Fietsen goed voor afvallen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cowgirl

Re: Fietsen goed voor afvallen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-16 19:46

Ik doe 2x per week een lesje spinning daarmee kun je zo'n 600 tot 800 calorien mee verbranden.
Dus daar val je wel mee af als je je eten ook aanpast.

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-16 20:09

8nnemiek schreef:
Als ik zie wat voor bierbuiken hier regelmatig op hun renfietsje voorbij komen dan vraag ik me vaak af of dat fietsen wel zo goed helpt :+
Maar inderdaad, daar train je je beenspieren en bilspieren vooral goed mee, maar je buikspieren en armspieren minder natuurlijk.
Zwemmen schijnt veel meer spieren te trainen, dus dat is misschien een optie als je niet graag in de sportschool zit? Of wandelen, daar train je je buikspieren ook beter mee dan met fietsen.
En inderdaad, gezond eten :) Bij het avondeten minder/geen vlees, minder pasta/aardappel en meer groente scheelt al een hoop. Niet meer snoepen tussendoor, geen frisdrank.. dat soort dingen.

IsabelHx schreef:
Een strak lichaam is 20% sporten en 80% voeding word altijd gezegd.
Fietsen is goed voor cardio, maar als je echt wat strakker wil worden is krachttraining sterk aan te raden!

Brainless schreef:
kaatje888 schreef:
Van fietsen zal je wel afvallen, maar veel minder snel dan met hardlopen.
Het is niet zo dat als je elke dag 10 min fietst dat dat echt helpt.
Het gaat vooral om de inspanning, dus als je alleen wat rustig rondfietst zal het niet veel opleveren.
Maar als je je echt goed inspant en het zweet op je voorhoofd staat dan zal het veel sneller gaan, probeer daarom ook veel omhoog te fietsen, of erg snel te fietsen.
Verder als je wat strakker wilt worden is het verstandig om je buikspieren te gaan trainen.

Dat is niet juist.
https://www.salusi.nl/ideale-hartslag-v ... rbranding/

veel meningen.

conditie verbeteren, afvallen en wat strakker vragen alle drie om een verschillende aanpak.

alleen afvallen vraagt een training in een ander hartslag gebied dan conditie opbouw of krachttraining voor meer spieren. Voor conditie helpt dat wel een beetje maar is bv intervaltraining effectiever.

Om je vraag te beantwoorden fietsen is een goede keuze, reken erop dat je niet met een kwartiertje fietsen mega resultaat boekt maar 2-4 uur per week wel, het tochtje naar het werk is dan een goede start. Het soort fiets maakt eigenlijk niet zo veel uit.

Met joggen hardlopen ben je veel minder tijd kwijt voor hetzelfde resultaat.
Als je hier en daar wat strakker wilt zijn zal je specifieke oefeningen voor dat gebied moeten doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-16 20:49

Eten is ook key , ik fiets met mij 110 kilo rond de 65 km per week. Maar door mijn eetgewoontes valt er niet iets vanaf. Ben wel stabiel eindelijk maar kiwjtraken ho maar , als je ook op je voeding let. Ik moest ook wennen , melkvee bedrijf en dan erheen fietsen was enorm zwaar eerst. Fiets is een 19 jaar oude met 7 versnellingen schatje die me toch altijd er weer heen fietst . Ga gerust 17 a 18 km per uur , 11 km in 35 minuten :)

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-16 20:52

De ellende is dat je verdraaid veel trek krijgt van dat sporten waardoor je vaak geen gram afvalt..

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 00:15

Vanuit m'n huis zou ik ook naar Scheveningen kunnen fietsen. Of Wassenaar. Of het Haagse bos in en dan lekker door naar leiden. O wacht nu ga ik te snel. Eerst maar eens maandag naar het werk en in de avond hobbelen

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 08:36

troi schreef:
De ellende is dat je verdraaid veel trek krijgt van dat sporten waardoor je vaak geen gram afvalt..

Dat heb ik ook....zeker na de spinning.

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 09:17

Hier heeft het geholpen :D

Zat iedere dag minimaal een uur op de spinningsfiets en ben in iets meer dan een half jaar 25kg afgevallen :)

Dan moet ik er natuurlijk wel bij zeggen dat ik strak op mijn eten let.
Geen dieet, maar gewoon bewust zijn van wat er in komt en wat je verbrand.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 09:31

Brainless schreef:
kaatje888 schreef:
Het gaat vooral om de inspanning, dus als je alleen wat rustig rondfietst zal het niet veel opleveren.
Maar als je je echt goed inspant en het zweet op je voorhoofd staat dan zal het veel sneller gaan, probeer daarom ook veel omhoog te fietsen, of erg snel te fietsen.
Verder als je wat strakker wilt worden is het verstandig om je buikspieren te gaan trainen.

Dat is niet juist.

Dat is maar deels juist
http://fitbeauty.nl/de-vetverbrandingszone-echt-waar/

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 13:57

secricible/Brainless/kaatje888 schreef:

Dat is niet juist.

Dat is maar deels juist
http://fitbeauty.nl/de-vetverbrandingszone-echt-waar/

tja, ook hiervan kan je zeggen dat het niet alles verteld.
Mensen die niet gewent zijn om te sporten ga je niet een half uur hoog in hun cardiozone jagen om ze ff snel wat calorien te laten verbranden. Je geeft ze de tijd om op te bouwen zodat ze dit bv een drie kwartier of misschien wel 1,5 uur vol kunnen houden. wandelen, fietsen, nordic walking. of een opbouwschema via een sportschool bv.
de langere tijd sporten met lagere intensiteit compenseert in het begin meer dan genoeg.

wat je doet hangt van veel factoren af en eigenlijk is het veranderen van levensstijl in combinatie van het eetpatroon veel belangrijker en over tijd effectiever.

TS is ook nog jong en groeit misschien nog, ook dat moet je meerekenen en is een reden om rustig te beginnen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 18:03

Vanmorgen rustig 30 km gefietst (gem 17 km/u) en volgens straks 300 kalorien verbrand.
Had ik op de bank gehangen had ik die niet verbrand, dus tja....

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 01:05

Het gaat hem niet om hoeveel calorieën je verbrandt, maar om hoeveel daarvan vet is!
Kcal bestaan namelijk niet alleen uit vet.

Ik doe 6 dagen op de 7 aan anderhalf uur spinning en als ik echt intens ga tijdens een training (dit doe ik 3x per week) en dus in hartslagzone 90 - 100% blijf, dan ligt mijn vetverbranding bv op slechts 15% van de bv 600 verbrandde kcal.
Terwijl de vetverbranding tijdens dezelfde duur qua training maar in hartslagzone 60 - 70% makkelijk op 48% van het totaal aantal verbrandde kcal ligt.

En ja dit wordt met professioneel apparatuur gemeten en is dus echt zo!
Wil je afvallen => laag intensief trainen (duurtraining van minstens 1u per keer dus maar aan een lage intensiviteit, je hoeft zelfs niet te zweten!)
Wil je strakker worden => cardio - en krachttrainingen
Wil je conditie opbouwen => cardio
Wil je spieren opbouwen en vet verbranden => intervaltrainingen (afwisselend laag intensieve duurtrainingen, cardio - en krachttraining combineren)

En vooral niet vergeten je lichaam ook de nodige rust te geven na intensieve trainingsinspanning én de broodnodige eiwitten te voorzien als je voornamelijk op cardio en spieren traint!

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 08:26

Over het algemeen zitten mensen geen uur lang op hun 100%, maar schommelt die bij intensieve inspanning veel tussen de 80/85 met uitschieters naar 90 en 100... Dus uitgaan van een uur 100% is wel een erg extreme weergave.
Uiteindelijk gaat het om het aantal kcal dat je uit vet verbrand, niet om hoeveel % van je kcal je uit vet verbrand. Dus als jij op een hogere hartslag veel meer kcal verbrand dan op die lage hartslag, dan is wellicht in de 2e situatie je vet erbranding minder effectief maar kan het prima zijn dat je alsnog meer kcal verbrand uit vet.

Citaat:
Bij trainingen waarbij de ideale hartslag wordt gehanteerd komt 50% van de verbrande calorieën uit vetreserves. Intensiever sporten betekent dat dat percentage omlaag gaat, maar omdat je met een intensievere training meer caloriën verbrandt verbrand je uiteindelijk toch meer vet.

Het klinkt misschien wat ingewikkeld dus hier even wat voorbeelden:

Training 1, met ideale hartslag op 65% van de maximale hartslag. Verbranding is 180 calorieën, 50% hiervan = 90 calorieën komen uit je vetreserves.
Training 2, intensievere training met hartslag op 85% van de maximale hartslag. Verbranding is 260 calorieën, 40% hiervan = 104 calorieën komen uit je vetreserves.

Wat BMHP zegt is uiteraard ook waar, als jij op die hoge hartslag na 20min kapot bent en op lage hartslag 2 uur doorgaat zal dat laatste een stuk effectiever zijn.

Daarnaast heb je de kcal die je verbrand tijdens het sporten, maar er is ook nog een periode daarna natuurlijk. Als je op hoge hartslag zit heb je deels een anaerobe verbranding, en dus verbrand je koolhydraten. Na afloop moeten worden die aangevuld, dus die koolhydraten kunnen niet als verbranding worden gebruikt. Bovendien heeft je hartslag langer nodig om te herstellen waardoor je een langere periode nog hoger in je verbranding zit dan op een lage hartslag.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 08:51

In aanvulling op Lady Madonna: op die dagen dat ik (...leuk is anders...) bank moet hangen, is de neiging tot snaaien veel groter. Op gewone dagen dat ik lekker mag bewegen: doe mij maar fruit, salade, ik heb helemaal vanzelf trek in gezonde dingen....