Postpartum depressie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Drifter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 19:13

Nika416 schreef:
Wauw, wat een ontzettend fijne, steunende reacties.
Ik was bang voor 'afbranden' omdat ik mezelf heel erg kwalijk neem dat er zoveel vrouwen zijn die zo graag een kindje willen en dit niet lukt en ik wel kinderen heb en me zo voel tegenover de baby.
.

Lieve lieve ts, ik val deels in de categorie van mensen waarvan jij verwachtte dat je afgebrand zou worden.
Ik wil jou zeggen, dat ook ik je enorm sterk en moedig vind, en juist een goede moeder!!! Je wil beter, maar dat gaat nu niet, door een chemische onbalans in jou. Dat ligt niet aan jouw persoonlijkheid, en zegt helemaal niets over jouw eigenschappen tegenover je kinderen!!!

Enorm veel respect vanaf hier, en voel je niet schuldig, niet tegenover je kinderen, en niet tegenover anderen, want nogmaals, jij hebt niet voor een postpartum depressie gekozen!
Het overkomt je, en wat nu? Zover ben je al, hulp zoeken ben je mee bezig, de eerste stappen zijn gezet, praat jezelf niet een gat in, maar pak de kansen voor hulp die je aangeboden krijgt, en ideeen hier voor andere hulp, bijvoorbeeld gezinshulp en geef niet op!

Jij komt er wel, en als het zover is, heb jij allebei je kindjes vast in een dikke knuffel, en schijnt voor jullie allemaal de zon weer! Hou daaraan vast!

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 20:57

Drifter schreef:
Nika416 schreef:
Wauw, wat een ontzettend fijne, steunende reacties.
Ik was bang voor 'afbranden' omdat ik mezelf heel erg kwalijk neem dat er zoveel vrouwen zijn die zo graag een kindje willen en dit niet lukt en ik wel kinderen heb en me zo voel tegenover de baby.
.

Lieve lieve ts, ik val deels in de categorie van mensen waarvan jij verwachtte dat je afgebrand zou worden.
Ik wil jou zeggen, dat ook ik je enorm sterk en moedig vind, en juist een goede moeder!!! Je wil beter, maar dat gaat nu niet, door een chemische onbalans in jou. Dat ligt niet aan jouw persoonlijkheid, en zegt helemaal niets over jouw eigenschappen tegenover je kinderen!!!

Enorm veel respect vanaf hier, en voel je niet schuldig, niet tegenover je kinderen, en niet tegenover anderen, want nogmaals, jij hebt niet voor een postpartum depressie gekozen!
Het overkomt je, en wat nu? Zover ben je al, hulp zoeken ben je mee bezig, de eerste stappen zijn gezet, praat jezelf niet een gat in, maar pak de kansen voor hulp die je aangeboden krijgt, en ideeen hier voor andere hulp, bijvoorbeeld gezinshulp en geef niet op!

Jij komt er wel, en als het zover is, heb jij allebei je kindjes vast in een dikke knuffel, en schijnt voor jullie allemaal de zon weer! Hou daaraan vast!

Wat een lief bericht, Drifter! :j

Janneke2

Re: Postpartum depressie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 21:52

Hoi meis,
wat ont-zet-tend naar voor jullie allemaal, maar vooral voor jou! :(:)

Akelig dat je zo weinig hebt aan de gesprekken! (Technisch kan ik het snappen als het gaat om een intake: dat is gewoon zwaar. Punt. Zij moeten informatie hebben, jij moet dat leveren, jij moet van alles vertellen - maar de steun en de tips, die komen nog niet.)

Ik heb wel een tip. Zoals eerder gezegd: depressie is een biochemische mismatch. Niet zelden begint dit met uitputting, dus als zwangere/ kraamvrouw /moeder van een piepjong ukkie met zware problemen heb je hier simpelweg risico gelopen of moest je wellicht ook echt over je grens gaan.
Er zijn artsen die jou gewoon gericht kunnen begeleiden hierin. Aan de hand van bloed-en/of urine onderzoek nagaan welke mismatch er precies optreedt (bijv vanwege te langdurige stress kan er nauwelijks serotonine worden aangemaakt, ook niet via medicijnen type ssri, omdat alle grondstoffen voor serotonine gebruikt worden voor stresshormonen) - en die mismatch dan repareren. (De beroepsvereniging heet mbog.)

Heel veel sterkte!

Nika416

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-16 18:43

Ontzettend bedankt weer voor jullie reacties!

Jammer genoeg is de intake-fase al geweest. Maar er gebeurt gewoon zo weinig. Zit ik daar afgelopen woensdag en ik ging nog rotter weg dan ik erheen ging. Alsof zij niet weten wat ze ermee aan moeten en maar wat aanklooien.

Ik heb wat zitten kijken naar andere hulpverlening. Dit gaat me niet helpen. Ze vragen niet eens wat er nou precies in mijn hoofd omgaat. Terwijl het daar over moet gaan. En ik kan zelf als ik er dan zit, ook niets over mijn lippen krijgen.

Gisteren ook een enorme rotdag en vandaag dacht ik dat het beter ging, maar zoals steeds het geval is, komt de zwarte deken weer over me heen.

_Mikey_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-16 19:05

:(:) als je niet kunt praten tijden zo'n gesprek (en dat begrijp ik heel goed!) is het misschien slim om vooraf op te schrijven hoe je je voelt, en deze 'brief' aan je hulpverlener te geven. Tenslotte weten ze het niet totdat jij het ze laat weten. Op welke manier dan ook!

Heel veel sterkte

ikkkke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-16 19:47

Het vervelende aan een intake is dat er veel info op korte tijd verzameld moet worden en je dan inderdaad niet de tijd hebt om alles wat er in je omgaat te vertellen, zeker noet als je het niet gemakkelijk onder woorden kan brengen. Ik hoop dat ze jou alsnog verder kunnen helpen of dat je andere hulpverlening vindt die jou kan ondersteunen in je herstel.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-16 20:11

Lieve Nika, wat ongelovelijk goed en dapper van je dat je hebt aangegeven dat het niet goed met je gaat.
Er staat nog steeds een stempel op een postpartum depressie, maar jij kan er absoluut niet wat aan doen!
Ik kamp er zelf ook al zo'n 5 maanden mee, ben niet suicidaal geweest, maar had het daarbuiten wel enorm zwaar. Ik ben 3 maanden geleden aan de behandeling begonnen, 1 middag per week en ben nu ook begonnen met cognitieve gedragstherapie en de verwerking van alles (mijn zoontje heeft ook op neonatalogie gelegen)
Ik kan gelukkig zeggen dat het een stuk beter met mij gaat, maar ik ben er nog lang niet.

Het accepteren dat je hulp nodig hebt is de eerste stap en dan kan je proberen los te laten wat er allemaal gebeurd. Jij bent géén slechte moeder, juist een hele goede!

Nika416

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-16 16:04

Schrijven zou inderdaad een optie zijn, maar ik heb het gevoel dat ze er gewoon niks mee doen/kunnen. Afgelopen woensdag kreeg ik echt het gevoel van: bij alles wat ik zeg, zeggen zij 'nou tot volgende week.' Voel me niet echt serieus genomen door ze.

Liselot, wat heftig ook. En wat fijn te lezen dat het stukje bij beetje beter gaat. Heel veel sterkte!

Ik heb gisteren een enorme rotdag gehad. Op die momenten ben ik zo bang dat ik er nooit meer uitkom. Maar vandaag voel ik me gelukkig iets beter. Ik weet dat ik hier uit ga komen, al voelt dat op veel momenten niet zo.

Een paar dagen geleden is ons kindje gaan lachen. En wat voelt het fijn om te kunnen zeggen dat ik dat zo mooi vond en het ook echt voelde. Het eerste lachje was, ondanks alles, naar mij. En het klinkt zo stom, maar het deed echt wat met me.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 16:07

Nika, ik vind je juist ontzettend sterk dat je de stap hebt durven zetten om hulp te zoeken. En om het ook nog eens hier neer te zetten. Wil je heel veel sterkte wensen de komende tijd.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 16:10

Wel heel vervelend dat je je niet serieus genomen voelt door je hulpverlener(s). Hoe reageren ze als je dat tegen ze zegt?
Probeer elke dag in ieder geval een momentje van jou en je kindje te hebben, dat jullie even écht contact met elkaar hebben en probeer daarvan te genieten. Die kleine momentjes worden steeds een stukje langer.
En het is helemaal niet stom dat dat wat met je deed, dat is juist heel normaal :j

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 19:45

Nika416 schreef:
Een paar dagen geleden is ons kindje gaan lachen. En wat voelt het fijn om te kunnen zeggen dat ik dat zo mooi vond en het ook echt voelde. Het eerste lachje was, ondanks alles, naar mij. En het klinkt zo stom, maar het deed echt wat met me.

Momentenom te koesteren!!!

In de diepste riepte werkt dat niet, maar op momenten dat het mogelijk blijkt: vaak aan denken!

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 01:22

Als ze je echt niet serieus beginnen nemen of jou het gevoel geven dat ze je niet serieus nemen of aan je lot over laten, dan aub gewoon rechtstreeks naar de SEH en zeggen dat je op het punt staat jezelf en je omgeving iets aan te doen, of naar het politiekantoor ofzo, dan zien zij er wel op toe dat er correct ingegrepen wordt!
Echt dreigen dat als ze je wegsturen, je jezelf iets aandoet en de anderen in je buurt ook!
Laat je aub niet afschepen want wie weet wat voor gevolgen dat uiteindelijk kan hebben en dat risico mag je echt niet nemen of door een ander laten nemen zonder jouw zeggenschap!

Ook nog even dit: er zijn heel veel soorten AD en net zoveel werken bij de ene wel en dan weer bij de andere niet!
Als je al al die tijd AD neemt en niet het gevoel hebben dat ze iets voor je doen, dan is dat ook gewoon zo en doen ze echt niets voor je en moet je een andere soort krijgen om te proberen!
Maakt echt een wereld van verschil en ok het heeft tijd nodig om in te werken maar je neemt ze al je hele zwangerschap, het duurt heus geen 9 maanden eer AD gaat werken!
Hooguit enkele weken!

Merk je dan niets? Dan moet de dokter een andere soort proberen!

Ik heb ook een tijdje een bepaald merk gekregen, hielp voor geen meter.... wat ik ook nooit aan gaf want ik dacht dat dat nu eenmaal wel normaal zou zijn, zou wel aan mij liggen... maar enkele jaren na het stoppen van die soort kreeg ik daarna een andere soort en jeetje wat een verschil!
Ik kreeg er tonnen energie van, was happy, zag alles helder, voelde me niet meer vlak... nee echt, toen pas werd duidelijk dat AD wel degelijk werkt én dat als ze dat niet doet, het de verkeerde soort is!

Sterkte!

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 01:33

Dat eerste niet doen aub.
Dan heb je kans dat je je kinderen voorlopig niet mag zien.
TS wilt ook (nog) niet opgenomen worden.

Nika416

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-16 11:26

Inmiddels weer paar dagen verder. Dacht dat het beter ging, maar ben weer keihard de afgrond in gevallen. Ik voel me ook zo niet serieus genomen door de hulpverlening. Ben aangemeld bij een andere instelling. Wachttijd 2 tot 4 weken. Top joh...

ikkkke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 19:03

Hé bah, rot van die wachttijd.
De ups en downs zijn op zich wel "normaal". Probeer de goede momenten op een of andere manier op te pikken en te koesteren om zo de slechte momenten wat beter / gemakkelijker door te komen. Veel sterkte in elk geval!

Icecrystal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 19:11

Ik heb op de afdeling PAAZ gewerkt in het ziekenhuis. Ze hebben daar moeder- kind kamers speciaal voor mensen met postpartum psychose en depressie.
Misschien kan je daar een informeren? Je hebt daar ook geen wacht tijden.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 13:17

Icecrystal schreef:
Ik heb op de afdeling PAAZ gewerkt in het ziekenhuis. Ze hebben daar moeder- kind kamers speciaal voor mensen met postpartum psychose en depressie.
Misschien kan je daar een informeren? Je hebt daar ook geen wacht tijden.

ik zit bij de PAAZ onder behandeling (geen opname) maar had toch echt een ruime maand wachttijd. Voor urgente gevallen hebben ze uiteraard wel noodopvang plekken, maar de vraag is of dat bij TS aan de orde is.

De down momenten horen er helaas echt bij, probeer jezelf er aan toe te geven en laat de boel even de boel. Zorg voor jezelf en je kindje, de rest komt allemaal wel weer :(:)

Icecrystal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 14:34

Voor ambulante hulpverlening hebben ze een wacht tijd maar voor opname vaak niet.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 14:41

Hoi Nika,
balen van die wachttijden! En depressie kan grillig en onvoorspelbaar zijn.
Probeer goed voor jezelf te zorgen, de ziekte depressie is gebaat bij uitputting - probeer om rust te krijgen, warmte, zorg, lieve woorden en gebaren.

Nika416

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-16 09:25

Inmiddels opgenomen op de paaz. Hoor vanmiddag of ik weer naar huis mag. Voel me zo enorm rot...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 09:32

Heftig TS, veel sterkte :(:)

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 09:38

Nika416 schreef:
Inmiddels opgenomen op de paaz. Hoor vanmiddag of ik weer naar huis mag. Voel me zo enorm rot...

Heel veel succes en sterkte lieve TS! Je komt er doorheen, echt.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 09:54

Hoi Nika,
naar hoor!
.....ben je zelf naar de paaz gestapt 'ik wil opgenomen worden', of vond je huisarts dat dat het beste was....?

Opname is heel ingewikkeld. Je ellende wordt serieus genomen en die erkenning is in principe fijn.Maar drukt je ook met de neus op de feiten - niet fijn!
Verder heb je medebewoners of hoe je het wilt noemen - soms heb je heel veel steun aan elkaar, maar het kan ook heel veel oproepen. (Bij een op een gesprekken kan een therapeut doseren - op een afdeling gebeurt er van alles.)
En je hebt te maken met wisselend personeel.

En gaat het over 'naar huis voor het weekend' of wil je echt weg?
(Er zijn juridische maatregelen die soms uit de kast worden gehaald, 'in bewaring stellen', 'rechterlijke machtiging' maar als jij echt weg wil, kan dat zonder die toestanden altijd.)

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 10:15

Het lijkt me niet dat TS gedwongen opgenomen is, maar het lijkt me wel dat het niet voor niets is geweest. Op de PAAZ zit je wel op de goede plek en krijg je adequate hulp. Denk dat het goed voor je zal zijn om daar nog wel even te blijven. Is je kindje mee?

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 10:17

Geen ervaring mee en kan ke er ook niet mee helpen.

Maar ik vind je een top moeder/vrouw!

Een hele dikke knuffel