bril of contactlenzen......ervaringen gevraagd.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

BritHittepit
BatmanBrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 08:47

ik draag lenzen en bril, met lenzen zie je wel veel 'meer' je bent niet beperkt tot de glazen van je bril. Ik draag vooral lenzen op mijn werk omdat ik mij moet douchen... bril draag ik dan s avonds of als ik verlof heb... uiteindelijk als je voor lenzen kiest is het altijd handig om een bril te hebben, voor s avonds of als je een oogontsteking hebt,...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 09:05

Ik heb ook beide. Nu ben ik nogal lui ingesteld, dus zet op normale dagen altijd mijn bril op. Met een feestje, uit eten, dagje zwemmen of wat dan ook doe ik lenzen in. Daar ben ik ook lui in, want ik heb daglenzen :')

Dat geneuzel met schoonmaken is niks voor mij. En zo hoef je ze ook niet voorzichtig eruit te halen. Ik heb ook een periode harde lenzen gehad, maar vond dat echt 3x niks.

Maar lenzen kijkt idd prettiger als een bril, omdat je niet beperkt ben door je brillenglazen.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 10:14

Renske_W schreef:
Ik heb lenzen gehad maar ben weer terug gegaan naar een bril.
Hier ook een afwijking in de cilinder. Heb destijds harde lenzen gehad. Maar dat was geen doen met het stof. :n
Altijd in de paarden gezeten en nu in het melkvee.
Mijn omgeving is gewoon te stoffig.
Vind het erg jammer, zou liever lenzen hebben dan een bril. :j

Ik heb vroeger ook een harde lens gehad, maar vond dat niet fijn, ook inderdaad door het stof bij de paarden. Nu een zachte lens met cylinder is die bevalt me uitstekend.

frisian_love

Re: bril of contactlenzen......ervaringen gevraagd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 10:28

Optie die ik hier niet tegen kom, zijn nachtlenzen.
Ik zie veel mensen die last hebben van stof met harde lenzen, hier heb je bij nachtlenzen veel minder last van.
Hierbij draag je 's nachts de lenzen en kun je overdag scherp zien zonder bril of lenzen.
Niet de goedkoopste optie en ook niet voor iedereen geschikt, maar wel een hele fijne oplossing en minder ingrijpend als laseren

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 10:38

Ik kan, helaas, niet tegen zachte lenzen en moest dus harde. Ben ook weer over gegaan op een bril vanwege het stof bij de paarden. En omdat ik het een paar keer heb gehad dat ik tijdens een hooikoorts aanval zo'n jeuk aan mijn ogen kreeg dat ik even vergat dat ik niet in mijn ogen mag wrijven dan en dat mijn lens ergens achter in mijn oog terecht was gekomen :+

frisian_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 10:51

Inoterry schreef:
Ik kan, helaas, niet tegen zachte lenzen en moest dus harde. Ben ook weer over gegaan op een bril vanwege het stof bij de paarden. En omdat ik het een paar keer heb gehad dat ik tijdens een hooikoorts aanval zo'n jeuk aan mijn ogen kreeg dat ik even vergat dat ik niet in mijn ogen mag wrijven dan en dat mijn lens ergens achter in mijn oog terecht was gekomen :+

Lens kan niet achter het oog komen, boven het oog bevindt zich een soort holte tussen het ooglid en de oogbol.
Daar kan hij wel komen, maar achter het oog is technisch onmogelijk

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 11:00

Storm schreef:
Renske_W schreef:
Ik heb lenzen gehad maar ben weer terug gegaan naar een bril.
Hier ook een afwijking in de cilinder. Heb destijds harde lenzen gehad. Maar dat was geen doen met het stof. :n
Altijd in de paarden gezeten en nu in het melkvee.
Mijn omgeving is gewoon te stoffig.
Vind het erg jammer, zou liever lenzen hebben dan een bril. :j

Ik heb vroeger ook een harde lens gehad, maar vond dat niet fijn, ook inderdaad door het stof bij de paarden. Nu een zachte lens met cylinder is die bevalt me uitstekend.

Ik heb destijds de harde genomen omdat de zachte een klein fortuin zouden kosten. :=
Wellicht binnenkort eens gaan informeren hoe het nu zit. :)

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 11:07

Ik ben na vele jaren lenzen overgestapt op een bril. Wel een beetje noodgedwongen, maar dat is voor dit verhaal niet interessant. Ik merk wel wat verschil maar nou niet dat ik zeg vanwege dat verschil in zicht zou ik een bril of juist lenzen nemen. Vervelend van een bril zijn krassen en het beslaan in de winter (of als je erg bezweet bent) het afglijden met sporten. Vervelend van lenzen vond ik dat ik snel last van droge ogen kreeg (zowel hard als zacht) en het s avonds fijn vond om ze uit te doen. Harde zou ik nooit meer nemen, wat een drama met stofjes, zachte scheurde nogal eens. Ik denk dat het vooral persoonlijk is wat je prettig vindt.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 11:08

Beide draag ik veelvuldig. Vroeger altijd lenzen maar de afgelopen 2 jaar ook steeds vaker mijn bril. Bril vooral als ik moe ben of droge ogen heb. Dan heeft het geen zin om lenzen in te doen.
Ik heb inmiddels op maat gemaakte lenzen. De standaard van de commerciele opticien verdragen mijn ogen niet meer.
Beide zijn wen uitkomst afhankelijk van de situatie

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 11:11

Heb beidemaar zweer bij lenzen
S avonds alleen een bril en idd handig ze beide te hebben.
Al heb ik nooit last van mn lenzen

Levitate

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 11:20

Sinds mijn 7de ongeveer heb ik een bril gehad, tot mijn 13de, toen overgestapt op zachte maandlenzen. Heerlijk! Ja, je kunt niet zomaar in je oog wrijven als er iets irriteert, maar ik vond het veel fijner. Als je altijd een bril draagt ben je eraan gewend, maar niet meer je hele hoofd te hoeven draaien om iets scherp te zien en ook gewoon met je oog ergens heen kunnen kijken is erg fijn! Ook vind ik dat (vooral in de zomer als de zon schijnt) de wereld 'mooier' is. Kleuren feller, alles ziet er helderder uit (vond ik).

Hierna overgestapt op zachte daglenzen. Nog beter: je hebt geen vloeistof meer nodig, je pakt ze 's-ochtends uit de verpakking en gooit ze 's-avonds weg. Geen last meer aan het eind van de maand dat je lenzen toch wat minder fijn worden, geen lenzen die je verkeerd uit het bakje haalt en verkeerd om in je oog doet waardoor ze gaan irriteren, maar elke dag fijne 'verse' lenzen.

Hierna nachtlenzen genomen. De eerste weken waren een hel, want dat zijn harde lenzen. Alsof je 20 zandkorrels in circelvorm in je oog hebt... Verschrikkelijk! Maar dit is normaal en je went vanzelf tot je ze niet meer voelt. Je draagt ze 's-nachts en dan doe je ze 's-ochtends uit en zie je de hele dag goed! Dit vond ik nog fijner, want nu kun je wel gewoon in je oog wrijven als er iets in zit, geen vuil in je oog... Nadeel was wel dat als je ze net verkeerd in doet of er een vuiltje achter zat, het heel veel pijn deed. En probeer ze er maar eens uit te krijgen als je oog traant als een gek haha.

Omdat ik dit zo fijn vond om altijd goed te zien en dat indoen en uitdoen elke avond toch tijd kost, gaan sparen en een paar maanden geleden mijn ogen laten laseren. In één keer: fantastisch! Altijd helder zien, nooit meer gepruts met lenzen of een bril, heerlijk!

Maar omdat jij vraagt naar bril of lenzen, zou ik gaan voor zachte daglenzen. Die zijn niet veel duurder dan maandlenzen, maar vond ik veel fijner. Qua prijs-kwaliteit vind ik die het beste van de soorten lenzen of bril die ik heb gehad.

blubblabhoi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 11:24

Ik draag sinds m'n 11e al (zachte) lenzen, daarvoor heb ik 1 jaar een bril gehad. Persoonlijk vind ik lenzen echt een uitvinding! Geen gedoe dat je bril in je 'zicht' zit, geen gedoe met zonnebrillen, geen gedoe met korstjes op je oor van het brildragen, geen weerspiegelingen. Kortom, ideaal.
Je voelt ze absoluut niet zitten en in en uit doen is echt geen kunst. :)

In de toekomst wil ik graag mijn ogen laseren, maar daar heb ik op dit moment de financiën niet voor.

wortel115

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 11:33

Ik heb sinds mijn 16e ook lenzen en draag mijn bril alleen s avonds even. Ik ben er erg blij mee. Met bril vind ik wel lastiger, omdat ik er dan langs ga kijken en dus niks zie. Sinds een paar jaar lenzen die meer zuurstof doorlaten (air optix) en rechts met cilinder. Al is het soms vervelend met stof in de zomer. Ik wil wel binnen een jaar mijn ogen laten laseren. Ik heb nu min 9 en zelfs met lenzen wordt het zicht niet beter als 80% ik merk met autorijden dat ik daardoor best beperkt ben. Zeker nu we geëmigreerd zijn en ik veel meer in de auto zit.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 11:37

Ik heb al sinds mijn zevende een bril en de laatste 5 jaar lenzen gehad. Lenzen vond ik altijd erg fijn ook al had ik daar meer werk mee dan met mijn bril. Maar de laatste maanden ging het nergens meer over, kreeg ze bijna niet meer in etc, heel gedoe en frustratie dus ben nu weer overgestapt op mijn bril. Misschien ga ik het van de winter weer proberen.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 11:41

Ik heb bril en lenzen. Ik zie fijner met mn lenzen (harde) ondanks een grote cilinder van 1,5. Zodra ik mn bril op doe wordt ik woezie :') dus met autorijden niet heel handig. Omdat ik nu wat vaker last krijg van mn ogen moet ik mn bril wel vaker op helaas. Eerdaags naar de optimetrist om alles na te laten kijken. Zou echt enorm treurig zijn als ik geen lenzen meer in mag. Bril beslaat elke keer, zakt van mn neus af met rijden en mis diepte en een deel van mn zicht. (heb trouwens min 5)

RiannaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 11:54

Ik heb lenzen sinds mijn 15e en sinds 2 jaar geleden ook een bril erbij. Zo kan ik een beetje afwisselen. Als ik 's ochtends wakker word met zere/moeie ogen zet ik lekker m'n bril op ipv iets 'in m'n ogen te stoppen'. Maar het komt er alsnog op neer dat ik meestal lenzen in doe en maar weinig m'n bril op zet. Lenzen vind ik gewoon fijner, ook als ik naar m'n paard ga. Bij de opticien zeiden ze ook dat mensen vaak óf echte lenzendragers óf echte brildragers zijn. Nou, bij mij blijkt nu dus (ondanks dat ik iedere dag kan kiezen), dat ik toch echt een voorkeur voor lenzen heb.

Hoewel ik soms wel ook echt blij ben met m'n bril en als ik mijn bril eens op heb krijg ik daar heel veel complimenten over dat het zo leuk staat :P Dus dat maakt het wel leuker om hem af en toe te dragen. Plus dat ik hetzelfde heb als wat iemand eerder in het topic schreef. Ik heb een cilinder en die is zo dat mijn lenzen daar net niet helemaal lekker op aangepast kunnen worden. Ik zie met lenzen dus nooit 100% echt scherp. Met een bril heb je geen last van een cilinder dus daar zie ik scherper mee. Maar inderdaad wel weer irritant dat je snel vlekken/stofjes etc. op je bril hebt.

Dus ach, beide hebben hun voor- en nadelen. Het is maar net wat je zelf fijn vindt.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 13:05

wortel115 schreef:
Ik heb sinds mijn 16e ook lenzen en draag mijn bril alleen s avonds even. Ik ben er erg blij mee. Met bril vind ik wel lastiger, omdat ik er dan langs ga kijken en dus niks zie. Sinds een paar jaar lenzen die meer zuurstof doorlaten (air optix) en rechts met cilinder. Al is het soms vervelend met stof in de zomer. Ik wil wel binnen een jaar mijn ogen laten laseren. Ik heb nu min 9 en zelfs met lenzen wordt het zicht niet beter als 80% ik merk met autorijden dat ik daardoor best beperkt ben. Zeker nu we geëmigreerd zijn en ik veel meer in de auto zit.

Tip: laat eerst kijken of je met die sterkte wel gelaserd kúnt worden. Dat kan namelijk maar tot een bepaalde afwijking.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 13:22

Wortel, ipv laseren kun je ook lenzen laten implanteren ,
Zeker met een grote afwijking(ik heb -9,25 en -9,50) kan implanteren een betere optie zijn idd doordat laser ook zijn beperkingen heeft qua sterkte en met implanteren kun je in de toekomst de lenzen eventueel laten vervangen bij veranderende sterkte etc terwijl je laser vaak maar eenmalig kunt laten doen

wortel115

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 14:00

@ Wendy en Sonja, Ja klopt dat had ik ook gelezen al schijnt het nu wel te kunnen. Ik weet inderdaad dat lens inplantatie ook even optie is. Voor de juiste informatie will ik eerst eens een afspraak maken bij een goede oogarts en alles bespreken.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 14:13

Arantes schreef:
Ik gebruik al 11 jaar zachte lenzen en vind ze fijner dan een bril. Ik vind het fijn dat je geen randen hebt waar je tegenaan kijkt, je geen vieze vlekken hebt en er niet de hele dag wat op je neus staat/hangt. Ook zitten mijn wimpers vaak tegen het glas waardoor hij snel steeds vies is.
Nadeel is dat ik wel snel vind dat ik droge ogen krijg, en dat je ze eigenlijk niet heel lang mag dragen. Als je ze wel te lang draagt (meer dan 10-12 uur) gaan ze irriteren of worden ze wazig (en het is niet erg gezond voor je ogen).
Het liefst zou ik eigenlijk laseren om van al het gezeur af te zijn maar dat is helaas nu als student nog iets te prijzig.

Je kunt ook andere lenzenvloeistof nemen van Opti Free. Dan is het het droogheidsprobleem vaak over.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 14:16

Ik heb beide, maar draag op advies van mijn opticien voornamelijk mijn bril.
Lenzen draag ik bij uitgaan, sporten of bijvoorbeeld zwemmen.
Nu heb ik niet zo'n grote sterkte en vind ik het montuur na een tijdje niet meer lekker zitten dus ik draag vaak geen van beide.
Bijvoorbeeld thuis achter de computer of tijden het paardrijden heb ik meestal geen bril op.
Bij TV kijken, autorijden en dingen buitenshuis doen natuurlijk wel.

nafkedemi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-16 15:41

Wederom bedankt voor de reacties!
Ben er uit.....heb vandaag een nieuw montuur uitgezocht, dus maar weer gegaan voor een bril.

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 00:35

frisian_love schreef:
Inoterry schreef:

Lens kan niet achter het oog komen, boven het oog bevindt zich een soort holte tussen het ooglid en de oogbol.
Daar kan hij wel komen, maar achter het oog is technisch onmogelijk

Of het technisch wel of niet mogelijk is vond ik, op het moment dat dat ding volledig uit het zicht is, totaal niet interessant want het doet verrekte pijn :+ . Bovendien was ik niet de enige die de term 'achter het oog' gebruikt :D .

NikkiB1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 02:25

Ts heeft al gekozen maar misschien heeft een andere lezer er dan nog iets aan... Ik heb zelf dag en nacht lenzen, met een cilinder van 2,25. Ik hoef ze maar 1x per maand te vervangen en verder heb ik er geen omkijken naar. Je kan ze dus ook tijdens het slapen in houden. Ik heb wel een bril liggen voor noodgevallen, maar bij mij vervormd dat beeld zo erg dat ik er alsnog niks aan heb.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 07:40

vind dat op de een of andere manier een raar idee, lenzen, die je in kunt houden :+

Ik heb jarenlang harde lenzen gehad, maar nu weer een bril. Opzetten,afdoen en klaar .