Wat kind geven ipv brood

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 16:25

Ik zou gewoon blijven aanbieden en je verder er niet druk ommaken. Hij is nog maar tien maanden, melk (borstvoeding of flesvoeding) is nog het belangerijkste het andere nog niet. Als je nu al met alternatieve dingen gaat beginnen vrees ik dat hij dat later tegen je gaat gebuiken als hij richting de twee jaar gaat. Kinderen moeten gewoon leren eten, en hij proeft teminste, soms is paar keer genoeg en soms duurt het nog langer.

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 16:26

Jannepauli schreef:
Is het wel verstandig om zo'n kleine al met zoveel zoet vol te stoppen? Dat gaat een obees kind worden als je niet oppast. En een paleo-dieet? Hoe verzin je het! Het lijkt me beter dat je met je vragen bij een consultatiebureau terecht komt en daar navraag doet op welke wijze je je kind gezond de groei in krijgt en gezonde dingen laat eten!.

'Zoveel zoet' ?
Doet ze dat dan?
En gewoon brood (waar ook suiker in zit, laat staan wat je er op smeert) is ook niet zo ontzettend gezond als je denkt.

Er staan ook zat gezonde tips tussen (fruit,zuivel,groentesnacks).

Dus als het alleen maar gaat om het feit dat hij geen brood lust zou ik me niet meteen zorgen maken.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 16:26

Heeft je kleintje wel honger op t moment dat t tijd is voor de lunch?

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 16:30

10 mnd?geen probleem van maken. Gewoon aan blijven bieden, soms iets anders aanbieden. Als hij wel fruit, en warm goed eet, krijgt hij voldoende binnen.

Ik heb 5 kinderen, en allemaal waren het geen brood eters. de rest eten ze wel. gewoon steeds aanbieden, al eten ze het niet, niks van zeggen. ook niet als ze het wel eten (anders wordt het op een gegeven moment een macht spelletje) Af en toe eens benoemen mmmm lekker he? Mijn jongste is nu 22 mnd, en eet eindelijk 1 sneetje brood. maar op sommige dagen ook weer niet.

Tuurlijk kun je kijken voor alternatieven als jou dat een goed gevoel geeft.

Hier was dat af en toe:
- banaan ei pannenkoek
- Brinta pap
- volle yoghurt met fruit
- brood met een banaantje geprakt (gepureerd brood met banaan en scheutje melk)
- een meergranen pannenkoek (soms met rozijnen er door)

Gewoon uitproberen, Succes, en weet dat je kindje echt wel genoeg binnen krijgt.

prii_boy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-16 16:35

Cayenne schreef:
Jannepauli schreef:
Is het wel verstandig om zo'n kleine al met zoveel zoet vol te stoppen? Dat gaat een obees kind worden als je niet oppast. En een paleo-dieet? Hoe verzin je het! Het lijkt me beter dat je met je vragen bij een consultatiebureau terecht komt en daar navraag doet op welke wijze je je kind gezond de groei in krijgt en gezonde dingen laat eten!.

Helemaal mee eens! Ga aub niet zelf aan dokteren maar schakel iemand in die hier ervaring mee heeft.

Dat is inderdaad ook de reden dat ik op zoek ben naar gezonde en goede broodvervangers. Hij zit kwa groei mooi op het gemiddelde en is zeer zeker geen dik kind, maar het is behoorlijk frustrerend voor zowel hem als mij om iedere keer weer ruim een uur aan tafel te zitten om er vervolgens 2 hapjes in te krijgen die hij ook daadwerkelijk door slikt.

Hij krijgt verder sochtends een flesje melk, en voor hij op bed gaat wat fruit.
Dan komt dus de middag dat ik er toch graag een broodje oid in wil hebben, en tegen een uur of 3 a 4 weer wat fruit. Meer krijg ik er ook gewoon niet in, avondeten doet hij wel altijd heel erg goed, maar dat vind hij ook echt lekker.

Hij krijgt dus op een dag slechts 1 flesje met, ik maak 210 en soms drinkt hij het op maar andere dagen drinkt hij slechts 50 a 100 ml. Meer melk wilt hij niet, hij spuugt de speen uit en laat dan ook erg duidelijk merken dat hij dat niet hebben wilt.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 16:37

Fleurrr_ schreef:
Kijk eens naar Paleo eten, (ook wel info te vinden speciaal voor kinderen en ook op Facebook)
is super gezond en is ook glutenvrij dus goede brood vervangers!

Voor een baby?? Dat is heel slecht voor baby's, pas weer een artikel over gelezen.

Ik zou gewoon doorgaan met brood aanbieden. De meeste dingen die hier beschreven staan zijn echt niet geschikt voor baby's.
En anders CB vragen voor advies

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 16:39

Mijn vader kreeg vroeger een boterham met pindakaas, waar warme melk overheen ging. Dat werd een soppige lauwe bende maar vond hij heerlijk. Wij vonden het als kinderen maar niks :') maar, misschien het proberen waard?

Frankaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 16:40

Brood roosteren? Ik vind brood meestal ook niet lekker, maar geroosterd brood is véél beter. Ben zelf ook een erg lastige eter, vroeger was het niet zo erg tot een jaar of 5.

emil01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 16:42

Zelf bananenbrood maken of kokosbrood? En dan bijvoorbeeld met amandelmeel? Misschien heeft hij wel last van brood/gluten en geeft dit op deze manier aan?

daffieduck83

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 16:43

heeft hij geen last van brood (granen, tarwe?) of van de structuur. Brood kan best samenklonteren en een bal vormen, durft hij dat dan wel door te slikken? Wat gebeurt er als je 's middags geen brood aanbied maar warme gekookte groente oid. Eet hij dan wel goed?

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 16:43

Mijn peuter is bijna twee jaar, en wil werkelijk waar op het moment bijna niks eten. Brood, eet hij het vleeswaren van af en misschien twee stukjes kaal brood en wil dan echt niet meer. Tussen de middag idem dito. En savonds eet hij het vlees op en wat aardappeltjes/pasta/rijst en weigerd keihard de groente. Fruit gaat er ene keer er wel in andere keer niet. In het begin maakte ik me er ook druk om, toen het begon, maar toen ging er nog minder in. Nu heb ik zoiets van nou jammer dan niet, volgende keer beter. En gaat nu stukken beter. En hij groeit nog steeds goed, zit mooi op de lijntjes.

Echt ik zou me er niet druk om maken, zolang hij niet echt begint af te vallen. Zit het wel goed. Ik zou ook advies inwinnen bij het cb, als je toch niet helemaal gerust bent.

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 16:44

Leonoor schreef:
Yoghurt met beschuit en roosvicee zou je ook eens kunnen proberen!

Zonder de roosvicee, eens. Roosvicee is een suikerbom.

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 16:45

Misschien heeft hij gewoon geen honger. Hij ziet er vanaf de foto tenminste ook niet uit alsof hij wat te kort komt, wil ie niks.. Nou dan niet.
Van kinderen volstoppen omdat jij/wij dat wil/willen krijg je straks op latere leeftijd dat het "vol' gevoel niet meer herkend wordt met als resultaat dikkertjes. Bord leeg eten is naar mijn idee onzin, vol = vol en als dat na 2 happen is, so be it.

miepmiep1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 16:46

En als je hem nou s´morgens een broodje geeft?

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 16:47

Misschien een lekkere smoothie met yoghurt maken? Kan je zelf opdrinken als hij het niet lust haha.

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 16:55

Heb je toevallig al eens geprobeerd het brood te weken in wat water of opvolgmelk? Mn jongste wilde ook tijden geen brood, hij kreeg dat gewoon niet goed weg. Als het een beetje geweekt was ging het wel goed, en zo leerde hij toch de smaak en structuur kennen. Nu eet hij brood als de beste!

Ik zou zelf wel regelmatig brood aan blijven bieden. Soms een (gezond) alternatief kan natuurlijk best, maar hij heeft het nog niet echt nodig. Sterker nog, als hij ook zn flessen niet drinkt, vermoed ik dat hij gewoon niet zo'n trek heeft. Helemaal geen punt als hij gewoon goed groeit.

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 16:57

Food before one is just for fun!!

Laat het los. Hij heeft het niet nodig. Als hij het nodig heft gaat hij vanzelf eten. Gewoon gezellig aan tafel zitten voor je plezier, eten is bijzaak.

smileydees

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 16:59

liga met smeerkaas mjam mjam mjam. Maar zonder gekheid, er bestaat een boek over ontbijten waarbij je dus gezonde muffins maakt met havermout en beetje frambozen. Nederlandse schrijfster.
Dit als voorbeeld. En verder niet te druk maken. Ik heb voor mijn zoon alles (avondeten dan) moeten pureren tot hij 5 jaar was. Toen hij 8 was bleek dat hij grote amandelen had en daardoor niet alles wegkreeg. Inmiddels, 20 jaar verder, eten we de rode kool wel nog steeds zo want He mam dat is wel het lekkerst.

Liselot

Re: Wat kind geven ipv brood

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 17:08

Bij een baby van 10 maanden zou ik het CB bellen voor advies. Die mensen zijn er niet voor niets.
Hier bij het CB raden ze cracottes aan en dan het liefst het huismerk van de plus. Daar zit geen zout of suiker in

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 17:16

totaal geen verstand van kinderen, maar maak zelf vaak pannekoekjes van havermout, ei en kwark. Als hij dit zou mogen is dit misschien een idee.
Zo gezond vind ik brood ook niet, dus daar zou ik me niet zo druk om maken.

prii_boy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-16 17:19

smileydees schreef:
liga met smeerkaas mjam mjam mjam. Maar zonder gekheid, er bestaat een boek over ontbijten waarbij je dus gezonde muffins maakt met havermout en beetje frambozen. Nederlandse schrijfster.
Dit als voorbeeld. En verder niet te druk maken. Ik heb voor mijn zoon alles (avondeten dan) moeten pureren tot hij 5 jaar was. Toen hij 8 was bleek dat hij grote amandelen had en daardoor niet alles wegkreeg. Inmiddels, 20 jaar verder, eten we de rode kool wel nog steeds zo want He mam dat is wel het lekkerst.

Ik moet heel eerlijk bekennen dat ik rode kool ook nog altijd prak, met een beste scheut peper erdoor :')

Voor de rest iedereen bedankt voor de adviezen! Ik zal het één en het ander eens gaan uitproberen.

Het eten is ook geen "moeten" we maken aan de tafel altijd veel lol, zo heeft hij altijd z'n eigen lepel waarmee hij er flink op los trommelt.

De laatste tijd laat ik hem ook zelf eten met het brood, ik leg een stukje voor hem neer en dat bestudeerd hij dan ook aandachtig voordat hij het in z'n mond stopt. Tot daar gaat het goed, want wanneer hij het in z'n mond heeft slikt hij het niet meer door, daardoor heb ik het idee dat hij het gewoon echt niet lekker vind.

Ik zal eens gaan experimenteren met yoghurt en fruit, en zoals anders al hebben voorgesteld "broodpap". Ik heb iniedergeval eerst weer wat ideeën.

Ik heb nog geen contact opgenomen met het CB omdat hij het verder gewoon heel erg goed doet, hij eet alleen geen brood haha.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 17:23

Als ie gewoon groeit en niet afvalt is er ook niet echt een probleem. In principe is melk gewoon de hoofdvoeding :j en als ie wel prima fruit eet komt dat brood vast later wel. Brood mengen met de melk is een prima optie om hem te leren brood eten :)

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 17:35

een liga, banaan en sinaasappel. lekker door elkaar prutsen was hier een topper, of verse aardbeitjes erdoorheen. maak er geen stress van hoor :Y)

prii_boy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-16 17:40

sassefras schreef:
een liga, banaan en sinaasappel. lekker door elkaar prutsen was hier een topper, of verse aardbeitjes erdoorheen. maak er geen stress van hoor :Y)

Haha het is nu geen stress en dat moet het ook niet worden, daarom is het tijd voor gezonde alternatieven :D
Ik heb vandaag even yoghurt en meloen opgehaald, banaan peren appels etc heb ik altijd wel in huis dus ik zal morgen eens gaan kijken wat meneer lekkers wel wilt!

Beau_Myrthe

Re: Wat kind geven ipv brood

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 17:44

Ik was vroeger dol op beschuitenpannekoek. Recept staat wel op internet, later overgegaan op die met banaan. Als kind koos ik vroeger toch voor de beschuiten versie <3