Intermittent fasting; wie heeft hier ervaring mee?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Re: Intermittent fasting; wie heeft hier ervaring mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 09:48

Ik vind dit wel erg interessant! Zelf vraagt m'n lijf er eigenlijk al om, want ik heb in de ochtend ook gewoon echt geen trek. Met pijn en moeite krijg ik er een bakje yoghurt of kwark in, omdat ontbijten zo "belangrijk" is.

Liefst eet ik zo rond uur of 2/3 pas iets, enige is dat ik met de avond vaak wel wat moeite heb. Eten uit vaak verveling en da's dan ook meteen chips of iets omdat t zo makkelijk is.

Waar kan ik hier meer over vinden?

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 09:50

karuna schreef:
Ik stap,als dieet onbekende er even in. En kan het niet laten terwijl ik normaal niet op dergelijke topics reageer. Maar als ik hierboven lees gaat ts 1500 kcal per dag binnen krijgen. In twee mini maaltijden en gaat veel doen zonder iets te eten in de tussen tijd. Met 1500 kcal zal je hoe dan ook afvallen al zou je de hele dag door eten. De mens is net als een paard niet gemaakt om te lang niet te eten.

Dit vraagt om sterke bloedsuiker dalingen na te lang niet eten, een probleem krijgen als je weer een gezond en normaal eetpatroon gaat oppakken en je dan zeer waarschijnlijk flink aankomt.

De ziekenhuis dietiste waar ik loop vanwege een aantal medische dingen is heel erg duidelijk. Ik moet minstens lees minstens 6 keer per dag eten. Eigenlijk de hele dag door wat eten. Daardoor blijft mijn maag beter aan de gang en heb ik minder problemen met maag en darmen. Soms ga ik de mist in en val ik terug op de drie maaltijden maar gegarandeerd dat ik dat opgeblazen eruit ga zien en me ellendig ga voelen.

Ik kan me niet voorstellen dat zo gefixeerd met eten omgaan erg gezond is voor lijf en hoofd. Je moet ook soepel kunnen leven lijkt me en niet alleen krampachtig op de klok moeten gaan kijken met o jee ik magnog 5 seconden eten nu.

Het kan prima zijn dat vanwege jou maag-darmproblemen (neem aan dat je niet bij een ziekenhuisdietist komt als je volledig gezond bent) het voor jou niet gezond is om 2 maaltijden per dag te nemen. Omdat je darmen daar misschien last van krijgen. Maar voor gezonde mensen is IF echt volledig gezond en wat phor zegt, het kan zelfs je leven verlengen. De mens is juist wel gemaakt om regelmatig te vasten :)

Quir, google is your friend. Vooral veel fitnessmensen gebruiken het dus waarschijnlijk zul je via google op dat soort pagina's terecht komen. Het is uiteindelijk niets anders dan je kcal op een manier verdelen die wat minder gangbaar is. Het zegt niks over wat je moet eten, alleen over wanneer (of meer: wanneer niet) en er zijn 1000 vormen van.

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 10:00

Ik doe dit ook, ik vond ontbijten altijd al vreselijk, dus is het voor mij niet heel lastig 's ochtends niet te eten. Mijn eating window is van 13:00 tot 21:00, om 1 uur lunch ik dan, en tussen 7 en 8 avonds avondeten. Ik sport dan hiervoor op een lege maag. Tussen half 9 en 9 eet ik dan vaak nog 2 dadels voor de lekker :)

Vasten is al eeuwen de manier om je lichaam te reiningen en weer goed aan het werk te krijgen. Door dagelijks korte tijd te vasten geef je je lichaam dus dagelijks een kleine boost.
Wel belangrijk dat je tijdens je eating window genoeg callorieen binnen krijgt, het is niet de bedoeling dat je een maaltijd skipt, je plant ze alleen anders in. Dit betekend niet dat je perse 3 maaltijden moet eten, maar dat je wel de calorieën die je anders 's ochtends zou eten nu mee neemt naar de middag.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 10:11

Ik heb wel al eens naar IF gekeken, maar heb de stap nog niet gezet. Wel ben ik overgegaan van meerdere eetmomenten per dag naar grotere hoofdmaaltijden zonder tussendoortjes en daar voelde ik me al veel beter door. Ik moet bekennen dat ik er wel weer wat te makkelijk in ben geworden, zal weer eens wat beter opletten.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 10:15

Als ik twee keer normaal eet heb ik veel minder trek in tussendoortjes dan met 6x. Dan heb ik inderdaad elke keer zin in 4 boterhammen maar dat is niet de bedoeling.
Ik zit in het voortraject voor een maagverkleining dus ik snap die 6 eetmomenten wel en dat ik daar aan moet wennen. Straks kun je niet anders. Maar nu kom ik er van aan en dat moet er straks dan ook weer af....

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 10:16

Maar het kan aan mij liggen, maar nu aankomen lijkt me niet het ideale traject naar een maagverkleining toe...

Romeo2007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-16 10:38

Leuk de discussie hier! Interessant, ik ga straks nog even lezen.

Zelf sport ik heel erg fanatiek. Ik doe enkel krachttraining onder begeleiding van een bodybuilder.
Doel is nog 20kg afvallen en spiermassa verder opbouwen. Inderdaad heel veel atleten doen aan IF.
Ik ben ook zeer benieuwd naar mijn resultaten.

Voor nu: ik zit aan de groene thee en voel me eigenlijk prima. De trek was vanochtend het ergst, maar ik ben er nu overheen. Zo apart om te merken dat trek komt en gaat. Tegen de tijd dat ik mag eten heb ik niet eens trek denk ik.

Ik ga aan twee maaltijden dus, en dan wil ik rond de 1600 kcal uitkomen. En dan in de verdeling hoog vet en proteinen en laag in koolhydraten. Daarbij mijd ik brood, aardappelen etc.

Zijn er mensen die zelf ervaring hebben?

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 10:42

Ik ben heel benieuwd hoe het je gaat bevallen om twee grote maaltijden per dag te eten en ook wat je dan per maaltijd eet om aan je ckal te komen.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 10:48

secricible schreef:
Maar het kan aan mij liggen, maar nu aankomen lijkt me niet het ideale traject naar een maagverkleining toe...
nee dat snap ik, ik ga ook over op kh arm want daar viel ik wel mee af. Eea moet in overleg met dietiste want zij moet een rapport schrijven tbv die maagverkleining.
Ik vind het ook knap tegenstrijdig maar als ik me niet aan haar regels hou krijg ik die operatie misschien niet. Beetje dubbel.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 10:52

Snap ik, lijkt me verschrikkelijk frustrerend en ergens irriteert het me dat er collegas zijn die op die manier werken en alleen maar de protocollen volgen zonder blijkbaar naar jou als persoon te kijken, verdorie.

Romeo, ben benieuwd hoe het je bevalt icm forse krachttraining. Voor je spieren lijkt het me dan weer prettiger om 's ochtends direct gevoed te worden met eiwitten en ook in de avond weer zodat je zo min mogelijk spierafbraak hebt, maar daar heb ik te weinig kijk voor. Uiteindelijk is je doel natuurlijk ook gewichtsverlies en niet spiermassaopbouw..
Benieuwd naar je bevindingen!

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 10:53

Romeo2007 schreef:
Ik ga er morgen mee starten. Ontbijt tussen 12 en 1 en dan de volgende maaltijd tussen 7 en 8 uur.
ik hou het dus op twee maaltijden.
Ook ik had goede resultaten gelezen voor de vetverbranding

Dat doe ik al standaard... maar merk niets aan mijn "extra" vetverbranding hoor.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 10:55

Het levert ook geen extra vetverbranding op brainless. Het is gewoon een manier om te dealen met kcaltekort. 6x dd levert ook niks op aan je vetverbranding, maar is ook een manier om een negatieve energiebalans beter te kunnen "verdragen" (bij gebrek aan een beter woord)

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 11:04

secricible schreef:
Snap ik, lijkt me verschrikkelijk frustrerend en ergens irriteert het me dat er collegas zijn die op die manier werken en alleen maar de protocollen volgen zonder blijkbaar naar jou als persoon te kijken, verdorie.

Romeo, ben benieuwd hoe het je bevalt icm forse krachttraining. Voor je spieren lijkt het me dan weer prettiger om 's ochtends direct gevoed te worden met eiwitten en ook in de avond weer zodat je zo min mogelijk spierafbraak hebt, maar daar heb ik te weinig kijk voor. Uiteindelijk is je doel natuurlijk ook gewichtsverlies en niet spiermassaopbouw..
Benieuwd naar je bevindingen!

Ik doe ook alleen krachttraining en train op een lege maag, hiermee spreek je gelijk (in mijn geval) je vet voorraad aan ipv de brandstof die je anders net gegeten zou hebben. Ik eet alleen koolhydraten direct na het sporten, ze gaan dan namelijk rechtstreeks naar je spieren ipv in de opslag. En inderdaad veel eiwitten om zo weinig mogelijk spierafbraak tegen te gaan.
Ik wordt elke maand gemeten, en ik verlies elke maand vet terwijl mijn spieren juist groeien. Dus dat gaat heel goed :)

Ik heb ooit ook een half jaar bij een dietiste gelopen, resultaat 5 kilo zwaarder. Moest van haar weer gewoon koolhydraten gaan eten en vaker. Nou nooit weer dus!! Dieetisten zijn gewoon erg ouderwets in hun denkwijze is mijn ervaring...

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 11:31

Daarom heb ik het over eiwitten, zonder koolhydraten kan prima natuurlijk. Is wat zwaarder sporten. Je verhaal over direct vetmassa aanspreken is overigens niet helemaal juist. Ja, je spreekt je vetnassa op dat moment aan, maar dat doet weinig voor je afvallen. Vergelijk het met een emmer die je vult met water (je eten) en waar onder wat uitloopt (je verbranding). Of je die emmer water nu aan het begin van de dag of aan het einde een klots erbij gooit, het water komt uiteindelijk even hoog te staan natuurlijk.

Waar ik meer op doelde is dat je in de nacht standaard katabool wordt omdat je je voedingsstoffen verbruikt hebt. Dit blijf je dan overdag ook nog enkele uren en dat lijkt me voor je spiermassa niet erg bevorderlijk, want uiteindelijk zal je lichaam die ook gaan afbreken ipv alleen vet.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 11:41

Nou lees ik in de ene post dat het goed is voor je vetverbranding en in de andere post dat het geen extra vetverbranding oplevert. Is dat weer persoonsgebonden? of hoe moet ik dat zien?

En wat eten de meesten die aan IF doen op een dag? Want met 2 boterhammetjes met kaas in de 1e eetronde en wat avondeten kom je er niet, lijkt mij.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 11:44

Het levert geen extra vetverbranding op oid. Het is echt puur een manier om om te gaan met een kcaltekort.
Als je geen glucose in je lichaam hebt zal je lichaam direct beginnen met vetverbranding, maar dat is verder niet effectiever dan wanneer je eerst nog glucosevoorraad hebt. Zie mijn voorbeeld met de emmer, uiteindelijk gaat het om je energiebalans en die verandert niet dmv IF.

En wat men eet is net zo individueel als normaal. Maar als je 2x 750kcal zou eten red je dat idd niet met 2 boterhammen nee ;) 750kcal is bijvoorbeeld een flinke (heel flinke) avondmaaltijd.

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 12:42

Rocamor schreef:
Nou lees ik in de ene post dat het goed is voor je vetverbranding en in de andere post dat het geen extra vetverbranding oplevert. Is dat weer persoonsgebonden? of hoe moet ik dat zien?

En wat eten de meesten die aan IF doen op een dag? Want met 2 boterhammetjes met kaas in de 1e eetronde en wat avondeten kom je er niet, lijkt mij.

Ik denk het er vooral om gaat wat men als persoon gelooft. Met dieeten/voeding zijn er zoveel verschillende onderzoeken die elkaar tegenspreken dat het niet te zeggen is wat nu echt waar is.

Dat zie je nu ook wel met bijvoorbeeld Secricible en mij, het is duidelijk dat wij beide in andere 'onderzoeken' geloven. Maar dat maakt niet uit, dat is nou eenmaal zo met materie dat zoveel verschillende mensen/wetenschappers bezig houdt.
Voor elke bewering is wel een onderzoek te vinden die het ondersteund en 1 die het na beneden haalt, en vaak klinken beide onderzoeken wel logisch.

Het ening wat je kan doen is zelf logisch blijven redeneren, en niet klakkeloos aannemen wat er gezegd/geschreven wordt.

Zelf eet ik als lunch vaak een salade met gerookte kip of vis en allemaal lekkere dingetjes. En 's avonds groenten met vis/vlees. Skyr ben ik ook gek op, met wat honing en walnoten.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 13:02

Voor mij gaat het niet om onderzoek monster_tos, maar gewoon redenatie en oprecht vraagtekens zetten omdat ik er geen kennis van heb. Dus is oo niks anders gebaseerd op mijn eigen kennis. Of bedoel je die vetverbranding? Ik vind dat geen verschil in onderzoek, ik ken geen onderzoeken die zeggen dat eerst sporten en dan eten iets anders doet voor je energiebalans dan andersom.

W.b. Wat een je dan, ik heb vandaag 3 maaltijden, mijn lunch is 550kcal.
Zoete kip met spinazie en feta en daarnaast fruit met amandelen. Was eigenlijk een salade samen maar had geen zin om dressing te maken enzo dus gewoon 2 bakjes en de groente opgebakken.

Afbeelding

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 13:09

Dus je eet 3 keer zo'n portie per dag? 1500 kcal in totaal? En voor de rest niets?

Ieder heeft zo zijn gedacht wat gezond is, ik vind zo weinig eten niet gezond, heb dat zelf al ondervonden dat ik daar juist niet van afval, integendeel.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 13:14

phormicola schreef:
Het is gewoon niet waar wat je zegt. Klaar :) Als je 1500kcal gaat eten is het fijner om twee keer per dag goed vol te zitten dan zes keer muizen hapjes te moeten eten.
Er is trouwens ook een enorme berg research gedaan en het werkt en kan zelfs je leven verlengen.

Maar 1500cal per dag is toch heel erg weinig :?

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 13:18

chanel1985 schreef:
Dus je eet 3 keer zo'n portie per dag? 1500 kcal in totaal? En voor de rest niets?

Ieder heeft zo zijn gedacht wat gezond is, ik vind zo weinig eten niet gezond, heb dat zelf al ondervonden dat ik daar juist niet van afval, integendeel.

Vandaag eet ik inderdaad 1500kcal. Verder ga ik er geen verantwoording voor af leggen, mijn eetpatroon is mijn eigen verantwoordelijkheid en ik denk dat ik heel goed weet waar ik mee bezig ben, meer dan de gemiddelde nederlander :) Mijn foto was puur als antwoord op wat je eet als je met IF bezig bent.

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 13:44

secricible schreef:
Voor mij gaat het niet om onderzoek monster_tos, maar gewoon redenatie en oprecht vraagtekens zetten omdat ik er geen kennis van heb. Dus is oo niks anders gebaseerd op mijn eigen kennis. Of bedoel je die vetverbranding? Ik vind dat geen verschil in onderzoek, ik ken geen onderzoeken die zeggen dat eerst sporten en dan eten iets anders doet voor je energiebalans dan andersom.

[ [url=m/NunCZP.jpg]Afbeelding[/url] ]

Even googlen en dan vind je er genoeg :) Maar het ging mij er om dat het dus heel moeilijk is om te zeggen wat nu juist is en wat niet, omdat er zoveel verschillende onderzoeken over gedaan zijn met verschillende resultaten.
En dat het daarom zo belangrijk is om zelf logisch te blijven nadenken, zoals jij ook aangeeft :)

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 13:56

secricible schreef:
Omdat ik me realiseerde dat het topic dan een andere wending gaat nemen in dat niet van toepassing is dus ik heb je even een pb gestuurd. Wil me best verantwoorden maar het moet niet een "eet-jij-wel-genoeg-topic" worden ipv een IF topic.

Ik zag het niet zozeer als "aanval' zeg maar, maar meer verbazing. Ik stond ook al te kijken, hmmmm, zou zoiets twee keer per dag voldoende zijn voor mij, of ga ik dan omvallen. (waarbij dat omvallen zieligdoenerij is, want als je ziet met hoe weinig de mensen in hongergebieden het moeten doen en ook (nog) niet zijn omgevallen....)

Vult dit omdat er zowel vlees als noten bijzitten?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 14:00

phormicola schreef:
Het is gewoon niet waar wat je zegt. Klaar :) Als je 1500kcal gaat eten is het fijner om twee keer per dag goed vol te zitten dan zes keer muizen hapjes te moeten eten.
Er is trouwens ook een enorme berg research gedaan en het werkt en kan zelfs je leven verlengen.

En zo heb je ook mensen die dik 90 zijn en als een ketter roken.. Kortom.. het ene zegt dit het andere zegt dat.

En wat betreft het 'intermittent fasting', ik weet niet wie dat verzonnen heeft maar ik vind het erg sterk verzonnen.. Tussen x en y tijdstip wel eten en tussen y en z niet.. Doen we dat nu niet gewoon allemaal?? Of zijn er nou echt mensen die 24 uur dooreten elke minuut. Iedereen doet dus aan IF, zeker als die je tijdstabellen nog lekker variabel maak.

Eigenlijk zou gewoon alles op een grote hoop gegooid moeten worden en individueel kijken wat past ipv een strak regime met heilige boontjes als vetverbranding, motor moet blijven branden, stofwisseling stil leggen, na tijdstip x verbrand je niks meer. Etc. etc.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 14:03

Voor mij persoonlijk is zo weinig eten per dag, in hoeveel keer dan ook niet gezond. Zeker niet als je dan nog gaat sporten of fysiek werk moet gaan doen.

Hoe lang is het de bedoeling dat je dit doet? Want in mijn ogen zal je als je hier mee stopt, toch terug gaan bijkomen, net zoals elk ander dieet.

Sammi: Zo denk ik er ook over, zoals je zegt, doet ieder mens eigenlijk al aan dit dieet, want mensen moeten ook slapen en als je slaap kan je niet eten.