misbruik of??

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Liselot

Re: misbruik of??

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 09:19

Jeetje wat ontzettend heftig. Ik heb geen wijze woorden, maar wil je in ieder geval heel veel sterkte en kracht toewensen.

Icecrystal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 09:24

Wat ontzettend heftig. Ik hoop dat de waarheid snel boven tafel komt. :(:)

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 09:25

Jeetje, dat is niet niks... Ik heb er verder ook geen ervaring mee of wijze woorden hoe je het moet oplossen.

Maar ik vraag me af, zou je het ouder stel niet gewoon kunnen confronteren?

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 09:26

ik wens je veel moed en sterkte ts. Ik hoop dat er snel duidelijkheid is, want moet het ondraaglijk zijn om nu alles te kunnen verwerken zonder zekerheden

maava

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 09:35

Dit is heel heftig voor jullie beide, ik heb zelf helaas ervaring met aanrandingen dus ik zal je later vandaag een PB doen, nu helaas geen tijd voor.

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 09:44

Wat een narigheid, bah!

Ik kan je niet concreet helpen, maar ik kan je wel wat boeken aanraden.

Voor je dochter: http://www.leesplein.nl/KB_plein.php?hm ... d=1&id=120
Het is eigenlijk een lijst voor 9+, maar ik weet natuurlijk niet hoe oud ze precies is en hoe goed ze kan lezen. Je zou ook kunnen voorlezen.

Een goed boekje, en niet duur is Blijf van mijn ondergoed af van Ingrid Westerduin: https://www.bol.com/nl/p/blijf-van-mijn ... 001187514/
Verder heeft Martine Delfos een aantal boekjes geschreven voor basisschoolkinderen die met misbruik te maken krijgen, o.a.
Dat nare gevoel: https://www.bol.com/nl/p/dat-nare-gevoe ... 010380921/
Blijf van me af! meisjes: https://www.bol.com/nl/p/blijf-van-me-a ... 005592740/
Het is niet leuk!: https://www.bol.com/nl/p/het-is-niet-le ... 011737240/

Ik wens jullie heel veel sterkte.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 10:14

ilayda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 10:23

Wat verschrikkelijk dat jullie dit moeten mee maken, dit is echt de grootste angst die je kan hebben denk ik.
En je voelt je ook zo machteloos omdat ze niks zegt en je dus eigenlijk niks kan doen.
Hoe je dit het beste kan doen weet ik eigenlijk ook niet, ik hoop heel erg voor haar en voor jou dat ze binnenkort Zal gaan praten. Het is natuurlijk ook niet gek dat haar gedrag is veranderd als ze met zo een groot geheim rond loopt.

Ygritte

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 10:43

Superveel sterkte TS.. :(:) Ik denk dat een hulpverlener inschakelen nu het beste is..

Let inderdaad op dat een misbruiker een kind zo kan manipuleren dat het kind denkt dat het "stout" is geweest en het misbruik zelf wilde. Soms liegen kinderen zelfs om een misbruiker te beschermen, als ze erg gehecht aan die persoon zijn en ze geloven dat deze persoon dan door hen in de problemen komt. Als je dochter denkt dat ze zelf "stout" is zou je op neutrale toon kunnen zeggen dat je dochter alles aan mama kan vertellen, en dat mama heel goed is in geheimpjes niet aan verkeerde mensen vertellen, en dat mama kan helpen. Dan is idd vertrouwen en een goede relatie belangrijk. Als je dan zekerheid hebt kun je met de zekerheid wat er gebeurd is therapie en begeleiding starten.. Nogmaals veel sterkte!

[Wat natuurlijk ook nog zo kan zijn is dat het geen misbruik is: toen ik zo oud was reed ik veel paard en speelde ik ook ruw (rennen, vallen, klimmen) wat leidde tot schaafwondjes en blauwe plekken "daar". Ook ik was moeilijk op deze leeftijd, maar dat kwam door andere dingen (problemen op school, met andere kindjes) .. Kortom: kijken naar andere "oorzaken" kan verstandig zijn]

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 11:38

Ygritte, dat zal gaan om plekjes aan de buitenkant. Bij het dochtertje van TS gaat het over een schaafwondje inwendig.

Ygritte

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 11:51

loez schreef:
Ygritte, dat zal gaan om plekjes aan de buitenkant. Bij het dochtertje van TS gaat het over een schaafwondje inwendig.

Dat is natuurlijk zo. Maar deze wondjes waren soms ook deels aan de "binnenkant" door schurende en hakende onderbroekjes/broeken in combinatie met "wilde" activiteiten. In elk geval zal het sowieso tot op de bodem uitgezocht moeten worden. :j Ik gaf het alleen aan omdat, in mijn ervaring, er dus meerdere oorzaken kunnen zijn voor afwijkend gedrag in combinatie met verwondingen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 12:01

Ik zou echt even met het centrum seksueel geweld bellen als ik jou was. Desnoods anoniem. Ze weten daar ontzettend veel van signalen van misbruik, welk letsel wijst op misbruik, kunnen je vertellen hoe een eventueel onderzoek in z'n werk gaat, helpen met beslissen of je actie gaat ondernemen en wat vervolgstappen kunnen zijn etc. Ze kunnen medische, psychische en forensische hulp geven als je daar behoefte aan hebt. Maar ze kunnen je in ieder geval informeren en ik denk dat dat jou en je dochter heel erg kan helpen met beslissen hoe nu verder....

Neem nou dat inwendige letsel: een forensisch expert kan je daar veel over vertellen. Die weet daar ook veel meer over dan een gemiddelde huisarts. (Of de gemiddeld bokker. ;) ) Mensen die bij het centrum seksueel geweld werken zijn daar in opgeleid.

djodjodjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 12:05

Wat heftig.. Ik kan je denk ik niet heel veel advies geven. Ben binnen mijn familie wel bekend met misbruik op hele jonge leeftijd, maar dit is een generatie voor mij geweest en heb ik dus pas later wat van meegekregen. Persoon in kwestie is er ook jááren later pas mee naar buiten gekomen, puur uit schaamte en angst.

In ieder geval heel goed dat je alles opvangt en uit gaat zoeken. Ik denk ook dat professionele hulp hierbij echt geen kwaad zou kunnen. Heel veel sterkte! Je mag altijd PB'en.

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 12:14

Ik wil je heel veel sterkte wensen en ik hoop dat je snel duidelijkheid hebt. Voor zowel jou, als je dochter.

JolisaJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 12:23

Wat ontzettend heftig zeg! Ik kan je helaas nergens mee helpen, maar ik hoop dat je snel de waarheid kan achterhalen. Heel veel sterkte gewenst

Hoenuverder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-16 12:41

Ik reageer later uitgebreid, in ieder geval heel erg bedankt voor het meedenken, de steun maar ook voor het belichten van een andere mogelijkheid.

Confrontatie aangaan vind ik lastig, wat ga ik ermee bereiken?

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 12:46

Hele brutale vraag.. Maar stuur je je kind nog steeds daarheen?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 13:17

Even een virtuele knuffel!

Je doet het prima. Ook al kan/wil/ durft ze momenteel niets te zeggen, je laat merken dat je aan haar kant staat. Dat is de hoofdzaak.
Via de huisarts zijn er allerlei soorten hulp mogelijk, voor haar en voor jou.

Ik wil nog even met instemming en nadruk een eerdere opmerking citeren : het interviewen van jonge kinderen mbt vermoedens is vakwerk. Dit wordt gedaan door een speciaal getrainde psychologe, in een huiselijk ogende studio met opname apparatuur.

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 13:20

Hoenuverder schreef:
Ik reageer later uitgebreid, in ieder geval heel erg bedankt voor het meedenken, de steun maar ook voor het belichten van een andere mogelijkheid.

Dat de eventuele viespeuk in de bak beland, mag ik hopen..

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 13:28

Rebel_Jits schreef:
Hoenuverder schreef:

Dat de eventuele viespeuk in de bak beland, mag ik hopen..

Dat moge het einddoel zijn - doe het wel volgens de regels der kunst.
En een kunst IS het...!
Het is echt manoeuvreren en zoeken naar hoe en wat de beste manier is om te werk te gaan.

Icecrystal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 13:35

nine1987 schreef:
Hele brutale vraag.. Maar stuur je je kind nog steeds daarheen?

Als je de openingspost goed had gelezen dan zie je dat TS haar kind thuis laat.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 13:36

Je zal wel gek worden van je emoties en gedachtes.
Heel veel sterkte!

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 13:36

Hoenuverder schreef:

Volgens mij moet jij dat ook niet te dien in eerste instantie. Mocht er daadwerkelijk misbruik worden gevonden stateerd moet je het bij de politie neerleggen. Voor je het weet heb je het onderzoek beïnvloed en komt hij er dadelijk mee weg.

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 14:21

De confrontatie zou ik voor nu idd even laten voor wat het is totdat je verder bent met zowel een instantie als met dochterlief! :)

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 14:27

Pffff heel heftig voor je dochter maar ook voor jou als ouder. Kan me geen ergere nachtmerrie voorstellen. Zorg dat jullie beiden snel hulp krijgen via de HA of mastschappelijk werk.
Hele dikke virtuele knuffel voor jullie :(:)