Goede vervangers/iets ander voor fruit

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 13:01

Eliine schreef:
zelf kauwen of machinaal iets kapotmalen geeft nogal een verschil.

Ik verzin dit trouwens niet zelf hoor, nogmaals er is genoeg over te vinden waarom je fruit beter kunt eten dan drinken.

Maar helemaal geen fruit of in de vorm van een smoothie maakt wel een verschil.

Dan zou ik toch echt nog wel een smoothie doen! Ik combineer het altijd nog wel met een appel gewoon eten.

@TS als je een appel/peer gaat schillen? Is dat beter?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 13:54

Nagini schreef:
420BlazeIt schreef:
Je kan gerust zonder fruit. Hier nog iemand. Die vitamientjes ed. zitten ook in groenten ed. Ik eet daarentegen ook bijzonder weinig groente. Nergens tekorten en het perfecte figuurtje als ik het zelf mag zeggen. :o

Fruit is overrated imho.

Zegt een persoon waar het hele profiel om wiet draait, geen fruit of groenten eet. Ja lijkt me de perfecte persoon om advies te geven :') .

Bevroren fruit is idd een idee. Of misschein zoiets als meloen? Dat blijft een hele tijd goed en kun je als er een plekje op zit makkelijk eraf snijden.

Zou ook niet aan smoothies beginnen met yoghurt en ijs toevoegingen dat zijn direct alweer flinke suiker toevoegingen, en elke dag ijs eten is nu denk ik ook niet wat je wilt als je gezonder wilt.

He, dat is ook plant.
Los daarvan, je hebt sowieso meer groente dan fruit nodig. In fruit zit ook redelijk wat suiker. Ik zou kijken of je het inderdaad kunt mixen en er een smoothie van kunt maken, of bijvoorbeeld stukjes fruit door yoghurt oid.

Anoniem

Re: Goede vervangers/iets ander voor fruit

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 21:35

Je kan ook heel veel smoothie maken en dan per portie invriezen. Dan hoef je maar eens in de week te maken, je fruit bederft niet, en het is maar een kleine moeite dus dan pak je makkeijker wanneer het jou uitkomt..

Chibi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 21:39

Ik heb wel een beetje hetzelfde probleem, eet nauwelijks fruit. Wat ik wel goed te eten vind is duur fruit: frambozen, blauwe bessen, granaatappelpitjes. Meestal haal ik dat dan op de dag dat ik eet, want anders vind ik het idd ook al heel snel niet goed/lekker meer. Misschien kun je dat ook proberen, appels en peren enzo gaan bij mij echt zeer moeizaam naar binnen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 07:32

Maak een afspraak met een dieetist, word vergoed vanuit je basis verzekering en die kan je perfect helpen :j

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 08:04

Eet een paprika of een paar handjes cherrytomaatjes, een avocado.... Genoeg niet-zoete opties om aan je vitamines te komen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 08:06

Ik zou eerder op zoek gaan naar de oorzaak van je probleem en daar want aan doen, want jouw beschrijving is natuurlijk wel bizár. Van fruit met een klein plekje ga je echt niet dood. Wat je nu gaat doen is symptoombestrijding die naar alle waarschijnlijkheid ook nog eens minder gezond, én duurder uitpakt.

Als je toevallig bij mij om de hoek woont mag je hier al je fruit met plekjes dumpen. :D :D Heerlijk, gratis fruit! :D

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-16 21:35

Zelf kan ik niet zo goed tegen bepaalde vruchten, omdat mijn tandvlees dan enorm gaat opzetten. Jammer genoeg, want ik vind het wel lekker. Om toch mijn vitamine C binnen te krijgen, neem ik af en toe een paar blaadjes Lepelblad. Groeit gewoon bij mij in de tuin, als gevolg van gemorst vogelzaad. :9

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 08:29

Ceetje_bokt schreef:
Eliine schreef:
De reden dat het gebruik van smoothies een beetje ingedamd wordt is omdat je het fruit dan pureert of maalt. De aanwezige vezels worden dan voor een groot deel kapot gemaakt. Die vezels zijn juist wat je darmen nodig hebben om aan het werk te blijven en ervoor te zorgen dat de fruitsuikers minder snel in je systeem op worden genomen

En wat gebeurt er dan als je fruit kauwt? Bovenstaande is echt niet waar, de vezels zijn sterke verbindingen. Het probleem van een smootie is dat je het te snel drinkt. Je moet de smootie goed mengen met je speeksel, dus goed door je mond laten gaan, zodat de vertering al in je mond begint. En gebruik de hele vrucht, dus niet eerst je appel schillen.

....idd, als je fruit kauwt, vermeng je het met speeksel, waardoor de correcte vertering kan beginnen. Dat kan die blender in de verste verte niet.
Vezels zijn nuttige dingen, maar we hebben het over biochemie - je kunt ook inulinepoeder gebruiken als aanvulling van je vezelgehalte: dat is fijn poeder in letterlijke zin des woords.

senta

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 08:48

Inulinepoeder is geen vezel maar een fructoseverbinding, oftewel een complexe suiker. Voor alleen vezels kun je goed psylliumhusk (vlozaadvliesjes)gebruiken. Jawel, die je ook aan je paard geeft tegen zand in de darmen. Maar je eet natuurlijk niet alleen fruit vanwege de vezels.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 10:14

Bedankt voor alle tips!
Ik ga binnenkort toch eens een blender aanschaffen, beter iets dan niets.
En die knijpfruit van zonnatura ga ik ook nog even naar kijken!

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 11:11

@Senta: dat is niet wat de eite van de Natuur Diëtisten zegt.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 15:58

Inuline helpt wel bij de stoelgang doordat het prebiotisch is en bulkvormend. Is het daarmee niet een oplosbare vezel in tegenstelling tot niet-oplosbare vezels? Ik ben bang dat daar een gat in mijn kennis zit :)

senta

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 21:38

Even nagezocht en het is beide inderdaad. Een fructoseverbinding maar ook een wateroplosbare vezel. Het dient als prebiotica omdst de verbinding afgebroken wordt door de darmbacteriën en de fructose dan dient als brandstof voor de bacteriën. Of het dan nog echt een bulkvormer is, is de vraag?
Maar dit gaat wel van het topic af.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 22:08

Sowieso, suikers trekken vocht aan, volgens mij is dat bulk :)