Dik worden door medicijnen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 10:32

kwii schreef:
Hier ook, maar zoals het aan mij uitgelegd werd is dat je gewoon over eet dan. Je wordt niet dik van het medicijn, maar het medicijn wekt een honger gevoel op. Oplossing is dus gezond eten, en helaas geregeld een keertje honger lijden.

Zo is het mij ook uitgelegd. Het komt niet door de medicatie maar door hongergevoel dat extra kan worden opgewekt.
Dat zou met de contraceptiepil ook het geval zijn.

Anoniem

Re: Dik worden door medicijnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 10:34

Dat is een fabeltje. :)
Zoals ik al uitlegde in het begin kán dit de oorzaak zijn (een sterker hongergevoel en daardoor meer eten), maar ook bijvoorbeeld het direct omzetten naar vet of het stilleggen van je stofwisseling.
Dan kun je bij wijze van spreken dus 1000 kcal per dag eten en toch niet afvallen of zelfs aankomen.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 10:39

Van de pil is wetenschappelijk nog niet vastgesteld dat men er van aankomt. Probleem is dat er geen onafhankelijk onderzoek naar is gedaan, alleen door pilfabrikanten zelf en dat is niet echt betrouwbaar... Maar bij de pil is dus niet duidelijk of er gewichtstoename is en zo ja, wat de oorzaak is.
Van heel veel medicijnen weten we gewoon nog niet wat de preceize oorzaak is. Bijvoorbeeld middelen tegen psychoses zoals seroquel en risperdal is ook bekend dat ze zorgen voor meer gewicht en ook veel antidepressive. Maar de precieze reden is onduidelijk. Antidepressiva hebben invloed op zoveel verschillende factoren, smaak, reuk, emoties, enz. Lithium zorgt weer voor meer dorst en als men dan veel drankjes drinkt met energie er in komt men aan.

De wisselwerking medicijnen en voeding is echt nog heel complex...

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 10:43

Laptopmuis schreef:
- Ik slik ook nog wel medicijnen om mijn darmen rustig te houden. Maar daar zal het niet aan liggen, die slik ik ook al jaren. Verder krijg ik nog wel vaker B12 bijgespoten en krijg ik zo ook nog wel vitamine pillen via de apotheek naast de supradyn drankjes.
- Mijn darmen nemen blijkbaar heel weinig op uit voeding. Met pilletjes gaat het nog wel, maar krijg dan wel echt de hoge dosissen voorgeschreven.
- Zo ver ik weet ik pds niet te genezen, krijg dus wel medicijnen om de boel rustig te houden. Dood ga je er niet van :P. Is alleen vervelend in dagelijks leven.
- Lichaamsbeweging kan ik dus niet veel meer aan doen. Ik heb altijd paardgereden, maar ben daarmee ook moeten stoppen. Ik fiets wel nog af en toe eens, wandel elke avond in een rustig tempo met de hond en twee keer per week doe ik vrijwilligerswerk waar ik ook veel in beweging ben.
Maar dus echt inspannen met sporten, dat lukt niet. Waarschijnlijk volgens de huisarts omdat ik daarvoor te weinig energie heb. Maar ik kan dus in dagelijks leven wel gewoon functioneren en de dingen doen die ik moet doen :).

Dank voor je antwoorden!
Vreselijk hoor, om zo beperkt te moeten leven! Knap, dat je probeert om gewoon te blijven functioneren.

Idd, reguliere artsen weten zich weinig raad met pds en kunnen het helaas niet goed aanpakken (zoals: het slijmvlies helpen zich te herstellen, goede darmflora opbouwen / handhaven, nuttige enzymen monitoren en ongewenste bacteriën etc afvoeren). Maar het is wel goed mogelijk om artsen te vinden die dit wel doen.
Ook fodmap (wat een totaal ander uitgangspunt heeft) kan goede diensten bewijzen.
B12 is een belangrijke vitamine, dus goed dat je het ingespoten krijgt - maar vaak gaan er dingen in de maag mis, niet zozeer de darmen, waardoor het niet kan worden opgenomen.
Medicijnen 'om de boel rustig te houden ' - vaak zijn het op zich nuttige dingen als pijnstillers, diarree remmers of AB bij acute ontstekingen, maar dat heeft weinig met genezing van doen.

Uiteraard : als je dit al tijden slikt, zul je niet 'opeens' hiervan aankomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 10:45

secricible schreef:
Van de pil is wetenschappelijk nog niet vastgesteld dat men er van aankomt. Probleem is dat er geen onafhankelijk onderzoek naar is gedaan, alleen door pilfabrikanten zelf en dat is niet echt betrouwbaar... Maar bij de pil is dus niet duidelijk of er gewichtstoename is en zo ja, wat de oorzaak is.
Van heel veel medicijnen weten we gewoon nog niet wat de preceize oorzaak is. Bijvoorbeeld middelen tegen psychoses zoals seroquel en risperdal is ook bekend dat ze zorgen voor meer gewicht en ook veel antidepressive. Maar de precieze reden is onduidelijk. Antidepressiva hebben invloed op zoveel verschillende factoren, smaak, reuk, emoties, enz. Lithium zorgt weer voor meer dorst en als men dan veel drankjes drinkt met energie er in komt men aan.

De wisselwerking medicijnen en voeding is echt nog heel complex...
Ik ben in het UMCG uitgebreid onderzocht en hier is wel vastgesteld dat mijn gewichtstoename door de prikpil is gekomen. :)
Dit komt ook overeen met het feit dat elke keer na het uitwerken, de gewichtstoename terugliep.
De reden (dus of het de stofwisseling stopzet of het voedsel direct omzet in vet of iets anders) is inderdaad dan weer niet bekend.

Lestria

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 10:54

Ik zou bij dit soort klachten toch eens in de alternatieve hoek zoeken. Duizelig, darmklachten, vit. B12 tekort. Het is allemaal aan elkaar gelinkt. En heftige medicijnen bestrijden vaak wel de symptomen maar pakken de oorzaak niet aan en gooien ook nog eens andere processen in je lichaam in de war.

Ik gok dat je met een dieet (en FODMAP is een goed uitgangspunt) hele goede resultaten zult boeken.

smileydees

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 11:05

Ik, door de anti depressiva. Daar probeer ik nu vanaf te komen, na een vechtscheiding lijkt me dit het juiste moment =). Bij mij mag er dan ook weer zo'n 20 kilo af. off-topic Gaat goed he Tineke!

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 11:10

Ik bedoel niet op 1 individu KBK. Maar dat in algemeen niet is aangetoond dat gewichtstoename een bijwerking is. Alleen vochttoename is nu officieel een bijwerking.

Fodmap is niet alternatief, in tegendeel :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 11:14

Ze zouden er meer onderzoek naar moeten doen of je in ieder geval sneller serieus moeten nemen als je aangeeft wat er gebeurt.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 11:15

Dat is weer wat anders. Probleem is de financiering van zulk onderzoek

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 12:46

....grote verbetering in medisch onderzoek : van te voren publiceren wat er met welk doel onderzocht wordt.

Voordelen: onderzoek dat de fabrikant niet welgevallig is, wordt / werd vaak niet gepubliceerd.
Het wordt objectiever - minder dubbele onderzoeken en meer informatie over "bij"effecten.
(Wat nu anti depressiva zijn, werden onderzocht / ontwikkeld tegen ontstekingen, maar die informatie is niet standaard.)