Fobie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 17:47

Janneke2 schreef:
xChanelx schreef:
Exposure valt onder (cognitieve) gedragstherapie toch?

Even off topic: nee.

Dat wil zeggen: er is een therapie die 'exposure' heet, waarbij iemand na enige voorbereiding wordt blootgesteld aan zijn/ haar grootste nachtmerrie. Fobiën kunnen er mee "genezen", maar vaak is de grootste winst dat iemand 'the hard way' leert om er mee om te gaan. (Of die nare kriebels in je buik verdwijnen is een andere vraag.)

Exposure, nu ja: jezelf blootstellen is wel een onderdeel van cognitieve gedragstherapie. Hier ga je min of meer op je eigen tempo de confrontatie aan, als huiswerk, met "rationele gedachten over jezelf". (Ik ben erg voor het opsporen van denkfouten. Dwz dat als je cijfers haalt zoals Hermione Granger, denk dan niet dat je dom bent.)
Het grootste probleem vind ik, dat het rationeel is om te denken dat vogels doorgaans niet gevaarlijk zijn voor mensen - maar dat weet TS allang. De fobie zit niet in die hersenen die logisch nadenken, maar in de emotionele hersenen (waar ook het alarmsysteem en het overlevingssysteem zitten).

Emdr kent ook 'stukjes' exposure - op gegeven moment wordt aan de cliënt gevraagd om aan de rotst mogelijke, griezeligste situatie te denken - gecombineerd met het 'links rechts links' werk, dat somehow inwerkt krek op de emotionele hersenen.
En vaak is daarna de fobie echt over, inclusief die nare kriebels in je buik of noem alle nare lichamelijke verschijnselen maar op.

Exposure in vitro of in vivo is beide gewoon onderdeel van (cognitieve) gedragstherapie. Het is minder invasief dan EMDR, tenzij je over flooding gaat praten (waarbij je aan iets wordt blootgesteld dat zo eng is dat "normale vogels" niet meer eng zijn) maar ik heb nog nooit gehoord dat dat toegepast wordt.

Bij exposure wordt je langzaam blootgesteld aan enge stimuli. Je leert bijvoorbeeld eerst naar een plaatje van een vogel te kijken, en op zo'n manier dat je dat uiteindelijk niet meer eng vindt. Dat gaat steeds verder tot je wellicht op een bepaald punt zelfs een vogel aan zou kunnen raken zonder angstgevoelens. Doel van deze therapie is om te zorgen dat de angst uitdooft. Nu is het zo dat iedere keer dat jij in paniek raakt, jouw hersenen zoiets hebben van "Wooooo dafuq, mijn angst is terecht want er wordt iets mee gedaan". Als jij langzaamaan stapje voor stapje leert met je angst om te gaan, krijg jij die controle weer en kun je de "macht" nemen over dat oerbrein wat jou nu lastig valt en vertelt dat vogels levensgevaarlijk zijn. :)

_sharona_

Re: Fobie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-16 12:49

Bij dat stukje : ' Dat gaat steeds verder tot je wellicht op een bepaald punt zelfs een vogel aan zou kunnen raken zonder angstgevoelens'
Is het enige wat ik nu denk uhhh hoe dan?? Haha.

Ik ga eerst even naar de huisarts en kijken welke van de 2 soorten therapieen zij aan zou raden.

Klinken naar mijn idee beide prima.. ik doe er alles voor om er van af te komen.. Al zal het vrij lastig gaan worden ben ik bang.

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 13:07

Ik heb exact hetzelfde maar dan met spinnen. Niet traumagerelateerd.
Mijn fobie is inmiddels zo heftig dat ik niet eens naar een plaatje kan kijken.
Ik lees dus even mee, ik heb vaak overwogen om ermee in therapie te gaan,maar het feit dat 'ze' me willen blootstellen aan een spin maakt dus dat ik er absoluut niet heen durf :=

Met rationeel denken heeft het inderdaad niks te maken. Ik weet heus wel dat die spin mij niet opvreet en jij weet heus wel dat die vogel je niet zal opeten. Dat is helaas alleen geen oplossing voor het probleem :o

Ik hoor graag hoe je vordert!

HouVanUtopia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 13:08

Zo zeer herkenbaar ik ben zo bang dan die beesten ook. Iedereen lacht me altijd uit. Loop ik in de stad nou ga er echt niet langs lopen gadver enge beesten.

Pas was er een bij me werk naar binnen gevlogen en ze konden hem niet meer vinden nou ik was weg echt werd gek.

En een oplossing nee heb ik helaas ook niet weet wel dat ik je begrijp en dat het echt poedersuiker is

_sharona_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-16 14:38

Ik heb het de laatste tijd even van me afgeschoven..

Waarom? Waarschijnlijk gewoon bang om de eerste stap daadwerkelijk te nemen.

Van de week met vriendinnen een nachtje weg naar Den Bosch geweest en daar, zittend op een terras, besefte ik weer dat ik er echt iets aan moet/ga doen. Ik denk dat het hele terras dacht dat ik een paar steekjes los had, maar goed dat is niet het ergste.

Ik ben van plan de EMDR therapie te gaan doen. Iemand suggesties voor goede therapeuten in de omgeving van Veenendaal (max uur rijden ongeveer)

_sharona_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-16 23:50

Misschien leuk om te vertellen..

De eerste stap is eindelijk gezet. Ik ben naar mijn huisarts geweest voor een verwijsbrief en heb samen met een psycholoog besloten emdr therapie in combinatie met exposure therapie te gaan volgen.

M'n eerste afspraak staat op 24 november. Word al bang als ik er aan denk ;)

JenW

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 00:06

Knap van je dat je er over heen wilt zetten. denk ook zeker dat je een goede stap hebt genomen.
Ik wil je heel veel sterkte en succes wensen!

P.s. ik vind je onderschrift wel grappig nu ik dit gelezen heb :')

_sharona_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-16 00:09

Dankjewel!

Onderschrift heeft een vriendin er ook x onder gezet.. haha.

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 07:16

Wat knap TS, heel erg dapper! Ik wens je super veel succes, go for it!!

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 09:05

Goede stap hoor!

En angst voor de therapie hoort niet nodig te zijn. Je kunt na kennismaking, 'kijken of het klikt', vertrouwen opbouwen eerst met emdr een oefening doen om rustig te worden (bijvoorbeeld 'een plek/ het beeld van die plek, warr het zo mooi is, dat je ontspant' - en dan links rechts links).
Dan kun je dat gebruiken bij de emdr sessie over de eerste keer dat het je parten speelde, dan de meest recente keer, dan de ergste keer, het ergste - en dan eens 'voor het echchie' gaan, om te checken of idd alles weg is. (= Real life exposure, in emdr zit imaginaire exposure, aangevuld met een serie andere technieken.)
Bij emdr mag je nooit over je grenzen gaan, of anders gezegd: stappen zetten richting grens is voldoende!

(En: alles weg is niet 'dat het nu te verdragen is'!! Dan gewoon nog een sessie op 'de ergste angst is wel weg, maar er is nog iets aanwezig'.)

Succes! !

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 09:26

Zit ik hier te denken 'haha, hoe kun je nou bang zijn voor vogels', maargoed ik ben schijtbenauwd voor spinnen en wespen. Ieder zo zijn ding. :Y)

Wat bij mij erg veel heeft geholpen voor de spinnen, is toch een beetje de confrontatie aan gaan. Niet in de zin van, oppakken oid, maar wel gewoon blijven staan als ik er 1 zag. De hele grote spinnen zal nooit iets worden, maar de kleinere spinnen zijn al een heel stuk minder eng (vooral als ik schoenen aan heb :Y) ). Op die manier hoef ik niet als een idioot te janken als ik een spin zie en springt mijn hart niet uit m'n borstkas bij het zien van een hooiwagen.

_sharona_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-16 02:01

Bedankt voor de reacties en tips.

Ik ga m'n uiterste best doen. Weet dat het niet makkelijk zal worden maar ik weet ook dat het eigenlijk zo niet langer kan. T bepaalt dag in dag uit m'n leven.

Ik hou jullie op de hoogte. Doel is na de therapie een foto op de dam of in een kippenhok? Haha,oké oké dat zie ik nog niet gebeuren maargoed.

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-16 18:18

Niet direct te hard van stapel lopen. De eerste stap zal zijn, op afstand rustig langs een duif lopen. Dat wat jij aan kan. En dan zoek je gewoon steeds wat meer je grens op, dat wat voor jou acceptabel is. En misschien hoef je ze nooit aan te raken, dat is tenslotte geen must. Maar het doel moet toch zijn dat je geen hartverzakking krijgt als er een duif op de bakrand komt zitten.

_sharona_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-16 20:24

Ik ben benieuwd. M'n doel is dat ik naar m'n paard durf als de kippen los lopen. En dat ik er dan ook gewoon langs kan lopen. Aanraken hoeft van mij niet. Als ik maar rustig kan blijven.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-16 20:59

...ik heb geloof ik nog nooit een kip aangeraakt, die beesten hebben daar zo hun eigen ideeën over (en lopen of vliegen hard weg - luid mopperend en kakelend).

"Moet toch kunnen lukken!"

_sharona_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-16 23:06

Ik hoop het. Ga m'n best doen. Ben best benieuwd naar de intake. Eens kijken wat ze voor mij in petto hebben...

_sharona_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-16 01:37

Ik heb vandaag m'n intake gehad!

Leuk gesprek. Relaxte therapeut. Besproken waar ik bang voor ben. Waarom ik denk dat ik er bang voor ben. Wat mijn grootste angst is en wat mijn doelen zijn. Gelijk hebben we gekeken op welke manier we het aan gaan pakken.

De bedoeling is dat ik eerst 1 a2 sessies emdr krijg. En daarna gaan we over naar exposure therapie. Voor dat laaste ben ik nogal bang haha.

Maargoed. Stap is gezet. Ben benieuwd of het gaat helpen.

Volgende week m'n eerste echte afspraak!

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 08:12

Goed bezig TS!

HouVanUtopia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 10:04

Wat spannend ben erg benieuwd of het gaat werken

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 10:08

_sharona_ schreef:
Bij dat stukje : ' Dat gaat steeds verder tot je wellicht op een bepaald punt zelfs een vogel aan zou kunnen raken zonder angstgevoelens'
Is het enige wat ik nu denk uhhh hoe dan?? Haha.

Ik ga eerst even naar de huisarts en kijken welke van de 2 soorten therapieen zij aan zou raden.

Klinken naar mijn idee beide prima.. ik doe er alles voor om er van af te komen.. Al zal het vrij lastig gaan worden ben ik bang.

Ik ben dit jaar in therapie geweest voor een extreme bloedangst. Ik durfde het ziekenhuis nieteens in, viel overall flauw bij medische dingen en een naald in mijn arm zetten? Daar had je dwangmiddelen voor nodig.

Na 8 sessies (ik heb bij HSK mijn therapie gedaan) was ik zo ver dat ik in het ziekenhuis bloed heb laten prikken. Stapje, voor stapje, voor stapje.

Je kan het!

_sharona_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-16 11:14

Bedankt! Ik zal laten weten hoe het gaat.

@winged knap van je! Hoop dat het bij mij ook werkt. Ook al verminderd het alleen al. Het is nu te extreem.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 11:20

Mocht dit niet werken.. Hypnotherapie.
Echt wonderlijk is dat.
Het heeft mijn leven echt veranderd.

Scamander

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 11:36

Hopelijk pakt de therapie positief uit!
Ik ben een fobisch geweest voor alles dat vliegt en klein is, dit komt doordat ik enorm allergisch ben voor de meeste stekende vliegdingen.
Door therapie is het verminderd. Het zal niet helemaal weggaan maar nu blijf ik er rustiger onder inplaats van dat ik, zoals vroeger, compleet in paniek raak en flauw val.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 11:43

@Scamander: ik zou niet weten waarom een fobie nooit helemaal weg zou kunnen gaan!
(Ik weet wel dat veel psychologen dit zeggen - of nu ja: aan het begin van een therapie kan je geen 100% succes beloven. Dus doet iemand het niet. Maar fobieën kunnen compleet verdwijnen. )

Maar bij jou is het ingewikkelder: aangezien je allergisch bent, is er ("voor de duur van de allergie") reëel gevaar.
Bang zijn voor reëel gevaar is alleen maar verstandig.

_sharona_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-16 14:32

Helaas is m'n eerste echte afspraak pas eind december. Ik dacht volgende week. Maar omdat emdr anderhalf uur duurt bleek dat moeilijker inplannen... Nog even geduld dus..