Zijn er nog mensen met een laag zelfbeeld?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Laibadji

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-16 20:42

Mijn vader heeft mij ook verlaten toen ik 18 was. Heeft er ook geen goed aangedaan.
Door de therapie ben ik wel rustiger geworden maar af en toe steekt alles terug de kop op.
Ik kom in werkelijkheid heel sterk over maar niks is minder waar.
Bedankt allemaal om jullie gevoelens te delen. Het doet ergens wel deugd om te lezen dat ik niet de enige ben.
Vanuit mijn job leer ik mensen meer zelfvertrouwen hebben maar bij mezelf ligt het toch moeilijker. Toch probeer ik alle dagen mijn best te doen en het mooie te zien van het leven en mezelf doch is het een hele uitdaging...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 20:58

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 02-02-22 23:20, in het totaal 1 keer bewerkt

leestmee

Re: Zijn er nog mensen met een laag zelfbeeld?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 21:08

*steekt hand op*

Ik ben met mijn uiterlijk gruwelijk gepest en buitengesloten.
En dan had ik ook nog een stiefloeder die duidelijk liet merken dat ik niks waard was, ik loog en was onhandelbaar. (Lang verhaal ga ik jullie niet mee vermoeien wil het in pb best uitleggen voor de nieuwsgierigen onder ons.)

Dit uit zich bij mij in een will to please geen nee kunnen zeggen. En vooral mijn mond houden om de lieve vrede te bewaren.
Ik sta liever niet op foto of film.
Voorstelrondjes bij clubs ofzo zijn voor mij een hel. Ik houd er niet van om in het middelpunt van de belangstelling te staan.
Als iemand mij een compliment geeft of laat blijken dat hij of zij mij aardig of leuk lief whatever vindt dan weet ik me geen houding te geven omdat het niet strookt met wat ik vroeger hoorde en diep van binnen nog altijd geloof.
Ik kan liefde en aandacht geven maar ontvangen is heel moeilijk. Waarom zou ik dat waard zijn is mijn gedachte.

MusicIsLife

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 21:10

Hier ook een :evaw:

Ook gepest, maar dat hoofdstuk wel afgesloten, maar het lage zelfbeeld blijft, al gaat het stukje bij beetje voorruit, maar het blijft een moeilijk iets... :=

Flowery

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 21:11

leestmee schreef:
*steekt hand op*

Ik ben met mijn uiterlijk gruwelijk gepest en buitengesloten.
En dan had ik ook nog een stiefloeder die duidelijk liet merken dat ik niks waard was, ik loog en was onhandelbaar. (Lang verhaal ga ik jullie niet mee vermoeien wil het in pb best uitleggen voor de nieuwsgierigen onder ons.)

Dit uit zich bij mij in een will to please geen nee kunnen zeggen. En vooral mijn mond houden om de lieve vrede te bewaren.
Ik sta liever niet op foto of film.
Voorstelrondjes bij clubs ofzo zijn voor mij een hel. Ik houd er niet van om in het middelpunt van de belangstelling te staan.
Als iemand mij een compliment geeft of laat blijken dat hij of zij mij aardig of leuk lief whatever vindt dan weet ik me geen houding te geven omdat het niet strookt met wat ik vroeger hoorde en diep van binnen nog altijd geloof.
Ik kan liefde en aandacht geven maar ontvangen is heel moeilijk. Waarom zou ik dat waard zijn is mijn gedachte.

Dit stuk is voor mij helaas heel erg herkenbaar

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 21:13

Heel erg herkenbaar!
Ben vroeger ook behoorlijk gepest en heb al heel vaak door zogenaamde vrienden een mes in mijn rug gehad (niet letterlijk ;) )
Ik moet zeggen dat naarmate ik ouder word ik er wel beter mee om leer gaan en dikke schijt heb aan mensen die mij niet mogen.....
Als ik iets heb gedaan waar ik erg tegenop zag en wat moeilijk voor me was geef ik mezelf een compliment in de zin van dat heb ik toch maar mooi geflikt!
Maar pas geleden merkte ik dat er erg over mij geluld werd op het werk en was er bij mijn hobby iets voorgevallen en dan merk ik dat ik erg snel weer terugval in oude gewoonte om me minder als een ander te voelen......

Laibadji

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-16 21:17

Ja Will to please ken ik ook goed. Is de hoofdreden van mijn bestaan....
Met ouder worden en een aantal situaties tegen te komen wel wat harder in geworden maar toch is het nog heel vaak aanwezig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 21:21

Zo herkenbaar!! Ik maak het mijzelf en mijn omgeving niet makkelijk. Ook ik heb eigenlijk geen echte vriendinnen. Wel een lieve man, ik twijfel aan alles en betrek alles op mijzelf. Ik voel emoties van andree en mijn gedachten gaan meteen aan de haal dat het door mij komt. Vervolgens weet ik me geen houding te geven en wordt ik introvert. Ik doe graag dingen voor andere, dat zit in mijn aard. Maar steeds betrap ik mezelf erop teleurgesteld te worden. Ik zit steeds in uiterste emoties. Ik kom zeker over, maar ben het niet en heb hier echt last van. Hierdoor slaap ik slecht en pieker ik veel.... Pff wordt er moe van.

Hoe ga je hier mee om? Ook ik ben vaak in de steek gelaten door naaste en vrienden, gepest, en heb negatieve ervaringen met mensen vertrouwen.

Ik mis een intense vriendschap, maar durf mezelf ook niet meer te geven.

Fijn om te lezen dat ik niet alleen ben!!
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 21-06-16 21:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Mopjemop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 21:25

Ik heb een SUPER MOOI gedicht voor jullie en hoop dat jullie er iets aan hebben.
Het is een gedicht van Charlie Chaplin. Hij schreef dit gedicht toen hij 70 jaar was geworden.

Het is echt de moeite waard :j :j :j om het even op te zoeken middels Google:

"Toen ik van mezelf begin te houden" heet het gedicht

Verder een dikke :(:) voor jullie allen.

Laibadji

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-16 21:35

Mopjemop bedankt voor het mooie gedicht! Ik ben het gaan lezen.
Ik wil het niemand ontzeggen dus hier is het!

TOEN IK MEZELF BEGON LIEF TE HEBBEN

Toen ik mezelf begon lief te hebben,
kon ik zien dat emotionele pijn en lijden alleen waarschuwingen zijn,
dat ik niet mijn eigen waarheid leef.
Nu weet ik: dat is AUTHENTICITEIT

begreep ik hoezeer het iemand kan beledigen als ik probeer mijn verlangen bij hem door te drukken
zelfs als ik wist dat de tijd er niet rijp[ voor was en de persoon er niet klaar voor was
en zelfs als ikzelf die persoon was
Nu weet ik : dat is RESPECT

ben ik gestopt te verlangen naar een ander leven
en kon ik zien dat alles rond om mij een uitnodiging is om te groeien.
Nu weet ik, dat is RIJPHEID.

begreep ik dat ik altijd en bij elke gelegenheid,
op het juiste moment en op de juiste plaats ben,
en dat alles wat er gebeurt, juist is.
Vanaf dat moment was ik rustig.
Nu weet ik: dat is VERTROUWEN.

ben ik gestopt mijn vrije tijd te verspillen
en ben ik gestopt grootse projecten voor de toekomst te bedenken.
Vandaag de dag doe ik alleen dat waar ik blij van wordt,
waarvan ik hou en wat mijn hart doet lachen,
op mijn eigen manier en in mijn tempo.
Nu weet ik: dat is EENVOUD

heb ik me bevrijd van alles wat niet gezond voor me is,
voedsel, mensen, dingen, situaties
en vooral wat me naar beneden haalde, weg van mijzelf.
Aanvankelijk noemde ik het “gezond egoïsme”
maar nu weet ik: dat is LIEFDE VOOR JEZELF

stopte ik met proberen om altijd gelijk te hebben
en sindsdien had ik minder vaak ongelijk.
Vandaag heb ik ontdekt : dat is BESCHEIDENHEID

weigerde ik om verder in het verleden te leven
en weigerde ik mij om me zorgen te maken over mijn toekomst.
Nu leef ik alleen op dit moment, waar alles plaats vind.
Ik leef nu dus „dag voor dag” en noem het VERVULLING

Toen ik mezelf begon lief te hebben
herkende ik dat mijn denken me kan verstoren en me ziek kan maken.
Maar als ik verbinding maak met mijn hart, wordt mijn denken een waardevolle bondgenoot.
Vandaag noem ik die verbinding : WIJSHEID VAN HET HART

We hoeven niet bang te zijn voor verdere discussies, conflicten
en problemen met onszelf en anderen,
want zelfs sterren botsen soms op elkaar
en daaruit ontstaan nieuwe werelden.
Vandaag weet ik: dat is LEVEN

Charlie Chaplin, 16 April 1959 (70e verjaardag)

Ik denk zelfs om het af te drukken en ergens in het zicht op te hangen.

melissac

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 21:40

Laibadji schreef:
Mijn vader heeft mij ook verlaten toen ik 18 was. Heeft er ook geen goed aangedaan.
Door de therapie ben ik wel rustiger geworden maar af en toe steekt alles terug de kop op.
Ik kom in werkelijkheid heel sterk over maar niks is minder waar.
Bedankt allemaal om jullie gevoelens te delen. Het doet ergens wel deugd om te lezen dat ik niet de enige ben.
Vanuit mijn job leer ik mensen meer zelfvertrouwen hebben maar bij mezelf ligt het toch moeilijker. Toch probeer ik alle dagen mijn best te doen en het mooie te zien van het leven en mezelf doch is het een hele uitdaging...

Mijn moeder heeft mij helaas ook verlaten, toen was ik 14.
Dat punt dat mensen vinden dat ik sterk over kom herken ik heel goed!
Ik heb alleen dat zodra ik thuis ben ik me helemaal afzonder van iedereen en de rest van de dag op m'n kamer blijf, meestal om na te denken wat ik eigenlijk helemaal niet moet doen.

Ik vind het zelf ook heel moeilijk om mensen te vertrouwen, dat komt ook doordat ik vroeger mishandeld en misbruikt ben door de ouders van m'n toenmalig beste vriendin.

Laibadji

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-16 21:42

Oh melissac wat moet het moeilijk geweest zijn/ nog steeds zijn. Ik kan mij goed voorstellen dat je moeite hebt met mensen te vertrouwen. Sterkte! X

Namira542

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 21:44

Hier zit ook eentje!! :wave:

Zal jullie mijn levensverhaal besparen haha, heb eigenlijk 1 tip die mij heel erg geholpen heeft.
Proberen boven je verleden te staan (klinkt makkelijk gezegd i know, maar met doorzettingsvermogen en beetje ''schijt'' aan de mening van anderen hebben ben ik erg ver gekomen)

Blijft natuurlijk moeilijk als je iemand van vroeger tegen komt maar ja, eigenlijk moet je soms een beetje gek zijn, doe nu wat ik het liefste doe, en het interesseert me geen drol wat anderen daar van vinden. Ik weet wel zeker dat je vriendin het beste met je voor heeft en echt meent wat ze zegt. Nu schreeuw ik het hardste van iedereen als ik op mijn paard zit en er wat grappigs gebeurt, en dans het gekst op feestjes, helaas blijft het verleden je altijd bij.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt haha! :D

(sorry als dit al genoemd is, maar heb niet alles gelezen. Daar heb ik dan weer geen genoeg doorzettingsvermogen voor hahaha <<) <<) )

CharlievdH

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 21:51

Hier ook iemand. Ik kan me met momenten best goed voelen, maar dan moeten er ook wel heel veel goede dingen gebeuren. 1 'mislukking' en ik voel me weer slecht en kan het niet relativeren.
Merken er nog mensen dat het in stressvolle situaties erger is?
Ik merk dat ik me gemakkelijk slechter kan gaan voelen in mijn lichaam en hoe het eruit ziet, als ik meer stress heb.

Laibadji

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-16 21:59

:j ja herken ik mij volledig in. Momenteel thuis stresssituatie en bam het is er. Vriend loopt lastiger door de stress en ik neem alles heel persoonlijk en voel mij de oorzaak van alle stress... Want de piste die ze aan het leggen zijn is voor mij dus ik ben de grote schuld van alles...mijn honden zijn vuil en maken alles extra vuil, het is voor mij dat mijn vriend nu in de modder moet ploeteren, het is door mij dat hij zijn eigen werk even moet verschuiven...

Mopjemop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 22:03

Graag gedaan Laibadji :) en wellicht anderen die er iets aan hebben. :)

Ik heb em ook opgehangen, omdat het een mooi gedicht is _/-\o_

Laibadji

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-16 22:06

Mopjemop schreef:
Graag gedaan Laibadji :) en wellicht anderen die er iets aan hebben. :)

Ik heb em ook opgehangen, omdat het een mooi gedicht is _/-\o_

Ja inderdaad het is heel mooi en een echte levensles!

Killed

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 22:06

Janneke2 schreef:
Killed schreef:
Heel herkenbaar!

Ik ben vroeger steeds gepest oa omdat ik altijd al erg smal ben en niet erg veel heb vooraan en omdat ik lelijk ben.

....op het gevaar af dat....
Je weet vast wel, dat dat is wat de pesters beweren.
En dat het nooit waar geweest is - het is "enkel" de bedoeling dat jij dit zou gaan geloven.
Citaat:
Heel soms denk ik ach het valt wel mee, maar er hoeft niet veel te gebeuren of ik zit weer helemaal beneden.

:(:)

heel eerlijk, ik vind mezelf pas mooi als ik me opmaak, ik kan er op die moment wel van genieten maar als ik dan savond de make up er terug afhaal voel ik me steeds meer lelijker worden terug.
Ik zie wel de schoonheid in anderen die ik tegenkom, en datduwt mij weer dieper.

Ik ben al eens naar een psycholoog geweest maar blijf maar in struggle met mezelf.

Ik zie dat er nog zijn die geen vriendinnen hebben, herkenbaar. Het is nu een dikke 2jaar geleden dat mijn laatste relatie spaak liep. Ze zeggen weleens dat je geen ander kan liefhebben als je niet van jezelf houd, ik vrees dat dat mijn probleem is maar ik zie geen oplossing

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 22:12

Ja ik ook , ik ben oa dik en vind mijzelf ook lelijk . Ben ook onzeker als maar kan , ook een pestverleden en mijn puberteit was drama . Ben van ver gekomen en ben al een eindje gekomen , blijf r tegen aan lopen

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 22:14

Ja ik ook, heel erg. Maar ik probeer daar geen aandacht meer aan te schenken. Leef nu hoofdzakelijk voor m'n gezin! Ondanks m'n lage zelfbeeld toch aardig wat bereikt in m'n leven. Maar het leven met een enorm laag zelfbeeld blijft moeilijk!!! Niet alleen voor mijzelf maar ook voor mijn omgeving..

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 22:17

Ik heb er heel lang heel veel last van gehad. Zowel van een laag zelfbeeld als van extreem perfectionisme.

Het is venijnig. Zelfs als je weet dat het niet klopt blijft je gevoel negatief. Ik werd ook altijd chagrijnig van tips als 'zeg dat je van jezelf houdt in de spiegel', of opmerkingen dat het echt, écht onterecht was. Ja, dat zal wel maar het voelt anders.

Maanlicht schreef:
Ik heb ook een laag zelfbeeld. Volgens mij heeft vrijwel iedereen dat wel in meer of mindere mate. Zelfs je vriendin.

Eerlijk: ik heb wat moeite met dit soort opmerkingen. Het doet onbedoeld afbreuk aan het probleem en aan het gevoel van TS (en de anderen). Tuurlijk is iedereen wel eens onzeker, of voelen ze zich dik of lelijk of dom. Maar het is volkomen anders om dat 'wel eens' te hebben, zoals iedereen, of elke dag in die mate dat je nauwelijks de deur uit durft, sociale situaties vermijdt of letterlijk huilend op de bank zit omdat je je zo waardeloos voelt. Bij perfectionisme is dat niet anders: veel mensen zijn wel een beetje perfectionistisch, maar de meeste mensen zijn niet overstuur omdat ze 'maar' een 8,5 voor hun masterscriptie hebben of durven zich nauwelijks nog te vertonen nadat ze bij een muziekrepetitie twee valse noten hebben gespeeld. Het is gewoon niet hetzelfde. Althans, dat was het bij mij zeker niet en ik vermoed bij TS en veel anderen die hier reageren ook niet. :)

Maar goed. Terug naar TS.

Wat mij heeft geholpen is even door de ogen van een ander proberen te kijken. Wat zouden zij stom aan zichzelf vinden? Wat als ik net zo kritisch naar hen kijk als ik naar mezelf doe? Dan ontdek je dat veel mensen, die je op het eerste gezicht leuk en mooi vindt, ook wel dingen hebben om onzeker over te zijn. Dof haar. Een grote neus. Behoorlijk dik. Geen ritmegevoel. Nul talent voor sport. Het is een beetje gemeen. Maar het hielp mij wel om in te zien dat mijn 'lelijke/stomme' dingen eigenlijk niet veel anders zijn dan die van de meeste andere mensen. En dat die dingen nauwelijks opvallen. Dat meisje met het doffe haar had een vrolijke uitstraling, de vrouw met de grote neus had prachtige ogen. Dát viel me op, niet de minder mooie eigenschappen. Het werkt omdat mensen met een laag zelfbeeld de neiging hebben zichzelf negatief en anderen positief te beoordelen. Door dat proces bewust te verstoren trek je het meer in balans, en leer je dat er minder verschil tussen jou en de ander zit dan je nu denkt.

Dan het perfectionisme. Daar heb ik vreselijk mee geworsteld. Tot ik, van iemand hier op Bokt, ontzettend waardevol advies kreeg.

Je mág lief zijn voor jezelf. De enige die goed voor jou kan zorgen ben jij, en daarom moet je compassie hebben met jezelf. De enige die er namelijk last van heeft als jij veel druk op jezelf legt - dat ben jij. En het hoeft niet. Het is niet nodig om het jezelf zo moeilijk te maken, om bizar hoge eisen aan jezelf te stellen. Het levert je niets op en het is doodvermoeiend. Dat wil niet zeggen dat je nu als eis moet stellen 'geen eisen stellen.' Nee. Elke keuze is goed. Besluit je, uit onzekerheid, je rijles de volgende keer af te zeggen? Dat is prima. Besluit je toch te gaan? Dat is net zo prima. Het doel is namelijk: lief zijn voor jezelf. Elke keuze vanuit dát oogpunt gemaakt, is goed.

Voor mij heeft die gedachte echt mijn leven veranderd. Als we voorheen uitgenodigd werden voor een feestje ging het ongeveer zo: Oh, ik moet fietsen want anders ben ik lui. Maar dan heb ik de hele avond pijn dus ik moet comfortabele kleding aan. Maar wel een jurkje want dat hebben de anderen vast ook en anders val ik uit de toon. Ik moet goed eten vanavond, anders zit ik daar te snaaien en dat staat stom. Ze vinden me vast dik. Maximaal 2 biertjes anders moet ik te vaak plassen. Dat is ook stom.

Nu stap ik gerust in de auto, trek ik aan waar ik me prettig in voel en als ik honger heb neem ik gewoon wat extra chipjes. Het is niet meer zo belangrijk allemaal. Ik weet namelijk dat de rest helemaal niet zo met mij bezig is. (Serieus. Denk je dat er iémand in de gaten heeft of ik twee, drie of vier handjes chips eet? Nee hè, echt niet.) De enige die zich zo druk maakte om mij...was ikzelf.

Ik kan er nog wel last van hebben, hoor. Maar dat accepteer ik dan gewoon. Slechte dag, kan gebeuren. Morgen weer beter. Want ik heb alleen mezelf ermee als ik mezelf van alles verwijt en gefrustreerd raak.

En onthoud: gevoelens zijn maar gevoelens, gedachten zijn maar gedachten. Ze zijn niet de waarheid. Onthoud dat. Je voelt je misschien lelijk of talentloos, je denkt misschien dat je niks waard bent en dat niemand om je geeft - maar dat zit in jou. Anderen denken dat niet. Het zijn geen feiten. Echt niet. Beloofd.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 22:20

Ik heb er door pesten en een bepaalde thuissituatie ook heel lang last van gehad, het gaat nu goed... Maar in vlagen gaat het echt extreem slecht. Dan moet ik me echt door de dagen heen slepen. En ik woon op kamers, heb een lieve vriend, leuke studie, leuke vrienden etc. Maar soms boeit dat allemaal niks meer en is het gewoon standje "zwart" zoals ik het zelf noem. Gelukkig kan ik er zelf nog goed tegen vechten, of ik laat het gewoon gebeuren en wacht tot ik mij beter voel.

Nu vind ik het ook heel moeilijk dat mijn vriend er nog erger aan toe is dan ik, dit zorgt er voor dat ik hem daarin moet ondersteunen. Dat kost soms heel veel energie. Gelukkig is hij dat waard en merk ik hoeveel dat voor hem betekent. Maar het is wel heel confronterend omdat ik dat ook allemaal heb moeten meemaken, alleen noodgedwongen wat eerder.

Loretteeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 22:23

Ik kan er ook over meepraten al heb ik het geloof ik niet zo heel erg.

Vroeger ook heel lang en erg gepest, toen dat over was kwamen we er achter dat mijn zus verslaafd was, daardoor viel ik in thuis ook tijdelijk buiten de boot, mocht ik het min of meer zelf uitzoeken. In die tijd een relatie gekregen, en nu na 6 jaar blijkt dat ook niks te zijn dus die is ook over.

In de laatste jaren wel iets op kunnen krabbelen, maar nu weer opnieuw in het dal. Ik ben zelf slecht en niet nodig. Als ik dingen fout doe is dat echt een groot probleem voor mij. En als mensen mij niet aardig vinden moet ik oppassen. stel je voor dat ze negatief over je praten. Dalijk wordt je weer gepest. Negatieve dingen blijven ook natuurlijk veel makkelijker hangen dan positieve dingen.

Ben vooral door het pesten echt erg getekend. Geestelijk en lichamelijk. Door alle woorden en daden die gebeurd zijn echt een heel slecht gevoel over mezelf gekregen wat ik ook echt niet weg krijg. Het mooie is dat ik wéét dat het niet zo zal zijn. Maar ondertussen is dat gevoel veel sterker..

Ik ben daardoor ook een kei in dingen verbergen. Ben een enorme binnenvetter geworden en niemand krijgt iets te weten. Zelfs mijn ouders kunnen meestal niet aflezen hoe ik mij voel. Ik merk het overal ook, als ik probeer een tipje van de sluier op te lichten zien bv m'n ouders het wel, maar mensen die verderweg staan zien het niet. Zonde, want ik wil best erover praten ect. Maar mijn hints zijn te subtiel..

Wat je eraan moet doen weet ik ook niet. Maar ik denk dat dat gevoel nooit meer weg gaat.

Laibadji

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-16 22:26

Dani schreef:
Ik heb er heel lang heel veel last van gehad. Zowel van een laag zelfbeeld als van extreem perfectionisme.

Het is venijnig. Zelfs als je weet dat het niet klopt blijft je gevoel negatief. Ik werd ook altijd chagrijnig van tips als 'zeg dat je van jezelf houdt in de spiegel', of opmerkingen dat het echt, écht onterecht was. Ja, dat zal wel maar het voelt anders.

Maanlicht schreef:
Ik heb ook een laag zelfbeeld. Volgens mij heeft vrijwel iedereen dat wel in meer of mindere mate. Zelfs je vriendin.

Eerlijk: ik heb wat moeite met dit soort opmerkingen. Het doet onbedoeld afbreuk aan het probleem en aan het gevoel van TS (en de anderen). Tuurlijk is iedereen wel eens onzeker, of voelen ze zich dik of lelijk of dom. Maar het is volkomen anders om dat 'wel eens' te hebben, zoals iedereen, of elke dag in die mate dat je nauwelijks de deur uit durft, sociale situaties vermijdt of letterlijk huilend op de bank zit omdat je je zo waardeloos voelt. Bij perfectionisme is dat niet anders: veel mensen zijn wel een beetje perfectionistisch, maar de meeste mensen zijn niet overstuur omdat ze 'maar' een 8,5 voor hun masterscriptie hebben of durven zich nauwelijks nog te vertonen nadat ze bij een muziekrepetitie twee valse noten hebben gespeeld. Het is gewoon niet hetzelfde. Althans, dat was het bij mij zeker niet en ik vermoed bij TS en veel anderen die hier reageren ook niet. :)

Maar goed. Terug naar TS.

Wat mij heeft geholpen is even door de ogen van een ander proberen te kijken. Wat zouden zij stom aan zichzelf vinden? Wat als ik net zo kritisch naar hen kijk als ik naar mezelf doe? Dan ontdek je dat veel mensen, die je op het eerste gezicht leuk en mooi vindt, ook wel dingen hebben om onzeker over te zijn. Dof haar. Een grote neus. Behoorlijk dik. Geen ritmegevoel. Nul talent voor sport. Het is een beetje gemeen. Maar het hielp mij wel om in te zien dat mijn 'lelijke/stomme' dingen eigenlijk niet veel anders zijn dan die van de meeste andere mensen. En dat die dingen nauwelijks opvallen. Dat meisje met het doffe haar had een vrolijke uitstraling, de vrouw met de grote neus had prachtige ogen. Dát viel me op, niet de minder mooie eigenschappen. Het werkt omdat mensen met een laag zelfbeeld de neiging hebben zichzelf negatief en anderen positief te beoordelen. Door dat proces bewust te verstoren trek je het meer in balans, en leer je dat er minder verschil tussen jou en de ander zit dan je nu denkt.

Dan het perfectionisme. Daar heb ik vreselijk mee geworsteld. Tot ik, van iemand hier op Bokt, ontzettend waardevol advies kreeg.

Je mág lief zijn voor jezelf. De enige die goed voor jou kan zorgen ben jij, en daarom moet je compassie hebben met jezelf. De enige die er namelijk last van heeft als jij veel druk op jezelf legt - dat ben jij. En het hoeft niet. Het is niet nodig om het jezelf zo moeilijk te maken, om bizar hoge eisen aan jezelf te stellen. Het levert je niets op en het is doodvermoeiend. Dat wil niet zeggen dat je nu als eis moet stellen 'geen eisen stellen.' Nee. Elke keuze is goed. Besluit je, uit onzekerheid, je rijles de volgende keer af te zeggen? Dat is prima. Besluit je toch te gaan? Dat is net zo prima. Het doel is namelijk: lief zijn voor jezelf. Elke keuze vanuit dát oogpunt gemaakt, is goed.

Voor mij heeft die gedachte echt mijn leven veranderd. Als we voorheen uitgenodigd werden voor een feestje ging het ongeveer zo: Oh, ik moet fietsen want anders ben ik lui. Maar dan heb ik de hele avond pijn dus ik moet comfortabele kleding aan. Maar wel een jurkje want dat hebben de anderen vast ook en anders val ik uit de toon. Ik moet goed eten vanavond, anders zit ik daar te snaaien en dat staat stom. Ze vinden me vast dik. Maximaal 2 biertjes anders moet ik te vaak plassen. Dat is ook stom.

Nu stap ik gerust in de auto, trek ik aan waar ik me prettig in voel en als ik honger heb neem ik gewoon wat extra chipjes. Het is niet meer zo belangrijk allemaal. Ik weet namelijk dat de rest helemaal niet zo met mij bezig is. (Serieus. Denk je dat er iémand in de gaten heeft of ik twee, drie of vier handjes chips eet? Nee hè, echt niet.) De enige die zich zo druk maakte om mij...was ikzelf.

Ik kan er nog wel last van hebben, hoor. Maar dat accepteer ik dan gewoon. Slechte dag, kan gebeuren. Morgen weer beter. Want ik heb alleen mezelf ermee als ik mezelf van alles verwijt en gefrustreerd raak.

En onthoud: gevoelens zijn maar gevoelens, gedachten zijn maar gedachten. Ze zijn niet de waarheid. Onthoud dat. Je voelt je misschien lelijk of talentloos, je denkt misschien dat je niks waard bent en dat niemand om je geeft - maar dat zit in jou. Anderen denken dat niet. Het zijn geen feiten. Echt niet. Beloofd.

Dank je wel heel mooi geschreven. Ik denk dat ik het af en toe nog eens zal herlezen. Bedankt! X

Laibadji

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-16 22:31

Loretteeee schreef:
Ik kan er ook over meepraten al heb ik het geloof ik niet zo heel erg.

Vroeger ook heel lang en erg gepest, toen dat over was kwamen we er achter dat mijn zus verslaafd was, daardoor viel ik in thuis ook tijdelijk buiten de boot, mocht ik het min of meer zelf uitzoeken. In die tijd een relatie gekregen, en nu na 6 jaar blijkt dat ook niks te zijn dus die is ook over.

In de laatste jaren wel iets op kunnen krabbelen, maar nu weer opnieuw in het dal. Ik ben zelf slecht en niet nodig. Als ik dingen fout doe is dat echt een groot probleem voor mij. En als mensen mij niet aardig vinden moet ik oppassen. stel je voor dat ze negatief over je praten. Dalijk wordt je weer gepest. Negatieve dingen blijven ook natuurlijk veel makkelijker hangen dan positieve dingen.

Ben vooral door het pesten echt erg getekend. Geestelijk en lichamelijk. Door alle woorden en daden die gebeurd zijn echt een heel slecht gevoel over mezelf gekregen wat ik ook echt niet weg krijg. Het mooie is dat ik wéét dat het niet zo zal zijn. Maar ondertussen is dat gevoel veel sterker..

Ik ben daardoor ook een kei in dingen verbergen. Ben een enorme binnenvetter geworden en niemand krijgt iets te weten. Zelfs mijn ouders kunnen meestal niet aflezen hoe ik mij voel. Ik merk het overal ook, als ik probeer een tipje van de sluier op te lichten zien bv m'n ouders het wel, maar mensen die verderweg staan zien het niet. Zonde, want ik wil best erover praten ect. Maar mijn hints zijn te subtiel..

Wat je eraan moet doen weet ik ook niet. Maar ik denk dat dat gevoel nooit meer weg gaat.

Ja dat ken ik ook. Ik probeer ook hints te geven maar deze zijn ook te subtiel. Ik heb nu wel geleerd om deze te uiten. Bij de vriendin waar ik overspreek in mijn OP kan ik dat ook. Ik vertel niet alles maar wel dat haar aanwezigheid mij enorm onzeker maakt. Meid werkt met mensen met psychische problematiek en geeft hippotherapie dus bij haar vind ik wel rust en ze pakt mij dan ook liefdevol aan maar dan sluipen de gedachten in mijn hoofd dat ze het doet uit medelijden en dat het niet zal blijven duren want dat ze teveel moet investeren in mij...