vitamine D te kort

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 22:10

Mbt botten breken: dat hangt ook van je leeftijd af.

Op relatief jonge leeftijd bevatten botten naast calcium vooral collageen. Boffers kunnen dus op jonge leeftijd veel vallen en al heb je veel te weinig calcium in je botten, je breekt niets. Collageen is verwant aan pezen en kraakbeen.

De functie van vitamine D3 is: zou je voldoende calcium in je bloed hebben, dan kan het je botten in, voor de stevigheid en als reserve.
Vitamine D is vetoplosbaar - alleen capsules etc., waarbij de stof in olie is opgelost heeft zin. Tabletten doen weinig tot niets.

Blon_D

Re: vitamine D te kort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-16 22:22

daar schrik ik wel van ik heb 800 ie? tabletten gekregen en ben echt uitgeput naar 4 uurtjes school/stage/paarden als het niet snel beter wordt gaat mijn studie er onder leiden

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 22:30

Ik heb ook van die (absurd dure) olie capsules. Had al begrepen dat tabletten niet werken.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 22:35

Agossie schreef:
Ik hoop het ook voor je. :j Ik kreeg overigens ook calcium, omdat ik weinig zuivel at/dronk.
Ik hoop dat je je snel beter voelt. Mijn schildklier was in orde, overigens.

Wat mij echt geholpen heeft is echt bewust in de zon gaan. Ik houd niet van zonnen, helemaal niet als het heel warm is. Nu ga ik juist in de zon, niet uren, maar wel steeds even iets meepakken.

Eh - als je ouder dan een jaar of 8 bent neem je geen calcium op uit zuivel.
Klein foutje, grote gevolgen. (Juist in zo'n zuivelland als NL is het aantal mensen m/v met osteoporose gigantisch. Niet op rekenen, dus!)
Koeien halen dat calcium gewoon uit gras, gesteld dat ze buiten staan.

Zonnen het beste 's morgens en 's avonds, dan is het ook minder heet.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 22:38

Hier ook een behoorlijk ernstig tekort. Heb fikse gewrichts en spierklachten, bij onderzoek daarop ook vit D laten prikken. Waarde was 19.
Vanaf toen 6000 eenheden per dag gaan slikken. Vorige week (na een ruime maand) weer geprikt en waarde is nu 43. Hij stijgt dus wel, echter zijn mijn gewrichtsklachten niet minder geworden.
Wel ben ik minder vermoeid, voel ik me wat fitter en ben ik minder depressief

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 22:44

...pijn in gewrichten kan aan het kraakbeen liggen en dat bestaat voornamelijk uit water.
Je kunt het kraakbeen goed voeden, maar vitamine D is daar nauwelijks voor nodig.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 22:46

Janneke2 schreef:
...pijn in gewrichten kan aan het kraakbeen liggen en dat bestaat voornamelijk uit water.
Je kunt het kraakbeen goed voeden, maar vitamine D is daar nauwelijks voor nodig.

Ben al helemaal binnenstebuiten gekeerd en er is niets anders uitgekomen dan een vitamine D tekort. Hopelijk ligt het aan het ontzwangeren :/

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 22:54

Ik ben bereid te geloven dat je in het kader van de zwangerschap in negen maanden in de richting hypermobiel bent gegaan en daarna iid negen maanden nodig hebt om weer je eigen "bandenspanning";) te krijgen. Tijdens de fase met slappere banden kunnen je gewrichten een optater krijgen.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 23:10

Janneke2 schreef:
Ik ben bereid te geloven dat je in het kader van de zwangerschap in negen maanden in de richting hypermobiel bent gegaan en daarna iid negen maanden nodig hebt om weer je eigen "bandenspanning";) te krijgen. Tijdens de fase met slappere banden kunnen je gewrichten een optater krijgen.

Heb je even een pb gedaan om hier niet teveel off topic te gaan

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 18:16

Ik zit ook aan de vit. D. Vanwege al mijn levenlang problemen met vermoeidheid. Of beter, veel slapen en ook veel slaap nodig hebben.

Vorig jaar ontdekt, eerst Divisun 800 gekregen. Had onvoldoende effect, toen een vloeistof van 50.000 meegekregen voor een kuur. Daar wel echt van opgefrist, nu weer de Divisun maar ik kwakkel weer... Tijd om weer bloed te prikken denk ik, kijken of mijn gevoel staaft met de uitslag en dan weer verder de dosis gaan afstemmen.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 18:22

Hmm, en Kelly_ann, weet je ook nog welke waarde je had van vit D in je bloed ? ,

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 18:22

Gewrichts,- en spierpijn kan zéker wel liggen aan een vitamine D tekort hoor. :j

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 18:31

Ik ben van 34 (aug 2015) naar 47(na 10 weken 800IE) naar 75(na 8 weken 50.000IE) gegaan....

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 18:33

Kelly_ann schreef:
Ik ben van 34 (aug 2015) naar 47(na 10 weken 800IE) naar 75(na 8 weken 50.000IE) gegaan....

En met die 47 voelde je dus nog niet echt verschil begrijp ik ?

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 18:39

Nee, ik had niet het idee dat ik me wezenlijk beter voelde....

Lillith24

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 19:13

Als je zelf niet van zon houdt: je champignons elke dag even een half uur (of langer) in de volle zon leggen! Champignons nemen zon op als een malle (bevatten het dus niet van zichzelf).

Lillith24

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 19:18

Waar koopt iedereen trouwens die tabletten met zoveel eenheden? Ik heb laatst een documentaire gezien die over orthomoleculaire geneeskunde gaat (vitamines en voedingsstoffen, de docu heet "Food Matters") waarin het belang van vitamines innemen benoemd wordt. Nemen jullie naast vitamine D nog andere vitamines in? Ik slik zelf D, B12 en C + een ijzertablet elke dag. Vitamine C neem ik extra omdat het helpt om de andere vitaminen beter op te nemen.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 19:26

Ik had eind vorige zomer een waarde van 20.6 .... 20 was de ondergrens zei mijn HA, dus alles was prima want het viel netjes binnen de marge :') Yeah right...
Ben dan maar zelf gaan bijkuren en 2 maand geleden zat ik op 85. Het leven is al veel aangenamer zo ! :j
Ik neem trouwens de D-Cure capsules van bij de apo.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 19:30

Ik heb alles tot nu toe via de huisarts. Ben er redelijk van overtuigd dat met voeding heel veel meer kan dan we tot nu te denken. Maar vitamines bijslikken kan denk ik alleen gericht, en dus moet je eerst zoeken naar tekorten en oorzaken.

Lukraak vitaminepillennemen ben ik vanaf.....

Lillith24

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 19:44

Nee dat snap ik Kelly_ann. Ik slik mijn vitaminen expres omdat ik veganist ben al een aantal jaren, onlangs voor het eerst klachten ervaren. Rusteloze benen, ontzettend koude voeten, en vooral heel erg moe. Ik dacht dat het door de weersverandering kwam, maar toen m'n voeten ook nog eens begonnen te tintelen (ze voelden van buiten warm aan, zo had ik soms op werk last van zweetvoeten terwijl mijn voeten van binnen voelden als ijsklompjes. Heel vreemd :') ) ben ik toch maar naar de huisarts gestapt. Deze wees mij er op dat, ondanks dat ik braaf mijn vitamine D en B12 aan het slikken was, ik wel eens een ijzer te kort (of wel bloedarmoede) kon hebben. Dus, dat laten testen en inderdaad. Ik had een licht ijzer tekort, vandaar dat ik dus de ijzertabletten ben gaan slikken. Toen kreeg ik als tip van een vriendin dat ijzer (en andere vitaminen) nog beter worden opgenomen als je vitamine C slikt, vandaar.
Bovendien ben ik er van overtuigd dat vitaminen niet schadelijk voor je zijn. Afgezien van misschien vitamine A, dat zich opslaat in vet reserves (dus nooit té veel spinazie eten!) zijn alle andere vitaminen gewoon afscheidbaar via urine.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 20:55

Klinkt herkenbaar allemaal zeg hier :=

Ik was ook echt al een hele tijd totaal niet fit, erg futloos en erg moe. Ik kom ook veel buiten en heb ook een chronische aandoening waarbij vermoeidheid ook een flinke rol speelt, dus ik weet het eerst daaraan. Het viel me alleen op dat het recent allemaal veel erger was geworden, dus toch maar eens een bezoekje aan de huisarts gedaan en die heeft me doorverwezen voor een algemeen bloedonderzoek. Mijn waarde voor vitamine D was 27 en ik heb nu tabletjes met 800IE waarvan ik er een per dag slik.

Over een paar weken moet ik nog een keer bloed laten prikken om te kijken of het dan verbeterd is en hoe verder, maar ik voel me nu in ieder geval al een stuk fijner dus daar ben ik al heel blij mee :D

Eloya

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 21:05

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 21:21

Mijn laagste waarde was 23...ik krijg via de HA Colecalciferol drank en dat gebruik ik in boosts van 1,5ml en ik laat mij 3/4x per jaar testen.
Liefst zit ik rond de 100 en voor de winter begint op 150 omdat ik anders de winterperiode niet rond kom.

Door testen en uitproberen weet ik dat bij mij 1,5ml gelijk staat aan 25 eenheden aan waarde omhoog.

Als je een chronische ziekte/aandoening hebt,is het verstandig om rond de 100 te blijven.

Mijn D wordt trouwens vergoed...tenminste als ik de verplichte eigen bijdrage al doorben.

https://www.apotheekkennisbank.nl/sites ... 3mei08.pdf

Denk dat het persoonlijk is of je elke dag pillen wilt kauwen/slikken of boosts wil gebruiken.Mijn toenmalige HA had erg veel ervaring in de praktijk met Vit.D efficiency.De patiënten in de praktijk hadden het meeste baat bij de Colecaciferol drank.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 22:12

Olina, bij jou helpt de Divisun ( ik denk dat je die hebt gekregen tenminste ) dus wel ?!

Tinky12, en jij voelt je het beste met een waarde rond de 100 ?

Ik twijfel zo ! Mijn waarde zit al een paar keer rond de 40. Niet Mega laag, maar ik ben wel Mega moe. Misschien dat de vit D daar in ieder geval voor een deel een rol in speelt ?! Zou op zich wel fijn zijn, want daar is wat aan te doen !

NESCAFE

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 22:25

Mijn vitamine D was ook laag getest, 32. Na een paar kuren van 1000ie tabletten is er niet veel veranderd. Na het zonnige weer van de afgelopen tijd is het nu op 50 getest maar dat vind ik nog niet heel hoog. Ik herken de vermoeidheid en had ook veel last van mijn ademhaling door de lage vit D. Ik weet nog niet hoe ik het de komende winter ga doen dus lees hier graag mee.