Persoonlijkheidsstoornis/compulsief liegen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 01:57

Ts ook namens mij, knap dat je al zover bent dit te herkennen en hier te vertellen en er iets aan wilt doen!

Ik kan je niet echt helpen. Wel heb ik een vriendin die ook vaker kleine leugens vertelt (verhalen zo vertellen dat ze net wat ruiger zijn ofzo en ze voor haar gevoel er idd beter uitkomt en leuker gevonden word) ik weet dit en volgensmij weet zij niet eens dat ik weet dat ze dit ook soms bij mij doet. Echter word het bij haar met de jaren minder en is ze al zeker 20 jaar m'n vriendin.

Verder ken ik een meisje van uitgaan die systematisch liegt. In t begin wist ik dit niet maar kwam er al snel achter. Ze liegt echter om grotere dingen zoals een zwangerschap en kind toen dr tijd, nu niet meer. Ze gaat zelfs zo ver dat ze mij bij nieuwe mensen betrekt in haar leugen en grote verhalen verteld over t uitgaan. Ik heb haar nooit verklikt in haar bijzijn en heb haar dr ding laten doen omdat ze t schijnbaar nodig vind. Achteraf wel tegen desbetreffende personen uitgelegd wat ze voor persoon is.
Ze is echter 1x te ver gegaan, heb haar hier nooit mee geconfronteerd maar sindsdien houd ik haar wat meer op afstand. Ik en m'n vriend (van toen) hebben namelijk een heel heftige ruzie gehad en ik ben nog nooit zo boos op m geweest. Tot we erachter kwamen dat ze ons beide met iets heel serieus had voorgelogen.

Alleen toen ben ik even boos geweest maar heb haar hier nooit over aan gesproken. Ze is echter ook niet echt een vriendin en was dit zonder het dwangmatig liegen ook nooit geworden. Ik vind het echter niet erg haar te zien als we in de stad zijn, kan ook lol net haar hebben, klets dan even leuk met haar en gun dr t aller beste.

Ik weet dat zoiets dieper zit dan bij iemand die dit niet gedwongen doet. Het is zo makkelijk te zeggen, doe het dan niet meer. Maar zo makkelijk is het helaas niet. Dan zou je met bijvoorbeeld pleinvrees kunnen zeggen, dan heb t niet en loop gewoon naar buiten. Maar t zit veeeeeel dieper.

Goed dat je hulp gaat zoeken want dit kun je niet alleen!
En super fijn dat je vriendin je toch wilt helpen! Heel veel sterkte ermee.

schaduw9876

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-16 18:58

Nou, de grote leugen is met een paar wijntjes op eindelijk opgebiecht. De reactie was totaal niet wat ik had verwacht, ongelofelijk mild en begrijpend. Dat doet me eigenlijk denken dat betreffende persoon het uberhaupt al niet geloofde. Ben wel blij dat ik het gedaan heb

ElineS

Re: Persoonlijkheidsstoornis/compulsief liegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 23:55

Dat moet vast een opluchting zijn geweest. Gelukkig zeg. Kan best dat het al niet geloofd werd en dat er mild op werd gereageerd omdat ze al een beetje weten dat je vaker liegt. Ik zou het gesprek er toch nog een keer over openen, over jouw lieg gedrag, of ze het weten etc, en dat je je best gaat doen niet meer te liegen.

schaduw9876

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-16 23:41

De mensen die het dichtst bij me staan weten dit wel. Mijn ouders hebben dingen die ik zeg altijd met een korreltje zout genomen en weten heel goed wanneer ik de waarheid vertel en wanneer niet, en hetzelfde geldt eigenlijk voor vrienden en vriendinnen om me heen. Het echt opbiechten aan iedereen in mijn omgeving... Ik weet niet of ik dat ooit kan. Het zou wel het eerlijke zijn om te doen, maar ik schaam me er denk ik veel te veel voor

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 00:03

Terwijl ik een reactie wil plaatsen, realiseer ik me dat het best wel een lastige is, mn door het aandachtsvragende stuk met stalkerige trekjes. Dit maakt heel lastig, zo geschreven, waar het nu werkelijk om draait.

Ik zou naar mijn huisarts gaan en het hem/haar voorleggen.
Hij kan doorvragen om je zo goed mogelijke hulp te bieden.

Maar ook bepalen in hoeverre dingen normaal zijn of niet.
En zo nodig, in welke mate niet.

geerte

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 09:14

Ik zou ook aanraden om naar de huisarts te gaan voor hulp. Want daar zit ook nog een wachtlijst meestal, die je niet moet onderschatten.
Ik denk dat je het nu super goed doet maar misschien met wat hulp is het net wat makkelijker.