Veganisme - extremisme?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 18:21

Ach dit komt van beide kanten. Ik ben vegetariër en heb een hekel aan mensen die anderen proberen te 'bekeren' maar hoe vaak ik wel niet gemekker over me heen heb gekregen van vleeseters... niet te tellen.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 18:24

Koper schreef:
8nnemiek schreef:
Hitler was inderdaad ook vegetariër :+

Ik ben wel benieuwd wat de bekerende vegetariërs hier van vinden.

Maar goed. De vriendin in de OP vind ik inderdaad nogal extreem. Een trekje dat je wel vaker ziet bij vegetariërs en veganisten, heel religieuze mensen en bij mensen met een hond. Het is irritant maar wat doe je eraan :')

Wat dacht je van mensen met paarden... :') :))

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 18:25

Fenrir schreef:
Wat dacht je van mensen met paarden... :') :))

En dan vooral de mensen met een bitloos/krachtvoerloos/dekenloos paard ;)

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 18:26

Heb daar ook een hekel aan Fenrir..

heb twee vegetarische kennissen.. op een verjaardag zijn er gewoon meer schalen.. de vleesproducten liggen op 1 schaal, alle andere op een andere schaal... zo moeilijk is het niet, want het past toch allemaal niet op 1 dus hop vlees op een en de rest op wat anders.. kaas en worst hoeven niet persee tegen elkaar aan te liggen samen met de mosterd.

ben ook iemand die er rustig wat van zegt als er commentaar op komt.. kom voor de gezelligheid of kom niet.. maar ga niet elkaar lopen afbranden waar ik bijzit. andersom wens ik ook geen commentaar op het schoteltje worst, augurk in ham, gekookt ei in rookworst en zalmwraps.

xRaisin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 18:28

Koper schreef:
Alsof er alleen deze extremen zijn. Je kunt als kritische consument prima aan zuivel van gehoornde koeien, eieren met verschillende gradaties aan scharrel en beter leven en aan verantwoord vlees komen. Overigens geldt natuurlijk bij je afweging niet alleen het leven maar ook de dood van het dier. Bij mij ligt de grens bij halal en bij kippenvlees. Maar dat moet iedereen voor zichzelf weten.

Daar ben ik het helemaal met je eens hoor, dat gaf ik toch ook aan in mijn post dat je bewust kunt kiezen bij het eten van vlees.
De vraag was alleen wat de beweegredenen waren van veganistische extremisten en daar heb ik antwoord op proberen te geven. Ik heb ook nergens gezegd dat alle veganisten extremistisch zijn of dat alle extremisten veganisten zijn.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 18:30

xRaisin schreef:
Ik heb ook nergens gezegd dat alle veganisten extremistisch zijn of dat alle extremisten veganisten zijn.

Wat zou het dan makkelijk worden om alle extremisten op te sporen :D

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 18:37

Ik vermoed dat dat extremisme voortkomt omdat zij denken dat wat zij doen beter is? Geen vlees eten is beter voor milieu en eigen gezondheid (volgens de vega's) dus zullen ze dat ook wel vermelden en de een doet dat nogal extreem.

Edit: om mijzelf als voorbeeld te gebruiken. Ik ben ook van mening dat het beter is om blootsvoets, bitloos en dekenloos te doen. En ik kom, denk ik, vaak over als extremist maar ben niet per definitie tegen bitten of hoefbescherminf en ook absoluut niet tegen mensen die dat gebruiken. Alleen het meteen is onzin af doen is wat mij tegen de borst stuit

CharlesZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 18:47

extremistische veganisten en vegetariers :')

Ikzelf ben veganistisch en ik vind dat jullie dat ook moeten worden!
Nee grapje natuurlijk :+ Ik ben wel veganistisch maar wat andere eten maakt mij niks uit.
Heb zelf ook jaren lang vlees gegeten dus weet zelf ook heel goed dat het heel lekker is :j
Reden dat ik veganistisch ben geworden? Heeft vooral te maken met mijn gezondheid, in mijn familie is een hoge cholesterol een veel voorkomend iets. Om dit tegen te gaan moet je vooral oppassen met (vettig)vlees en zuivel. Mijn opa is er zelf bijna aan onderdoor gegaan en aangezien ik er 'aanleg' voor heb wil ik dit graag voor zijn. Tevens bevalt dit levensstijltje me wel, ben heel wat kilo's afgevallen die echt kwijt moesten en zit nu op mijn beste gewicht (vind ik zelf), en hiervoor heb ik niet eens weinig voor moeten eten. Integendeel eigenlijk want ik eet juist veel meer (groente bevat immers minder calorieën). Eigenlijk droom scenario :') meer eten + afvallen en nog gezonder uitkomen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 18:51

Maartje, jouw voorbeelden zijn geen meningen van vega's, maar feiten gepresenteerd door wetenschappers :)
Een mening, dat is bv of het wel of geen dierenmishandeling is om vlees te eten.

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 18:57

Raar topic :? Omdat jij toevallig iemand tegen bent gekomen die extremistisch is in zijn of haar overtuiging, moet een ander zijn overtuiging ook extremistich genoemd worden? Raar. Als je een donker iemand met blauwe badslippers en een roze hoed tegenkomt die extreem overtuigd is van de Darwin theorie, ga je dan ook dat meteen afdoen als extremistisch? Ik vind dat raar en zo ontzettend jammer..

Veganisten zijn mensen die strijden tegen dierenleed, uitbuiten van onze aarde enzovoorts. Ik snap dat niet iedereen hier achter kan of wilt staan, maar het is in en in triest dat mensen die goed willen doen altijd zo de grond in gestampt worden. Overal zitten gekken bij, maar dat staat los van de oorspronkelijke overtuiging. :(

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 18:59

xMercury schreef:
Veganisten zijn mensen die strijden tegen dierenleed, uitbuiten van onze aarde enzovoorts. Ik snap dat niet iedereen hier achter kan of wilt staan, maar het is in en in triest dat mensen die goed willen doen altijd zo de grond in gestampt worden. Overal zitten gekken bij, maar dat staat los van de oorspronkelijke overtuiging. :(

Ja en juist het strijden mag dus wat pacifistischer. Of hoe zal ik het zeggen... socialer.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 19:06

Drifter op weg naar wereldfaam dankzij een vegan :+

doerakjeg2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 19:07

Ik word een beetje moe van het altijd op je tenen lopen als het gaat om vlees eten. Ik heb ook lang vlees gegeten maar ik besefte wel dat het egoïstisch was en dat ik bijdroeg aan dierenleed. Waarom moet ik respect hebben voor het eten van vlees? Ik kan het niet respecteren dat iemand een levend wezen vermoordt, die in de meeste gevallen ook een ellendig leven heeft gehad, alleen omdat vlees lekker of gezond zou zijn.
Nu al heel lang vegetariër en sinds kort veganist, en ja, het liefst zou zien dat iedereen vegetarisch at. En wanneer ik in een discussie verzeild raak zou ik het liefst ook iemand 'bekeren' zoals jij het noemt. Waarom? Omdat ik het dierenleed op zo'n grote schaal slecht kan handelen. En of het dierenleed is, daar bestaan voor mij geen twijfels over. Ik gok dat als iemand zijn paard zou houden zoals het gemiddelde vleesvarken wordt gehouden, diegene heel wat ernstige verwensingen om de oren zou krijgen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 19:11

doerakjeg2 schreef:
Waarom? Omdat ik het dierenleed op zo'n grote schaal slecht kan handelen.

Misschien moet je dan aan jezelf gaan werken en niet je troubles afschuiven op je omgeving.

Drifter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 19:12

Koper schreef:
Drifter op weg naar wereldfaam dankzij een vegan :+

*\o/*
Ze schijnt een enorme following te hebben, vooral onder mensen die haar niet in real life kennen (wonder why). Ik hoop vooral dat ze er ooit achter komt dat pillen gemixt met alcohol geen superfood is.

Moet zeggen dat we ook gewone veganisten vrienden hebben, en ik gerust een maaltijd zonder vlees eet, of serveer als ik weet dat ze langskomen. Maar die vrienden zijn dan weer minder extremist in hun mening, de meid van het voorbeeld was de enige die zo extreem was.

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 19:12

Afbeelding
:wave:

doerakjeg2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 19:16

Koper schreef:
doerakjeg2 schreef:
Waarom? Omdat ik het dierenleed op zo'n grote schaal slecht kan handelen.

Misschien moet je dan aan jezelf gaan werken en niet je troubles afschuiven op je omgeving.

Goh ja misschien heb je gelijk, problemen hebben met dierenleed is ook echt niet gezond he :roll:

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 19:18

Die van 269-life vind ik trouwens óók leuk.
Ben trouwens schapenhouder die nu in de lammertijd hangt, en ja de meeste van die beentjes eindigen inderdaad op een bordje ;)

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 19:20

doerakjeg2 schreef:
Ik word een beetje moe van het altijd op je tenen lopen als het gaat om vlees eten. Ik heb ook lang vlees gegeten maar ik besefte wel dat het egoïstisch was en dat ik bijdroeg aan dierenleed. Waarom moet ik respect hebben voor het eten van vlees? Ik kan het niet respecteren dat iemand een levend wezen vermoordt, die in de meeste gevallen ook een ellendig leven heeft gehad, alleen omdat vlees lekker of gezond zou zijn.
Nu al heel lang vegetariër en sinds kort veganist, en ja, het liefst zou zien dat iedereen vegetarisch at. En wanneer ik in een discussie verzeild raak zou ik het liefst ook iemand 'bekeren' zoals jij het noemt. Waarom? Omdat ik het dierenleed op zo'n grote schaal slecht kan handelen. En of het dierenleed is, daar bestaan voor mij geen twijfels over. Ik gok dat als iemand zijn paard zou houden zoals het gemiddelde vleesvarken wordt gehouden, diegene heel wat ernstige verwensingen om de oren zou krijgen.

Dan ben jij precies een mooi voorbeeld waar het topic overgaat.

Al je punten die je noemt gelden voor jou, zijn jou meningen. Ieder ander mens mag/kan een andere mening hebben over die punten en moeten met evenveel respect behandeld worden en hoeven niet 'bekeerd' te worden.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 19:22

doerakjeg2 schreef:
Koper schreef:

Goh ja misschien heb je gelijk, problemen hebben met dierenleed is ook echt niet gezond he :roll:

Of vlees eten dierenleed is, is nogal subjectief.
Ik vind namelijk dat ik met mijn vleeseetgedrag niet bijdraag aan dierenleed. En anderen vinden dat wel. Jij kan dat dus voor jezelf besluiten, maar niet dat de hele wereld daarom geen vlees meer moet eten omdat jij het dierenleed vindt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 19:24

269_life schreef:
[ [url=m/RycbIw.jpg]Afbeelding[/url] ]
:wave:

Afbeelding

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 19:26

Nou ja, waarschijnlijk zijn ze zo overtuigd dat hun het enige ware doen.
Daarom is de rest automatisch niet goed en 'verdoemd'.

Ik woon op de Bible Belt tussen de extreem zware gelovigen. :+
Die doen precies zo, als jouw voorbeeld met je vriendin over het veganisme.

Gewoon laten gaan en je eigen leven leiden.
Er valt niet mee te praten, met mensen die zo overtuigd zijn in hun eigen religie (wat het dan ook is)

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 19:27

verootjoo schreef:
Ik vind namelijk dat ik met mijn vleeseetgedrag niet bijdraag aan dierenleed. En anderen vinden dat wel. Jij kan dat dus voor jezelf besluiten, maar niet dat de hele wereld daarom geen vlees meer moet eten omdat jij het dierenleed vindt.

Hoe denk je dat vlees op je bordje komt? Tip: er moet iets voor dood worden gemaakt, wat kan voelen en bewustzijn heeft.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 19:30

269_life schreef:
verootjoo schreef:

Hoe denk je dat vlees op je bordje komt? Tip: er moet iets voor dood worden gemaakt, wat kan voelen en bewustzijn heeft.

Dat het beest dood moet vind ik zelf niet eens het ergste, de manier waarop het geleefd heeft (daarnaast nog mee dragend aan enorme vervuiling in het algemeen) vind ik vele malen erger.

Ik eet zelf nog wel vlees gezien ik dat voor mijn gezondheid moet, maar probeer hier bewust mee om te gaan.

doerakjeg2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 19:31

chanel1985 schreef:
doerakjeg2 schreef:

Dan ben jij precies een mooi voorbeeld waar het topic overgaat.

Al je punten die je noemt gelden voor jou, zijn jou meningen. Ieder ander mens mag/kan een andere mening hebben over die punten en moeten met evenveel respect behandeld worden en hoeven niet 'bekeerd' te worden.

Dat ik iemand het liefst zou 'bekeren', of beter gezegd op andere gedachten zou willen brengen, betekent niet dat ik het daadwerkelijk doe, aangezien het vaak juist averechts werkt. En je aanname dat ik een persoon niet zou respecteren klopt zeker niet, ik zeg alleen dat ik de keuze om vlees te eten niet kan respecteren.

Maar even een oprechte vraag: Vind jij dat het gemiddelde dier in de intensieve veehouderij, en dan heb ik het dus niet over de uitzonderingen, een prettig leven heeft? Over koeien valt nog te twisten, maar ik kan me oprecht niet voorstellen dat mensen vinden dat kippen en varkens het over het algemeen goed hebben. Maar misschien heb ik het bij het verkeerde eind.