Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Koper schreef:8nnemiek schreef:Hitler was inderdaad ook vegetariër
Ik ben wel benieuwd wat de bekerende vegetariërs hier van vinden.
Maar goed. De vriendin in de OP vind ik inderdaad nogal extreem. Een trekje dat je wel vaker ziet bij vegetariërs en veganisten, heel religieuze mensen en bij mensen met een hond. Het is irritant maar wat doe je eraan
Koper schreef:Alsof er alleen deze extremen zijn. Je kunt als kritische consument prima aan zuivel van gehoornde koeien, eieren met verschillende gradaties aan scharrel en beter leven en aan verantwoord vlees komen. Overigens geldt natuurlijk bij je afweging niet alleen het leven maar ook de dood van het dier. Bij mij ligt de grens bij halal en bij kippenvlees. Maar dat moet iedereen voor zichzelf weten.
xMercury schreef:Veganisten zijn mensen die strijden tegen dierenleed, uitbuiten van onze aarde enzovoorts. Ik snap dat niet iedereen hier achter kan of wilt staan, maar het is in en in triest dat mensen die goed willen doen altijd zo de grond in gestampt worden. Overal zitten gekken bij, maar dat staat los van de oorspronkelijke overtuiging.
Koper schreef:Drifter op weg naar wereldfaam dankzij een vegan
doerakjeg2 schreef:Ik word een beetje moe van het altijd op je tenen lopen als het gaat om vlees eten. Ik heb ook lang vlees gegeten maar ik besefte wel dat het egoïstisch was en dat ik bijdroeg aan dierenleed. Waarom moet ik respect hebben voor het eten van vlees? Ik kan het niet respecteren dat iemand een levend wezen vermoordt, die in de meeste gevallen ook een ellendig leven heeft gehad, alleen omdat vlees lekker of gezond zou zijn.
Nu al heel lang vegetariër en sinds kort veganist, en ja, het liefst zou zien dat iedereen vegetarisch at. En wanneer ik in een discussie verzeild raak zou ik het liefst ook iemand 'bekeren' zoals jij het noemt. Waarom? Omdat ik het dierenleed op zo'n grote schaal slecht kan handelen. En of het dierenleed is, daar bestaan voor mij geen twijfels over. Ik gok dat als iemand zijn paard zou houden zoals het gemiddelde vleesvarken wordt gehouden, diegene heel wat ernstige verwensingen om de oren zou krijgen.
doerakjeg2 schreef:Koper schreef:Misschien moet je dan aan jezelf gaan werken en niet je troubles afschuiven op je omgeving.
Goh ja misschien heb je gelijk, problemen hebben met dierenleed is ook echt niet gezond he
verootjoo schreef:Of vlees eten dierenleed is, is nogal subjectief.
Ik vind namelijk dat ik met mijn vleeseetgedrag niet bijdraag aan dierenleed. En anderen vinden dat wel. Jij kan dat dus voor jezelf besluiten, maar niet dat de hele wereld daarom geen vlees meer moet eten omdat jij het dierenleed vindt.
269_life schreef:verootjoo schreef:Of vlees eten dierenleed is, is nogal subjectief.
Ik vind namelijk dat ik met mijn vleeseetgedrag niet bijdraag aan dierenleed. En anderen vinden dat wel. Jij kan dat dus voor jezelf besluiten, maar niet dat de hele wereld daarom geen vlees meer moet eten omdat jij het dierenleed vindt.
Hoe denk je dat vlees op je bordje komt? Tip: er moet iets voor dood worden gemaakt, wat kan voelen en bewustzijn heeft.
chanel1985 schreef:doerakjeg2 schreef:Ik word een beetje moe van het altijd op je tenen lopen als het gaat om vlees eten. Ik heb ook lang vlees gegeten maar ik besefte wel dat het egoïstisch was en dat ik bijdroeg aan dierenleed. Waarom moet ik respect hebben voor het eten van vlees? Ik kan het niet respecteren dat iemand een levend wezen vermoordt, die in de meeste gevallen ook een ellendig leven heeft gehad, alleen omdat vlees lekker of gezond zou zijn.
Nu al heel lang vegetariër en sinds kort veganist, en ja, het liefst zou zien dat iedereen vegetarisch at. En wanneer ik in een discussie verzeild raak zou ik het liefst ook iemand 'bekeren' zoals jij het noemt. Waarom? Omdat ik het dierenleed op zo'n grote schaal slecht kan handelen. En of het dierenleed is, daar bestaan voor mij geen twijfels over. Ik gok dat als iemand zijn paard zou houden zoals het gemiddelde vleesvarken wordt gehouden, diegene heel wat ernstige verwensingen om de oren zou krijgen.
Dan ben jij precies een mooi voorbeeld waar het topic overgaat.
Al je punten die je noemt gelden voor jou, zijn jou meningen. Ieder ander mens mag/kan een andere mening hebben over die punten en moeten met evenveel respect behandeld worden en hoeven niet 'bekeerd' te worden.