Bloed prikken hellllp!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

roosje2003

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-16 22:24

Iejoorr schreef:
Lees anders ook even mijn topic door, is wel niet van bloedprikken, maar wel injecties :)
[MWS] Help! Ik ben bang voor injecties...

Bedankt! Gelukkig kan ik nu zonder te spugen een injectie krijgen *\o/* maar toch bedankt <3

roosje2003

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-16 22:27

Yacintha schreef:
Niet kijken, niet laten aftellen en desnoods een liedje zingen en focussen op de tekst haha. Ik ben ook als de doods voor naalden, maar moest toen laten inenten tegen Hepatitis B.. 3 vaccinaties en bloedprikken, elke keer stond ik misselijk en met tranen in de rij. Viel al met al heel erg mee!

Er is inderdaad ook een zalfje te verkrijgen die je zelf op je arm kunt smeren en wat het dan verdoofd.

Gelukkig dat t meeviell!

Mando

Re: Bloed prikken hellllp!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 22:28

Ga je een liedje zitten zingen
Als dat je helpt zullen ze echt niet gek kijken hoor

Ik lig ook altijd in de tandarts stoel te neuriën omdat ik anders vergeet te ademen

roosje2003

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-16 22:28

StonedRomy schreef:
Bij de drogist kun je een zalf vragen op doctors recept. Is een verdovende crème die je er een uur van te voren opsmeert. Je voelt wat druk, maar geen pijn.

Bij mij zat het probleem erin dat ik controle wilde houden. Dus ik telde af van 10 tot 1 en ik blijf altijd kijken, dus ook hoe de naald erin gaat.

Ondertussen heb ik zo helemaal geen angst meer. Ook vaak laten prikken werkt. Gewoon vragen of ze ipv in een keer prikken iedere week een keer prikken. Het probleem bij de meeste mensen is dat als de prik meevalt en ze van de angst af zijn ze vervolgens een jaar niet meer geprikt worden en de angst dus opnieuw begint.

Uitleg vragen zonder dat er geprikt wordt werkte bij mij ook heel goed. Een chirurg heeft mij toen geleerd hoe ik bloed kan prikken en andere spuiten kan zetten. Trombose spuiten etc zet ik nog steeds het liefste zelf, maar nu ik weet hoe er geprikt moet worden ben ik veel minder bang.

Overigens was ik ook bang door een combinatie van hele ruwe prikkers en een spuit in mijn schedel.

Bedankt <3 ik herken je zo erg hierin!

roosje2003

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-16 22:29

ElinaSK schreef:
Ik ben ook echt als de dood voor bloedprikken met name voor naalden.. Brrr.. Wat bij mij altijd helpt is er niet naar kijken, ogen dicht en op je ademhaling focussen(als ik het opschrijf klinkt het best raar :')). Laatste keer dat ik moest voelde ik het prikken niet eens meer.

Goed idee :D

roosje2003

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-16 22:30

Mando schreef:
Ga je een liedje zitten zingen
Als dat je helpt zullen ze echt niet gek kijken hoor

Ik lig ook altijd in de tandarts stoel te neuriën omdat ik anders vergeet te ademen

Bedankt voor het idee *\o/*

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 22:30

Pfoeh, vroeger had ik ook die angst, totdat er een infuusnaald in mijn hand moest. Mocht toen heel aardig in de hand van de verpleegster knijpen, al was dat achteraf niet nodig. Viel reuze mee gelukkig. Sindsdien vind ik bloedprikken zeker geen ramp (oke, he, vooruit, dit jaar 4 mogen prikken, begin er haast plezier in te hebben :') ).
Niet kijken, prikje is zooooo gedaan. Ken je dat gevoel dat je heel kort even 2 nagels in je huid knijpt? Nou, zo'n gevoel is het :j

roosje2003

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-16 22:33

Nayomie schreef:
Pfoeh, vroeger had ik ook die angst, totdat er een infuusnaald in mijn hand moest. Mocht toen heel aardig in de hand van de verpleegster knijpen, al was dat achteraf niet nodig. Viel reuze mee gelukkig. Sindsdien vind ik bloedprikken zeker geen ramp (oke, he, vooruit, dit jaar 4 mogen prikken, begin er haast plezier in te hebben :') ).
Niet kijken, prikje is zooooo gedaan. Ken je dat gevoel dat je heel kort even 2 nagels in je huid knijpt? Nou, zo'n gevoel is het :j

Ja het valt altijd mee alleen daar voor de spanning -O-

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 22:35

Beloof jezelf iets leuks of lekkers achteraf :):)

roosje2003

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-16 22:37

Shirley schreef:

Thx Goed idee! Haha dat word een buiten ritje *\o/*

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 22:37

Kun je daar lekker aan denken!

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 22:39

Shirley schreef:

Altijd goed *\o/*

roosje2003 schreef:
Nayomie schreef:

Je zou iets kalmerend kunnen slikken, maar of ik moet eerlijk bekennen dat ik niet weet of dat slim is voor je bloeduitslag.

roosje2003

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-16 22:41

[/quote]
Altijd goed *\o/*

roosje2003 schreef:
Nayomie schreef:

Je zou iets kalmerend kunnen slikken, maar of ik moet eerlijk bekennen dat ik niet weet of dat slim is voor je bloeduitslag.[/quote]
Ja daarom kun je den knik beter voor een crème gaan? Anders heeft t geen zin denk ik :n

roosje2003

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-16 22:42

Shirley schreef:
Kun je daar lekker aan denken!

Zeker een goed idee!

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 22:52

Zalfje / creme is verdovend, niet kalmerend :)

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 01:06

Vooral niet denken dat je het niet kan TS! Mijn zus viel ook letterlijk flauw tijdens bloedprikken en er kwam geen druppel bloed meer uit, maar met een dunnere naald en meer rust hebben ze ook bij haar al het bloed kunnen verzamelen wat nodig was. Het leek op mission impossible, maar het was toch wel degelijk "possible" :D
Ik gok dat met mensen blijven praten helpt, of liedjes zingen. Zo kom ik altijd van spanningen af, in wat voor situatie dan ook.

Verder kan ik je ook niet meer helpen, aangezien ik het altijd wel leuk vind om te zien hoe de naald erin gaat en hoe het bloed eruit komt :') ondertussen babbel ik vrolijk met het persoon die het doet en is het zo gepiept.

mcjv

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 01:21

Ik lees mee.
De laatste keer dat ik heb bloedgeprikt kan ik me niet eens meer herinneren. Bij onze HAP zit Star (waar ze bloedprikken) een verdieping er boven, en wanneer de huisarts zegt dat ik voor controle moet bloedprikken ren ik in paniek naar de uitgang. Ik ben nog steeds heel erg bang, aangezien ik heel slecht tegen bloed kan en ook heel erg bang ben voor naalden. Als ik eraan denk dat er een naald in mijn ader word geprikt word ik al helemaal misselijk.

Toen ik 2 jaar geleden van mijn paard ben gevallen moest ik ook mee in de ambulance, er was echt geen andere optie. Ze hebben er een uur over gedaan om een infuus in te brengen bovenop mijn hand, ik heb er zelfs een paardenknuffel voor gekregen. :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 01:22

Snap het nooit :+ , klein prikje en klaar. Maar heb vast makkelijk praten :+ , ben ook bloeddonor en die naald is vele malen dikker dan die kleine van de HA prikploeg . Komt wel goed

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 01:39

Mando schreef:
Ach kom op.. je bent n grote meid zo'n prikje voel je amper.
Die voel je alleen als je je ervoor heeeeeeeel druk loop te maken en jezelf gek loopt te maken.

Gewoon aan iets leuks denken dan is het in een seconde voorbij

Rebecca schreef:
Snap het nooit :+ , klein prikje en klaar. Maar heb vast makkelijk praten :+ , ben ook bloeddonor en die naald is vele malen dikker dan die kleine van de HA prikploeg . Komt wel goed

Ach, er zijn mensen die helemaal op tilt slaan bij het zien van een spin of een muisje :+ .

Zelf ben ik ook altijd doodsbang geweest, heb 1 ader die heel goed zichtbaar is maar ze nooit te pakken kunnen krijgen en die hebben ze, toen ik kind, een keer woest achtervolgt in mijn arm :x . Zodra ik wist dat ik geprikt moest worden kon ik al niet meer slapen. Gelukkig hebben de meeste mensen die dat doen daar tegenwoordig echt wel begrip voor en langzaam maar zeker gaat het beter. Heb een keer een kort, maar heel gezellig gesprekje gehad over onze plannen met onze paarden later die dag met het mooie weer en voor ik halverwege mijn plannen was, was ze al klaar en ik heb niks gevoeld :D . Bij die vrouw die, op zeer geanimeerde manier, ging vertellen hoe ze altijd op tilt slaat voor een muis was het ook echt zo gepiept _O- . Maar ik zeg er tegenwoordig ook altijd meteen bij in welke arm ze moeten prikken, om een nieuwe achtervolging te voorkomen :D

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 03:46

Mando schreef:
Die voel je alleen als je je ervoor heeeeeeeel druk loop te maken en jezelf gek loopt te maken.

Ik vermoed dat jij die angst nooit hebt gehad, maar heel wat mensen hebben extreme prikangst.
Dan is jou bericht echt een dooddoener!

Wat bij mij heeft geholpen, zowel bij arts als tandarts is Elma.
Dit verdooft de plek waar geprikt word.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 05:47

Ik ben en was echt extreem bang.
Als jong kind ben ik meerdere keren met 6 man platgespoten en daar heb ik een ontzettend groot trauma aan overgehouden.
Ook nog therapie voor gehad, maar ik heb er mooi ptss aan over gehouden.
Het is gewoon blinde paniek en het gaat gewoon niet lukken.
Op een gegeven moment wilde ik een therapie proberen, en dat zit in insulinespuitjes met een heel dun en kort naaldje.
Met iets rustgevends, voor mij medicinale wietolie, ben ik eerst begonnen met mijn buik met een insulinespuit.
Daarna op die manier elke stap met rustgevende middelen zelf gedaan.
Toen dat goed ging ben ik dus met verdoving gaan oefenen met prikken in een ader met een hele dunne naald.
Inmiddels prik ik zelf voor lyme magnesium in een ader, en voor bloedprikken heb ik speciale bloedpriknaalden met een slangetje meegekregen van een prikpost.
Ik prik dus altijd zelf, ook met bloedprikken.
Mijn hart slaat echt op hol bij het idee dat een ander het doet.

Mezelf vertrouw ik, als ik zeg stop is het echt stop.
Daarbij was er geen dwang, het was echt voor mij niets moet alles mag.
Lukte het niet ook goed, en dan pas een stapje verder als ik mezelf echt dapper voelde en dacht dat ik het zou kunnen.
Ik heb nu gewoon de volledige controle zelf en dat geeft heel veel rust.

Misschien is zoiets iets voor jou?
Voorleggen aan je huisarts en vragen of ze je insulinespuitjes met wat steriele zoutoplossing willen geven.
En dan thuis op de dooie gemak kijken of je het durft om het te prikken, zonodig met wat rustgevends.
Dat kan in je buikvet bijvoorbeeld, en je hebt echt mini mini naaldjes en mega dun en ook wat dikkere en langere versies hierin.
Dan kun je op je eigen tempo wennen.
Ik was trouwens niet bang voor het zien van naalden, zolang ze mij maar lieten.
Mogelijk is dat genoeg voor je om de ergste stress weg te nemen.

Ik was echt panisch, volledig panisch.
Bloedprikken of tandarts gaat al jaren met een roesje, gasnarcose i.v.m. het prikken wat gewoon echt niet gaat.
Mocht ik ooit opgenomen worden vraag ik nu of ik zelf het infuus mag prikken. :)

Fish_n_Chips

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 06:34

roosje2003 schreef:
Fish_n_Chips schreef:
Vraag aan de huisarts of je een tubetje crème (Emla) kan krijgen dat je van te voren op kunt smeren.

Helpt dat? War is de werking? <3

Emla is een mix van lidocaïne en prilocaïne. Lidocaïne en prilocaïne zijn allebei verdovende middeltjes. Als je dat een uurtje van te voren opsmeert voel je er veel minder, of niks, van.

Lottexxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 06:52

Herkenbaar,aangeven is altijd wel slim en vragen of je mag liggen. Bij mij is het probleem vaak dat ik vergeet te ademen,dus nu doe ik mijn hand bij mijn mond zodat ik mezelf voel ademhalen. Verder is het denk ik belangrijk te bedenken waarvoor je bang bent, wat is er het ergste wat kan gebeuren en is dat echt zo'n ramp. Succes!

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 07:21

roosje2003 schreef:
_Dominique schreef:
Zorgen dat je voldoende hebt gegeten en gedronken.

Dan gooi ik t er weer uit x :j

Nee juist niet. Met een lege maag ben je eerder misselijk en licht in het hoofd.

Maar het moet inderdaad wel kunnen. Als de dokter gezegd heeft dat je nuchter moet prikken is het geen optie.

Vraag of je er bij mag liggen omdat je anders flauw valt en niet er naar kijken.
Probeer zoveel mogelijk op je ademhaling te letten en diep en langzaam door te ademen.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 07:46

annebe schreef:
Mando schreef:

Ik vermoed dat jij die angst nooit hebt gehad, maar heel wat mensen hebben extreme prikangst.
Dan is jou bericht echt een dooddoener!

Wat bij mij heeft geholpen, zowel bij arts als tandarts is Elma.
Dit verdooft de plek waar geprikt word.

Dit inderdaad :+ Ik zit momenteel in therapie voor een variant op deze angst (naalden zijn er een onderdeel van). Ik zit echt niet voor mijn lol in therapie en ik ben toch ook echt al een grote meid :+

TS: Waar ben je precies bang voor?