Haaruitval.. hoe en waarom, en hoe verhelpen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Casarell

Re: Haaruitval.. hoe en waarom, en hoe verhelpen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-16 14:56

Ik heb nu 2 dagen b12 genomen.. en al een maand een b complex.
Inderdaad wel een vervuilde meting dan, maar héél veel verschil zal dat niet maken.. ik zal nog steeds een tekort hebben.. (als het nu ineens wél een goeie waarde zou zijn, zou niemand een tekort hebben na het nemen van die extra b12 tabletjes en zijn injecties overbodig).

Dus ik loop morgen ochtend even naar de huisarts, en vraag of ze willen prikken om te testen op actieve b12.
De uitslag heb ik dan halverwege deze week, en kunnen we wellicht gelijk aanvangen met die b12 injecties.. en dan over 1,5 maand deze (actieve) b12 weer mee pakken (met het al geplande bloed onderzoek voor al mijn vitamines en leverwaarden) om te kijken of er verbetering in zit.

Dan zit ik er min of meer bovenop..

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-16 15:09

Vergeet niet dat B12 waarden in 't bloed na injecties niet(!) betrouwbaar meer zijn. Vaak zijn deze zelfs hoog, maar stoppen met de injecties kan niet. Wel afbouwen naar onderhoud dosering (1x in de 2 maanden), maar voor vele is dat te weinig.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-16 16:14

Ok.. maar als we helemaal geen tests doen, weten we helemaal niks.

Ik ga me nog verder inlezen op die site hoor.. hoe meer informatie hoe beter.
Maar hoe weten ze dan wat je hebt aan waardes zonder weer teveel terug te zakken na deze injecties?

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-16 17:08

Casarell schreef:
Ok.. maar als we helemaal geen tests doen, weten we helemaal niks.

Ik ga me nog verder inlezen op die site hoor.. hoe meer informatie hoe beter.
Maar hoe weten ze dan wat je hebt aan waardes zonder weer teveel terug te zakken na deze injecties?

De injecties stoppen niet, maar zijn levenslang. Hoe vaak is afhankelijk van de klachten. Sommige blijven op 1 of zelfs 2 keer per week, andere kunnen naar de standaard onderhoud dosering van 1x per twee maanden.

Ik zelf zit op 1 keer in de twee weken, daarmee gaat 't goed. Minder komen de klachten terug en zo gaat 't prima.

Dus, je hebt niets aan herhaaldelijk terug controleren. Enige wat leidend is zijn de klachten. Zorg dus ook voor een arts die dit in ziet, want die zijn er niet zoveel.
Op de site van stichting B12 tekort staat heel veel info, denk dat je daar wel veel uit kunt halen. :)

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-16 17:18

Maar dat is in het geval als je lichaam het niet opneemt toch?
Wat de oorzaak is bij mij is, is natuurlijk nog niet duidelijk..
Komt het door mijn slechte eten, of doordat ik het niet opneem.
Maar laten we eerst maar eens bekijken hoe en wat.. en of het daadwerkelijk een tekort is.. :o

Op de site staat inderdaad veel informatie.. teveel om alles in 1x door te lezen.. :+

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-16 17:29

Normaal gesproken krijg je geen tekort door te weinig binnen krijgen, behalve als vegetariër of veganist (zonder dus extra B12 in te nemen). Als je vlees eet, komt een tekort vrijwel altijd doordat het lichaam het niet goed opneemt.

Maar ook dat is inderdaad te testen. Er is ook veel meer te testen dan gewoon alleen B12, waar je veel aan informatie uit kunt halen.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-16 17:35

Ik ben geen vegetariër of veganist, maar eet wel héél weinig vlees omdat ik dat gewoon niet lekker vind.. :o

Maar daar kan ik me nu wel druk over maken.. maar laat ik eerst morgen maar eens naar de huisarts gaan om mijn bloed te laten prikken en te laten onderzoeken op B12 actief.
Dat is voor nu het belangrijkste..

En jullie allemaal bedankt.. omdat ik toch verder ben gaan kijken naar mijn B12... +:)+ +:)+

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-16 08:51

Zo... vanmorgen was er bloed prikken op de praktijk, dus gelijk degene die bloed prikt aangesproken met de vraag of ze ook b12 actief kunnen testen.
Ze heeft even gebeld met het lab en daar kreeg ze de bevestiging dat dat kon, en kreeg een code die ze op het formulier moest vermelden.

Mijn B12 en mijn B12 actief worden nu dus getest, mijn bloed is afgenomen.
Woensdag ochtend de uitslag, en woensdag middag heb ik om 15.10 een afspraak bij de huisarts.

Tot dusver...

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 11:24

Gosh, dat is wel een handige manier van doen, geen gesoebat met de arts - het kan en wordt gedaan.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-16 11:32

Ik zit bij een hele fijne arts/praktijk.. :j

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 11:43

Dat is echt goud waard,zo'n arts. Gelukkig heb ik er ook zo één, gewoon vragen en hij regelt het. Hij belt zelfs nog na elke opnamen, operatie of seh bezoek.

Ben benieuwd wat er uit komt. :)

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-16 12:11

Even een kleine update..
Heb net gebeld voor de uitslag, en mijn gewone B12 is gestegen naar 294.
Maar ik ben aan het slikken, dus dat kan wel kloppen.

Helaas was de actieve b12 nog niet binnen.. en zal pas vrijdag binnen zijn.. das jammer.
De assistente zei dat mijn waarde goed is en binnen de norm valt, maar daar trap ik dus mooi niet in.. :+

Nu ga ik vanmiddag toch maar naar de huisarts, hopelijk wil hij alvast beginnen met injecties, gezien mijn klachten.. :o

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-16 14:02

Hmm.. beetje jammer dit, maar wel begrijpelijk.. de HA wil eerst even de uitslag afwachten van de actieve b12.
Dus de afspraak van vanmiddag geannuleerd, en morgen wéér bellen of de uitslag binnen is gekomen..

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-16 12:29

Heb mijn eerste B12 injectie gehad!!! *\o/* *\o/* *\o/*

Mijn huisarts was daar helemaal niet moeilijk in.. gelukkig!!
Ook hecht hij niet zo heel veel aan de bloedwaardes, maar meer aan de symptomen/klachten die men heeft.
Hij spoot hem ook heel langzaam, en vroeg halverwege of het goed ging.
Ik voel hem nu wel hoor, maar ach.. het is voor een goed doel.

Voor nu elke week een injectie komen halen en dat 10 weken lang.. dan terug komen om te bespreken hoe en wat.. waarschijnlijk krijg ik dan de uitleg om het thuis te gaan doen.

Ik zal je zeggen.. ik voel me nu al een stuk beter.. niet zozeer vanwege die injectie, maar ik ben nu eindelijk gehoord en er gebeurd wat.. en dat geeft ook een stukje rust.. :o

Echt hè... ik ben zo blij met mijn huisarts!!! _/-\o_ _/-\o_
Tot nu toe heeft hij het altijd bij het rechte eind gehad.. en nu wordt er ook weer adequaat gehandeld..

lolotjeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 12:43

ik zit te denken aan schildklier problemen.
in dit geval te traag.
de schildklier regeld je hele stofwisseling en je reacktie vermogen maar ook je denken word dan traag en dus ook je hart en je lever. daar hoord ook haar uitval bij.
dus ik zou zeggen laat je daar op te laten testen. laat niet alleen je tsh testen maar ook je antistoffen in je lijf. denk dat je een heel eind komt.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-16 12:45

Schildklier is in mei al getest.. :D

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 12:51

Fijn, zo'n huisarts! !

En de algemene tip na injecties luidt: beweeg de spier.
(En nadat de injectie vloeistof uit de koeler is gehaald, even op temperatuur laten komen.)

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-16 13:05

Daar zeg je wat.. ik laat het prikken, dus weet niet op welke temperatuur deze is.. :=
Maar dat wat hij er vandaag heeft ingespoten, voelde niet koud aan..

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-16 13:39

Had gisteren het idee dat ik veel minder krampen in mijn spieren (in rust) had.. :o

Vanmorgen heb ik ook een B12 smelttablet genomen, maar wel de biologische actieve variant.
Deze bevat de stoffen methylcobalamine en adenosylcobalamine, die dus via het mondslijmvlies direct opgenomen worden in het bloed.
Dus niet de synthetische variant die via de maag/darmen gaat en eerst omgezet moet worden.. :n
Wel heel apart is dat je dus met die synthetische cobalamine speeksel aanmaakt en moet slikken.. en dat met deze biologische actieve variant dus niet is, maar die smelttablet gewoon verdwijnt??
Anyway.. we zien wel of het werkt.. het is het proberen waard.

Voorlopig hou ik me nog lekker rustig en ga ik dagelijks even een wandelingetje doen, om mijn lichaam wel de kans te geven om te herstellen.. :o

Woensdag naar de masseur om mijn spieren lekker los te maken.. daardoor zal ik me wellicht ook een heel stuk beter gaan voelen.. :o
En voor de rest is het een kwestie van geduld hebben.. maar heb er alle vertrouwen in!!

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-16 11:58

Even een kleine update..

Vandaag ben ik voor de 2e injectie gegaan.. en heb gelijk gevraagd of de b12 actief al binnen was.
Hier heeft de assistente achteraan gebeld, en het lab heeft deze door gefaxt naar mijn huisarts.
Echter.. bleek mijn B12 actief te hoog???? Ik zou een waarde hebben van 203..

Aangezien ik wel opknap van de injecties, heb ik deze vraag voor gelegd op het fb pagina 'B12, de vergeten ziekte'.
Ik ben heel benieuwd wat ze daarvan gaan zeggen... :o := :=