Au... Een brandwond!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Annick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 11:02

Het advies bij brandwonden groter dan een euro munt is voor zover ik weet nog steeds advies te vragen bij de huisarts. Je kunt dus rustig even de HAP bellen, uitleggen wat er gebeurd is en dan kunnen zij beoordelen of het verstandig is als je toch even langs komt.

Niet zomaar zelf gaan rommelen met zalfjes of wat dan ook. Bij kleine, eerstegraads brandwondjes gebruik ik zelf ook het liefst het groende gaas (Biogaze) waar Wendy_Komen het over heeft, maar bij dit formaat met ook die witte strepen er in, zou ik niet zomaar gaan smeren of plakken.

Best kans dat ze bij de HAP flammazine oid met niet plakkend gaas op de plek doen en de boel netjes verbinden met het advies dit regelmatig te verschonen.

mariettek

Re: Au... Een brandwond!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 11:17

Op naar de huisarts! Bij twijfel is dat nooit verkeerd, en dit klinkt toch niet goed.

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 13:09

Bellen kan altijd! Heb ook eens de huisartsenpost gebeld nadat ik 4 vingers enorm verbrand had (2e graads met blaren).

Ze houden daar inderdaad aan of de brandwond groter is dan een euromunt. Bij mij was dat niet zo dus het advies was goed koelen en er vooral niks opsmeren...

Piuni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-16 13:49

Bedankt voor alle antwoorden!
Uit een brandwond kwam net wat vocht, heb hem meteen onder de koude kraan gehouden en heb er verder niks mee gedaan. De andere wondjes worden nu ook wat 'dikker'. Ik heb nu wel minder last van het brandende gevoel maar ik moet straks wel weer in de keuken op het werk staan. Aangezien het hier erg warm is zal het dan wel wat meer gaan branden en ga ik even in overleg met de manager of ik een aantal keer kan koelen onder het werken. Iemand die nog meer tips heeft voor als ik straks in de keuken sta? Ik kan mijn mouwen trouwens lang laten of oprollen. Wat is handiger?

amandananana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 14:02

Volgens mij wordt heel vaak de tip gegeven hier niet zelf mee aan te gaan rommelen. Brandwonden zijn niet zomaar iets, als ervocht uit komt zou ik gewoon naar de huisarts gaan.

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 14:22

Brandwonden moet je enorm mee oppassen!
Bel gewoon even de HAP.

Zelf heb ik ooit eens de inhoud van een thermosfles (de auto notabene) over mijn been gekregen.
Was dus niet in de mogelijkheid direct te koelen en we zat een gigantische blaar op.
HAP gebeld en moest direct komen om vervolgens een aantal x terug te moeten naar eigen ha.

Heb je misschien een foto?

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 14:49

Afrollen. Als het verbrand is kan het stukken minder tegen hitte.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 14:58

Ben zeer verbaasd dat hier mensen adviezen geven over het smeren van creme's ed zonder ook maar iets van de wond te hebben gezien.

Zijn jullie je wel bewust van de problemen die dit kan geven ?????

TS: Je moet je vraag niet hier stellen, maar je moet even telefonisch contact opnemen met de huisartsen post en de vraag daar neerleggen. Kan best dat het allemaal heel erg mee valt, maar die conclusie moet getrokken worden door een deskundige, niet door bokkers waarvan je niet weet welk kennis ze nu eigenlijk echt hebben...

Chocopasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 15:02

Ik ook punz... Iets wat je juist niet moet doen is er zomaar iets op gaan smeren...

Piuni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-16 15:08

Ik ga maandag even bellen naar de huisarts! Ik heb verder nog niks gedaan met de wond op een aantal keren per dag koelen na!

koeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 15:10

Punz schreef:
Ben zeer verbaasd dat hier mensen adviezen geven over het smeren van creme's ed zonder ook maar iets van de wond te hebben gezien.

Zijn jullie je wel bewust van de problemen die dit kan geven ?????

TS: Je moet je vraag niet hier stellen, maar je moet even telefonisch contact opnemen met de huisartsen post en de vraag daar neerleggen. Kan best dat het allemaal heel erg mee valt, maar die conclusie moet getrokken worden door een deskundige, niet door bokkers waarvan je niet weet welk kennis ze nu eigenlijk echt hebben...
Helemaal mee eens!

TS Gebruik anders even de app Moet ik naar de dokter (zie ook http://www.moetiknaardedokter.nl/). Krijg je ook als advies om de HAP te bellen. Echt eerst doen, brandwonden kunnen heel link zijn!

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 15:12

TS: Gewoon even bellen. Kost niets, ze eten je niet op, en ALS er inderdaad een arts naar moet kijken is maandag eigenlijk al te laat....

Piuni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-16 15:29

Punz schreef:
TS: Gewoon even bellen. Kost niets, ze eten je niet op, en ALS er inderdaad een arts naar moet kijken is maandag eigenlijk al te laat....

Helaas is mijn huisarts niet aanwezig in het weekend..

snuffie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 15:31

Ts je kunt altijd even bellen naar de HAP. Die kunnen je denk ik een beter advies geven dan bokt.

Maar nog even een vraagje aan bokkers: waarom moet je zo oppassen met brandwonden? (Echt uit interesse... want merk dat ik me nooit zo druk maak om brandwonden en zie hier nu dat mensen het dus wel heel serieus nemen) kan het erger worden dan als er niets mee gedaan wordt ofzo?

snuffie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 15:32

marijacindy schreef:
Punz schreef:

Helaas is mijn huisarts niet aanwezig in het weekend..

Daarom moet je ook bellen naar de HAP niet naar de dokter.

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 16:22

snuffie123 schreef:
Ts je kunt altijd even bellen naar de HAP. Die kunnen je denk ik een beter advies geven dan bokt.

Maar nog even een vraagje aan bokkers: waarom moet je zo oppassen met brandwonden? (Echt uit interesse... want merk dat ik me nooit zo druk maak om brandwonden en zie hier nu dat mensen het dus wel heel serieus nemen) kan het erger worden dan als er niets mee gedaan wordt ofzo?

Omdat brandwonden infectie gevoelig zijn met de zeer riele kans dat het in je bloedbaan terecht komt.

maj0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 16:25

Huisartsenpost is altijd open in jet weekend

Annick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 16:48

moyra schreef:
snuffie123 schreef:

Omdat brandwonden infectie gevoelig zijn met de zeer riele kans dat het in je bloedbaan terecht komt.

Een eenvoudige, eerstegraads brandwond is op zich nog vrij onschuldig, de (opper)huid is rood en branderig, maar niet beschadigd. In dit geval kun je doorgaans volstaan met koelen met lauw stromend water, niet ijskoud. En dan kun je inderdaad de huid verzorgen met een niet-geparfumeerde crème en evt paracetamol tegen de pijn. Ik gebruik zelf om de brand eruit te halen meestal biogaze, dat is vettig en verzorgd. Stinkt wel een beetje.

Bij tweedegraads is er sprake van blaren, niet alleen de opperhuid, maar ook het huidlaagje eronder (lederhuid) aangedaan. Dit kan ook weer verschillende gradaties hebben, hoe dieper, hoe erger. De mag je itt wrijvingsblaren op bv je voeten niet doorprikken, inderdaad omdat ze infectiegevoelig zijn. Ook hier geldt spoelen met lauw stromend water. De brandwonden stichting adviseert in geval van tweedegraads altijd contact op te nemen met de huisarts. Zelf doe ik dat eigenlijk alleen bij tweedegraads groter dan een euromunt. Anders dek ik af met biogaze (tegen de brand en het plakken) en een gewoon gaasje om te beschermen tegen stoten.

De laatste keer dat ik zo'n blaar had wat door hete thee op de binnenkant van mijn been en dan schuur je het vrij snel kapot natuurlijk. Advies van de assistente van de huisarts was koelen (had ik al gedaan) en afdekken ivm wrijving van kleding, zodat de blaar niet zou knappen en gaan ontsteken.

Bij derdegraads is de brandwond zo diep dat de opperhuid en lederhuid volledig beschadigd zijn. Vaak doet de brandwond dan ook weinig tot geen pijn, omdat de zenuwen beschadigd zijn.

Het is dus ook niet zo dat je je altijd heel druk moet maken om brandwonden, maar ts heeft 3 vrij grote witte strepen op haar arm waar vocht uit komt en dat duidt op tweedegraads verbranding. Gezien de afmeting is het raadzaam contact op te nemen net de (centrale) huisartsenpost voor advies. Best kans dat die haar zullen adviseren langs te komen om de boel door een arts te laten beoordelen en behandelen.

jasmijn16

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 16:59

Ts, als ik jou was zou ik gewoon even de HAP bellen. Ik ben zelf 2e graads eigenlijk 3e graadsbrandwonden verbrand geweest door de zon. Grote blaren, zwarte en witte "velletjes" op pletten waar geen blaren zaten. Zodra je witte plekken krijgt is het slim om het even na te laten kijken. Het enige wat ze mogelijk doen is er een zalf opsmeren bij mij was dit zilverzalf. Dan krijg je wat verband en dat moet je 2x per dag verschonen. Niks engs aan. En stel je voor dat het niet zo extreem is, dan heb je het in iedergeval even laten zien en weet je het zeker. Je moet trouwens nooit brandwonden koelen met koud water maar met lauw water. Dit is beter voor de doorbloeding.

snuffie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 17:10

Annick75 schreef:
moyra schreef:

Een eenvoudige, eerstegraads brandwond is op zich nog vrij onschuldig, de (opper)huid is rood en branderig, maar niet beschadigd. In dit geval kun je doorgaans volstaan met koelen met lauw stromend water, niet ijskoud. En dan kun je inderdaad de huid verzorgen met een niet-geparfumeerde crème en evt paracetamol tegen de pijn. Ik gebruik zelf om de brand eruit te halen meestal biogaze, dat is vettig en verzorgd. Stinkt wel een beetje.

Bij tweedegraads is er sprake van blaren, niet alleen de opperhuid, maar ook het huidlaagje eronder (lederhuid) aangedaan. Dit kan ook weer verschillende gradaties hebben, hoe dieper, hoe erger. De mag je itt wrijvingsblaren op bv je voeten niet doorprikken, inderdaad omdat ze infectiegevoelig zijn. Ook hier geldt spoelen met lauw stromend water. De brandwonden stichting adviseert in geval van tweedegraads altijd contact op te nemen met de huisarts. Zelf doe ik dat eigenlijk alleen bij tweedegraads groter dan een euromunt. Anders dek ik af met biogaze (tegen de brand en het plakken) en een gewoon gaasje om te beschermen tegen stoten.

De laatste keer dat ik zo'n blaar had wat door hete thee op de binnenkant van mijn been en dan schuur je het vrij snel kapot natuurlijk. Advies van de assistente van de huisarts was koelen (had ik al gedaan) en afdekken ivm wrijving van kleding, zodat de blaar niet zou knappen en gaan ontsteken.

Bij derdegraads is de brandwond zo diep dat de opperhuid en lederhuid volledig beschadigd zijn. Vaak doet de brandwond dan ook weinig tot geen pijn, omdat de zenuwen beschadigd zijn.

Het is dus ook niet zo dat je je altijd heel druk moet maken om brandwonden, maar ts heeft 3 vrij grote witte strepen op haar arm waar vocht uit komt en dat duidt op tweedegraads verbranding. Gezien de afmeting is het raadzaam contact op te nemen net de (centrale) huisartsenpost voor advies. Best kans dat die haar zullen adviseren langs te komen om de boel door een arts te laten beoordelen en behandelen.

Ha bedankt voor het uitgebreide antwoord :)

Ik heb zelf ook een behoorlijke brandwond gehad(denk 2e of 3e graads over mijn volledige voet). Toen naar de HAP gegaan en daar hebben ze eigenlijk alleen maar dood vel en huid weggehaald en gezegd een bepaald zalfje te smeren en verband omheen te doen. Dingen die je makkelijk zelf kan doen dus.

Dus daarna ben ik nooit meer naar de dokter gegaan met een brandwond (al heb ik het nooit meer zo erg gehad) omdat ik dat ook prima zelf kan. En ik dacht ook dat het dus niet zo ernstig was. Maar na de reacties van iedereen dat een brandwond zo ernstig is, was ik dus wel benieuwd...

Piuni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-16 15:07

Afbeelding

Dit is hoe het er nu uitziet

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 15:24

Gewoon even de huisartsenpost bellen. Droog worden (zoals je nu hebt) is niet goed. Ik moest destijds mijn tweedegraads brandwond (15cm lang) bedekken met een zalfgaasje, sterielgaasje en vervolgens met verban eroverheen (maar dat was omdat het niet vastgeplakt kom worden met tape). Ik zou dus bellen en als je dat niet wilt doen dat er op leggen. Dat was het advies van de HAP bij mij. Toen het wat beterder was moest ik met vaseline smeren

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 15:29

Zeker even langs de HAP en laten behandelen en inpakken.
Je hebt een open wond en goed behandelen voorkomt littekens.

Verder kan je beter uit de voeten op je werk als het netjes verbonden is.

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 15:46

Ik heb een paar maanden geleden kokend water over mijn bovenbeen heen gegooid en dat zag er op sommige plekken soortgelijk uit. Dat was het grootste deel van m'n bovenbeen dus wel wat groter dan jouw wond en ik had blaren en een groot deel was open, maar toen ik een week later naar de HAP ging kreeg ik op m'n kop omdat ik niet eerder was gegaan. Ik zou dus gewoon even bellen.

Piuni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-16 15:53

De huisarts is pas maandag open, is dit al te laat?