Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Punz schreef:Helemaal mee eens!Ben zeer verbaasd dat hier mensen adviezen geven over het smeren van creme's ed zonder ook maar iets van de wond te hebben gezien.
Zijn jullie je wel bewust van de problemen die dit kan geven ?????
TS: Je moet je vraag niet hier stellen, maar je moet even telefonisch contact opnemen met de huisartsen post en de vraag daar neerleggen. Kan best dat het allemaal heel erg mee valt, maar die conclusie moet getrokken worden door een deskundige, niet door bokkers waarvan je niet weet welk kennis ze nu eigenlijk echt hebben...
snuffie123 schreef:Ts je kunt altijd even bellen naar de HAP. Die kunnen je denk ik een beter advies geven dan bokt.
Maar nog even een vraagje aan bokkers: waarom moet je zo oppassen met brandwonden? (Echt uit interesse... want merk dat ik me nooit zo druk maak om brandwonden en zie hier nu dat mensen het dus wel heel serieus nemen) kan het erger worden dan als er niets mee gedaan wordt ofzo?
moyra schreef:snuffie123 schreef:Ts je kunt altijd even bellen naar de HAP. Die kunnen je denk ik een beter advies geven dan bokt.
Maar nog even een vraagje aan bokkers: waarom moet je zo oppassen met brandwonden? (Echt uit interesse... want merk dat ik me nooit zo druk maak om brandwonden en zie hier nu dat mensen het dus wel heel serieus nemen) kan het erger worden dan als er niets mee gedaan wordt ofzo?
Omdat brandwonden infectie gevoelig zijn met de zeer riele kans dat het in je bloedbaan terecht komt.
Annick75 schreef:moyra schreef:
Omdat brandwonden infectie gevoelig zijn met de zeer riele kans dat het in je bloedbaan terecht komt.
Een eenvoudige, eerstegraads brandwond is op zich nog vrij onschuldig, de (opper)huid is rood en branderig, maar niet beschadigd. In dit geval kun je doorgaans volstaan met koelen met lauw stromend water, niet ijskoud. En dan kun je inderdaad de huid verzorgen met een niet-geparfumeerde crème en evt paracetamol tegen de pijn. Ik gebruik zelf om de brand eruit te halen meestal biogaze, dat is vettig en verzorgd. Stinkt wel een beetje.
Bij tweedegraads is er sprake van blaren, niet alleen de opperhuid, maar ook het huidlaagje eronder (lederhuid) aangedaan. Dit kan ook weer verschillende gradaties hebben, hoe dieper, hoe erger. De mag je itt wrijvingsblaren op bv je voeten niet doorprikken, inderdaad omdat ze infectiegevoelig zijn. Ook hier geldt spoelen met lauw stromend water. De brandwonden stichting adviseert in geval van tweedegraads altijd contact op te nemen met de huisarts. Zelf doe ik dat eigenlijk alleen bij tweedegraads groter dan een euromunt. Anders dek ik af met biogaze (tegen de brand en het plakken) en een gewoon gaasje om te beschermen tegen stoten.
De laatste keer dat ik zo'n blaar had wat door hete thee op de binnenkant van mijn been en dan schuur je het vrij snel kapot natuurlijk. Advies van de assistente van de huisarts was koelen (had ik al gedaan) en afdekken ivm wrijving van kleding, zodat de blaar niet zou knappen en gaan ontsteken.
Bij derdegraads is de brandwond zo diep dat de opperhuid en lederhuid volledig beschadigd zijn. Vaak doet de brandwond dan ook weinig tot geen pijn, omdat de zenuwen beschadigd zijn.
Het is dus ook niet zo dat je je altijd heel druk moet maken om brandwonden, maar ts heeft 3 vrij grote witte strepen op haar arm waar vocht uit komt en dat duidt op tweedegraads verbranding. Gezien de afmeting is het raadzaam contact op te nemen net de (centrale) huisartsenpost voor advies. Best kans dat die haar zullen adviseren langs te komen om de boel door een arts te laten beoordelen en behandelen.