Wil jij gereanimeerd worden?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Wil jij gereanimeerd worden?

Ja
198 (72%)
Nee
40 (14%)
Weet ik nog niet
35 (12%)

Totaal aantal stemmen: 273

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 21:10

Graffi86 schreef:
Lalidan schreef:

Klopt. Als je niet gereanimeerd wil worden, is het enige dat werkt een penning om je nek dragen. Ook aanwezige familieleden die zeggen dat je niet gereanimeerd wil worden, helpt je niks. Als jij geen penning om je nek hebt, word je gewoon gereanimeerd. Juist omdat er geen tijd is om wat dan ook uit te zoeken.

Het punt is dat je vantevoren nooit weet hoe je er uit komt. Veel hangt ook af van wat er met je hart aan de hand is. Dus reanimeer mij maar wel, als ik daarna een kasplantje word, neemt mijn familie wel de beslissing waarvan ze weten hoe ik het wil. In overleg met mijn familie zadel ik ze liever met die keuze op, dan met het bij voorbaat moeten missen van mij.

En dat zit dat kettinkje onder je kleding verstopt, of is het in je nek gezakt....
Er is geen garantie dat je NIET gereanimeerd zult worden als er op straat wat gebeurd. Mensen zijn niet verplicht om op zoek te gaan naar een kaartje, hangertje, tattoo, wat dan ook.

Of ikzelf gereanimeerd wil worden? Nee. Mocht het nou op mijn werk gebeuren, waar al mijn collega's onderdeel van het reanimatieteam zijn, zal er toch wel gestart worden denk ik. Maar dat veranderd de kansen op een goede uitkomst ook flink.

De rede dat er niet gezocht mag worden of er een "reanimeer mij niet ketting is" is dat je dan te veel tijd verliest voor slachtoffers die wel gereanimeerd willen worden.

jessdaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 21:19

Lalidan schreef:
Zo'n ketting geeft inderdaad geen garantie. Zeker burgerhulpverleners zullen daar vaak niet naar kijken, hoewel je er als het goed is tijdens je cursus wel op geattendeerd word. Bovendien zullen professionele hulpverleners wel snel een blik om je hals werpen (als hij al niet tevoorschijn komt bij het ontbloten van de borst voor het ECG of de AED). Zodra ze hem tegenkomen, zullen ze alsnog stoppen. En aangezien je met reanimeren niet iemand terug kan brengen, enkel tijdelijk voor de bloedvoorziening kan zorgen, heeft dan alsnog stoppen hetzelfde effect als dat er helemaal niet gereanimeerd zou zijn.

Absoluut niet! Er wordt op de cursus juist heel erg op gehamerd dat je nooit mag stoppen met reanimeren.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 21:21

Ja, dat leer ik op de BHV cursus ook.
Dat als je reanimeert en dat even later het kettinkje te zien is, je niet mag stoppen met reanimeren totdat de opgeroepen hulpverlening er is.
Maar misschien is dat voor professionele hulpverleners anders dan dat je als burger reanimeert.

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 21:27

Ik heb een reanimeer mij niet penning.
De burger hulpverlener mag deze penning inderdaad negeren. Professionele hulpverleners overigens niet! Tenzij ik hem natuurlijk niet draag. Dan wisten ze het niet en valt hun niets te verwijten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 21:27

Om verschillende redenen zeg ik nee, laat me gaan, helaas houdt men hier vaak geen rekening met de wens van iemand en reanimeerd men toch. Ik wil wel een wilsbeschikking enzo, maar deze zijn helaas niet rechtsgeldig. Hulpverleners mogen ze negeren.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 21:36

Even goed lezen, ik heb het dan over de professionele hulpverlening die dan de beslissing neemt om te stoppen! Als burgerhulpverlener ga je door tot een professional je zegt dat je mag stoppen, of tot je er bij neervalt.
Edit: BHV valt voor mij niet onder professionele hulpverlening, ter verduidelijking. Ik heb het dan over bijvoorbeeld ambu-personeel/

BabiiVeeraa

Re: Wil jij gereanimeerd worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 21:46

Deze week toevallig herhaling BHV gehad. Hierin ook dit onderwerp besproken, slechts 2% van de reanimaties wordt een kasplantje. Dat percentage vind ik zelf dermate klein dat dat voor mij niet doorslaggevend zal zijn om me niet te laten reanimeren. Ongeveer 60% van de geslaagde reanimaties heeft nauwelijks tot geen klachten, het overige percentage wel. Maar dat zijn dan wel alle klachten tussen kasplantje en geen klachten in, dus zowel vrij ernstig als "bij vermoeidheid minder makkelijk uit de woorden komen".

Dit is iig wat ons wordt verteld bij de cursus, don't shoot me if i'm wrong :+

Zelf wil ik wel gereanimeerd worden, zeker nu ik nog jong ben. Mijn partner en familieleden weten wel wanneer "de stekker er uit mag".

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 21:52

Lalidan schreef:
Even goed lezen, ik heb het dan over de professionele hulpverlening die dan de beslissing neemt om te stoppen! Als burgerhulpverlener ga je door tot een professional je zegt dat je mag stoppen, of tot je er bij neervalt.
Edit: BHV valt voor mij niet onder professionele hulpverlening, ter verduidelijking. Ik heb het dan over bijvoorbeeld ambu-personeel/

Ik ben zelf verpleegkundige en geloof mij, artsen negeren wilsbeschikkingen, ik maak het zelf regelmatig mee. Ze komen ermee weg omdat wilsbeschikkingen niet rechtsgeldig zijn.

Cocodox

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 21:52

Barbet schreef:
Liever niet, de kans dat je er als een kasplant uitkomt is zo groot.
Ik kan zelf wel reanimeren, heb BHV voor m'n werk dus moet elk jaar weer bijscholen zelfs.
Het kettinkje heeft weinig zin, als je moet reanimeren kijk je daar helemaal niet naar.

Bij mij in de buurt hebben ze iemand na een auto ongeluk niet gereanimeerd omdat hij zo'n ketting om had, dus het klopt niet helemaal wat je beweert denk ik zo.

Edit: ik zie nu dat er al meerdere op gereageerd hebben, mijn reactie voegt weinig meer toe :+ excuus
Laatst bijgewerkt door Cocodox op 29-05-16 21:54, in het totaal 1 keer bewerkt

420BlazeIt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 21:53

Gillbo schreef:
xEmily schreef:
Absoluut niet. Probleem eindelijk opgelost, breng me niet weer naar die poedersuiker.

Draag je hiervoor een kettinkje? Mocht je wat overkomen dan weten mensen dat je niet gereanimeerd wil worden.

Heb ervoor gekeken maar is mij te duur, en dr mee rondlopen is ook zo iets.

jessdaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 22:45

Lalidan schreef:

Hoe kom je erbij dat professionele hulpverlening gaat stoppen als ze toch ineens zo'n kaartje vinden ? Eenmaal begonnen is doorgaan, zeker ook voor professionals.

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 01:21

Het oranje kruis boekje 26e druk (2015) schreef:
verklaring niet-reanimerren

De niet reanimerenverklaring/penning is een rechtsgeldige wilsbeschikking.
Wanneer zo'n verklaring aanwezig is hoeft u de reanimatie niet te starten.
U mag echter niet op zoek gaan naar een penning, omdat dit tijdverlies betekend.
U doet daarmee mensen tekort die wel gereanimeerd willen worden.

mocht u bij het onbloten van de borst een penning aantreffen,
dan kunt u stoppen met reanimeren.
U mag ook doorgaan totdat de professionele hulpverleners aanwezig zijn

Dus als burger mag je stoppen of doorgaan bij het vinden van een penning, wat voor jezelf het juiste voelt.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 01:52

Een tattoo is ook rechtsgeldig zie ik net op internet.

Afbeelding

Shiawase

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 02:41

Nee, ik zou niet gereanimeerd willen worden. Ik heb daar meerdere redenen voor.

lor1_1984Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 02:51

Ik wil niet gereanimeerd worden en heb een NR-verklaring ondertekend bij mijn huisarts.
Lalidan schreef:
Mars schreef:
Ik neem eigenlijk aan dat als je op straat neer valt oid er gewoon altijd gereanimeerd gaat worden? Een random hulpverlener gaat dan niet eerst je tas/jas/zakken nazoeken. Lig je al in het ziekenhuis of een andere zorginstelling dan wordt er vaak wel afgesproken hoe te handelen en wel/niet reanimeren. Die mensen hebben dan vaak een bandje om met hun wensen.

Klopt. Als je niet gereanimeerd wil worden, is het enige dat werkt een penning om je nek dragen. Ook aanwezige familieleden die zeggen dat je niet gereanimeerd wil worden, helpt je niks. Als jij geen penning om je nek hebt, word je gewoon gereanimeerd. Juist omdat er geen tijd is om wat dan ook uit te zoeken.

`Geloof dat ze laatst bezig waren met het legaliseren van een tattoo met NR oid op je borstkas.
de tattoo is uiteraard legaal, maar meer of ze dat ook als geldige NR verklaring gaan toestaan omdat men meestal niet gaat zoeken naar een ketting of armband waarbij de penning mss onder je rug is terechtgekomen en je dan alsnog gereanimeerd wordt.
Zodra ik 100% zeker weet of die rechtsgeldig is wil ik die dan ook laten zetten.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 06:12

Barbet schreef:
Liever niet, de kans dat je er als een kasplant uitkomt is zo groot.
Ik kan zelf wel reanimeren, heb BHV voor m'n werk dus moet elk jaar weer bijscholen zelfs.
Het kettinkje heeft weinig zin, als je moet reanimeren kijk je daar helemaal niet naar.

Dat snap ik niet, je moet nl áltijd zorgen dat de ademweg vrij is, dan check je ook of er niks om de nek zit, heb je dat niet geleerd bij de cursus?

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 06:14

SandraVerl schreef:
Lalidan schreef:

Ik ben zelf verpleegkundige en geloof mij, artsen negeren wilsbeschikkingen, ik maak het zelf regelmatig mee. Ze komen ermee weg omdat wilsbeschikkingen niet rechtsgeldig zijn.

Klopt en ze komen er mee weg omdat zij een eed hebben afgelegd waarbij ze moeten beloven er alles aan te doen om iemand in leven te houden.

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 10:47

Ik wel hoor :j

Ik wil veel te graag leven en ben zeker nog niet klaar om te sterven (vind ik dan).
De kans dat je er slecht uit komt is aanwezig, maar goed.. De kans dat je er goed uit komt is ook aanwezig. :j

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 10:55

Mij hebben ze inmiddels al een paar keer weer terug moeten halen. :) Daar zijn wat mankementen van gekomen maar gereanimeerd worden betekent niet altijd dat je een kasplantje wordt. Dat is ook iets dat ze niet op voorhand kunnen zeggen trouwens. :) Ondanks alles zou ik het wel appreciëren als ze me probeerden "terug te halen". Al was het maar om een kans te hebben om op een fatsoenlijke wijze afscheid te kunnen nemen van familie en vrienden. :)

ElskaIsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 10:58

Jester_ schreef:
Captain schreef:
Ik geloof dat maar een klein percentage na reanimatie is zoals ze daarvoor waren. (Iemand enig idee? Ik dacht eens 20% gelezen te hebben.) Met zo'n percentage hoeft het van mij niet.

Ik dacht dat 1 op de 5 reanimaties maar lukken, dus goed zal nog wel minder zijn..

1 op 10 overleeft een reanimatie...

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 11:02

Suusie22 schreef:
Zoals ik nu ben, en ze zijn er optijd bij, dan mogen ze reanimeren. Ben ik 60+, laat me dan maar gaan.

Dacht je dan dat er boven de 60 niets leuks meer te beleven valt?

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-16 11:05

Debby34 schreef:
Jester_ schreef:

Ik dacht dat 1 op de 5 reanimaties maar lukken, dus goed zal nog wel minder zijn..

1 op 10 overleeft een reanimatie...

Nog minder dus..

TinGu

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 12:50

Gillbo schreef:
Klopt en ze komen er mee weg omdat zij een eed hebben afgelegd waarbij ze moeten beloven er alles aan te doen om iemand in leven te houden.

Dat klopt bijna. Ze hebben een eed afgelegd waarin staat dat ze niet zullen schaden. Daarmee wordt in eerste instantie bedoeld iemand beter maken, maar mocht dit vooruitzicht er niet (meer) zijn is het hun taak om verder lijden (dan wel schade) te voorkomen.

Gillbo schreef:
Dat snap ik niet, je moet nl áltijd zorgen dat de ademweg vrij is, dan check je ook of er niks om de nek zit, heb je dat niet geleerd bij de cursus?

Ademweg vrij doe je door een head-tilt dan wel chin-lift te doen (hoofd iets achterover, kin omhoog, neus hoogste punt) Daarmee maak je automatisch de ademweg vrij, behalve als er iets in de keel zit (wat je dan weer merkt bij mond-op-mond beademing)
Het zoeken naar iets dat (strak) om de nek zit hoort er niet bij. Of iemand moet een sjaal om hebben, anders laat je de nek voor wat het is. Kost te veel tijd. (vooral omdat masseren prioriteit nummer 1 is, beademen is bijzaak)

Alenthe05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 20:33

Als wij als Ambu personeel een ketting oid vinden met een NR verklaring stoppen wij gelijk. Evenals een NR verklaring van een HA of van de Thuiszorg in de map.. Het is de wil/ wens van de patient. Dus dan stoppen we.

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 21:09

Alsjeblieft nee. Sterven is gewoon een deel van het leven. Als mijn hart stopt met kloppen, is het mijn tijd om te gaan. Daar moeten anderen zich niet mee bemoeien.