Heb ik een hersenschudding?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Re: Heb ik een hersenschudding?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 19:21

Ik ben geen psychiater en al evemin een dokter maar het klinkt eerder als symptomen van paniek dan van een hersenschudding IMO. (stress/jezelf opjutten)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 19:36

En vanuit stress/paniek kan je ook de reactie van de begeleiding heel anders ervaren en door een gekleurde bril zien.

Lestrange01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-16 19:48

Ik heb mijn moeder laten bellen en de psychiater is langs gekomen en heeft mijn bloeddruk gemeten en wat testjes gedaan, ik blijk dus een lichte tot gemiddelde hersenschudding te hebben. De hartkloppingen waren overigens niet van mijn hersenschudding maar door mijn eetstoornis waarschijnlijk. Verder zei hij dat de gevoelloosheid wel weer door de hersenschudding zou zijn gekomen.

Begeleiding heeft zijn excuses aangeboden voor het botte gedrag (wat dus in houd dat ze achteraf dondersgoed wisten dat ze niet goed bezig waren) en heeft me een wat sterkere pijnstiller gegeven. Dus nu ga ik nog wat muziek luisteren en proberen wat te schrijven (op papier) voordat ik ga slapen

laughterline

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 19:54

Fijn dat je nu gehoor krijgt. Advies: geen muziek en niet gaan schrijven. Zijn allemaal dingen waardoor je hersenen geen rust krijgen. De kleinste dingen die heel normaal zijn, zijn nu allemaal te veel prikkels waardoor je extra moe wordt en minder snel geneest. Ik kon niet eens normaal schrijven omdat ik er te veel bij na moest denken, heel raar voelde dat! Gun jezelf de rust, hoe saai dat ook is. :j

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 21:03

Goed dat de arts is komen kijken :)

Schrijven is zeker ivm therapie? Houd het maar kort en bondig, je hersens hebben even pauze nodig :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 21:29

Muziek luisteren en schrijven?

Je wil serieus genomen worden met je klachten, maar neemt jezelf vervolgens niet serieus?

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 21:51

Volgens mij is een hersenschudding niet te meten aan je bloeddruk en wat andere testjes... Laat staan "licht tot gemiddeld".
Ik denk dat je klachten ergens anders liggen en je zoekt naar een verklaring/bevestiging. Dat kunnen wij je hier niet geven.
Muziek luisteren en schrijven zijn juist dingen die je niet doet met een hersenschudding, dan wil je rust en zo weinig mogelijk prikkelingen.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 22:39

pinto_1 schreef:
Volgens mij is een hersenschudding niet te meten aan je bloeddruk en wat andere testjes... Laat staan "licht tot gemiddeld".

Natuurlijk is een hersenschudding wel min of meer vast te stellen door een aantal testjes te doen, wat is dat nou. O.a. de oriëntatietest en de geheugentest zijn de eerste dingen die een arts (of zelfs een EHBO'er) zal doen. De bloeddruk meten is om te bepalen of de klachten niet van een te lage bloeddruk komen.

TS, beterschap. Kalm aan en laat je niet ringeloren. Fijn dat je moeder het heeft kunnen regelen voor je! Het moet een naar gevoel zijn als je helemaal niet serieus wordt genomen, hoewel ik ook wel snap dat het voor de verpleging soms lastig inschatten is.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 23:08

Punz schreef:
Voor nu zal het dagprogramma er op zitten, dus je kunt nu gewoon doen wat je moet doen als je een hersenschudding hebt: jezelf rustig houden.
Verder aan de verpleging aangeven dat je in verband met je klachten morgen graag de arts wil spreken.
De verpleging mag overigens inderdaad niets meer voorschrijven dan datgene waar de psychiater toestemming voor heeft gegeven. Is niet bedoeld om je te pesten, zo werken de veiligheidsregels in een kliniek nu eenmaal ( die zijn ook niet door de verpleegkundigen bedacht, zijn gewoon algemene regels waar medewerkers is de zorg zich ( wettelijk gezien!!) aan moeten houden).

Nonsens.

Ik heb het niet over pillen, maar over iemand weghouden bij de dokter, dat mag niemand.

Als iemand de symptomen van een hersenschudding heeft (moe, veel slapen, hoofdpijn, duizeligheid en licht DOET PIJN - hoe duidelijk wil een verpleegkundige het hebben) na een of meer klappen op het hoofd en werkelijk de enige reactie luidt 'nou, dat moest je dan maar niet meer doen', dan is dat klachtwaardig wangedrag.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 23:41

Ik heb het dus wel over de pillen... Even goed lezen:
Citaat:
De verpleging mag overigens inderdaad niets meer voorschrijven dan datgene waar de psychiater toestemming voor heeft gegeven

Waarbij voorschrijven een vertyping is, moet verstrekken zijn.

En verder: Toon mág iets vriendelijker.

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 08:20

Blue_Eyes schreef:
pinto_1 schreef:

Natuurlijk is een hersenschudding wel min of meer vast te stellen door een aantal testjes te doen, wat is dat nou. O.a. de oriëntatietest en de geheugentest zijn de eerste dingen die een arts (of zelfs een EHBO'er) zal doen. De bloeddruk meten is om te bepalen of de klachten niet van een te lage bloeddruk komen.

TS, beterschap. Kalm aan en laat je niet ringeloren. Fijn dat je moeder het heeft kunnen regelen voor je! Het moet een naar gevoel zijn als je helemaal niet serieus wordt genomen, hoewel ik ook wel snap dat het voor de verpleging soms lastig inschatten is.

Je zegt zelf al "min of meer". De arts kan je wat vragen stellen, of je hoofdpijn hebt, duizelig bent, geheugenverlies hebt, buiten bewustzijn bent geweest. Deze vragen kun je uiteraard ook sociaal wenselijk beantwoorden.

Ik denk dat er bij TS wat meer achter zit, wat ze zelf ook al aangaf (de stress en de eetstoornis), dus kan me wel voorstellen dat de begeleiding hierdoor ook misleid wordt.

Sterkte TS, in ieder geval kalm aan doen de komende tijd.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 09:14

Fijn TS,
dat er toch een arts uiteindelijk heeft gekeken en jouw vermoeden kon bevestigen. Weinig computer en veel rust voorlopig!

(Contra andere berichten: 'met wat testjes' is een hersenschudding uitstekend vast te stellen, bijvoorbeeld 'lampje in oog schijnen' en dan kijken hoe snel de pupil samentrekt. Ik gok dat het pupilreflex te traag was, want licht deed pijn.)

En als dit over is, overleg met je moeder over een andere afdeling / andere instelling. Want als je je nog niet poedersuiker voelde, dan maakt zo'n soort afdeling dat wel. (Niet iedereen geneest in de psychiatrie en dat is ook gewoon logisch. Als niet alleen lichamelijk letsel wordt weggelachen, dat is al heel rot. Maar ook hun reactie op jouw headbanging - huuuu! Daar word je gefrustreerd van.....)
(Ja, ik ken het verhaal van "we geven het geen aandacht, dat is beter". Soms is dat zo, maar beslist niet altijd.)

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 11:19

Er is weinig aan een hersenschudding te doen. Ik denk niet dat jij een hersenschudding hebt, maar mocht je zelf twijfelen gewoon bellen naar de doktor. Ik heb in 2011 een zware hersenschudding opgelopen, dusdanig dat ik 3 uur lang in flitsen heb gezien en niet eens de trap tegen mijn been heb gevoeld van een paard. Ik heb ook een kleine zenuwbeschadeging in mijn gezicht opgelopen door de val van het paard. Maar ik ben niet naar de doktor gegaan, omdat zij toch zullen zeggen dat je rust moet nemen, zo simpel is het...

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 11:26

lifaya schreef:
Er is weinig aan een hersenschudding te doen. Ik denk niet dat jij een hersenschudding hebt, maar mocht je zelf twijfelen gewoon bellen naar de doktor. Ik heb in 2011 een zware hersenschudding opgelopen, dusdanig dat ik 3 uur lang in flitsen heb gezien en niet eens de trap tegen mijn been heb gevoeld van een paard. Ik heb ook een kleine zenuwbeschadeging in mijn gezicht opgelopen door de val van het paard. Maar ik ben niet naar de doktor gegaan, omdat zij toch zullen zeggen dat je rust moet nemen, zo simpel is het...

Even de berichten van de TS lezen en dan weet je dat er al een arts bij is geweest, de TS zelf niet naar een dokter kan bellen ivm de afdeling waar ze opgenomen is en ze daadwerkelijk een hersenschudding heeft.

Beterschap TS en sterkte!

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 13:40

Het punt is dat je er weinig aan kan doen. Het antwoord is van vrijwel elke arts dat je rust moet nemen ;) dus als je denkt dat je het hebt, en niet dramatische klachten verder hebt, gewoon rustig aan doen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 14:44

lifaya schreef:

Erg onverstandig. Zo simpel is het niet.

Het kan zijn dat je behalve een hersenschudding ook nog aanvullende beschadigingen in je hersenen hebt.

Verder geldt 'het wekadvies', om de gedachte te bepalen om de twee uur wakker gemaakt worden en dan moet je redelijk verstandig klinkende antwoorden kunnen produceren.

laughterline

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 15:02

lifaya schreef:

Jeetje, hier schrik ik van, niet naar de dokter gegaan? :oo Helemaal waar dat ze niks kunnen doen en dat jij zelf de enige bent die het rust kan geven, maar wie weet was er wel meer aan de hand joh :oo

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 15:05

lifaya schreef:
Het punt is dat je er weinig aan kan doen. Het antwoord is van vrijwel elke arts dat je rust moet nemen ;) dus als je denkt dat je het hebt, en niet dramatische klachten verder hebt, gewoon rustig aan doen.

Het punt is dat als je daadwerkelijk meer dan een hersenschudding hebt, je dat zelf niet meer altijd in kunt schatten. Liever dat een arts ernaar kijkt dan dat je de volgende ochtend in coma in je bed ligt.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 16:06

Blue_Eyes schreef:
lifaya schreef:

Het punt is dat als je daadwerkelijk meer dan een hersenschudding hebt, je dat zelf niet meer altijd in kunt schatten. Liever dat een arts ernaar kijkt dan dat je de volgende ochtend in coma in je bed ligt.

Inderdaad dat.

Met een vermoeden van een hersenschudding niet naar een arts gaan is het domste wat je kan doen.
Voor het zelfde geld heb je een bloeding ipv een schudding opgelopen en wordt je nooit weer wakker.

Dat jij je eigen gezondheid in de waagschaal legt is je eigen keuze maar vind het niet slim van je om dat een ander aan te raden. Al helemaal niet gezien de situatie waarin de TS zich bevind.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 22:56

Ik had mijn wekker geloof ik wel gewoon gezet die nacht. Nou is mijn geheugen niet meer zoals het was, wellicht door die hersenschudding. Achteraf gezien had ik in mijn geval beter wel naar de arts kunnen gaan want ok heb als klein kind ook een zware hersenschudding gehad. En het was ook niet zo slim maar ik had op dat moment geen zin in dat gedoe met verzekering in het buitenland. Achteraf dus wel een beetje spijt...

Maar sorry, off topic :p in Ts geval klok het mij als een lichte hersenschudding, iig niet iets om je zorgen over te maken. Maar misschien was ik dus te voor baring met mijn conclusie

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-16 15:01

Janneke2 schreef:
lifaya schreef:

Erg onverstandig. Zo simpel is het niet.

Het kan zijn dat je behalve een hersenschudding ook nog aanvullende beschadigingen in je hersenen hebt.

Verder geldt 'het wekadvies', om de gedachte te bepalen om de twee uur wakker gemaakt worden en dan moet je redelijk verstandig klinkende antwoorden kunnen produceren.

Nog even als aanvulling: het wedadvies is tegenwoordig niet meer nodig. Alleen bij hele jonge kinderen wordt het nog geadviseerd.

Ianrowan2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-16 15:10

Ik heb een nieuwe...
Ga naar je behandelaar. :)

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-16 15:25

Janneke2 schreef:
Fijn TS,
dat er toch een arts uiteindelijk heeft gekeken en jouw vermoeden kon bevestigen. Weinig computer en veel rust voorlopig!

(Contra andere berichten: 'met wat testjes' is een hersenschudding uitstekend vast te stellen, bijvoorbeeld 'lampje in oog schijnen' en dan kijken hoe snel de pupil samentrekt. Ik gok dat het pupilreflex te traag was, want licht deed pijn.)

En als dit over is, overleg met je moeder over een andere afdeling / andere instelling. Want als je je nog niet poedersuiker voelde, dan maakt zo'n soort afdeling dat wel. (Niet iedereen geneest in de psychiatrie en dat is ook gewoon logisch. Als niet alleen lichamelijk letsel wordt weggelachen, dat is al heel rot. Maar ook hun reactie op jouw headbanging - huuuu! Daar word je gefrustreerd van.....)
(Ja, ik ken het verhaal van "we geven het geen aandacht, dat is beter". Soms is dat zo, maar beslist niet altijd.)

Vindt dit eerlijk gezegd niet het meest handige advies. Weet dat jij de geestelijke gezondheidszorg over het algemeen niet hoog heb zitten. Maar vergeet niet dat ts hier om een bepaalde reden zit en wij haar verhaal nu echt maar van een kant horen.
Natuurlijk is ts zelf niet tevreden als je ergens min of meer gedwongen moet zitten en je ook nog eens allerlei dingen van je verwacht worden. Maar ook dit behandelteam heeft het beste met ts voor.
Misschien zijn er van te voren al wel allerlei dingen gebeurd om de aandacht naar je toe te trekken en onder therapie uit te komen dat weten wij niet. Dus vanaf een beeldscherm is gewoon niet te oordelen of een instelling de juiste hulp geeft. En is het advies geven om maar ergens anders hulp te gaan zoeken niet de meest verstandige die er is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-16 16:12

Fijn dat je moeder via een omweg toch heeft kunnen zorgen voor een onderzoekje.

Lestrange01 schreef:
Begeleiding heeft zijn excuses aangeboden voor het botte gedrag (wat dus in houd dat ze achteraf dondersgoed wisten dat ze niet goed bezig waren)

Dit vind ik echter wel een typische opmerking waaruit niet eens zozeer blijkt hoe de begeleiding ten opzichte van jou staat, maar vooral hoe jij ten opzichte van de begeleiding staat. Ik zou je toch aanraden om eens ernstig te kijken naar jouw aandeel in de onderlinge verhoudingen en vooral ook de bril waarmee je de mensen om je heen bekijkt. Die is namelijk op zijn zachtst gezegd niet helemaal logisch:
- begeleiding ziet de ernst van een (achteraf gezien ook niet ernstig) probleem niet in: jij boos omdat ze niet luisteren/vindt dat een rotstreek.
- begeleiding hoort van de dokter dat ze wel wat adequater had mogen reageren en biedt dus zijn excuses aan jou aan: jij boos omdat ze excuses aanbieden want nu weten ze dus ook dat ze fout zaten en het feit dat zij jou daar hun excuses voor aanbieden is een nog grotere rotstreek (???)

Dat is een vrij absurde 'logica', die je wel vaker tegenkomt in de psychiatrie: suicidale mensen zijn boos omdat ze 24/7 een begeleider krijgen want dat is een onmenselijk gebrek aan privacy, maar is de begeleiding vervolgens 5 minuten weg en doet de patient een nieuwe poging, dan vindt de patient het onmenselijk dat ze zo slecht worden bewaakt dat ze gewoon nog nieuwe poging kunnen doen.
Het is altijd de schuld van de ander.
Er worden in de psychiatrie sowieso teveel fouten gemaakt, maar het lijkt erop dat in jouw geval jijzelf vooral ook een hoop denkfouten maakt en bijvoorbeeld sterk geneigd bent om anderen als daders af te schilderen zodat jijzelf een slachtoffer kunt blijven - en dat niet eens op een logische manier.
Het is erg naar wat je meegemaakt hebt, maar misschien kun je dit voorbeeld met al jouw onlogische gedachten en emoties ook gebruiken om eens wat beter naar jezelf te kijken, want als je op deze manier op de mensen in jouw omgeving blijft neerkijken dan ontzeg je jezelf dat wat je verder nog wél van deze mensen zou kunnen leren. Dan glij je heel makkelijk in de rol van professioneel slachtoffer en word je in feite zelf dader, want je ontzegt jezelf de kans om geholpen te worden en te genezen.

Lestrange01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-16 17:06

xyzutu2 schreef:
Fijn dat je moeder via een omweg toch heeft kunnen zorgen voor een onderzoekje.

Lestrange01 schreef:
Begeleiding heeft zijn excuses aangeboden voor het botte gedrag (wat dus in houd dat ze achteraf dondersgoed wisten dat ze niet goed bezig waren)

Dit vind ik echter wel een typische opmerking waaruit niet eens zozeer blijkt hoe de begeleiding ten opzichte van jou staat, maar vooral hoe jij ten opzichte van de begeleiding staat. Ik zou je toch aanraden om eens ernstig te kijken naar jouw aandeel in de onderlinge verhoudingen en vooral ook de bril waarmee je de mensen om je heen bekijkt. Die is namelijk op zijn zachtst gezegd niet helemaal logisch:
- begeleiding ziet de ernst van een (achteraf gezien ook niet ernstig) probleem niet in: jij boos omdat ze niet luisteren/vindt dat een rotstreek.
- begeleiding hoort van de dokter dat ze wel wat adequater had mogen reageren en biedt dus zijn excuses aan jou aan: jij boos omdat ze excuses aanbieden want nu weten ze dus ook dat ze fout zaten en het feit dat zij jou daar hun excuses voor aanbieden is een nog grotere rotstreek (???)

Dat is een vrij absurde 'logica', die je wel vaker tegenkomt in de psychiatrie: suicidale mensen zijn boos omdat ze 24/7 een begeleider krijgen want dat is een onmenselijk gebrek aan privacy, maar is de begeleiding vervolgens 5 minuten weg en doet de patient een nieuwe poging, dan vindt de patient het onmenselijk dat ze zo slecht worden bewaakt dat ze gewoon nog nieuwe poging kunnen doen.
Het is altijd de schuld van de ander.
Er worden in de psychiatrie sowieso teveel fouten gemaakt, maar het lijkt erop dat in jouw geval jijzelf vooral ook een hoop denkfouten maakt en bijvoorbeeld sterk geneigd bent om anderen als daders af te schilderen zodat jijzelf een slachtoffer kunt blijven - en dat niet eens op een logische manier.
Het is erg naar wat je meegemaakt hebt, maar misschien kun je dit voorbeeld met al jouw onlogische gedachten en emoties ook gebruiken om eens wat beter naar jezelf te kijken, want als je op deze manier op de mensen in jouw omgeving blijft neerkijken dan ontzeg je jezelf dat wat je verder nog wél van deze mensen zou kunnen leren. Dan glij je heel makkelijk in de rol van professioneel slachtoffer en word je in feite zelf dader, want je ontzegt jezelf de kans om geholpen te worden en te genezen.

Wat een walgelijke reactie. Sorry hoor. Ik was helemaal niet boos op ze, ik was opgelucht dat ze hun excuses aanboden en heb ze netjes bedankt nadat ze dat gedaan hadden. Ik zit niet in de slachtoffer rol ik heb pijn en wilde Hulp - heb uiteindelijk Hulp gekregen en nu is alles weer goed en prima. Neem niet aan dat je ook maar iets weet van mijn problematiek.

Ik opende dit topic om te weten of ik mogelijk een hersenschudding heb en voor wat ik ermee zou moeten doen. De reacties daarop appreciër ik, maar ik vind de reacties over mijn band met de begeleiding nutteloos omdat niemand in mijn situatie zit en niet weet wat er precies af speelt hier, en jullie me dus ook niet kunnen helpen