Hoe kom ik van mijn spanning af?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 10:35

Mindfulness helpt bij mij niet en ik heb er maar mee leren leven. Spannende dingen? Of momenten die erom hangen? Standaard 2 weken van te voren ben ik in mijn slaap bezig met elk denkbaar scenario, van Best tot Worst case :+
Ik merk dat ik het meer heb als ik de feiten niet kan sturen. Als ik zelf wat heb/moet dan weet ik zeker dat het bij mij ligt en kan ik me er makkelijker overheen zetten.

Wat wel helpt is opschrijven. Ik maak legio briefjes en dingetjes. Geeft me rust dat ik het niet vergeet en kan ik in de nacht wat beter doorslapen.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 10:51

@ Wizz: bsr? Nog nooit van gehoord. Maar het interesseert me wel! Waar ergens kan je daarvoor terecht? Bestaat er iets als een lijst van erkende bsr therapeuten of zo?

Shirley

Re: Hoe kom ik van mijn spanning af?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 12:14

Wat een hoop adviezen!

Samengevat: voetreis naar Rome en een paar goede boeken mee, Michelle +:)+

Whizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 22:37

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 22:53

Caesar schreef:
Mindfulness helpt bij mij niet en ik heb er maar mee leren leven. Spannende dingen? Of momenten die erom hangen? Standaard 2 weken van te voren ben ik in mijn slaap bezig met elk denkbaar scenario, van Best tot Worst case :+
Ik merk dat ik het meer heb als ik de feiten niet kan sturen. Als ik zelf wat heb/moet dan weet ik zeker dat het bij mij ligt en kan ik me er makkelijker overheen zetten.

Wat wel helpt is opschrijven. Ik maak legio briefjes en dingetjes. Geeft me rust dat ik het niet vergeet en kan ik in de nacht wat beter doorslapen.

;) Volgens mij is dit mindfulness...

Op zich een nuttige vaardigheid, maar als het richting angst gaat kun je met je mind en je logische verstand plannen maken, waarnemen etc tot je een ons weegt, spanning die voortkomt uit angst reageert nauwelijks tot niet op dat soort dingen. (Dus geen extra moeite voor doen, er zijn uitstekende manieren om de angst de nek om te draaien.)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 10:54

Body stress release is fijn om spierspanning los te laten in je lijf! zeker een aanrader.

Wat mij helpt tegen spanning is om iets te doen zodat ik mijn hoofd leeg kan maken..bos wandelen, met de paarden bezig zijn. En tai chi tao helpt mij heel erg om spanning los te laten en bij mezelf te komen/ blijven.

Het is wel goed om te kijken waarom je zoveel spanning opbouwt..dit kan komen door onverwerkte emoties. Maar ook {zoals in mijn geval} door add...ik bouw spanning op door externe/ interne prikkels. Ik moet af en toe even bij komen en volledig tot rust komen door alle prikkels even buiten te sluiten. En ik gebruik nu L theanine..zorgt ook voor meer rust in mijn hoofd.

Emigreren staat bij mij ook hoog op mijn lijstje haha..NL is druk en die druk voel je al als je de grens over rijdt. Maar goed, dat is een beetje definitief en wat moeilijker uit te voeren als je hier nog verplichtingen/ banden hebt.

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-16 15:53

Bedankt allemaal hier kan ik zeker wat mee☺

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 15:58

Shiatsumassage iets voor je? Dat naast sporten en gezond(er) eten, doet een hoop voor mij. Oh ja en mijn honden en paarden natuurlijk. (Ben ADD-er ipv ADHD-er: maar vast overeenkomsten)

Wat ik ook een tijdje gedaan heb is: aan het einde van de dag alles opschrijven wat je die dag hebt gedaan/meegemaakt/gevoeld. Vast ritueel voor je gaat slapen helpt ook om tot rust te komen. Ik ben eigenlijk ook altijd gespannen en raak het slecht kwijt, dit helpt dan ook een beetje voor mijn warhoofd.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 16:01

Als je echt bewust (en onder begeleiding) aan de slag wilt, is haptonomie/haptotherapie een goede optie.
Sommige fysiotherapeuten hebben zich daarin geschoold.
Dat gaat het niet alleen over denkbeelden, maar ook over lichaamsbewustzijn.
Zeker omdat je het vanaf jongs afaan hebt, zou ik ook het fysieke component meenemen.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 16:03

Ervaren yoga-muts aanwezig :+

Ik doe alweer anderhalf jaar aan yoga en heb zonet de zolder opgeëist en ingericht als yoga-kamer.

Yoga is echter geen wonder, helaas.
Het doet ongelooflijk deugd en ik probeer zo vaak als kan even een kwartiertje naar de zolder te hupsen.
Maar dan moet je mentaal de denker ook kunnen afzetten, en daarvoor doe ik dan weer mindfullnes.

Ik ga tijdens mijn yoga na waar ik spanning voel en probeer dit 'los' te laten door ook enkel en alleen bezig te zijn met te denken richting ontspanning. Ik luister naar mijn ademhaling die enkel door de buik gaat. Dit heb ik moeten leren bij een HSP-therapeute :)

Maar momenteel ben ik al weken zo snotverkouden dat ademen hier met horten en stoten gaan en ben ik dus zo gespannen als wat.

Ik heb momenteel dus geen yoga nodig, maar zon, zee, strand, een goed boek en een hoofd vrij van snot en water O:)

tumtummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 13:26

Leuk topic dit! Ik hou hem even in de gaten. Ik heb namelijk erg veel last van spanning in mijn schouders (lees knopen zo hard als beton). Ik ga eens in de drie weken naar de massage om het losser te laten masseren maar dit zet nog niet echt zoden aan de dijk. Denk dat ik me ook maar eens moet gaan verdiepen in Body Stress Release.