhydraten je suiker niet omhoog hoor, daar moet je koolhydraten voor eten. Dus tussendoor groente oid heeft echt geen invloed op je bloedsuikers en ik ben ook benieuwd waar die wijsheid vandaan komt.

Dat wel/niet kleine porties en wat je maag wel/niet kan verdragen persoonlijk is, daar sluit ik me dan weer wél bij aan :)

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 11:42

Ik mis (zoals al eerder genoemd) de "tussendoortjes". Zes keer per dag eten is meestal beter.

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-16 13:00

@Noukie als mijn bloedsuiker zo op en neer ging, ging ik idd veel tussendoortjes eten waardoor ik in een negatieve spiraal kwam. Maar ik ben dan ook geen diabeet hè, dan is het vast heel anders... Ik neem nu 3 hoofdmaaltijden en hooguit 2 tussendoortjes (meestal noten en pure chocolade en s avonds blokje kaas en komkommer ofzo), wisselt per dag of ik nog behoefte heb aan tussendoortjes.
Ik ben vorig jaar eens bij een orthomoluculair deskundige geweest en die raadde de 3 maaltijden per dag aan en zei toen ook al dat ik veel te veel koolhydraten tot mij nam, heb er toen wel even wat mee gedaan maar lukte me toen niet echt, nu dus wel.