Wat te doen tegen buikloop

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 10:29

als het een virus oid is idd niks nemen beter, als het even kan. Beter gewoon alles eruit laten gaan, tenslotte doet je lichaam dat niet voor niets. Etenswaren die stoppen bestaan eigenlijk niet, in zoverre dat het voor jou persoonlijk kan helpen, maar niets universeels eigenlijk. Rijstewater, wit brood om te stoppen e.d. zijn een beetje bakerpraatjes.

Na een virus is het goed om weer wat "licht verteerbaar" te starten, hoewel die term niet echt meer van nu is. Wat thee, beschuitje, geroosterde boterham, dat soort dingen. Niet meteen teveel vet nemen maar je darmen de kans geven even op te starten. Eventueel probiotica er naast om de darmflora weer te helpen opbouwen. Daarna gewoon weer snel over op je normale voedingspatroon vol vezels :)

Pikkepor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 10:31

Het heerst zeker op het moment. Hier ook 3 mensen in de omgeving en eergisteren was ik aan de beurt.

Heb je ORS zakjes in huis? Te halen bij de apotheek of drogist. Niet zo heel lekker, maar wel aan te raden! Zeker omdat je zoveel vocht verliest, gaan er ook veel zouten en mineralen mee. En ORS vult dat weer aan.
Verder bananen, beschuitjes en bouillon en probeer toch wat te eten.
Ik had steeds heel erge honger en daarna kwam het er weer met een rotgang uit -O- frustrerend. Maar na twee dagen is het nu weer beter gelukkig!

Een diarree remmer wordt vaak afgeraden, omdat het de darmen stillegt en het is duidelijk dat er iets uit moet.

Buscopan kan als je erge buikkrampen hebt.
Norit wordt zelfs erg sterk afgeraden tegenwoordig. Het gebied tussen werkzaam en overdosering is klein en heel erg verschillend per persoon. En dat maakt Norit alles behalve een betrouwbaar product. Als mensen hier fijne ervaringen mee hebben, prima. Maar als je keuze hebt uit alle andere, betere opties, zou ik Norit echt laten liggen.

Mijn advies: licht eten, voldoende water/thee drinken en na iedere waterdunne ontlasting ORS oplossen en innemen.

Heel veel beterschap in ieder geval!

Amaris

Re: Wat te doen tegen buikloop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 10:34

Wat gebeurd er bij een overdosering Norit dan?

Pikkepor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 10:44

Even citaat van het farmacotherapeutisch kompas:
'Overdosering

Inname van hoge doses kan obstructie van de dunne darm veroorzaken. Dit kan worden voorkomen door gelijktijdige toediening van laxeermiddelen zoals natriumsulfaat.

Neem voor meer informatie over een vergiftiging met geactiveerde kool, of over vergiftigingen waarbij geactiveerde kool kan worden ingezet, contact op met het Nationaal Vergiftigingen Informatie Centrum.'

https://www.farmacotherapeutischkompas. ... eerde-kool

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 11:05

Bedankt voor de tips! Voorlopig blijven de beschuitjes nog binnen! :D

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 11:05

norit is gewoon een stofje dat heel veel vloeistof op kan nemen. Dus het doet niks anders dan alles opzuigen als een grote spons. Als je teveel neemt en er dus niet voldoende vocht is op de plekken waar je het wil dan kun je je voorstellen dat het echt gigantisch veel ellende kan geven...

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 06:37

Overal waar het woordje 'te' voor staat is niet goed (behalve bij tevredenheid). ;) Als je er gewoon eentje neemt, is er niets aan de hand. Ik heb er ook nog nooit meer dan één per dag genomen en meestal bleef het überhaupt bij eentje, omdat het de volgende dag al over was. Norit is al zo oud als de weg naar Rome, zonder recept verkrijgbaar bij de drogist en vrij goedkoop. ORS werkt inderdaad ook, weet ik van anderen. Ik heb er zelf geen ervaring mee.

Pikkepor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 06:46

Shenavallie schreef:
Overal waar het woordje 'te' voor staat is niet goed (behalve bij tevredenheid). ;) Als je er gewoon eentje neemt, is er niets aan de hand. Ik heb er ook nog nooit meer dan één per dag genomen en meestal bleef het überhaupt bij eentje, omdat het de volgende dag al over was. Norit is al zo oud als de weg naar Rome, zonder recept verkrijgbaar bij de drogist en vrij goedkoop. ORS werkt inderdaad ook, weet ik van anderen. Ik heb er zelf geen ervaring mee.

Ik zei ook al, als het goed werkt voor je, vooral doen. Maar het gebruik wordt tegenwoordig afgeraden (in de apotheek dan toch, wat de drogist doet weet ik niet).

Een normale dosering Norit is 3-9 tabletten per keer. Dat is nogal variabel. En voor jouw werkt 1 goed, een ander heeft er 9 nodig. En dat is zo lastig doseren. 9 zou voor jou al te veel kunnen zijn, terwijl het een normale dosering is. ;)

Hoe is het met TS? Ben je al wat opgeknapt? :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 07:08

Gisteren overdag was ik beter ja :) Gisterenavond en deze morgen weer een stuk slechter maar niet meer zo erg als het is geweest :)

Nant

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 08:03

Goed dat je naar de huisarts bent gegaan!
Ondanks dat het inmiddels beter gaat, probeer ORS (mega ranzig) te drinken en mocht je geen water binnen houden, probeer dan iedere 15 minuten een eetlepel water (of aangelengd met ORS) te nemen.
Rugpijn kan duiden op ernstige uitdroging dus houd dat goed in de gaten.

secricible schreef:
norit is gewoon een stofje dat heel veel vloeistof op kan nemen. Dus het doet niks anders dan alles opzuigen als een grote spons. Als je teveel neemt en er dus niet voldoende vocht is op de plekken waar je het wil dan kun je je voorstellen dat het echt gigantisch veel ellende kan geven...

Dat is niet waar.

Norit filtert de ongewenste stoffen uit het maag darm kanaal. Het is namelijk actieve kool in tablet vorm, actieve kool heeft een filterende werking.

Even van Wiki gekopieerd.
Citaat:
Actieve kool heeft veel toepassingen in de geneeskunde (adsorptie van giftige stoffen), in de waterzuivering, procesindustrie (adsorptie van dioxines en polychloorbifenylen) en om te ontkleuren (adsorptie van kleurstoffen) en te ontgeuren (adsorptie van geurstoffen).

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 08:08

Norit gebruikten wij vroeger eigenlijk alleen tegen misselijkheid en diarree door verkeerd eten inderdaad.
Er zijn zelfs apen die kool eten zodat ze vruchten kunnen eten met giftige stoffen.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 08:10

Joh gelijk al die medicatie. Het is heel vervelend maar je lijf is zelf de boel naar buiten aan het werken dus, zorg dat je voldoende drinkt ORS of bouiilonn om je zouten en mineralen aan te vullen.
Alleen water drinken is niet zo goed daar zit niks in. Beschuitje is idd goed, je zou er wat stroop op kunnen doen dan voel je je wat fitter door het ijzer gehalte.
Verder gewoon uitzieken, hoe verrot het ook is.
Beterschap

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 08:19

Gho, al die medicatie... Het enigste wat ik voorlopig neem is een maagbeschermer (dit ook grotendeels ivm gevoelig zijn voor acute maagontsteking) Denk dat het dus wel mee valt. Voor de rest ziek ik inderdaad gewoon uit :j Het moet inderdaad gewoon mijn lichaam uit :)

Ors is inderdaad... Apart :')

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 08:23

Ik bedoelde ook niet wat jij neemt maar wat er allemaal gelijk geroepen wordt.
Goed dat je je lijf gewoon even de rust gunt. Ziek zijn mag he :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 08:57

Oh sorry, verkeerd opgevat :) Klopt, vroeger bikkelde ik wel door en dan was ik gewoon nog een hele maand niet in orde.