HAP weigert tetanus injectie bij wond met straatvuil, en nu?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

bruintje123

Re: HAP weigert tetanus injectie bij wond met straatvuil, en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-16 17:51

Daar is een HAP inderdaad niet voor.
Dat is voor spoed wat niet kan wachten tot een volgende dag.
Als jij zelf een halve dag door loopt is het logisch dat ze bij de HAP zo reageren.

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-16 17:52

Och ik zou niet eens over een tetanusprik nadenken met zo'n wond moet ik eerlijk bekennen.
Zou daar pas over nadenken als het écht een flinke wond is of als ik door een dier écht hard gebeten word of zo.

Hoelang is zo'n injectie eigenlijk 'geldig'?
Ik heb er in 2013 voor het laatst een gehad geloof ik, omdat ik naar Afrika ging en de huisarts ons toen voor alle maffe ziektes heeft laten enten alsof we maanden door de bush zouden gaan zwerven of zo. Geen flauw idee hoe lang dat mee gaat.

[edit] zie dat het 10 jaar lang beschermt :)

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-16 18:01

bruintje123 schreef:
Als jij zelf een halve dag door loopt is het logisch dat ze bij de HAP zo reageren.

Nou zeg, een iets sympathiekere reactie zou je sieren.

Ik ben ook maar een mens, en ik had er gewoon niet aan gedacht. Kan gebeuren toch? Bovendien, als ik het wel nodig zou hebben gehad dan kan het dus niet wachten tot maandag dus dan is de HAP toch juist het punt waar je naar toe moet?

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-16 18:24

Ik zie echt niet wat er mis is aan mijn antwoord.
Hap is voor wat niet kan wachten tot de volgende dag. Wat dit wel kon.
En dan maak jij nog een topic aan om te mopperen over de hap.
Wie is er dan eigenlijk niet sympathiek? :)

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-16 18:41

Bij zo'n plek zou ik ook nooit aan een tetanus prik denken :n
Ik heb mn knieën zo enorm vaak kapot gehad en ik heb er nooit wat aan over gehouden. Ik zou me er echt niet druk om maken :)

GixWillsNino

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-16 18:42

Ik had toen eens de roestige hoevenfijl langs mijn duim gehaald. Heel smerig gat aan overgehouden, maar nou ik er over nadenk wel goed opengesteld aan lucht. Ik kreeg ook gewoon een tetanusprik. Belletje doen en langskomen was geen probleem.

Tetanus is een hele nare manier om dood te gaan dus als jij je er niet goed bij voelt om ermee door te lopen, gewoon nog een keer bellen. Al zal de kans heel minimaal zijn.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-16 18:50

_Nelleke_ schreef:
bruintje123 schreef:

Nou zeg, een iets sympathiekere reactie zou je sieren.

Ik ben ook maar een mens, en ik had er gewoon niet aan gedacht. Kan gebeuren toch? Bovendien, als ik het wel nodig zou hebben gehad dan kan het dus niet wachten tot maandag dus dan is de HAP toch juist het punt waar je naar toe moet?

dan wel maar niet dagen erna, daar zijn ze niet voor inderdaad. overigens komt het bijna niet meer en dat is niet omdat er zo preventief geënt word (schoon water etc dat is wat er vooral veranderd is ) (zijn de meningen over verdeeld maar ik ben het daarin zeker eens met wat de HA daarin als advies geeft, maar dat is een ander discussiepuntje)

vele voorbeelden die hier nu genoemd worden dat men wel spuit is vlak na de val of wat dan ook TS heeft heeft er meer als 24 uur mee doorgelopen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-16 19:04

bruintje123 schreef:
Hap is voor wat niet kan wachten tot de volgende dag. Wat dit wel kon.

Een tetanusprik, als die echt noodzakelijk was geweest, kan niet wachten van vrijdagmiddag (of eigenlijk donderdagochtend) tot na het weekend. En dat iemand daar eerder aan had horen te denken is geen geldige reden om iemand zorg te onthouden, al is het nog zo onhandig.
Dat hoort dan dus prima bij de HAP thuis.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-16 19:12

Ik kan het ergens wel begrijpen hoor dat de HA en de HAP niet staan te springen hierom.

Ik, en ik denk de meeste mensen wel die sporten of andere buitenactiviteiten doen vallen weleens. En ik heb ze wel erger gezien dan dit. Maar tetanus is echt nooit in me opgekomen. Ze zouden het druk krijgen..Vervelende wond, maar hè, het lichaam kan het meeste prima aan en er zijn geen bijzondere omstandigheden waardoor tetenus aan de orde zou zijn.

Edit: en als de huisarts zegt hoeft niet ben ik stiekem wel nieuwsgierig waarom je de HAP gebeld hebt. Ik zou allang blij zijn als de HA nee zei, scheelt weer een bezoek. :)

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-16 19:18

Shadow.
Het heeft er niets mee te maken dat ts er niet eerder mee kwam. Die onterechte aanname maak jij.
Dit kon voor het weekend. Namelijk de vrijdag.
Dus het heeft niets bij de Hap te zoeken.

Dat deze en de huisarts beslissing dat een enting niet nodig is zal vast een reden hebben bedacht door de juist geschoolde mensen waar jij en ts niet onder vallen.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-16 19:33

gekvanfleur schreef:
Ik kan het ergens wel begrijpen hoor dat de HA en de HAP niet staan te springen hierom.

Edit: en als de huisarts zegt hoeft niet ben ik stiekem wel nieuwsgierig waarom je de HAP gebeld hebt. Ik zou allang blij zijn als de HA nee zei, scheelt weer een bezoek. :)

Om even op dat eerste te reageren, de HA en de HAP zijn toch juist voor medisch advies?? Dat is toch hun werk? Waarom staan ze daar niet om te springen? Dat begrijp ik niet.

En om op het 2e te reageren. Ik heb een aantal persoonlijke ervaringen waardoor ik niet meer blind op het beoordelingsvermogen van de assistent vertrouw. Dus daarom heb ik de HAP gebeld. Dat de assistente totaal ongeïnteresseerd was en het haar stoorde dat ik belde voor iets wat mij een hele normale vraag lijkt aan een huisartsassistente speelde daar ook in mee ja.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-16 19:36

Tetanus komt voornamelijk voor bij diepe wonden.. Bijvoorbeeld met een greep in je voet of in roestige spijker gaan staan. Dit soort wond(jes) zijn daar niet zo gevoelig voor. Hap is voor spoed en dat is dit niet echt. Dus snap wel dat ze je naar de huisarts sturen..

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-16 19:40

bruintje123 schreef:
Het heeft er niets mee te maken dat ts er niet eerder mee kwam. Die onterechte aanname maak jij.

Dit snap ik niet helemaal, wat bedoel je?

Citaat:
Dit kon voor het weekend. Namelijk de vrijdag.
Dus het heeft niets bij de Hap te zoeken.

Dat kon dus niet meer - want de TS had er niet eerder aan gedacht. Dat is jammer en zeker iets om een volgende keer mee te nemen (en ook een advies aan iedereen die hier meeleest: als je een flinke wond even nagaan of je nog een vaccinatie nodig hebt.)

Het zou dus niet ok zijn als je op donderdagochtend denkt: 'oh ja, ik moet nog een vaccinatie, dat doe ik zaterdagmiddag wel bij de HAP.' Als je het bedenkt en bewust uitstelt, dan is dat niet ok. Dat hoort bij de huisarts als het kan.

Maar op het moment dat het vrijdagmiddag is en je hebt er niet aan gedacht, dan kun je niet meer met terugwerkende kracht alsnog eerder langskomen. Hoe stom en onhandig dat misschien ook is, hoe graag je dat ook had gewild - de nieuwe werkelijkheid is dat het vrijdagmiddag is, dat je een inenting nodig hebt, en dat die injectie volgens de regels niet over het weekend getild kan worden. (Nogmaals - dat gaat niet om de TS omdat zij zo dicht in de buurt zit van die 10 jaar. Maar als het bv was gegaan om iemand die nog nooit was ingeent, maar verder exact dezelfde situatie: wond op donderdag, pas op vrijdagmiddag op de valreep beseft dat je geen tetanusvaccin hebt... dan moet er behandeld worden.)
Dat kan niet wachten tot maandag, ook al lijkt het niet ernstig - als het namelijk wel ernstig is ben je bij tetanus al ongeveer te laat.

Verder zou ik zeggen dat dit een schoolvoorbeeld is van een situatie waarin goede communicatie kan helpen. Als de TS had gevoeld dat de HA en daarna de HAP echt bezorgd waren om haar, en goed hadden kunnen uitleggen waarom een vaccin desondanks geen haast heeft (namelijk: je laatste inenting is ongeveer 10 jaar geleden geweest) dan was het heel anders overgekomen dan als TS het gevoel heeft afgescheept te worden uit ongeduld.

Medici zijn bovendien wel degelijk soms gehaast, soms onzorgvuldig, ze maken fouten, schepen soms te makkelijk en te snel mensen af, en het lijkt me niet meer dan redelijk dat de TS wil weten dat het zorgvuldig gebeurt. Goede artsen en assistenten kunnen dat best even uitleggen, dat scheelt veel onduidelijkheid voor de patient. Blind vertrouwen op een advies dat voor je gevoel niet klopt zou ik niemand aanraden, daar is gezondheid te belangrijk voor.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-16 19:50

Shadow0, je verwoord het precies zoals ik het bedoel, alleen dan net even iets tactischer. Dank daarvoor! :)

Ik zal ook even uitleggen hoe het kan dat ik pas vrijdag eind van de middag bedenk dat ik misschien wel een injectie nodig had: Mijn eerste gedachte was donderdagochtend, oh ik heb een schaafwond, daar ga ik de HA niet voor bellen. Net zoals bij jullie gaat bij mij bij een schaafwond niet gelijk een belletje rinkelen dat je daar een tetanus prik voor moet halen.

Ik heb geprobeerd de plek af te dekken omdat het een beetje onpraktisch was dat het bloed en wondvocht de hele tijd langs m'n been droop maar de spullen die ik daar voor had waren niet toereikend (lees: lekte door). Vrijdagmiddag toen ik klaar was met m'n bezigheden dacht ik, zondag moet ik werken en wil niet dat het door m'n werkkleding heen lekt dus laat ik even zoeken op google of ze hier misschien geen handige pleisters of iets dergelijks voor hebben. Zo stuitte ik op meerdere websites over hoe je een schaafwond moet afdekken ook op het feit dat je voor een schaafwond die met straatvuil of evt paardenmest in aanraking is gekomen WEL een tetanusprik moet halen. Dat was om een paar minuten voor 5 en toen heb ik gelijk de telefoon gepakt zodat ik met mijn EIGEN huisartsenpraktijk kon bellen.

Zelf snap ik ook wel dat het dom is dat ik er niet gelijk aan heb gedacht en niet direct heb gebeld maar als ik op maandag was gevallen en dinsdag had bedacht had ik woensdag gewoon bij de HA een prik kunnen halen dus ik heb zelf ook de pech dat dit precies voor het weekend gebeurt. Daar kan ik zelf ook niks aan doen.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-16 19:57

Mijn huisarts was er heel erg makkelijk mee. Paar jaar geleden had ik een akkefietje met m'n eigen hond, waarbij hij me in mijn pols beet. En vrij hard ook nog. Maar geen enorme wond.
Toch even de huisarts gebeld, en ze wilden er wel heel erg graag naar kijken. Wond stelde niet veel voor, maar ik kreeg wel meteen een prikje.

Voor de duidelijkheid, er was geen huid kapot, maar er zat wel een flinke onderhuidse bloeding op dat plek. Daardoor is er alsnog een schaafwondje ontstaan waar ik nu nog een klein litteken van heb.

Maar om eerlijk te zijn, het was dat de huisarts er aan dacht... Ik had er zelf nooit aan gedacht en was ik gevallen en een flinke bloedende plek gekregen, was ik niet eens naar de huisarts gegaan. In mijn hoofd is de grond schoner dan de bek van een dier.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-16 22:15

Tetanus gaat trouwens niet dood ofzo van zuurstof. Helaas.

Tetanus kan toe met de zuurstof die wij in ons bloed hebben zitten. Vandaar dat het vooral bij gesloten wonden gevaarlijk kan zijn.

miesnaom

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-16 22:42

Zoolgangster schreef:
Er zijn gemiddeld 5 personen per jaar die tetanus krijgen. Van die 5 personen is 100% helemaal nooit ingeënt geweest tegen tetanus (dus ook geen DKTP gehad als kind).

Oftewel: zelfs als je alleen maar je kinderinentingen hebt gehad (DKTP dus) is het onwaarschijnlijk dat je tetanus krijgt van deze wond. *\o/*

Dat is niet waar. Tetanusenting moet je om de 10 jaar vernieuwen.

Heb er zelf pas nog 1 gehaald (door een ongeluk) dus als je laatste tetanus enting 10 jaar geleden is moet je dit doen. Helemaal bij een ruiterpad, dat de bokkers dit ook niet weten eigenlijk, als paarden gekken :p Vooral paarden zijn hoog risico voor tetanus.
Maar goed gelukkig is mijn ha en hap wel vriendelijk ( en ja dat vind ik als ze zuchtend en kreunend je proberen af te wimpelen, dan vind ik dat onvriendelijk) en geruststellend. Ik kon dezelfde avond nog een halen.
(Ik had me per ongeluk met een mest Riek gestoken vrij diep even ter verduidelijking, dus is niet helemaal het zelfde xD )

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-16 22:49

Tegenwoordig wordt de volledige herhaling + antilichamen zelden gegeven als je ooit al bent ingeënt. De kans is inderdaad zo goed als nul en een enkele enting als herhaling blijkt voldoende te zijn. Ik heb zelf een jaar of 8 geleden (12 jaar na m'n laatste enting) een aanvaring met een oud roestig hek op stal gehad (het hek won..) en toen kreeg ik nog wel de 3 entingen plus antilichamen en vooral de eerste set (in je bovenbeen of bil) is geen pretje!

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-16 23:00

Ik ben 55 en heb al heel wat wonden, sneetjes en nog meer gehad.
Tetanusprik nog nooit.

Ts tetanus prik voor zo'n schaafwond is echt niet nodig.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-16 09:16

Sorry ts niet goed gelezen.
Ik meende dat je schreef donderdag ochtend gevallen en donderdag avond net voor sluiting bellen naar je ha.
Vandaar dat ik schreef dat kan dan toch tot vrijdag ochtend wachten.

Maar goed. Het oordeel is geen injectie nodig zou ik wel aanvaarden als meerdere personen dat aangeven.
Je hebt oppervlakkige wondjes. Geen diepe snel afsluitbare wond.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-16 09:57

Toen ik een paar jaar terug door een paard tegen een staldeur aan geduwd bent en daardoor mijn rug een heel stuk vrij oppervlakkig geschaafd had hebben ze me wel gewoon een tetanus booster gegeven? Trouwens ook wel onder het motto: dan ben je er weer 10 jaar vanaf maar het is toch raar dat artsen daar dan blijkbaar helemaal geen vergelijkbare praktijken op na houden?

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-16 15:36

miesnaom schreef:
Zoolgangster schreef:
Er zijn gemiddeld 5 personen per jaar die tetanus krijgen. Van die 5 personen is 100% helemaal nooit ingeënt geweest tegen tetanus (dus ook geen DKTP gehad als kind).

Oftewel: zelfs als je alleen maar je kinderinentingen hebt gehad (DKTP dus) is het onwaarschijnlijk dat je tetanus krijgt van deze wond. *\o/*

Dat is niet waar. Tetanusenting moet je om de 10 jaar vernieuwen.

Heb er zelf pas nog 1 gehaald (door een ongeluk) dus als je laatste tetanus enting 10 jaar geleden is moet je dit doen. Helemaal bij een ruiterpad, dat de bokkers dit ook niet weten eigenlijk, als paarden gekken :p Vooral paarden zijn hoog risico voor tetanus.
Maar goed gelukkig is mijn ha en hap wel vriendelijk ( en ja dat vind ik als ze zuchtend en kreunend je proberen af te wimpelen, dan vind ik dat onvriendelijk) en geruststellend. Ik kon dezelfde avond nog een halen.
(Ik had me per ongeluk met een mest Riek gestoken vrij diep even ter verduidelijking, dus is niet helemaal het zelfde xD )

Het ging me om hoeveel mensen IN WERKELIJKHEID tetanus krijgen in Nederland. Uitgerekend de gegevens die ik onder ogen kreeg nav mijn eerdere antwoord kan ik niet terugvinden, dus dat wordt lastig bewijzen dat ik niet lieg. :+ Hoe dan ook, de kans om tetanus te krijgen als je ooit netjes je vaccinaties hebt gehad, blijkt erg klein te zijn, zie onderaan.

Dat staat los van hoe vaak je in principe je tetanusinenting hoort te herhalen.
En dan nog: het werd mij door verpleegkundigen zelfs afgeraden om zomaar om de 10 jaar in te enten tegen tetanus. Ik zou volgens hen moeten wachten tot ik een wond "van betekenis heb" en dan zou ik alsnog die inenting moeten krijgen.
Dat andere verpleegkundigen en dokters je wèl iedere 10 jaar die inenting gunnen, kan ik niets aan doen. Mij wilden ze niet iedere 10 jaar enten, en ook geen inenting geven bij een beet door een Natalrat (veeltepelmuis). Maar zo heel veel risico liep ik blijkbaar niet, zie:

http://www.nationaalkompas.nl/gezondhei ... en-trends/

Al staat het wat raar dat de een wel om het minste geringste een tetanusprik krijgt (en dat is een hapje van een dierenwinkelratje), en de ander voor hetzelfde niet, vanwege een andere mening van een arts.
Laatst bijgewerkt door Zoolgangster op 24-07-16 15:47, in het totaal 1 keer bewerkt

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-16 15:42

Ongeacht of ze gelijk hebben over de prik of niet, wat naar dat ze zo bot reageren zeg..

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-16 15:51

JudArthos schreef:
Ongeacht of ze gelijk hebben over de prik of niet, wat naar dat ze zo bot reageren zeg..

De incubatietijd van tetanus bedraagt tussen de 3 en 21 dagen... Maar... soms zelfs maar 1 dag.
Het zou (zie mijn link) zin hebben om tussen de 1 en 21 dagen na de verwonding nog ingeënt te worden, maar dan mag je dus hopen dat je in die tijd niet al tetanus hebt ontwikkeld, gezien de ruime verschillen in de vastgestelde incubatietijden.
Mocht je het dus niet vertrouwen, terecht of onterecht, zou je nog ingeënt mogen worden, maar de regel is: zo snel mogelijk na het oplopen van de verwonding. Niet onnodig wachten dus. Wat erg lastig wordt als men je botweg weigert.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-16 15:55

Botte reacties zijn altijd naar, maar ik kan me wel voorstellen als je bijvoorbeeld net hiervoor een patiënt met zware verwondingen of erger binnen hebt gehad je als arts of weet ik wie je aan de telefoon krijgt wat bot reageert op iemand met een schaafplek die een tetanusinjectie wil hebben.

Mijn zoon was van de week gevallen en had een flinke schaafplek op zijn knie, waar ik even niet goed raad mee wist. Dit mede omdat hij de dag erna voor een paar dagen naar italie zou gaan en daar moest werken onder niet de schoonste omstandigheden.
De huisarts gaf hem de raad om de wond in te smeren met vaseline , daarna een zalfgaas, daaroverheen twee lagen gaas en dat dan weer verbinden met een zwachtel.
En hij hoefde ook geen tetanusprik, maar hij was misschien nog beschermd door de laatste enting.