..... kind eet stiekem besjes van een plant

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 20:39

Shirley schreef:
Laurier?

Wel vreemd dat de dokter beweert dat het geen kwaad kan...weet hij wel wat voor bes het is dan?

Ik heb in mijn opleiding geleerd: kinderen proeven met nadruk zoet en bitter, dat is een bescherming.
Er zijn geen giftige bessen die zoet smaken, die smaken een kind bitter en vies.

Shirley

Re: ..... kind eet stiekem besjes van een plant

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 20:55

Die zijn er wel, maar los daarvan zou het kauwen op giftige bittere bessen ook al fataal kunnen zijn...

Janneke2

Re: ..... kind eet stiekem besjes van een plant

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 13:33

Welke bessen zijn dat?

angrywolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 14:02

Zwarte nachtschade/belladonna is een van de meest giftige planten hier in nl en die besjes smaken heel zoet.
Kind hoeft er maar 2 of 3 op te eten en het is al dodelijk.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 14:08

Ik heb belladonna in de tuin - momenteel geen besjes te zien. (Ik zie bloemen, zaadhulsen, bloemknoppen, maar niets dat lijkt op de foto van TS.) En ja, er zijn wel meer tuinplanten vreselijk giftig, zoals leie van dalen, of bereklauw.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 14:16

angrywolf schreef:
Zwarte nachtschade/belladonna is een van de meest giftige planten hier in nl en die besjes smaken heel zoet.
Kind hoeft er maar 2 of 3 op te eten en het is al dodelijk.

Behalve dat die 'belladonna' (Atropa belladonna, wolfskers) een andere plant is dan zwarte nachtschade (Solanum nigrum). Wel beide (zeer) giftig, en van wolfskers zouden 3 besjes al dodelijk kunnen zijn voor een kind. Overigens is bitterzoet (Solanum dulcamara) ook flink giftig, en zoals de naam al aangeeft, smaken de vruchten niet per se vies.

Vruchten van de taxus zijn trouwens ook zoet, maar de pit is behoorlijk giftig. Inslikken zou geen probleem moeten zijn, erop kauwen wel.