Woede op een goede manier ventileren, maar hoe?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 10:01

Heb je nog steeds anti depressiva medicijnen? Dat heeft mij goed geholpen. Ik kan het nu los laten .
Afschijd genomen van de mensen waar ik niets aan heb. Dat geeft mij zoveel rust.

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 10:07

Van de winter deed ik een Boeddhistische cursus 'Assertiviteit en helder communiceren' bij Paul Loomans, waar dit ook aan de orde kwam. Daar werd verteld dat je terugmoet naar je 1e gevoel. Woede is nl. een 2e gevoel, een gevolg van een eerste. Eerste gevoelens zijn onrust, benauwd, onplezierig, bezorgd zijn, ongemakkelijk voelen, schrikken, in de steek gelaten voelen. Probeer terug te gaan naar je eerste gevoel, dat is misschien lastig omdat het zaken zijn die in het verleden gebeurd zijn. Irritatie en boosheid zijn gevolgen, geen oorzaken, zeg maar. Je moet terug naar de oorzaken. Probeer telkens je eerste gevoel te formuleren.

Ik vond dat echt een eye-opener, als je er opmerkzaam op bent realiseer je het je steeds vaker.

Daarnaast waren mild zijn voor jezelf en met een glimlach je oude gevoelens/gedrag herkennen ook onderdeel van deze cursus. Paul Loomans is zenmonnik die o.a. cursussen geeft, op een hele praktische manier, zeker niet te zweverig maar heel toepasbaar in het dagelijks leven. Ik kan hem na 2 cursussen en een boek gelezen te hebben 'Ik heb de tijd' enorm aanraden :-). Zijn tweede boek over emoties komt binnenkort uit. Hij doet ook consulten volgens mij. Wellicht ook voor jou iets. Zijn site is http://www.destressontknoping.nl.
Laatst bijgewerkt door stefje op 26-07-16 10:15, in het totaal 3 keer bewerkt

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 10:12

Misschien niet helemaal vergelijkbaar, maar als ik mij rot/boos/geïrriteerd voel vind ik het heerlijk om een uur flink te kickboksen, en dan het liefst bokszaktraining. Niet perse omdat je dan mag slaan en schoppen, maar juist die totale uitputting en uitdaging omdat het zo zwaar is geeft een erg bevrijdend gevoel voor mij :j

M.a.w.: een erg zware sport beoefenen helpt misschien.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 10:19

Thesserd schreef:
Misschien niet helemaal vergelijkbaar, maar als ik mij rot/boos/geïrriteerd voel vind ik het heerlijk om een uur flink te kickboksen, en dan het liefst bokszaktraining. Niet perse omdat je dan mag slaan en schoppen, maar juist die totale uitputting en uitdaging omdat het zo zwaar is geeft een erg bevrijdend gevoel voor mij :j

M.a.w.: een erg zware sport beoefenen helpt misschien.

Ik ging inderdaad wel eens een stuk hardlopen/wandelen.
Mijn psycholoog zei ook dat ik me moest omringen met zachte dingen, kussens en dekens en dus op bed ploffen. Het werkt niet altijd maar soms is het wel prettig om gewoon op die manier te ontspannen.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 10:29

Ik denk dat het hele boos-zijn-gebeuren als dat vaker voorkomt, je niks helpt. In je boosheid doe of zeg je dingen waar je je daarna weer rot over voelt.

Wat maakt dat je zo boos bent van binnen? Ga eens na wat dat is en probeer eerlijk te kijken of jouw verhaal niet meerdere kanten heeft. Klopt het verhaal in jouw hoofd met de werkelijkheid? Vaak gaat het over dingen die lang geleden hebben plaatsgevonden. In een heel andere tijdsgeest en ook vaak in de kindertijd. Als kind ervaar je dingen ook anders. Verder kun je bedenken dat er wellicht verzachtende omstandigheden waren voor de "dader". Kortom, stel je open voor andere varianten van het verhaal of meerdere verhalen in jouw hoofd. Niet voor de ander maar om je geschiedenis voor jou acceptabel te maken. Wees verdrietig over het leed dat jou is aangedaan maar leer ook grootmoedig zijn en de ander te vergeven om je pijn los te laten. Je kunt met je woede niet met terugwerkende kracht je pijn loslaten. Wel met liefde denk ik. Liefde voor jouzelf met jouw hele verleden.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 10:29

Je moet het niet proberen te ventileren, of te negeren zeker niet blokkeren. Laat je woede er zijn, voel het gevoel diep in je lichaam en zeg gewoon tegen jezelf 'he verdikkie...ik ben weer boos' Probeer te vinden waar hij nou weer vandaan komt, of het echt nodig is.
Wij mensen werken op stress impuls niveau's. De hele dag door vangen we stressoren op en de meeste vloeien weer af. Echter komen we boven de 70% dan krijgen we het 'fight, flight or fright' mechanisme.
Als je zo makkelijk, zo exorbitant boos wordt, bevind je jezelf voortdurend te hoog in je stress niveau.

Noodzaak is om jezelf kalmer te maken zodat je veel meer stress kan ontvangen en af laten vloeien.

Hoe? Dat weet alleen jij. Iets wat mij heel goed heeft geholpen is beseffen dat mensen eikels zijn, de meeste niet weten wat ze doen, of wat de consequenties zijn van hun woorden en daden. Het moment dat ik dat besefte kon ik veel en veel vaker m'n schouders ophalen en weglopen uit een situatie. In sommige dingen moet ik het er met iemand over hebben om de stress te laten afvloeien, andere dagen gaat er een uurtje overheen en ben ik weer mak.

Woede is niet noodzakelijk om te overleven en wij functioneren veel beter als deze veel meer gedoseerd is. Besef dat je niet overal boos om hoeft te worden, en als het echt uit de hand loopt boek je een time-out voor jezelf in. Weglopen uit de situatie(vertel wel waarom 'ik loop nu weg, anders word ik heel boos en dat is niet goed voor mij').
Praat erover met jezelf 'ik ben weer heel boos geweest, dat vind ik vervelend, ik wil dat niet' etc.

Ik wens je veel rust en ontspanning toe. Denk wel...er gaan jaren overheen om ingesleten gedrag te veranderen en zeker zo'n sterke emotie als boosheid.

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 10:33

Accepteren dat de woede er mag zijn helpt. Als je boos bent, probeer bewust te voelen wat er gebeurt en laat het zijn wat het is, veroordeel het niet.
Daarnaast is matig intensief sporten/bewegen dan een opluchting, vooral buiten. Ga er uit, maak een flinke wandeling.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 10:41

sluit me aan bij de mensen die benoemen dat je moet accepteren en vergeven.
Jou boosheid heeft nog een reden, zonder die reden weg te nemen blijft je boosheid bestaan. En dan kun je het wel voor even wegventileren maar het komt ook gewoon weer terug.
Dus om je boosheid even te bekoelen kun je genoeg oefeningen doen, net wat bij jou past. Van wegblazen tot iets kapot slaan, net wat je fijn vindt.
Maar uiteindelijk is de oorzaak aanpassen wat de woede zal doen verdwijnen. En daarvoor zal therapie denk ik de beste oplossing zijn voor je, leren accepteren wat er gebeurt is en er met meer rust op terug kunnen kijken.

Woogy

Re: Woede op een goede manier ventileren, maar hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 17:15

Laat dit een hele goede start zijn voor je, geloof mij de eerste keer pis je in je broek van het lachen. Als je hem eenmaal een paar keer hebt gehoord, wordt het ineens logisch en begrijpelijk
https://www.youtube.com/watch?v=92i5m3tV5XY

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 17:35

Heb je weleens gehoord van Transactionele Analyse?

Dat is eigenlijk een model wat ontwikkeld is als tegenhanger van het destijds gangbare defectmodel in de psychiatrie. Het uitgangspunt van TA is heel simpel: ik ben oké, jij bent oké. Op het moment dat je dat niet oprecht kunt geloven, dan is er iets aan de hand.
TA is een heel uitgebreid model, maar wat ik je als tip wilde meegeven is het idee van de drenkeling: iedereen heeft bepaalde gedachten over zichzelf, vaak gevoed vanuit de kindertijd, die ons onder water dreigen te trekken. Die gedachten/ideeën zijn bakstenen.
Het doet er eigenlijk niet zo toe of dat beeld klopt voor anderen, het zit in jouw hoofd. Als dat idee de overhand krijgt, dan dreig je te verzuipen.
Gelukkig hebben we ook allemaal een paar balonnen, die we kunnen oppompen om weer boven water te komen.
Maar die balonnen keer op keer oppompen lost het uiteindelijk natuurlijk niet op, je moet gaan werken aan hetgeen je iedere keer onder water trekt, de bakstenen.

Welke baksteen zit er achter je boosheid?

Onderstaand plaatje illustreert het idee van de drenkeling:
Afbeelding

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 17:41

Hmm, opmerkelijk plaatje Wendy. Want die dingen die in de balonnetjes staan klinken voor mij eigenlijk ook als bakstenen die je neertrekken? In elk geval zeker niet als behulpzame, reddende dingen.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 17:52

Shadow0 schreef:
Hmm, opmerkelijk plaatje Wendy. Want die dingen die in de balonnetjes staan klinken voor mij eigenlijk ook als bakstenen die je neertrekken? In elk geval zeker niet als behulpzame, reddende dingen.

Dan heb ik het niet goed uitgelegd :D

Voor mijzelf geldt bijvoorbeeld dat ik het balonnetje 'wees perfect' heb/had.
Ik heb namelijk altijd de boodschap gekregen 'wees niet jezelf' (in mijn hoofd dan he, los van of degenen die voor mij die boodschap gaven dat ooit zo bedoeld hebben). Daar kon ik wat aan doen door zo perfect mogelijk te willen zijn: zo lang ik dat maar deed, dan was het goed. Maar als die perfectie het dan liet afweten (ik maakte een fout) dan trok die baksteen me weer keihard naar beneden.
Maar als je die baksteen niet hebt, heb je die perfectie dan nog nodig? Wat zit er achter het perfect willen zijn?

In die zin heb je gelijk, de balonnen zijn op zich zeker niet positief.

Als je wilt zal ik eens zoeken naar een uitleg die beter is dan die van mij :D

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 18:04

Ah, het verhaal snap ik nu wel een beetje ja. Het plaatje past voor mijn gevoel nog steeds niet helemaal maar ik begrijp ongeveer wat er achter zit :j Dank voor de uitleg.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 18:16

Citaat:
(...) dat woede en angst twee kanten van de zelfde medaille zijn. Misschien dat je eens bij je zelf te rade zou kunnen gaan of er niet een angst onder je woede schuilt?

Biologisch is dat zo: het zijn twee mogelijke reacties op gevaar: hetzij wegwezen, hetzij aanvallen - en bevriezen is er ook nog.
Maar ik weet zo net nog niet of er altijd angst onder woede zit.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 18:18

Sporten, wandelen, even stevig huilen, iets kapot gooien wat kapot mag, keer goed hard schreeuwen. Dat zijn dingen die me helpen. Als ik echt een keer kwaad ben. Vooral bewegen zorgt ervoor dat ik effectief afkoel en mijn hersens weer in de stand normaal komen,

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 18:25

Janneke2 schreef:
Citaat:
(...) dat woede en angst twee kanten van de zelfde medaille zijn. Misschien dat je eens bij je zelf te rade zou kunnen gaan of er niet een angst onder je woede schuilt?

Biologisch is dat zo: het zijn twee mogelijke reacties op gevaar: hetzij wegwezen, hetzij aanvallen - en bevriezen is er ook nog.
Maar ik weet zo net nog niet of er altijd angst onder woede zit.

Daarom zeg ik ook: of :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 19:00

Bedankt voor alle reacties zover.

Ik pik er even een paar dingen uit, zoals dat er angst of verdriet achter de boosheid zit. Dat is wel ontzettend waar, aangezien ik ook verdrietig ben dat ik het nooit goed kon doen. Wat ik ook deed, er werd geschreeuwd. Misschien moet ik daar eens wat meer mee gaan doen.

Verder, het is niet zo dat ik woede-aanvallen krijg of soms ontezttned boos wordt, maar de woede zit constant op de achtergrond. De medicatie hierbij is een voordeel en een nadeel; voordeel is, dat ik niet meer van die heftige huilbuien/woedeaanvallen krijg, nadeel is, dat ik ze nu niet makkelijk op kan roepen, iets wat ik eerder wel deed als ik voelde dat er iets uit moest.

Verder genoeg om over na te denken, vandaag heb ik even een mindere dag dus ik kan nog niet alles verwerken of overal op reageren. :)

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 19:17

Corelli schreef:
TS wil haar woede graag ventileren en dan vind ik tips als yoga en meditatie een beetje gek, als ik eerlijk ben. Beiden kunnen je helpen omgaan met gevoelens en je laten ontspannen maar helpen volgens mij niet om je woede naar buiten te brengen en eens volle bak constructief je boosheid naar buiten te brengen.

Ik herken je gevoel en ik zit zelf wel eens te denken aan iets fysieks (auto's kapot slaan op een sloperij, servies kapot gooien of domweg keihard van je af schreeuwen in een afgelegen gebied), maar wel met begeleiding erbij. Dit omdat er inderdaad zo veel los kan komen dat ik er bang van wordt :o Tot op heden de stap nog niet gezet (of durven zetten?) maar het speelt mijn achterhoofd :) Misschien kun jij er wat mee, succes!

Corelli door yoga en/of meditatie kun je vask meer rust in jezelf vinden en wellicht dat ts er dan beter mee om kan gaan. Dus zou niet weten waarom dat dit dan gekke tips zijn. Misschien heb je er zelf weinig ervaring mee en weet e daardoor niet wat voor positieve dingen yoga/meditatie kan doen.

ikkkke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 20:01

Het is een goede vraag waar ik zelf ook al mee gezeten heb. Bij woede wordt een heleboel energie vrijgemaakt en die kan je constructief of destructief in gaan zetten. Het is me zo wel al eens gelukt om mijn woede om te zetten in iets constructiefs door de vrijgekomen energie te gaan gebruiken. Ik durfde op buitenrit nooit galloperen en op zeker moment was ik zo kwaad dat ik toch tegen mijn vriendinnen die mee op buitenrit waren zei dat ik een galop wou doen. Het kon mij op dat moment totaal niet schelen of ik op mijn paard zou blijven zitten of niet. En zo hebben we dus gegallopeerd en het viel goed mee.
Maar zoiets lukt me ook vaak niet. Wel heb ik pas leren kaarden en naaldvilten. Hoewel ik dit niet moet doen bij felle woede helpt het mij wel om een beetje woede te uiten. Beiden worden overigens ook soms gebruikt in psychotherapie (met assistentie van dieren).
Bewegen helpt bij mij ook wel (lopen, zumba, fitness,...), maar ook niet altijd.
Het is goed dat je op zoek gaat naar evidence based methoden, maar ik denk dat je hoe dan ook op zoek moet gaan naar wat bij jou in een bepaalde situatie past en wat jou helpt. Dat hangt af v persoon tot persoon...

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 20:26

Tja, sommige mensen zouden geen kinderen moeten krijgen of opvoeden maar dan was jij er niet geweest ts dus dat is misschien wel iets om bij stil te staan. En inderdaad, vergeven, ze wisten niet beter is soms een aanzet tot verwerking. Daarnaast is sporten, hardlopen een hele goede hulp om een beter gevoel te krijgen. Je lost er je woede niet mee op, daarmee zal je zelf samen met therapeuten moeten dealen maar je krijgt er wel meer rust en een beter gevoel door, succes.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 21:29

....op termijn ben ik wel benieuwd naar de onderzoeken 'dat rammen op kussens niet helpt, maar dat je er steeds bozer van wordt'.
Joolien, ik weet drommels goed dat het niet jouw vraag is, dus excuses - maar stiekem bekruipt mij toch altijd de gedachte 'wat zou daar erg aan zijn, iemand die steeds bozer wordt...?'
(Natuurlijk kun je als mens vastlopen in woede, dat weet ik wel. Jezelf pijn doen, overschreeuwen of grote risico's nemen, ook liever niet. Maar in een cultuur waar boos worden niet mag, heb ik er mijn vraagtekens bij.)

Verder is 'rammen op kussens' maar de helft van het verhaal - bij de betere therapieën gaat het er om, "of er woorden meekomen". (Ik was ooit over de vloer bij een idioot clubpie, daar moest -jawel- je bijvoorbeeld dertig keer de woorden 'ik ben boos, ik ben boos, ik ben boos,(etc etc rabarber, rabarber, rabarber)' herhalen. Dat is compleet zinloos. Juist in de varianten en de ontwikkeling zit de vooruitgang. (Ik ben boos, het is een snertstreek, ik wil x tegen de schenen schoppen, "kun je wel??!!!" - dat soort dingen. )
En daarna "doorwerken"...
Dwz: de heftigheid uiten op een veilige plek (gillen op het strand, in de achtbaan, etc; of thuis slaan op een kussen) 'is maar de helft'.
Wat, if any, kun je ermee doen in de buitenwereld?
Zo ja, hoe ga je dat aanpakken?
En sowieso, hoe ga je het feit dat dit erg was, jou pijn deed, integreren in je eigen leven?
(Van 'ik zit hier te gillen maar verder gebeurt er niets' wordt een mens terecht niet vrolijk. Dat is meer onmacht dan de macht over je eigen leven terugnemen.)

Juist het 'doorwerken' en het jezelf er serieus in nemen hebben mij veel opgeleverd.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 22:55

Je zult moeten leren tegen jezelf te zeggen 'goed is goed genoeg'. Ik ben sinds een paar weken tot mezelf aan het komen(na 29 jaar discussies voeren met mezelf hehe).
De hele dag door gefrustreerd om de dingen die ik niet deed, die ik niet goed genoeg deed of domweg niet genoeg deed. Tegenwoordig rangschik ik alles op de dag in 'doe ik wel' en 'doe ik niet'. Sindsdien ben ik veel minder geïrriteerd over alles wat ligt.

Ik had voortdurend ruzie met mezelf om dingen die ik niet deed, zag ze liggen, dat irriteerde me en vervolgens nog boos omdat ik het niet deed. Lekker cirkelen.

Vooral vanuit het niet gestimuleerd of gemotiveerd worden ben ik een hekel aan mezelf gaan krijgen omdat ik het wel op m'n brood kreeg als dingen niet af waren.

'ik kan niks, ik ben waardeloos, niemand ziet me staan, ik doe er niet toe' etc etc etc zijn typische zinnen van een extreem laag zelfbeeld. Hierdoor kom je echter wel hoger in je stress niveau waardoor je voortdurend prikkelbaar bent.

_Aine

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 06:47

-
Laatst bijgewerkt door _Aine op 12-02-22 17:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 07:33

Maartje1990 schreef:
Corelli schreef:
TS wil haar woede graag ventileren en dan vind ik tips als yoga en meditatie een beetje gek, als ik eerlijk ben. Beiden kunnen je helpen omgaan met gevoelens en je laten ontspannen maar helpen volgens mij niet om je woede naar buiten te brengen en eens volle bak constructief je boosheid naar buiten te brengen.

Ik herken je gevoel en ik zit zelf wel eens te denken aan iets fysieks (auto's kapot slaan op een sloperij, servies kapot gooien of domweg keihard van je af schreeuwen in een afgelegen gebied), maar wel met begeleiding erbij. Dit omdat er inderdaad zo veel los kan komen dat ik er bang van wordt :o Tot op heden de stap nog niet gezet (of durven zetten?) maar het speelt mijn achterhoofd :) Misschien kun jij er wat mee, succes!

Corelli door yoga en/of meditatie kun je vask meer rust in jezelf vinden en wellicht dat ts er dan beter mee om kan gaan. Dus zou niet weten waarom dat dit dan gekke tips zijn. Misschien heb je er zelf weinig ervaring mee en weet e daardoor niet wat voor positieve dingen yoga/meditatie kan doen.

Jazeker heb ik er ervaring mee en ik heb ook het idee het gevoel van TS te herkennen en juist daarom plaatste ik die reactie :) Ik heb het idee dat er onverwerkt verdriet en onverwerkte woede in TS sluimeren en dat ze het idee heeft dat ze dit, om vooruit te komen in dit proces, er eens op een constructieve manier uit haar lijf en uit haar systeem moet laten komen. Dus een keer knallen, maar niet in het wilde weg, omdat ze bang is dat het haar dan overspoeld. Ze zoekt, als ik het goed begrijp, dus naar een manier om op een fijne, helpende manier te kunnen knallen.
En dan vind ik niet terug in yoga of meditatie :)

Wel is het natuurlijk zo dat je met yoga en meditatie ontspanning en mildheid naar jezelf en je gevoelens kunt bereiken en dat is voor niemand verkeerd natuurlijk en op de lange termijn voor TS ook vast goed :) Maar het zijn geen manieren die haar kunnen helpen "knallen", mijns inziens

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 08:22

Maar uiteindelijk gaat dat even knallen alleen maar tijdelijk werken.
Wat je ook doet yoga, meditatie, boxen, servies kapot gooien etc.
Het is allemaal symptoom bestrijding.
Er is een oorzaak, Joolien jij weet die oorzaak en zolang die oorzaak nog niet is verwerkt zal je blijven lopen met een steeds vullende emmer.
Die boosheid blijft.
Jij hebt een wond op je hart of ziel, of hoe je het ook noemen wil.
Die wond geneest alleen met de juiste zorg en aandacht.
Zorg en aandacht als in, er woorden aan geven.
Bij jou is er ook geen sprake van een gezonde dosis boosheid, in jou zit woede.
Acceptatie, vergeving en loslaten geven vrede en bevrijding. Dit is echter een langdurig proces waarbij je echt hulp nodig hebt.